Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

Jag håller med Überklass, tEan et al. i det att man tappar mycket i jämförelsen mellan exempelvis Fractal Design och Lian Li. Lian Li ligger i en helt annan prisklass (och ligger därför i en helt annan kvalitetsklass). Det är som att jämföra dyr Schweizisk choklad och Dubbel Nougat från Marabou. Mmmm...

För övrigt tycker jag det är konstigt att du ens inkluderade Fractal Design i omröstningen, Pöjk, eftersom du redan är övertygad om att det är ett dåligt märke. Jag ska inte säga något om det eftersom jag inte äger ett FD-chassi och troligen aldrig kommer att göra det, men jag har hört bra saker om dem från recensenter och sidor jag litar på. Det är inte för alla, men det finns aldrig en one-size-fits-all-lösning.

Håller med dig om det du skriver och jag ville bara se vad folk tycker är bäst men skulle aldrig haft en omröstning här då folk röstar oftast på det de själva har eller inte har en susning av andra chassin. Det går helt enkelt inte att ha en rättvis röstning. Man skulle ha ett chassi av vardera märke och folk skulle få känna på dem, titta på dem mecka lite och då skulle man få fram ett rättvisare resultat. För mycket okunskap här helt enkelt.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Pöjk:

Chassin kommer från leverans med söndrig front och det är ett vanligt förekommande.

Tråkigt att höra att du fått ett transportskadat chassi. I de första leveranserna av Define XL hade vi problem med transportskador, mycket beroende på att Define XL är ett otroligt tungt chassi, ett av de absolut tyngsta på marknaden. Kartongen är dock nu uppgraderad och problemet skall vara ur världen.

Vi kommer dock nog aldrig att ge oss in på att göra aluminiumchassin med 3mm paneler, det blir en alldeles för stor prislapp som väldigt få har råd med. Lian Li gör redan ett så bra jobb i den kategorin, hatten av för det, och vi ser ingen anledning att gå in på den marknaden.
Värt att noteras dock är att Silverstone även har en hel del chassin med plastfronter/toppar i de lägre prisklasserna, även om deras dyraste lådor har aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Tråkigt att höra att du fått ett transportskadat chassi. I de första leveranserna av Define XL hade vi problem med transportskador, mycket beroende på att Define XL är ett otroligt tungt chassi, ett av de absolut tyngsta på marknaden. Kartongen är dock nu uppgraderad och problemet skall vara ur världen.

Vi kommer dock nog aldrig att ge oss in på att göra aluminiumchassin med 3mm paneler, det blir en alldeles för stor prislapp som väldigt få har råd med. Lian Li gör redan ett så bra jobb i den kategorin, hatten av för det, och vi ser ingen anledning att gå in på den marknaden.
Värt att noteras dock är att Silverstone även har en hel del chassin med plastfronter/toppar i de lägre prisklasserna, även om deras dyraste lådor har aluminium.

Själv har jag precis fått hem ett FDR3 vitt som jag inte är annat en nöjd med Det är riktigt tyst och var lätt o bygga i. Utan tvekan det bästa chassit jag har byggt i men då har jag inte byggt i dom dyrare Silverstone, Lian Li osv.. Men jämför man FD med chassin i samma prisklass är det helt klart det mest prisvärda chassit enligt mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi kommer dock nog aldrig att ge oss in på att göra aluminiumchassin med 3mm paneler, det blir en alldeles för stor prislapp som väldigt få har råd med. Lian Li gör redan ett så bra jobb i den kategorin, hatten av för det, och vi ser ingen anledning att gå in på den marknaden.
Värt att noteras dock är att Silverstone även har en hel del chassin med plastfronter/toppar i de lägre prisklasserna, även om deras dyraste lådor har aluminium.

...och det är därför man köper ett Silverstone i det högre kostnadssegmentet

Tycker att det är lite trist att ni förkastar tanken på att konstruera chassin i borstad aluminium som exempel. Dyrare chassin om man så vill. Ni tappar ändå en rätt stark kundgrupp som är beredda att betala 1500 kr och upp för ett chassi med den design och de funktioner de efterfrågar. Jag vågar påstå att vi är rätt många ändå och framförallt en ekonomiskt stark grupp.

Jag tror att ni skjuter er själva lite i foten då genom att med flit förbli kvar i lågprissegmentet. Fractal Desgins R3/XL må vara helt okej chassin, men så länge ni ses som ett lågprismärke kommer denna kundgrupp nog undvika er. Vi är datorvärldens svar på "märkes & designbögar"

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Überklass:

...och det är därför man köper ett Silverstone i det högre kostnadssegmentet

Tycker att det är lite trist att ni förkastar tanken på att konstruera chassin i borstad aluminium som exempel. Dyrare chassin om man så vill. Ni tappar ändå en rätt stark kundgrupp som är beredda att betala 1500 kr och upp för ett chassi med den design och de funktioner de efterfrågar. Jag vågar påstå att vi är rätt många ändå och framförallt en ekonomiskt stark grupp.

