Microsoft köper Nokia för fånigt stor summa - vad händer nu? dela DINA spekulationer!

Permalänk
Medlem

Microsoft köper Nokia för fånigt stor summa - vad händer nu? dela DINA spekulationer!

Nu när Microsoft och herr "I love this company" Ballmer står inför (eller bakom medans jag skriver) en ny tillgång i företaget så undrar man, vilka är dom nästa två inköpen som kommer presenteras under sommaren?

Själv gissar jag ett blir en mindre operatör av någon form av kommunikation samt någon form av hårdvarufabrik eller teknik som dom förväntar sig att använda för xbox/mobil-marknaden. Kanske någon flummig ARM-baserad firma? Xilinx eller liknande vore inte heller helt otippat... men det är bara min hostmedecin som pratar

Dina egna vilda spekulationer och aftonblaskerier (lögner och påhitt) önskas!!

** om moderator tycker så är det fritt fram att redigera eller flytta tråden/inlägget

Permalänk
Antielefant

Både Nokia och Microsoft har dementerat denna "nyhet".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

fasen, jag som hetsade upp mig över att dom äntligen kunde få ihop ett vettigt och slagkraftigt försök att slå apple på fingrarna. eller varför inte ta upp kampen med htc, samsung osv som kör android...

Permalänk
Skrivet av rmd:

fasen, jag som hetsade upp mig över att dom äntligen kunde få ihop ett vettigt och slagkraftigt försök att slå apple på fingrarna. eller varför inte ta upp kampen med htc, samsung osv som kör android...

Nokia är redan världsetta, vad finns det mer för titlar att vinna liksom?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Vad är nokia världsetta på/i/ur/från/<valfri attribut> ?

Mitt tidigare antagande var microsofts kapacitet att konkurera bättre på mobilmarknaden, inte nokia, som jag personligen ser som ett sjunkande skepp sedan många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nokia är redan världsetta, vad finns det mer för titlar att vinna liksom?

Just nu är Nokia knappast världsetta på någonting. När släppte dem senast en vettig telefon?

Telfontillverkare ranking enligt mig
HTC
Samsung
Sony Ericsson
Motorola
Nokia
Apple

ZTE är lite svåra att sätta på någon position då de enbart säljer en modell i Sverige. Den är dock bra så någonstans på den övre hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Just nu är Nokia knappast världsetta på någonting. När släppte dem senast en vettig telefon?

Telfontillverkare ranking enligt mig
HTC
Samsung
Sony Ericsson
Motorola
Nokia
Apple

ZTE är lite svåra att sätta på någon position då de enbart säljer en modell i Sverige. Den är dock bra så någonstans på den övre hälften.

Skulle vilja veta vad du baserade din rangordning av dessa tillverkare på?

Ser inte top 5 ut så här ungefär?:

Nokia > Apple > RIM > Motorola > HTC

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Skulle vilja veta vad du baserade din rangordning av dessa tillverkare på?

Ser inte top 5 ut så här ungefär?:

Nokia > Apple > RIM > Motorola > HTC

Han baserar den på sina åsikter.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Dom flesta stirrar sig blinda på topp modellerna och glömmer att det faktiskt finns en (stor) marknad för billiga telefoner som faktiskt används att ringa med, och inte massa annat tjafs

Nokia är väl rätt stora, om inte störst och ensamma med telefoner för u-lands marknaden?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nokia är de som tillverkar mest telefoner för tillfället. Det ligger de först i. Dock så är det Apple som gör störst vinst med sina iPricy.

Hade Nokia för många år sedan innan man visste vad "Smartphones" var. Gillade den ganska mycket faktiskt, den funkade riktigt bra Om Nokia bara kunde få tummen ur röven och erbjuda något till ALLA istället för vanliga arbetsmobiler och smartphones med något konstigt OS. De har helt klart potential att bli bättre om de bara kollar vad folk vill ha och pratar med Windows och Google Android och kollar vad de kan komma överens om. De borde lära sig ett och annat av Apple och HTC när det gäller sådant.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Skulle vilja veta vad du baserade din rangordning av dessa tillverkare på?

Ser inte top 5 ut så här ungefär?:

Nokia > Apple > RIM > Motorola > HTC

Baserade listan på mitt intryck av tillverkarnas telefoner, sen vem som egentligen är störst vet jag inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Just nu är Nokia knappast världsetta på någonting. När släppte dem senast en vettig telefon?

Telfontillverkare ranking enligt mig
HTC
Samsung
Sony Ericsson
Motorola

Apple

ZTE är lite svåra att sätta på någon position då de enbart säljer en modell i Sverige. Den är dock bra så någonstans på den övre hälften.

