Permalänk
Medlem

Märkesval av nätagg?

Ja det är dags att välja ut ett agg på 500-600w (650w) i 500-750kr klassen.

Vi har Corsair, XFX, Cooler Master, Antec och Fractal Design att välja på.

Vilka agg i nämnda klasser står sig bäst mot sina motspelare gällande rippel nivå, spänningar, ljudnivåer, livslängd och kvalitét? Jag prioriterar kvalitét och Funktion (med stort F) och vettiga lösningar framför en snygg design och pråliga kartonger.
Modulärt kan kvitta.

Har sett mycket snack om att Corsairs CX modeller (även V2) inte är att föredra, stämmer det? Om "ja", varför?
Många talar även fint om XFX i dessa klasser, ska man lyssna på det?
Eller Cooler Masters GX modeller?
Hur ser det ut för de andra spelarna? Är de att räkna med?

Har du gjort egna tester, läst om tester på den stora webben, så dela gärna med dig av vad du kan.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Ja det är dags att välja ut ett agg på 500-600w (650w) i 500-750kr klassen.

Vi har Corsair, XFX, Cooler Master, Antec och Fractal Design att välja på.

Vilka agg i nämnda klasser står sig bäst mot sina motspelare gällande rippel nivå, spänningar, ljudnivåer, livslängd och kvalitét? Jag prioriterar kvalitét och Funktion (med stort F) och vettiga lösningar framför en snygg design och pråliga kartonger.
Modulärt kan kvitta.

Har sett mycket snack om att Corsairs CX modeller (även V2) inte är att föredra, stämmer det? Om "ja", varför?
Många talar även fint om XFX i dessa klasser, ska man lyssna på det?
Eller Cooler Masters GX modeller?
Hur ser det ut för de andra spelarna? Är de att räkna med?

Har du gjort egna tester, läst om tester på den stora webben, så dela gärna med dig av vad du kan.

Välj bort xfx, många har problem med att deras fläktar har tendens att ticka väldigt mycket därav jag och det är väldigt irriterande

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

XFX Core Edition skulle jag säga, bra nätagg overall men ljudnivån är svårt att sia om då det inte finns några tester och folk tycker olika, Corsair har TX650V2 som är baserad på samma platta som XFX nätaggen men med en annan fläkt, blir lite dyrare men kan också vara en fördel ljudmässigt.

Cooler Master GX ska du inte köpa, Antec Current Gamer är i princip detsamma som XFX Core Edition fast med annat utseende och sämre prissättning, Fractal Design och Corsair CXV2 är bra nätdelar men är inte lika bra över hela registret när man tampas med XFX, sen ljudnivån är svårt att bedömma, jag tror alla dessa nätdelar låter en del vid 75-100% last.

EDIT: LeetBoy27 har en poäng, tänkte inte på det men i övrigt bra nätdelar, spana på Corsair TX650V2 då, du kanske inte behöver all den kraften men en annan fläkt mot XFX modeller sen har corsair varit hyfsat skonade från coilwhine och tickande fläktar men ju mer folk köper en vara desto fler kommer gå sönder på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Mitt första "märkesagg" jag köpte var Corsair och jag blev rysligt nöjd och hade inga som helst problem.
Men många tycks ha strul med modellerna i just den prisklassen så jag valde Fractal Design nu till mitt senaste bygge i sign och kan inte annat än ge tummen upp.
Har inget ont att säga om agget jag har och fläkten är rysligt tyst, den varvar inte ens upp under hård press och nätagget är svalt, dock är det väl bara 80+ märkt men frågan är om det inte uppfyller bronze.

Annars så verkar XFX vara väldigt prisvärt men vet ingen som faktiskt äger ett eller har testat så kan inte uttala mig.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

XFX core edition 450w och 550 pro testas här, inkl temp och ljudnivå.
http://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/xfx-p...

Här testas XFX Core Edition 650W & 750W Pro:
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Funderar själv på 450w till ett mindre bygge.
Om psu-fläkten låter för mycket kan man alltid bygga en ventilationsljudfälla (fan muffler) på baksidan av chassit.
Byggexempel: http://www.tweakup.dk/article/334/dk/

Permalänk

Har själv haft ace samt corsair, ace i min första burk samt corsair i mina fyra senast byggda varav två är mina och en är min brors. Har inte haft några problem med nån av med och alla går än Ace agget går sen ca 3 år sen och har aldrig strulat eller låtit. Det samma med corsair aggen, två TX 750 w o ett cx 600 w. TX erna är ungefär 1,5-2 år nu och cx modellen är väl ett halvår.
Har aldrig haft några problem eller annat med dem så jag skulle rekomendera corsair då jag har handskats med flera stycken o ingen har strulat

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Testerna visar ju att XFX presterar riktigt ordentligt fint, mycket attraktiva värden gällande rippel och spänning, men när det kommer till fläkten som några av er klagar på, så blir det en helt annan femma.

Har använt Corsair i två av mina datorbyggen, och just nu sitter jag på en bättre budgetmaskin med det omtalade CX400, ca 1år gammal nu. Väsnas vid ganska lätta belastningar, mer vet jag inte eftersom jag inte kan mäta rippel etc etc. Trots dessa fina erfarenheter kanske det finns något bättre till samma peng, därför satsar jag inte på Corsair direkt.

Fasen, varför inte Cooler Master GX?

Det lockar med 650w, dels för att säkerställa eventuella uppgraderingar, men samtidigt lär jag ha datorn så pass länge innan jag uppgraderar att det även blir byte av PSU.
Moderkort med H61 eller Z68, i5 2500k, 8gb 1333mhz (två stickor), 1, max 2 HDD, grafik i mellanklass runt 1600:-. Kan aldrig någonsin tänka mig att det skulle dra mer än 300-350 watt oklockat.

Har "valt" ut några att tugga på för att begränsa det lite, och för att ge er en idé om vad jag tänker på:

Denna finns ju också som 550w för 50 spänn mindre, då slår man ju till på 650w även om det är lite overkill.
http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

130w mindre effekt än ovan, men till samma pris, men den kanske presterar mycket bättre vilket gör det till ett bättre köp?
http://www.inet.se/artikel/6900481/antec-high-current-gamer-5...

Lagom effekt, lagom pris. Men prestandan?
http://www.inet.se/artikel/6909611/cooler-master-gx-550w

Lite fetare agg, men är det så mycket bättre än de andra? Gränsfall gällande pris. 80+bronze.
http://www.inet.se/artikel/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...

Och till det bevisligen välpresterande XFX.
http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w

Vilket av dessa ska jag akta mig för? Vad bör jag tänka på? Vad är bra att veta?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Många som kör XFX XXX-aggen här i UK, riktigt populära. Själv trivs jag väldigt bra med Corsair, har mitt TX650v1 som tuffar på än.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med lite dyrare nätagg. Då jag inte tycker man ska snåla. Desutom så vann jag den på maxfps:) så, såklart passar man på då. Jag kör med ett Cougar 700CM väldigt nöjd

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Själv kör jag med lite dyrare nätagg. Då jag inte tycker man ska snåla. Desutom så vann jag den på maxfps:) så, såklart passar man på då. Jag kör med ett Cougar 700CM väldigt nöjd

Jag förstår inte det snåla i att köpa ett agg för 600:- som ger 500watt, som enligt olika tester uppvisar extremt bra värden i rippel och spänningar, och ska sitta i en maskin som kommer dra 350watt när den pressas till sitt yttersta.
Berätta gärna hur du tänker

"Många som kör XFX XXX-aggen här i UK, riktigt populära. Själv trivs jag väldigt bra med Corsair, har mitt TX650v1 som tuffar på än."

Låter ju faktiskt riktigt lovande, inte hört något om fläktar som ger oljud ifrån sig?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Foster D;11073402"]Jag förstår inte det snåla i att köpa ett agg för 600:- som ger 500watt, som enligt olika tester uppvisar extremt bra värden i rippel och spänningar, och ska sitta i en maskin som kommer dra 350watt när den pressas till sitt yttersta.
Berätta gärna hur du tänker
QUOTE]

Jah, det jag menar är att nätagget är endå någonting man absolut inte ska snåla på. Och snåla menar jag inte corsair, eller de andra populära märkena. Dom är bra i tester osv. MEN funderar mer på "ace" och andra budget märken. Köp hellre ett nätagg som klarar bra tryck, än ett som kommer klara gränsen precis. Jag har själv haft ett "budget" innan mitt nuvarande, och jag tänker aldrig mer köpa ett för runt 400kr:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Jah, det jag menar är att nätagget är endå någonting man absolut inte ska snåla på. Och snåla menar jag inte corsair, eller de andra populära märkena. Dom är bra i tester osv. MEN funderar mer på "ace" och andra budget märken. Köp hellre ett nätagg som klarar bra tryck, än ett som kommer klara gränsen precis. Jag har själv haft ett "budget" innan mitt nuvarande, och jag tänker aldrig mer köpa ett för runt 400kr:)

För att citera mig själv: "Jag prioriterar kvalitét och Funktion (med stort F) och vettiga lösningar framför en snygg design och pråliga kartonger."
Hela tråden bygger mer eller mindre på att jag inte vill snåla, därför har jag skrivit som jag gjort.
Å andra sidan påpeka du bara att du inte tycker att man ska snåla, och inte att du tyckte att jag visade tecken på att snåla

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Testerna visar ju att XFX presterar riktigt ordentligt fint, mycket attraktiva värden gällande rippel och spänning, men när det kommer till fläkten som några av er klagar på, så blir det en helt annan femma.