Jag tror att ni skjuter er själva lite i foten då genom att med flit förbli kvar i lågprissegmentet. Fractal Desgins R3/XL må vara helt okej chassin, men så länge ni ses som ett lågprismärke kommer denna kundgrupp nog undvika er. Vi är datorvärldens svar på "märkes & designbögar"

Jag uttryckte mig lite felaktigt för vi har inte på långa vägar gett upp "lyxsegmentet" och vi har projekt för större och dyrare lådor som åtminstone delvis kommer innehålla aluminium. Kom även ihåg att vi redan idag har en låda helt i aluminium (Array R2). Men en större låda helt i aluminium tror jag inte att vi kommer göra. En sådan låda landar oftast på runt 3000 kr och det i vårt tycke i dyraste laget...

Permalänk

1: littledevil
2: Mountainmods
3: Lianli
4: Silverstone TJ07

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Röstar på Corsair då jag äger ett, men jag gillar Lian Li lika mycket. Silverstone har jag aldrig sett något på riktigt men jag har hört att dom ska vara väldigt bra. Skamligt att Fractal, som gör budgetlådor, hamnar före Lian Li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

1: littledevil
2: Mountainmods
3: Lianli
4: Silverstone TJ07

Little Devil´s chassin har man tittat på en eller 2 gånger och de verkar vara riktigt bra grejer om man vill köra vattenkylning.

Har kontaktat Mountainmods om ett chassi med egna ritningar och de har samma tjocklek på aluminiumet som Lian Li förutom sidopanelerna där Lian Li har 3mm på top of the line chassin. Mycket bra lista där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Många röster på Fractal men jag tycker att det chassit är uselt. Tunn plåt och plastig samt allmänt dålig kvalité. Tror inte att många har erfarenhet av Lian Li eller Silverstone om man röstar på Fractal eller så har man det chassit hemma och därmed röstar på den.

Min Ranking.
1. Lian Li
2. Corsair
3. Silverstone
4. Cooler Master
5. Antec
6. Thermaltake
7. NZXT
8 Fractal Design

Det här är baserat på byggkvalité & design.

+1

Håller med, Lian Li är ju bäst och dyrast. Cooler master gör ju riktigt bra chassin.
Och jag tycker oxå tyvärr att Fractal design ligger sist. Man har ju hört om fronter som lossnat osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htux:

Röstar på Corsair då jag äger ett, men jag gillar Lian Li lika mycket. Silverstone har jag aldrig sett något på riktigt men jag har hört att dom ska vara väldigt bra. Skamligt att Fractal, som gör budgetlådor, hamnar före Lian Li...

Ja fint att jag är inte den enda som tycker det och jag har ägt ett 700D men nu har man ett Lian li 2120 men man saknar 700d också men värderar 2120 snäppet högre i byggkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

+1

Håller med, Lian Li är ju bäst och dyrast. Cooler master gör ju riktigt bra chassin.
Och jag tycker oxå tyvärr att Fractal design ligger sist. Man har ju hört om fronter som lossnat osv.

Cooler Master med sina HAF är riktigt stabila grejer men deras alumodell ATCS 840 kunde haft lite tjockare paneler men den är ändå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Cooler Master med sina HAF är riktigt stabila grejer men deras alumodell ATCS 840 kunde haft lite tjockare paneler men den är ändå bra.

JA, har ett haf X. Bra grejer.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Little Devil´s chassin har man tittat på en eller 2 gånger och de verkar vara riktigt bra grejer om man vill köra vattenkylning.

Har kontaktat Mountainmods om ett chassi med egna ritningar och de har samma tjocklek på aluminiumet som Lian Li förutom sidopanelerna där Lian Li har 3mm på top of the line chassin. Mycket bra lista där.

jepp

ska nog plocka hem ett LD chassi tror jag

4200kr+frakt

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

jepp

ska nog plocka hem ett LD chassi tror jag

4200kr+frakt

Kan påstå att Little Devils chassin är det bästa idag om du vill ha vattenkylning, gör ett galleri så vi kan kolla på grejerna, lycka till.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Kan påstå att Little Devils chassin är det bästa idag om du vill ha vattenkylning, gör ett galleri så vi kan kolla på grejerna, lycka till.

jo det stämmer

kommer komma ett i så fall ja

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

jo det stämmer

kommer komma ett i så fall ja

År själv en lufttorkare men kanske skall prova vatten en vacker dag. Kolla mitt galleri har byggt ett tyst system och kan säga att det är totalt tyst. Går nog att bygga ett hyfsat vatten i det med men inte i klass med Little Devil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Jag lägger min röst på Corsair, köpte ett 650D vilket är underbart. Tittade även in 600T det vita då de såg ut som ett bra chassi dock lite minus via swec för dåliga rpm på fläktarna.

