Permalänk
Medlem

8-pins lös, bygger dator.

Tja, bygger en dator atm men den vill inte starta. Har kopplat ihop det man ska koppla ihop och det enda viktiga lösa jag har är en 8-pins kabel. som jag förstått det så måste denna vara i för att ge datorn ström? Använder mig av MSI P67S-C43 REV B3, eller har jag fel?

Några tips ni kan ge ni som byggt och inte fått igång datorn, har ni kommiot fram till problemet och vad var det isåfall?

Permalänk
Medlem

För att datorn överhuvudtaget ska få ström ska du även koppla in 24-pins kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

För att datorn överhuvudtaget ska få ström ska du även koppla in 24-pins kontakten.

den är i

Permalänk
Medlem

Du behöver utöver 24-pins kontakten även plugga i den kontakt som förser processorn med den extra ström den kräver. Den 8-pins kontakt du talar om ska du ansluta i uttaget som är placerat nära processor-sockeln. Det är lätt att blanda ihop 8-pins kontakten med pcie-ström kontakter som går till grafikkort. Denna 8-pins kontakt (som ofta går att dela till 2st 4-pins) är unik i sin form hos sina kontakter och ska endast gå att sätta i på ett sätt.

Jag var med om ett moderkort som inte hade "fool-proof" systemet på sin 8-pins hona vilket ledde till en 8-pins åt fel håll och antagligen förstört moderkort+cpu. Så kolla att det är "kodat" på moderkortet, bättre att vara noga än att ha bråttom. Ditt moderkort är av modernare typ men ändå.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb