Permalänk
Medlem

Låter som om du tagit bort eller installerat något som orsakar detta.

Du bör göra en Windows recovery genom acers program, den kan du lagra på en usb stick eller extern DVD, det bör man alltid göra när man köpt en ny netbook/laptop innan man börja ändra om eftersom man inte får med någon skiva.

Jag skulle kunna skicka dom skivorna till dig mot frakt betalning om ni vill..

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande och funderar på o köpa eller ej..
Hittade detta mycket läsvärda test (ifall fler överväger köp -eller hur mycket ram eller prestanda med ssd)

http://www.umpcportal.com/2011/03/acer-aspire-one-522-upgrade...

Permalänk
Avstängd

Sitter på en Aspire 522, köpte 1 4gb ram sticka och bytte direkt. Men är väldigt nöjd med den faktiskt.
Suttit på andra netbooks som inte klarar av 720p osv och fungerar perfekt här.
Även lättare spel funkar bra jämfört med så många andra netbooks.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har någon testat att streama 1080p material ut genom HDMI utgången till en fullHD skärm/projektor? Spelar den laggfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Låter som om du tagit bort eller installerat något som orsakar detta.

Du bör göra en Windows recovery genom acers program, den kan du lagra på en usb stick eller extern DVD, det bör man alltid göra när man köpt en ny netbook/laptop innan man börja ändra om eftersom man inte får med någon skiva.

Jag skulle kunna skicka dom skivorna till dig mot frakt betalning om ni vill..

Tack för din hjälpsamhet! Som tur var gick allt "bra", lämnade in den igår och fick en ny på stående fot.
Är fruktansvärt glad att jag köpte den på Inet (Hötorget), har aldrig sett på maken till en smidigare och mer serviceinriktad butik och personal. Rekommenderas!

Nu nästa fråga:
Jag har ju förstått att jag måste köpa ny hårddisk, sjukt långsamt går det ju. Jag blev rekommenderad en SSD-hårddisk med typ 60-80gb för nån tusenlapp, är det värt? Finns det bättre alternativ? Såg att det skrevs lite om andra varianter, hur stor är skillnaden för en normalanvändare som jag? 80gb skulle lätt räcka för mig då jag ändå är van med en extern vid sidan om. Vill ju helst gå till Inet där jag har köpt datorn men det förutsätter ju att de har bra hårddiskar att erbjuda. Har fasiken ingen koll på sånt där.

Permalänk
Avstängd

Jag tog bort alla partitioner inkl recovery skiten (ingen nytta av det ändå)
Kände inget behov av att göra recovery skiva heller då jag aldrig skulle vilja ha w7 starter ändå + det går inte ha mer än 2gb minne med starter.

Vill du ha stabiliteten så köp en intel 320 ssd, enda jag litar på i laptops. Minst kompabilitetsproblem och annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag tog bort alla partitioner inkl recovery skiten (ingen nytta av det ändå)
Kände inget behov av att göra recovery skiva heller då jag aldrig skulle vilja ha w7 starter ändå + det går inte ha mer än 2gb minne med starter.

Vill du ha stabiliteten så köp en intel 320 ssd, enda jag litar på i laptops. Minst kompabilitetsproblem och annat trams.

Butikspersonalen erbjöd sig att bränna ut en sån skiva eftersom den recoverybiten (kan inte orden så bra) skulle försvinna iochmed hårddiskbytet, så jag tar väl en sån för att jag helt enkelt inte vet bättre. Jag har inte ens fattat vad windows 7 starter innebär, är det nån sämre variant av vanliga w7? Och vad menas med att det inte går att ha mer än 2gb minne?

Intel 320 ssd, kollar upp, tack!

Edit: Såg att det nog var en sån hårddisk de föreslog, men vad är skillnaden på OEM och retail? Om det är vad jag tror så blir det garanterat en retailvariant, typ den här: http://www.inet.se/artikel/4304302/intel-ssd-320-80gb-retail
Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en 4gb minnesmodul till min 522, w7 starter limiterar ramminnet till 2gb så jag installerade ett oem w7 home premium 64-bitars istället så jag kan använda mina 4gb.

OEM är att du får disken "lös" dvs utan förpackning, lite "manualer", och fästning till stationär dator.
Dvs det är totalt meningslöst, samma disk fast utan massa onödigt stuff. Bägge är nya osv ingen skillnad.

I övrigt kan det vara bra att ha en recovery skiva om man ex vill sälja datorn senare så man kan återställa den så som den var vid nyköp. Så det är inget fel att ha.

W7 starter funkar ok om du inte behöver använda mer än 2gb minne (sitter ju bara 1gb som standard)

Permalänk

4G minne

Hej,

har set att flera i denna tråd har satt in 4G. Hade tänkt göra samma sak, men blev lite tveksam eftersom det står på

http://support.acer.com/acerpanam/netbook/2011/Acer/Aspire/As...

att det är max 2G som stöds "(for other operating systems)".

Kan någon som stoppat in 4G bekräfta att systemet (dvs inte W starter) verkligen använder 4G?

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KleggChris:

Hej,

har set att flera i denna tråd har satt in 4G. Hade tänkt göra samma sak, men blev lite tveksam eftersom det står på

http://support.acer.com/acerpanam/netbook/2011/Acer/Aspire/As...

att det är max 2G som stöds "(for other operating systems)".

Kan någon som stoppat in 4G bekräfta att systemet (dvs inte W starter) verkligen använder 4G?

Tackar!

Det står skrivet flera gånger i tråden, datorn i sig stöder ett 4GB minne, dock Windows Starter i sig stöder enbart upp till 2gb, så även om du stoppar i 4gb och datorn ser och kan använda 4gb så kommer enbart 2gb användas sålänge du använder starter.
I alla andra Moderrna Operativsystem så som XP Vista och Windows 7 64bits kommer 4GB fungera, jag använder själv Windows 7 Ultimate 64bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitta:

Tack för din hjälpsamhet! Som tur var gick allt "bra", lämnade in den igår och fick en ny på stående fot.
Är fruktansvärt glad att jag köpte den på Inet (Hötorget), har aldrig sett på maken till en smidigare och mer serviceinriktad butik och personal. Rekommenderas!

Nu nästa fråga:
Jag har ju förstått att jag måste köpa ny hårddisk, sjukt långsamt går det ju. Jag blev rekommenderad en SSD-hårddisk med typ 60-80gb för nån tusenlapp, är det värt? Finns det bättre alternativ? Såg att det skrevs lite om andra varianter, hur stor är skillnaden för en normalanvändare som jag? 80gb skulle lätt räcka för mig då jag ändå är van med en extern vid sidan om. Vill ju helst gå till Inet där jag har köpt datorn men det förutsätter ju att de har bra hårddiskar att erbjuda. Har fasiken ingen koll på sånt där.

Va skönt

Jo ssd ger en fin prestanda ökning, hela laptopen känns betydligt snabbare.
Som normal användare behöver du ingen dyr ssd, räcker gott o väl med tex en Corsair Force 60GB hårddisk.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=630518
Använder själv den i min stationära dator, snabb o problemfri.....

Permalänk
Medlem

720p i all ära men kan den streama 1080p till en TV?

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk

Tänkte låna denna tråd litegrann jag tänker köpa en aspire one 522, men tänkter byta ut hdd:n eftersom den sägs vara slö, tycker inte att en ssd är värd pengar så tänkte istället köpa denna ---> http://www.inet.se/artikel/4304097/250gb-seagate-momentus-720... <--- men är denna hdd ett stort lyft i jämförelse med den som sitter i?, någon som vet ?

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk

HDMI - ljud?

Jag har ägt denna netbook i ett par månader nu, men har ej möjlighet till att prova hdmi-utgången.
För er som provat, följer ljudet med när man kopplar in den till en tv eller en reciever?
Och spela upp 720p ellelr 1080p genom hdmi-utgången, går det smärtfritt?

Permalänk
Medlem

1080p via HDMI

Skrivet av Yippiwhey:

Jag har ägt denna netbook i ett par månader nu, men har ej möjlighet till att prova hdmi-utgången.
För er som provat, följer ljudet med när man kopplar in den till en tv eller en reciever?
Och spela upp 720p ellelr 1080p genom hdmi-utgången, går det smärtfritt?

Har inte själv någon 522 (ännu) men läste på ett testforum detta

Citat-"I plugged in an external Blu-Ray drive and fired up a movie using CyberLink PowerDVD. Not only did the computer have no problem playing the video in full screen mode on the laptop’s 720p display, but when I plugged in a 1080p monitor using the HDMI port, video playback continued both on the laptop screen and the external display with just a little stuttering during the first few seconds" (http://liliputing.com/2011/03/acer-aspire-one-522-netbook-rev...)

så Ja, det ska fungera att streama 1080p utan möjligtvis lite lagg första sekunderana... sen till din fråga om ljudet går via hdmi kabeln borde svaret vara ja, HDMI står för:

citat -"High-Definition Multimedia Interface, förkortat HDMI, är en sladdkontakt (eller med andra ord ett "gränssnitt" eller "interface" på engelska) för överföring av okomprimerade digitala ljud- och bildsignaler i en och samma kabel" ( http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Inter... )

Permalänk
Medlem

Jag har denna netbook med win7 starter och att köra 1080p på en extern skärm är lite knackigt med endast 1gb ram.

Har planer på att mosa in mer när jag får cash, det är det som är problemet för mig iaf... :/
menhursomhelst tror det kanske fungerar bättre om du inte har småprog igång i bkgrunden.

Permalänk
Medlem

Ljudet genom HDMI fungerar alldeles utmärkt.
Om man ska köra 1080p så räcker inte 1gb då det rycker som fan pga att gkortet tar 256mb så enbart 744mb finns över o så gott som allt används, stoppar man in 2gb så fungerar det + så är original hddn urusel.

