AMD Bulldozer först i augusti

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer först i augusti

Efter månader av rykten och spekulationer meddelar AMD att FX-serien "Zambezi" når butikshyllorna om 60-90 dagar. Det innebär en lansering tidigast i augusti.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Skräll...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Då blir det ny dator till hösten. Fint som snus

Permalänk
Medlem

Skönt att få lite mera info från AMD o inte en massa rykten bara!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Precis den anledningen till att jag köpte en 2600K istället, hade det bara varit runt maj/juni så hade kanske min dator sett annorlunda ut.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon idé om när man kan väntas hitta 990X/FX i butiker?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Jag lär ju inte spendera min sommar inomhus så en systemuppgradering i slutet av augusti låter perfekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Någon idé om när man kan väntas hitta 990X/FX i butiker?

komplett har 2 juni som datum, dvs imorgon.
Tog ett snack med dom precis, dock inwarehouse (går ju under samma)

inWarehouse.se - Jonatan: Välkommen till inWarehouse, hur kan jag hjälpa dig?

Peter V: God förmiddag i stugan, tänkte kolla med dig om datumet stämmer ang ett moderkort - Art nr: 637650

inWarehouse.se - Jonatan: Datumet är obekräftat men vi har inte fått in information om försening eller liknande ännu så troligen kommer datumet att hållas.

Peter V hmm ok, det mest knepiga är dock att ni är dom enda i sverige isåfall då ingen annan butik har ens något datum

inWarehouse.se - Jonatan: Kanske har annan distributör och leverantör. Vi har ju lagret i Norge och kan mycket möjligt fått in det snabbare den vägen.

inWarehouse.se - Jonatan: Det finns dock en möjlighet att en försening sker men det kommer vi lägga upp information om på hemsidan så fort vi blir meddelade om detta.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

i like the cameraman

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Arzei:

Någon idé om när man kan väntas hitta 990X/FX i butiker?

Så här ser lagerschemat ut för ASUS centrallager i Europa:

Sabertooth 990FX = Vecka 23
Crosshair V Formula = Vecka 24
M5A99X EVO = Vecka 24
M5A97 Pro = Vecka 24
M5A97 = Vecka 24
Crosshair V Formula med Thunderbolt = Vecka 26

Permalänk
Medlem

Dör inte av att vänta, men skulle väldigt gärna vilja vet om det är någonting värt att vänta på...

Permalänk

fan också får köpa en 965 och sedan Bulldozer

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Den som väntar på någe gott!!;) Kul med lite "äkta" fakta å inte lösa rykten.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Intressant! Funderar på ett M5A99X EVO, skulle sitta fint. Synd bara att ingen verkar sälja dem här i Storbrittanien ännu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag får köra vidare på min Phenom II X2 BE tills kärleken anländer.

Permalänk

Jehopp, då var förseningen officiell...trist att det dröjer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Säger dom augusti så kommer det att dröja till september , dröjer det så länge så kan man lika gärna vänta på Intel som kommer med både Sandy Bridge-E och Ivy Bridge

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Blir att beställa ett GA-990FXA-UD3 idag och hoppas på anländer inom nån vecka i alla fall. Även om det står imorgon hos komplett har jag svårt att tro på det datumet. Sen får jag glatt sitta och vänta med min phenom2 i 2-3 månader på bulldozer cpun.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Ärligt talat hur många lär FÖRST köpa ett moderkort för att få vänta på CPUn?

man brukar uppgradera allt på samma gång...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ärligt talat hur många lär FÖRST köpa ett moderkort för att få vänta på CPUn?

man brukar uppgradera allt på samma gång...

jag t.ex pga AM3 cpu fungerar på AM3+ moderkort.
så man kan lika gärna rulla vidare på "gamla" cpun tills dom nya är lanserade.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ärligt talat hur många lär FÖRST köpa ett moderkort för att få vänta på CPUn?

man brukar uppgradera allt på samma gång...

För att det är kul att köpa grejor? De gamla passar ju ändå i de nya socklarna.

Permalänk
Medlem

I Sverige innebär det nog ett ganska rejält slag med tanke på att skattepengarna kommer nu. Men sen lär väl inte den svenska marknaden precis vara avgörande för hur väl Bulldozer lyckas. Djävligt tråkigt dock. Visst har vi sommar nu vilket inte direkt är en årstid då folk köper datorer men det är inte hela världen som har sommar dessa månader. Större delen av den rika världen har det i.f.s. så det kanske inte spelar sån stor roll.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

Den som väntar på någe gott!!;) Kul med lite "äkta" fakta å inte lösa rykten.

Fan va tråkigt! Jag blir så less på sånt här. Den som väntar på besvikelse väntar alltid för länge. Det är inte alls kul, det är värdelöst. AMD misslyckas igen. Äkta? Detta är lika stora nyheter för mig som regn från ett regnmoln, dvs inte alls och inte roligt. Vem fan trodde att AMD skulle lansera i Juni? Vem? Den som köpte nyspråket om "officiell roadmap har inte ändrats" är riktigt dum och ska inte ta egna beslut.

