Permalänk

Samma här. Ligger konstant mellan 9-12MB/s oberoende tid på dygnet. Någon gång i månaden ligger jag nere mot 5-6 men då tänker jag ju såklart inte "jävla Com Hem" utan misstänker ju självklart andra felkällor. Ni som konstant ligger på 3-400kbit/s, testat att ta ned en torrent från ubuntus sajt? Ni kan ju alltid testa stänga av NAT för att utesluta felaktiga portforwards osvosv.

Permalänk
Medlem

Kan köra 5st extremt välseedade samtidigt och få ut 100kB/s, inte varit några problem innan den här veckan och allt annat verkar gå i full fart.

Permalänk
Medlem

samma som många andra har jag också problem med torrents enbart, får ut 22 MB/s när jag drar filer, men över torrent går det inte mer än 1MB/s

Permalänk

Uppenbarligen har comhem gjort något, varför kan de inte bara erkänna. Viktigt att alla som har problem ringer in och klagar så att det händer något.

Permalänk
Medlem

Nu hoppar jag in i en tråd som jag inte har varit inne i på ett par år eftersom jag inte har Comhem. Sitter själv på 100/100 fiber och ser nu att Comhem har 200Mbits alternativ. Hastigheterna nedströms har ju ökats på rejält senaste åren, helt klart, men kan någon förklara varför de fortfarande inte erbjuder högre upstream hastighet? 7-10Mbit har jag för mig att det stod på 200Mbits uppkopplingen. Varför ska de envisas med detta?

Deras försvar för flera år sedan var att "folk utnyttjar mest dowload hastighet i alla fall, men det är ett dåligt försvar, för som jag förstår det så kostar det operatörerna mer pengar ju mer bandbredd du använder, men sitter du på en 200Mbits uppkoppling och bara kollar mailen varje månad så tjänar de bra med pengar på dig. Så om de nu släpper t.ex. 100Mbit upstream också och knappt någon utn yttjar det så spelar väl inte det någon roll för comhem? Så om några få personer som faktiskt har nytta av snabb upstream använder det jämfört med den stora massan som inte använder det så borde det inte innebära någon större kostnad för comhem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu hoppar jag in i en tråd som jag inte har varit inne i på ett par år eftersom jag inte har Comhem. Sitter själv på 100/100 fiber och ser nu att Comhem har 200Mbits alternativ. Hastigheterna nedströms har ju ökats på rejält senaste åren, helt klart, men kan någon förklara varför de fortfarande inte erbjuder högre upstream hastighet? 7-10Mbit har jag för mig att det stod på 200Mbits uppkopplingen. Varför ska de envisas med detta?

Deras försvar för flera år sedan var att "folk utnyttjar mest dowload hastighet i alla fall, men det är ett dåligt försvar, för som jag förstår det så kostar det operatörerna mer pengar ju mer bandbredd du använder, men sitter du på en 200Mbits uppkoppling och bara kollar mailen varje månad så tjänar de bra med pengar på dig. Så om de nu släpper t.ex. 100Mbit upstream också och knappt någon utn yttjar det så spelar väl inte det någon roll för comhem? Så om några få personer som faktiskt har nytta av snabb upstream använder det jämfört med den stora massan som inte använder det så borde det inte innebära någon större kostnad för comhem.

Det enkla svaret är att upstream trafik är dyrare än downstream för Comhem och alla andra ISP:er. 200Mbit-tjänsten uppstod nog framförallt för att man fått ordning på sitt kabelnät och såg att man hade en chans att knäppa BBB på näsan och erbjuda högre downstream. Eftersom Comhem riktar sig till den stora massan, där hastigheten enbart räknas i form av downstream, så kommer man också undan med att låta upstream vara låg.

Till Comhems försvar kan sägas att det sannolikt skulle krävas en hel del jobb att få till ex 100Mbit upstream i deras kabelnät som jag förstått det. Finns det heller inga ekonomiska incitament att erbjuda det så blir det ännu mer osannolikt.

Permalänk
Medlem

Har pratat med ComHems kundtjänst som säger att de arbetar med att erbjuda snabbare uppladdningshastighet, någon som vet hur det går med det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Har pratat med ComHems kundtjänst som säger att de arbetar med att erbjuda snabbare uppladdningshastighet, någon som vet hur det går med det?