Mer såhär listan ser ut:
Nokia
Apple
RIM
Motorola
HTC

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Nokia har platsen som världsetta på antalet sålda enheter, dock tror jag att de ligger ganska långt ner på andelen av vinsten på mobilmarknaden. För Apple gäller det omvända som håvar in 55% av den totala vinsten på mobilmarknaden, men endast står för 5% av försäljningen.
Läste detta på framsidan av någon av delarna till dagens/gårdagens SVD (kom det ens en tidning i går?). Ska se om jag kan hitta det på svd.se.

Edit: Här har ni länken: http://www.svd.se/naringsliv/it/talamodet-tryter-med-apple_62...

Skrivet av BareHipster:

Mer såhär listan ser ut:
Nokia
Apple
RIM
Motorola
HTC

Nokia på två ställen? Sen har jag svårt att tänka mig att Apple skulle vara på andra platsdå de enligt SVD bara står för 5% av försäljningen. Se länk ovan.

Edit2: Läste jag fel eller han du redigera ditt inlägg?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Vad är nokia världsetta på/i/ur/från/<valfri attribut> ?

Mitt tidigare antagande var microsofts kapacitet att konkurera bättre på mobilmarknaden, inte nokia, som jag personligen ser som ett sjunkande skepp sedan många år.

Du har missat att Nokia redan beslutat att alla deras Smartphones ska levereras med Windows Phone 7 med början i slutet av det här året / början av 2012?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du har missat att Nokia redan beslutat att alla deras Smartphones ska levereras med Windows Phone 7 med början i slutet av det här året / början av 2012?

Samtidigt som de skall underhålla och förse marknaden med uppdateringar till Symbian^3 fram till 2016?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Samtidigt som de skall underhålla och förse marknaden med uppdateringar till Symbian^3 fram till 2016?

Vad har du fått de ifrån? dom ska ju sluta med symbian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Vad har du fått de ifrån? dom ska ju sluta med symbian

Jag fick det ifrån Mr. Elop himself.

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/12930_Sephen_Elop_so...

Har det någonsin sagts att alla nya enheter skall skeppas med WP7? Visst att de skall börja skeppa enheter i slutet av året, men inte att alla deras smartphones kommer med WP7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag fick det ifrån Mr. Elop himself.

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/12930_Sephen_Elop_so...

Har det någonsin sagts att alla nya enheter skall skeppas med WP7? Visst att de skall börja skeppa enheter i slutet av året, men inte att alla deras smartphones kommer med WP7.

Ja, Microsoft och Nokia startar samarbete och WP7 kommer bli nokia telefonernas operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Ja, Microsoft och Nokia startar samarbete och WP7 kommer bli nokia telefonernas operativ.

Inte helt och hållet.

WP7 håller inte för lågpris mobiler så Symbian kommer fortsätta där, och möjligt även på dyra smartphones. Sen är där Meego dessutom som Nokia lagt ner rätt mycket tid på och kommer enligt rykten släppa iallafall en modell i år med, N9.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Ja, Microsoft och Nokia startar samarbete och WP7 kommer bli nokia telefonernas operativ.

Källa på att de enbart skall sälja smartphones med WP? Microsofts och Nokias samarbete innebär ju inte på något sätt att Symbian är helt dött, än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Källa på att de enbart skall sälja smartphones med WP? Microsofts och Nokias samarbete innebär ju inte på något sätt att Symbian är helt dött, än.

Om ja inte minns helt fel så ska Nokia sluta med symbian typ nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Om ja inte minns helt fel så ska Nokia sluta med symbian typ nu?

Och om du kollade klippet jag länkade till ovan så vet du att Elop har sagt följande:
"So we are in a period where the investment in Symbian absolutely continues. Even as we go through a transition to our primary smartphone platform, Windows Phone, you will see that continued investment and I know there have been questions about how long does that continue and we've now been very clear about that - that software updates to Symbian devices are expected until at least 2016. So there's a long history still to be paved for Symbian in the future."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Och om du kollade klippet jag länkade till ovan så vet du att Elop har sagt följande:
"So we are in a period where the investment in Symbian absolutely continues. Even as we go through a transition to our primary smartphone platform, Windows Phone, you will see that continued investment and I know there have been questions about how long does that continue and we've now been very clear about that - that software updates to Symbian devices are expected until at least 2016. So there's a long history still to be paved for Symbian in the future."

Jasså, skummt.

