Permalänk
Medlem

Borde WoW lagga såhär mycket?

Har en helt ny dator (byggde ihop den för ca en månad sen). Har mest spelat HoN på sistone, och det har fungerat bra, men nu häromdan fick jag för mig att börja med wow igen. När allt var installerat märkte jag att det laggade något enormt, trots upplösningen på 1280x1024. Fps låg på under 30, men pingen på ca 60. Drog ner grafikinställningarna till "fair" från "good" som var default, men det laggade i princip lika mycket fortfarande. Till sist drog jag ner allt till lägsta, och då försvann lagget (fick då 50-60 fps). Min fråga är om man verkligen ska behöva ha allt på lägsta med min dator?

Processor: Amd Phenom II x4 955 (ej överklockad)
Moderkort: Msi 870a-g54
Grafikkort: Asus Radeon HD 6870 DirectCU
OS: Windows Ultimate 64-bit

Kan det ha blivit något fel vid installationen av wow eller något i den stilen? Eller är det bara jag som är kräsen?

Säg till om ni behöver fler specs på datorn.

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem

Wow kräver lite mer nu sedan Cataclysm kom, hur mycket ram har du btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Wow kräver lite mer nu sedan Cataclysm kom, hur mycket ram har du btw?

Jo misstänkte att det hade nåt med det att göra, för när jag lirade Wotlk på min gamla burk laggade det mindre. Har 4 gb ram. Men borde det verkligen kräva så mycket mer nu?

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagite7:

Jo misstänkte att det hade nåt med det att göra, för när jag lirade Wotlk på min gamla burk laggade det mindre. Har 4 gb ram. Men borde det verkligen kräva så mycket mer nu?

Nah 4Gb klarar du dig fint på, ja bara undrade vad du hade då du inte skrivit det. Jag spelade nämligen Wow själv för ett bra tag sedan på gamla burken som bara hade 2Gb ram med Win7, det va lite segt.

Permalänk
Medlem

för mig så är cata snällare mot min dator än vad wotlk var.. laggade som fan i icc, nu när man raidar har jag högre grafikinställningar men laggar inget alls.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att tro att detta enbart har med cataclysm att göra. Något är knasigt. Wow ska lagga när man spelar det på sin 3 år gamla laptop inte på ditt system.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

för mig så är cata snällare mot min dator än vad wotlk var.. laggade som fan i icc, nu när man raidar har jag högre grafikinställningar men laggar inget alls.

Antagligen för att något annat i ditt system ändrats i samma veva.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

kanske en updatering av gpu-drivers gör susen? (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Ja just det, du har inte massor med addons? de kan suga musten ur även high-end burkar. Körde en gång med ett 20tal addons, även vissa gamla som inte va uppdaterade etc. Fick 1-5fps haha, sen testade jag stänga av alla addons då jag felsökte, då flöt det på som smör

Permalänk
Medlem

Din uppkoppling?

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Jag har mycket svårt att tro att detta enbart har med cataclysm att göra. Något är knasigt. Wow ska lagga när man spelar det på sin 3 år gamla laptop inte på ditt system.

Jo, jag kände också att det borde flyta på mycket bättre. Någon idé på vad det kan vara för fel?

Skrivet av Ramsam:

kanske en updatering av gpu-drivers gör susen? (:

Ok, ska testa det.

När jag spelade wotlk på min gamla dator med 2-kärnig processor och 2gb ram så hade jag medel på grafikinställningarna tror jag, och ändå laggade det bara när jag var i dalaran, stormwind o.s.v. Nu laggar det även när jag är ute och questar på random ställen där ingen annan är

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem

Två bra tips som du måste testa är som sagt drivrutiner och addons.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Har förövrigt skärmen inkopplad i VGA-porten (DVI-port med VGA-adapter) på grafikkortet, kan det försämra prestandan?

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem

Har du provat att aktivera dx11 i wow, för innan jag gjorde det så hade jag jätte dålig fps med hack.
se länken nedan hur du aktiverar dx11 då man inte kan göra det inifrån wow:
http://www.pcgameshardware.com/aid,803508/WoW-Cataclysm-How-t...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagite7:

Har förövrigt skärmen inkopplad i VGA-porten (DVI-port med VGA-adapter) på grafikkortet, kan det försämra prestandan?

Nej det kvittar.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av miXion:

Har du provat att aktivera dx11 i wow, för innan jag gjorde det så hade jag jätte dålig fps med hack.
se länken nedan hur du aktiverar dx11 då man inte kan göra det inifrån wow:
http://www.pcgameshardware.com/aid,803508/WoW-Cataclysm-How-t...

Tack så mycket, ska testa det här.

Skrivet av JoBu:

Nej det kvittar.

Ok, tack för svar

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem

Är det en helt ny installation, eller har du bara kopierat spelmappen? Jag hade skumma FPS problem i raids med vissa karaktärer, men inte med andra. Lösningen för mig var att radera WTF mappen. Alla inställningar ligger där så det verkar som det var nåt som låg och skräpade.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Är det en helt ny installation, eller har du bara kopierat spelmappen? Jag hade skumma FPS problem i raids med vissa karaktärer, men inte med andra. Lösningen för mig var att radera WTF mappen. Alla inställningar ligger där så det verkar som det var nåt som låg och skräpade.

Helt ny installation. Kom dock på en sak till, jag har inte uppgraderat accountet till Cata än, snål som jag är Jag installerade wow och wotlk från skivor, sen när jag startade upp det så tankade det ner Cata automatiskt. Har bara kört på 7-day trial än så länge, men detta borde väl inte göra nån skillnad?

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Skrivet av miXion:

Har du provat att aktivera dx11 i wow, för innan jag gjorde det så hade jag jätte dålig fps med hack.
se länken nedan hur du aktiverar dx11 då man inte kan göra det inifrån wow:
http://www.pcgameshardware.com/aid,803508/WoW-Cataclysm-How-t...

Kan man visst det, ligger under Advanced Video Options.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte det här. Jag har uppdaterat drivrutiner på grafikkortet, och aktiverat dx11 (gjorde det in game). Det konstiga är att det funkar perfekt på min rogue jag startade när jag aktiverade 7-day trial (lvl 15). Kör allt på ultra och det laggar ingenting. När jag loggar in på min main (lvl 80 mage) så flyter allt på de första ca 5 sekundrarna, sedan laggar det ihop och fpsen åker ner till ca 15. Konstigt nog blir det inte bättre när jag drar ner inställningarna till low, utan fpsen ligger kvar på runt 15 även då. Vafan kan det bero på? funkar ju perfekt på roguen Kan tillägga att jag inte är i någon stad på någon av karaktärerna.

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem

Class specefik addon som bajsar ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Kan man visst det, ligger under Advanced Video Options.

okey, då har de fixat det nu. Gick inte när jag spelade iaf utan var tvungen att göra som det står i länken.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Class specefik addon som bajsar ?

Löst nu! De va inte nån class specific, men jag tog bort alla addons från wow foldern och nu funkar det perfekt!

Tack som fan för all hjälp!

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W