Säg det företag som inte skulle säga att dom jobbar med att förbättra sina produkter
Det bästa vi kan göra är att vid varja kontakt med Comhem fråga efter högre uppladdningshastighet, ALLTID.
Och en annan sak är att när vi har möjlighet att byta till någon bättre leverantör göra det och dessutom låta Comhem få reda på anledningen (dyrt och "långsam" upload).
Som det är nu har dom ingenting att vinna på att öka den. Kunderna sitter där i sitt monopolhus där många gånger enda alternativen är xDSL, 3G eller 4G.

Jag vill dock inte påstå att jag är direkt missnöjd med min 100/10-lina. Dock tycker jag den är lite för dyr och jag saknar möjlighet till högre upload. Jag tror att en 100/50 skulle passa mig som handsken.

Men när man tänker efter lite har vi ju det ganska bra. Jag tänker ibland tillbaka på Amigatiden då jag satt med mitt 2400bps-modem och drömde om framtiden där jag skulle kunna ladda ner data lika snabbt som jag kunde skriva den till FLOPPY(!!!!!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Säg det företag som inte skulle säga att dom jobbar med att förbättra sina produkter
Det bästa vi kan göra är att vid varja kontakt med Comhem fråga efter högre uppladdningshastighet, ALLTID.
Och en annan sak är att när vi har möjlighet att byta till någon bättre leverantör göra det och dessutom låta Comhem få reda på anledningen (dyrt och "långsam" upload).
Som det är nu har dom ingenting att vinna på att öka den. Kunderna sitter där i sitt monopolhus där många gånger enda alternativen är xDSL, 3G eller 4G.

Jag vill dock inte påstå att jag är direkt missnöjd med min 100/10-lina. Dock tycker jag den är lite för dyr och jag saknar möjlighet till högre upload. Jag tror att en 100/50 skulle passa mig som handsken.

Men när man tänker efter lite har vi ju det ganska bra. Jag tänker ibland tillbaka på Amigatiden då jag satt med mitt 2400bps-modem och drömde om framtiden där jag skulle kunna ladda ner data lika snabbt som jag kunde skriva den till FLOPPY(!!!!!!)

Jo jag vet, men det vore ett perfekt tillval, även om det skulle kosta en hundring till i månaden. Skulle skaffa det på direkten

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har comhem någon form av fiber för att få 200 lina? Vi har skrivit på för att få telia fiber i slutet av året men de kan bara erbjuda 100 ner.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Har comhem någon form av fiber för att få 200 lina? Vi har skrivit på för att få telia fiber i slutet av året men de kan bara erbjuda 100 ner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Har comhem någon form av fiber för att få 200 lina? Vi har skrivit på för att få telia fiber i slutet av året men de kan bara erbjuda 100 ner.

Telia skulle säkert kunna erbjuda 1000Mbit om de vill, men de väjer att sätta gränsen vid 100Mbit precis som många andra företag som leverarar fiber. Comhem vil vara lite värre och sätter därför 200Mbit, men och andra sidan så ger dom endast upp till 10Mbit upload medan det är vanigt med 100/100 på fiber.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Har comhem någon form av fiber för att få 200 lina? Vi har skrivit på för att få telia fiber i slutet av året men de kan bara erbjuda 100 ner.

Tänk inte ens tanken att gå över till Comhem. Telia fiber är mycket bättre!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Tänk inte ens tanken att gå över till Comhem. Telia fiber är mycket bättre!

jag har gjort tvärtom. Jag går från comhem till telia. Ska bli skönt att slippa den värdelösa uptimen som jag har med comhem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kör comhem fortfarande med samma visa varje gång man ska felanmäla? D.v.s. du ska starta om modemet. Minns att de tyckte att jag skulle starta om modemet om och om igen för ett antal år sedan när jag hade comhem. Spelade ingen roll att man sa att man redan hade startat om modemet 2ggr den dagen, det skulle minsann startas om igen. Har man fiber så slipper man den skiten, inte för att starta om comhem modemet någonsin har avhjälpt mina problem då, men med fiber så har man inte ens något modem att starta om utan det funkar hela tiden, precis ssom en upkoppling ska göra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Tjena,

Efter besök av Comhem-kille för nån vecka sedan så nappade jag på kroken o beställde bredband 50-100Mbit. Idag fick jag hem "höghastighetsmodemet". Får nu ut 56,48 ner o 10,48 upp trådlöst. Med nätverkskabel mellan modemet o lilla MacBooken hela 111,06 ner o 9,95 upp !