Synd att dom inte slutar med symbian. Tycker att det är dags med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Jasså, skummt.

Synd att dom inte slutar med symbian. Tycker att det är dags med det.

Det är fortfarande det andra mest använda operativsystemet för smartphones så att bara sluta med det direkt skulle göra ett antal miljoner människor rätt förbannade. Inget smart val vill säga.

Dessutom finns det faktiskt många som gillar Symbian, jag råkar vara en av dem. Men jag inser själv att det inte är ett attraktivt OS i den nuvarande marknadssituationen så jag får helt enkelt snart börja med en omvänjning. Android gillade jag inte riktigt då det flöt alldeles för dåligt med tanke på vad för hårdvara den luren hade. Nokia N8 har ett grymt flyt med tanke på hårdvaran under skalet, och bättre skall det bli med Symbian^3 Anna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

... Nokia N8 har ett grymt flyt med tanke på hårdvaran under skalet, och bättre skall det bli med Symbian^3 Anna.

Jag gillar verkligen inte Nokia eller Symbian speciellt mycket, men N8 var faktiskt en mycket frisk fläkt som får mig att tro Symbian har mycket mer att ge. Dock är det nu officiellt att hela trådens start av vilda spekulationer blev bara just spekulationer och Microsoft "köpte" aldrig Nokia. Dock verkar det som Nokia har "sålt" sig till Microsoft och överger Symbian mer eller mindre, vilket såklart är lite tråkigt.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Jag gillar verkligen inte Nokia eller Symbian speciellt mycket, men N8 var faktiskt en mycket frisk fläkt som får mig att tro Symbian har mycket mer att ge. Dock är det nu officiellt att hela trådens start av vilda spekulationer blev bara just spekulationer och Microsoft "köpte" aldrig Nokia. Dock verkar det som Nokia har "sålt" sig till Microsoft och överger Symbian mer eller mindre, vilket såklart är lite tråkigt.

Nokia kommer släppa uppdateringar till Symbian åtminstonde till 2016. Fler symbianmobiler är att vänta också.

Annars är väl Android minst lika osäkert bland alla fabrikat utom Motorola nu när Google lagt bud på just Motorola, som därmed bli Googles egna fabrikat. Samsung och LG verkar se sig om efter alternativ nu i alla fall. Samsung var väl senast intresserad av HP:s WebOS.

"Enligt anonyma källor så ska köpet av Motorola ha diskuterats i Samsungs styrelse och det har antytts att Samsung av det skälet kan komma att överge Android."

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nokia kommer släppa uppdateringar till Symbian åtminstonde till 2016. Fler symbianmobiler är att vänta också.

Annars är väl Android minst lika osäkert bland alla fabrikat utom Motorola nu när Google lagt bud på just Motorola, som därmed bli Googles egna fabrikat. Samsung och LG verkar se sig om efter alternativ nu i alla fall. Samsung var väl senast intresserad av HP:s WebOS.

"Enligt anonyma källor så ska köpet av Motorola ha diskuterats i Samsungs styrelse och det har antytts att Samsung av det skälet kan komma att överge Android."

Enligt detta så tänker de inte köpa WebOS.

http://news.cnet.com/8301-13506_3-20100945-17/samsung-chief-w...

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Nokia kommer släppa uppdateringar till Symbian åtminstonde till 2016. Fler symbianmobiler är att vänta också.

Annars är väl Android minst lika osäkert bland alla fabrikat utom Motorola nu när Google lagt bud på just Motorola, som därmed bli Googles egna fabrikat. Samsung och LG verkar se sig om efter alternativ nu i alla fall. Samsung var väl senast intresserad av HP:s WebOS.

"Enligt anonyma källor så ska köpet av Motorola ha diskuterats i Samsungs styrelse och det har antytts att Samsung av det skälet kan komma att överge Android."

Nej Samsung tänker inte köpa webOS de stödjer redan Android och Windows Phone. Samt deras egna Bada OS som faktiskt utförsäljer Windows Phone i detta nu.

http://www.engadget.com/2011/09/02/samsung-ceo-refuses-to-nev...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Just nu är Nokia knappast världsetta på någonting. När släppte dem senast en vettig telefon?

Telfontillverkare ranking enligt mig
HTC
Samsung
Sony Ericsson
Motorola
Nokia
Apple

ZTE är lite svåra att sätta på någon position då de enbart säljer en modell i Sverige. Den är dock bra så någonstans på den övre hälften.

http://mobithinking.com/mobile-marketing-tools/latest-mobile-...

Edit: hup "återupplivad" tråd..