Permalänk

Känns som att AMD är för sega med att få ut saker. Hade Bulldozer släppts tillsammans med eller strax innan Sandy Bridge så hade det varit ett mycket seriösare alternativ, speciellt innan B3 då folk kanske hade köpt AMD för att Intel hade buggar. Men i Augusti/September så känns det för sent att lansera Bulldozer, okej vi vet ju inte exakt hur den kommer prestera men från det man sätt så verkar det som att den fetaste modellen kommer ligga som bäst runt samma prestanda som 2600k. Dessutom lär det säkert dröja minst en månad innan Bulldozer är ordentligt ute på marknaden och då kommer Sandy Bridge E vara mer intressant och sen kommer Ivy Bridge med strömsnåla budget CPU:er. Jag hoppas att AMD kommer i kapp mer för Intel behöver mer seriöst motstånd, förhoppnings vis kommer AMD kunna utnyttja sina GPU:s för att i framtiden kunna skapa kraftfulla, strömsnåla laptops som kan driva flera skärmar vilket lär vara en front där de kommer kunna konkurrera.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

jag t.ex pga AM3 cpu fungerar på AM3+ moderkort.
så man kan lika gärna rulla vidare på "gamla" cpun tills dom nya är lanserade.

Men KÖP då! De flesta kommer att låta bli, det kan jag garantera. Detta är ett fetfail av AMD. Maken till imageloss har jag aldrig hört talas om. Bulldozer kommer att skyffla skrot på tippen. Den släpps som top of the line med dubbla minnneskanaler ca 3 månader innnnan intel släpper 4 minneskanaler. Herregud AMD är 2 generationer bakom redan. Bulldozer kommmer att slå 1156, men inte mer. Jag minns mina AMD år med en tår i ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Känns som att AMD är för sega med att få ut saker. Hade Bulldozer släppts tillsammans med eller strax innan Sandy Bridge så hade det varit ett mycket seriösare alternativ, speciellt innan B3 då folk kanske hade köpt AMD för att Intel hade buggar. Men i Augusti/September så känns det för sent att lansera Bulldozer, okej vi vet ju inte exakt hur den kommer prestera men från det man sätt så verkar det som att den fetaste modellen kommer ligga som bäst runt samma prestanda som 2600k. Dessutom lär det säkert dröja minst en månad innan Bulldozer är ordentligt ute på marknaden och då kommer Sandy Bridge E vara mer intressant och sen kommer Ivy Bridge med strömsnåla budget CPU:er. Jag hoppas att AMD kommer i kapp mer för Intel behöver mer seriöst motstånd, förhoppnings vis kommer AMD kunna utnyttja sina GPU:s för att i framtiden kunna skapa kraftfulla, strömsnåla laptops som kan driva flera skärmar vilket lär vara en front där de kommer kunna konkurrera.

Visst håller jag med dig i mycket, men nu ska jag påpeka att den som kan göra en prestigeprodukt oftare klarar av att fixa ett riktigt budgetalternativ, än vice versa. AMD kanske inte dör med detta, men det är försås mkt värre än om de inte klarade av att konkrrera med atom. Jag minnns mina AMD64 OC dar... det var AMD tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jehopp, då var förseningen officiell...trist att det dröjer.

Den har varit lika officiell som vintern i januari. Ser du några löv? Nä, det är inte sommar även om någon säger att det ska bli det om en vecka.

Permalänk

Jaha...som Duke Nukem...och DiabloIII...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford:

Men KÖP då! De flesta kommer att låta bli, det kan jag garantera. Detta är ett fetfail av AMD. Maken till imageloss har jag aldrig hört talas om. Bulldozer kommer att skyffla skrot på tippen. Den släpps som top of the line med dubbla minnneskanaler ca 3 månader innnnan intel släpper 4 minneskanaler. Herregud AMD är 2 generationer bakom redan. Bulldozer kommmer att slå 1156, men inte mer. Jag minns mina AMD år med en tår i ögat.

det är ju dock tämligen få som byr sig om eller ens drar nytta av 4 minneskanaler.

om bulldozer blir ett bra alternativ för gemene man , i samma kategori som sandy bridge krigar i nu så kommer amd tjäna fina pengar.

entusiast++ är ballt , men det är en väldigt liten del av företagens totala inkomst.

ett fall där amd3+ är bra är ifall någons dator totalt brakat och personen måste köpa nytt idag.
då kan personen senare smacka i en bulldozer när det är dags.

men många lär köpa en 1155 rig istället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Säger dom augusti så kommer det att dröja till september , dröjer det så länge så kan man lika gärna vänta på Intel som kommer med både Sandy Bridge-E och Ivy Bridge

Javisst är det så. När sedan Ivy Bridge kommer kan man lika gärna vänta lite till på vad som nu kommer efter den och så vidare. Detta är bra tycker jag för man sparar massor av pengar på att hela tiden vänta med sina uppgraderingar!

Jag tror nog att både Sandy Bridge-E och Ivy Bridge kan bli bättre än vad Bulldozer blir, men samtidigt tror jag att AMD kommer att lägga priserna tillräckligt lågt så att det ändå blir intressanta alternativ på grund av pris/prestanda. Och då svarar intel med prissänkningar o.s.v. Så de allra mest högpresterande modellerna blir ändå inte intressanta för de blir för dyra.

Men det är ju trist när det drar ut på tiden. Det gör nog att en del tröttnar på att vänta och köper något från intel istället. Själv ska jag vänta åtminstone till Sandy Bridge-E, Ivy Bridge och Bulldozer har funnits ett tag. Blir alltså ingen uppgradering inom närmsta halvåret om grejerna inte går sönder innan dess förstås.