En stor skillnad mellan tråd och trådlöst alltså, får se om det finns något jag kan gör för o öka hastigheten trådlöst....

Permalänk
Medlem

Hej ThomasW
hur mycket du får ut trådlöst beror helt på nätverkskortet i Mac:en, du har förmodligen ett "vanligt n" kort, och då är 50 helt ok....

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Hej Hubbe1,

Från systeminformationen:
Gränssnitt:
en1:
Korttyp: AirPort Extreme (0x14E4, 0x90)
Version fast programvara: Broadcom BCM43xx 1.0 (5.10.131.36.9)
Lokalt: ETSI
Landskod: AT
PHY-lägen som stöds: 802.11 a/b/g/n
Kanaler som stöds: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 36, 40, 44, 48, 52, 56, 60, 64, 100, 104, 108, 112, 116, 120, 124, 128, 132, 136, 140

Permalänk
Medlem

För att öka hastigheten trådlöst.

Sluta använda CG3100 som trådlös router!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av ThomasW:

Tjena,

Efter besök av Comhem-kille för nån vecka sedan så nappade jag på kroken o beställde bredband 50-100Mbit. Idag fick jag hem "höghastighetsmodemet". Får nu ut 56,48 ner o 10,48 upp trådlöst. Med nätverkskabel mellan modemet o lilla MacBooken hela 111,06 ner o 9,95 upp !

En stor skillnad mellan tråd och trådlöst alltså, får se om det finns något jag kan gör för o öka hastigheten trådlöst....

Ser du många trådlösa nätverk i nätverkslistan? Isåfall bör du logga in och ändra kanal på det trådlösa, då du säkert blir störd av dessa. Kanal 1, 6 och 11 ska inte överlappas av närstående kanaler så någon av dessa är att rekommendera.

Finns också en inställning där du kan växla mellan 20mhz och 40mhz, där du kan testa lägga den på 40mhz samt ändra Sideband for Control Channel till Upper.

Sedan kan du testa olika positioner på modemet, men modemet ska iallafall stå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Ser du många trådlösa nätverk i nätverkslistan? Isåfall bör du logga in och ändra kanal på det trådlösa, då du säkert blir störd av dessa. Kanal 1, 6 och 11 ska inte överlappas av närstående kanaler så någon av dessa är att rekommendera.

Finns också en inställning där du kan växla mellan 20mhz och 40mhz, där du kan testa lägga den på 40mhz samt ändra Sideband for Control Channel till Upper.

Sedan kan du testa olika positioner på modemet, men modemet ska iallafall stå upp.

Yep, hittar fyra ytterligare nätverk från lägenheterna bredvid/under, kanaler 1(!), 6 o 11 . Använder själv kanal 1. Det andra nätverket på kanal 1 hade samma signal som brus: påverkar ej. Just att flytta på modemet gjorde susen, hur modemet är vänt påverkar också ! Signal/brusförhållandet ökade o så även hastigheten, för någon minut sedan ca 62,7 ner o 9 upp. En betongvägg mellan dator o modem, annars kanske 2 m avstånd.

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen en sync på 130Mbit och får i praktiken runt 50 kanske 70.
Mer får man inte på 2.4GHz bandet.

Det är 5GHz bandet som gäller och enda sätter jag kommer över 100Mbit trådlöst med min imac vid tester.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jöss...

Jag har ju en AirPort Express, som jag använt till vår gamla (andra) internetoperatör. Provade att brygga över till detta m nätverkskabel, som jag hade en idé om när jag först kom med i denna forumtråd i mars. Ställde in AirPorten till att använda 5GHz-bandet (kanal 36 tror jag). Se där ja: 84 Mbit ner o ca 11 upp.

Nä, nu läggdags, tack o godnatt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

jag har gjort tvärtom. Jag går från comhem till telia. Ska bli skönt att slippa den värdelösa uptimen som jag har med comhem.

