Permalänk
Medlem

Datorn för varm?

Har precis fått min dator (https://www.inet.se/kundvagn/visa/430804/2011-05-10) att funka, för nån timme sen. Nu undrar jag om datorn är för varm, när jag hade spel uppe (counter-strike) så gick alla kärnors grader upp till 80-90 grader. Min "Temp2" som är chassifläkten? Ligger på 127 grader, jag har inte så stor koll men det känns som att det är för varmt? Är kylpastan på redan från början på min processor? (i5 2500k)

Permalänk

vilket program mäter du detta med ? ?

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

Speedfan

Permalänk
Medlem

127 kan du inte ha på någon komponent, datorn har startat om för att skydda sig själv långt innan du kommer upp i dessa temperaturer så de är med största sannolikhet en bugg.

Jag använder realtemp för temp på min 2500k och de känns pålitligt. Kolla va du får för temp med de programmet.

edit: kunde ha satsat min vänstra på att de va speedfan du använde, sånt skitprogram är de.

edit:2: om du kör med kylaren du fick med cpun så har den pasta redan applicerad:)

Permalänk
Medlem

Speedfan är ett fanskap till program att mäta temps med. Att den funktionen ens är kvar...
Jag använder Core Temp för CPU och GPUShark for GPU. Fungerar väldigt bra

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk

Om det är speedfan du använder kan du testa att ladda ner HW monitor, speedfan brukar visa fel temps. Den visade att min processor låg på 65 c men den låg igentligen på 30 c XD.
Om den visar att dina temperaturer (80-90) då kan du ha ett problem och borde kolla över din dators kylning.
Villken processorkylare har du btw?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Tankade ner Core temp, då låg CPU kärnorna på 70 grader in-game.

Permalänk
Medlem

Testade med realtemp oxå, går upp till 70-80 grader där med.. ja ni, vad kan felet vara? För det är väl ett fel ?:)

Kör med orginalkylaren till 2500k oxå ska nämnas.

Permalänk

då ska du inte vänta dig något svalare

införskaffa en sådan :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632792

mitt förslag

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem

Okej.. så man måste alltså införskaffa en ny kylare för att det ska funka? 90 grader är väl för mkt?

Permalänk
Medlem

Den ligger nog lite för varm, men du borde kunna köra på orginalfläkten ändå:)

Annars kan du införskaffa dig en ny kylare , typ nocuta d14 eller nån liknande ( vet dock inte vad du har för chassi:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av ruggiana:

Okej.. så man måste alltså införskaffa en ny kylare för att det ska funka? 90 grader är väl för mkt?

ja det borde du nog, frågar du om du hade kylpasta på processor? för det ska ju redan finnas i processorkylaren. kylpastan ska ju appliceras rätt för att ge någon effekt. kan det vara därför du har problem?

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceguy1:

ja det borde du nog, frågar du om du hade kylpasta på processor? för det ska ju redan finnas i processorkylaren. kylpastan ska ju appliceras rätt för att ge någon effekt. kan det vara därför du har problem?

Jag vet inte alls. Om den redan finns från början så borde den väl vara applicerad rätt eller ska man ändra på nåt sätt?

Permalänk
Skrivet av ruggiana:

Jag vet inte alls. Om den redan finns från början så borde den väl vara applicerad rätt eller ska man ändra på nåt sätt?

du har rätt, det ska ju sitta rätt från början om du nu var försiktig när du monterade kylaren. får du fortfarande höga temp.?

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceguy1:

du har rätt, det ska ju sitta rätt från början om du nu var försiktig när du monterade kylaren. får du fortfarande höga temp.?

Det var min bror som gjorde det så jag vet inte riktigt. Men vadå har du fortfarande höga temps? Sen när eller va?

EDIT: Han sa att han inte trodde det var nån kylpasta på, och vi har inte fått med nån.. borde dom inte meddela att det inte är nån kylpasta på eller med då?

Permalänk
Medlem

och du tog bort plasten från kylpastan hoppas jag?

Permalänk
Skrivet av ruggiana:

Det var min bror som gjorde det så jag vet inte riktigt. Men vadå har du fortfarande höga temps? Sen när eller va?

EDIT: Han sa att han inte trodde det var nån kylpasta på, och vi har inte fått med nån.. borde dom inte meddela att det inte är nån kylpasta på eller med då?

låter skumt, för du måste ju ha kylpasta. det är ju därför du har så hög temperatur. köp kylpasta och kolla om det blir bättre.

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem

På orginalkylarn så finns de redan kylpasta applicerat, punkt;)

Permalänk

den kylpastan som sitter på orginal kylare eller vilken som helst eller köp dig en riktig kylpasta..finns på någon data butik. Artic silver
Btw den som sitter på är skit XD

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.