Har använt Corsair i två av mina datorbyggen, och just nu sitter jag på en bättre budgetmaskin med det omtalade CX400, ca 1år gammal nu. Väsnas vid ganska lätta belastningar, mer vet jag inte eftersom jag inte kan mäta rippel etc etc. Trots dessa fina erfarenheter kanske det finns något bättre till samma peng, därför satsar jag inte på Corsair direkt.

Fasen, varför inte Cooler Master GX?

Det lockar med 650w, dels för att säkerställa eventuella uppgraderingar, men samtidigt lär jag ha datorn så pass länge innan jag uppgraderar att det även blir byte av PSU.
Moderkort med H61 eller Z68, i5 2500k, 8gb 1333mhz (två stickor), 1, max 2 HDD, grafik i mellanklass runt 1600:-. Kan aldrig någonsin tänka mig att det skulle dra mer än 300-350 watt oklockat.

Har "valt" ut några att tugga på för att begränsa det lite, och för att ge er en idé om vad jag tänker på:

Denna finns ju också som 550w för 50 spänn mindre, då slår man ju till på 650w även om det är lite overkill.
http://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w-...

130w mindre effekt än ovan, men till samma pris, men den kanske presterar mycket bättre vilket gör det till ett bättre köp?
http://www.inet.se/artikel/6900481/antec-high-current-gamer-5...

Lagom effekt, lagom pris. Men prestandan?
http://www.inet.se/artikel/6909611/cooler-master-gx-550w

Lite fetare agg, men är det så mycket bättre än de andra? Gränsfall gällande pris. 80+bronze.
http://www.inet.se/artikel/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...

Och till det bevisligen välpresterande XFX.
http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w

Vilket av dessa ska jag akta mig för? Vad bör jag tänka på? Vad är bra att veta?

GX har funnits länge, första versionerna var rent ut sagt dåliga tex 80+ cert nätdelar som inte levererade 80% effektivitet sen har den som många Cooler Master hög rippel och senaste modellen hade 80-85mV på 12v linorna tex jämfört med XFX/Corsairs Seasonic som har 15-30mV vid hög belastning.

Alla dom där nätdelarna fungerar finfint Antec, Corsairen och XFX är näst intill detsamma invändigt, fördelen med Corsair är att dom kör en helt annan fläkt eftersom folk fått tickande fläktar men den kostar ju också en del mer.

FD är helt okej dock inte bättre än dom ovan och GX är ett lite sämre nätagg än alla du länkade om man ser till helheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foster D:

Fasen, varför inte Cooler Master GX?

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

För att citera mig själv: "Jag prioriterar kvalitét och Funktion (med stort F) och vettiga lösningar framför en snygg design och pråliga kartonger."
Hela tråden bygger mer eller mindre på att jag inte vill snåla, därför har jag skrivit som jag gjort.
Å andra sidan påpeka du bara att du inte tycker att man ska snåla, och inte att du tyckte att jag visade tecken på att snåla

jamen gud:PpPP jag sa ju inte att du snålade. menade mer att man bör lägga pengar på ett bra nätagg. och du har ju laggt upp bra förslag dock har jag hört liite kritik om fractals, men de kan ju vara mångadsex.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Känns som jag fått den info jag letat efter.

Cooler Master åker ut direkt, och kvar blir de 3 som verkar köra med samma grund, Antec, XFX och Corsair.
Plånboken får nog dessvärre bestämma vilken av de det blir, men några ljudliga fläktar blir det iaf inte.

Tack för infon folks!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag skulle valt XFX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

"Ja det är dags att välja ut ett agg på 500-600w (650w) i 500-750kr klassen."

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Hur är Corsairs TX agg jämfört mot deras Gaming Series? Sistnämnda är lite dyrare, är de lika mycket bättre?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foster D:

Hur är Corsairs TX agg jämfört mot deras Gaming Series? Sistnämnda är lite dyrare, är de lika mycket bättre?

Gaming-serien är betydligt sämre. Taiwan-kondensatorer, sämre CWT-plattform (budget-version av gamla VX550/högt rippel) och enbart 3 års garanti. Endast ett agg för att lura bling-blingarna, och tyvärr en del av dagens Corsair-strategi.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gaming-serien är betydligt sämre. Taiwan-kondensatorer, sämre CWT-plattform (budget-version av gamla VX550/högt rippel) och enbart 3 års garanti. Endast ett agg för att lura bling-blingarna, och tyvärr en del av dagens Corsair-strategi.

Så pass illa. Verkar som de är på väg utför, grymt trist.
TX it is!

Visa signatur

QC7