Ny hdd och 2-4gb minne gör den kapabel..

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Ljudet genom HDMI fungerar alldeles utmärkt.
Om man ska köra 1080p så räcker inte 1gb då det rycker som fan pga att gkortet tar 256mb så enbart 744mb finns över o så gott som allt används, stoppar man in 2gb så fungerar det + så är original hddn urusel.

Ny hdd och 2-4gb minne gör den kapabel..

Tack teleskop och warrior för svaret! Jag har stoppat in både 4gb minne,Win7x64 Home Premium, samt en ssd-disk, så spela upp film på netbooken går galant, det bör således funka fint även över hdmi då.

Till en annnan fråga när jag ändå håller på. När jag kollar på nerbooken genom Lavalys Everest, så under"Moderkort" och underkategorierna "SPD" och "Chipset" så är det helt tomt. Bara en vit ruta och ingen information alls. Någon som vet varför? Är ett Corsair 4gb minne som sitter i. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468608)

Permalänk

Jag har haft min AO 522 i en vecka nu och är ganska nöjd. Dock inte testat så värst mycket än men överlag funkar den bra.

Dock så har jag stött på ett problem som är lite jobbigt för mig.. SD-läsaren funkar ej som den skall. Jag försöker föra över foton från min kamera men filerna läses ej okej (de är skadade på något sätt). Det funkar utmärkt på andra datorer och har även hittat en del trådar på andra forum om detta..

Jag har installerat om drivrutinerna från Acers hemsida utan resultat, någon som har något annat tips på vad som skulle kunna lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Tyärr har jag samma problem o har inte hittat någon lösning,den kan vara känslig för vissa SD minnen.
min modell har dock gått ur sortimentet redan o ersats av en tillsynes likadan modell, dom kan ha gjort någraförändringar,uppdateringar

Permalänk

Har någon mer problem med att spela upp .mkv på netbooken?

Både 720p och 1080p i .mkv, laggar för fullt, där antingen ljudet går i normalt takt, men filmen går inte alls eller hackar mer o mer efter ljudet. Vlc är det ospelbart i.
I Media Player Classic Home Cinema så rullar ljudet på utan problem, men videon laggar efter mer och mer. Även provat Bs player med samma problem. Och windows Media Player öppnar ej .mkv.

HD i .m2ts fungerar, vanlig mpg och xvid/divx verkar också fungera bra.

Det har skrivit om likande problem här, även om tråden ej har att göra med just denna netbook: http://forum.videohelp.com/threads/334652-Enable-GPU-accelera...)

"Playing the video normally in my media player of choice results in smooth playback for about 15 seconds, at which point it increasingly chokes both the audio and video, making it unwatchable. Playing the video in Media Player Classic Home Cinema with GPU acceleration enabled causes the video to seemingly play fine, but upon closer inspection it is doubling one or two frames per second, while the audio plays without a hitch, and the result is that the video quickly and increasingly lags behind the audio. After about 30 seconds, the video is a full second behind the audio."

Har stoppat i 4gb minne, en ssd-disk och Win7X64 Home.
Det verkar just vara .mkv som strular, inga andra filer.

Vet någon vad jag skall göra, eller vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Någon mer som har fått sin aspire one att gå upp i ~80-90 grader på processorn och sedan märkt hur jävla mycket den throttlar?

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 522 nyss plus extra minne och hårddisk, till min förvåning när jag öppnar datorn satt det redan en WD Scorpio Blue 250GB i... :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Köpte själv en 522 nyss plus extra minne och hårddisk, till min förvåning när jag öppnar datorn satt det redan en WD Scorpio Blue 250GB i... :S

Vart köpte du den om man får fråga?

Nån mer som fått en WD hdd i sin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x-dr3am:

Vart köpte du den om man får fråga?

Nån mer som fått en WD hdd i sin?

Beställde från Komplett.se 7e juli.

Permalänk
Medlem

Beställde en nu 2390:- inkl. frakt på cdon. Blir fint på resan.

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om Acer 722 som precis kommit. Tänkte först köpa en 522 men hittade då 722'an, 11.6" skärm (1366x768 istället för 1280x720, vill man sen ha en 10.1" då är det ju ingen fördel...). 2gb ram från början och Win7 premium istället för starter. Köpte den för 2995:- på SIBA

Permalänk
Medlem

Har fått den nu från CDON.

Hitachi Travelstar 5K500.B HTS545025B9A300 8MB 250GB sitter i min.

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon linux dist som fungerar bra på 522an? Vet om att Ubuntu har grova problem med grafikkortsdrivrutiner (kanske inte längre) och ethernet porten. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Någon som vet någon linux dist som fungerar bra på 522an? Vet om att Ubuntu har grova problem med grafikkortsdrivrutiner (kanske inte längre) och ethernet porten. :/

Tror jag såg att ArchLinux skall fungera. Länk: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=117281

Inte installerat själv och knappt läst igenom men kika du.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10