Hade NZXT innan vilket också är ett väldigt shysst och bra märke. Framförallt snygga chassin.

Min Htpc är en Lian Li och kan inte säga mycket mer än att det är bra kvalite rakt igenom och solid metall. Riktigt bra faktist.

Det vita har högre RPM på fläktarna än det svarta.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Det vita har högre RPM på fläktarna än det svarta.

Det visste jag inte.
Funderade lite på den istället för 650D men blev 650 ändå.

Dock är den fortf riktigt snygg och verkar riktigt bra för luft genomströmmning och kylning. Fönstret verkar dock lite litet med massa konstiga saker på de.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fractal Design:

Jag uttryckte mig lite felaktigt för vi har inte på långa vägar gett upp "lyxsegmentet" och vi har projekt för större och dyrare lådor som åtminstone delvis kommer innehålla aluminium. Kom även ihåg att vi redan idag har en låda helt i aluminium (Array R2). Men en större låda helt i aluminium tror jag inte att vi kommer göra. En sådan låda landar oftast på runt 3000 kr och det i vårt tycke i dyraste laget...

Array R2 är ett fint chassi, men det var framförallt ATX/E-ATX-chassin jag syftade på vilket kanske inte framgick. Oavsett så tycker jag att det låter väldigt intressant och ser fram emot vad ni har att visa upp i framtiden inom "lyxsegmentet". Med eller utan borstad aluminium (helst med ).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Jag uttryckte mig lite felaktigt för vi har inte på långa vägar gett upp "lyxsegmentet" och vi har projekt för större och dyrare lådor som åtminstone delvis kommer innehålla aluminium. Kom även ihåg att vi redan idag har en låda helt i aluminium (Array R2). Men en större låda helt i aluminium tror jag inte att vi kommer göra. En sådan låda landar oftast på runt 3000 kr och det i vårt tycke i dyraste laget...

Skulle ni kunna göra en låda med 1 mm stålplåt då? Ganska många bryr sig inte om vikten på lådorna men man vill ha robusthet utan bitumen. Och gärna lite bättre fläkthål än de utstansade som bara vittnar om lättja och varken gynnar ljudnivå eller luftflöde.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte riktigt vaför folk har så skumma krav på datorlådor, folk verkar vilja att dom ska vara inbrotts skyddade och skottsäkra.

Enligt mig ska en datorlåda göra sitt jobb på bästa möjliga vis, sedan får det gärna vara tyst och snygg också.

Jag har haft allt från dyra Lian Li till billiga budget lådor i 300 kr klassen. Just nu har jag ett FDR2 och har aldrig varit mer nöjd, klockren låda imo. Jag skulle vilja se några förändringar på denna låda men den ska ju passa en så stor del av marknaden som möjligt så vad kan man begära?.

FD har lyckats bra med Define serien, den e ju trots allt väldigt poppis i swe iaf

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Überklass:

Array R2 är ett fint chassi, men det var framförallt ATX/E-ATX-chassin jag syftade på vilket kanske inte framgick. Oavsett så tycker jag att det låter väldigt intressant och ser fram emot vad ni har att visa upp i framtiden inom "lyxsegmentet". Med eller utan borstad aluminium (helst med ).

Det kan nog bli aluminium i frontpanelen iaf!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Typhonos:

Skulle ni kunna göra en låda med 1 mm stålplåt då? Ganska många bryr sig inte om vikten på lådorna men man vill ha robusthet utan bitumen. Och gärna lite bättre fläkthål än de utstansade som bara vittnar om lättja och varken gynnar ljudnivå eller luftflöde.

Define XL har 1mm tjocklek i panelerna, något vi kommer hålla fast vid för de större och dyrare lådorna i vårt sortiment.

Hur menar du med bättre fläkthål? Tyvärr så är det svårt att göra ett helt hål för fläkten om det är det du menar, eftersom det påverkar stabiliteten i lådan negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Define XL har 1mm tjocklek i panelerna, något vi kommer hålla fast vid för de större och dyrare lådorna i vårt sortiment.

Hur menar du med bättre fläkthål? Tyvärr så är det svårt att göra ett helt hål för fläkten om det är det du menar, eftersom det påverkar stabiliteten i lådan negativt.

Jag menar såga hål med hålsågar som flera övriga lyckats med, ex Lian Li. Behöver man skydd för fläkten så kan ett gammaldags galler användas.

Varför skulle det påverka stabiliteten så pass negativt? Har själv gjort flera sådana hål i min Chieftec låda och om era uppgifter stämmer så ska de era lådor vara lika robusta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.