Värdelös uptime? Är det så många som har problem? Har du tagit tipsen som nämnts tidigare i tråden och slagit av "IP Flood Detection" osv i modemets inställningar?

För mig går det ner en gång var tredje månad, och jag kör ett serverprogram på så jag vet om den har gått ner alls under dygnet.

Enda problemet jag har med ComHem är deras sega upload, de skulle ju kunna ha det redan nu som tillval för 100-200 kr extra i månaden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Fråga, jag har flyttat till ny lägenhet (comhem hus) finns 3 hål i väggen i varje jäkla rum plus lan uttag i alla rum.
Min fråga är vem använder sig av lan uttagen för comhem kunde inte svara på den frågan och ser att det är kopplat till dom? Telia kunde inte heller svara på den frågan eftersomd e bara har ett enda uttag å det är i hallen.
Blir frustrerad nu när comhem säger att man "måste ha modem med coax"

nån som vet ?

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuntakinte:

Fråga, jag har flyttat till ny lägenhet (comhem hus) finns 3 hål i väggen i varje jäkla rum plus lan uttag i alla rum.
Min fråga är vem använder sig av lan uttagen för comhem kunde inte svara på den frågan och ser att det är kopplat till dom? Telia kunde inte heller svara på den frågan eftersomd e bara har ett enda uttag å det är i hallen.
Blir frustrerad nu när comhem säger att man "måste ha modem med coax"

nån som vet ?

Troligtvis finns det någon typ av "mediacentral" i lägenheten. En patchpanel där man kan patcha själv och använda nätverksuttagen i rummen till vad man själv vill.

Annars är det bästa ju att fråga hyresvärd/bostadsrättsförening hur det fungerar. Och vilka anslutningsmöjligheter ni har.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuntakinte:

Fråga, jag har flyttat till ny lägenhet (comhem hus) finns 3 hål i väggen i varje jäkla rum plus lan uttag i alla rum.
Min fråga är vem använder sig av lan uttagen för comhem kunde inte svara på den frågan och ser att det är kopplat till dom? Telia kunde inte heller svara på den frågan eftersomd e bara har ett enda uttag å det är i hallen.
Blir frustrerad nu när comhem säger att man "måste ha modem med coax"

nån som vet ?

Om det är ett ethernetuttag är det inte ComHem som har det. Är du säker på att de andra uttagen är en förlängning?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Om det är ett ethernetuttag är det inte ComHem som har det. Är du säker på att de andra uttagen är en förlängning?

Jo LAN förekommer hos comhem i tex f.d. upcnätet och det byggs också ut i blandannat Lund för tillfället. Sedan fibernät via itux i göteborg. Dock låter detta som en lexcomlösning eventuellt. Då ansluter man tex lanuttaget hos telia till en panel i hallen och får sedan ut bredbandet i det uttag man valt i panelen... Det är fastighetsägaren som låtit installera den lösningen som ett eget nät i lägenheten. Man kan ansluta comhem's modem/box osv till lexcomcentralen också...

http://www.ndrsystemsuk.com/lexcom.htm

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jo LAN förekommer hos comhem i tex f.d. upcnätet och det byggs också ut i blandannat Lund för tillfället. Sedan fibernät via itux i göteborg. Dock låter detta som en lexcomlösning eventuellt. Då ansluter man tex lanuttaget hos telia till en panel i hallen och får sedan ut bredbandet i det uttag man valt i panelen... Det är fastighetsägaren som låtit installera den lösningen som ett eget nät i lägenheten. Man kan ansluta comhem's modem/box osv till lexcomcentralen också...

http://www.ndrsystemsuk.com/lexcom.htm

Oj det visste jag inte! Låter ju bra om de bygger ut ethernet :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det är just det som är problemet, hyresvärden säger att det är Comhem, Comhem säger att det måste vara någon annans och telia säger att de inte vet då de endast har ett enda uttag i hallen.
Själv ser jag att i hallen att det är Comhems uttag....mycket skumt...tänkte om det är Comhems då kanske man inte behöver det modemet från dom.

Ni som har Comhem är den bra eller? Hade det för länge sedan men det låg nere mer än va den var uppe så jag har alltid tänkt att det är dåligt men nu efter det att jag testat Telias så kanske värt att ha Comhem?

LIknar lexcom lösning faktiskt men ingen sån patchpanel dock

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.