Permalänk
Medlem

kan man felsöka ett moderkort ?

Hej killar kan man felsöka ett moderkort med cpun på för att verkligen ta reda på om moderkortet är dött ??

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad för test. Du kan testa kortet med endast en högtalare kopplad till moderkortet. Om denna piper när du startar så är det liv i den. Men om inget ljud kommer alls så är något seriöst fel.

Men om du berättar lite mer om ditt fel så kanske man kan ställa en mer korrekt analys.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Som sagt, det beror på vad du menar med felsöka En del kort har ju dioder på som lyser, bläddra lite i manualen & se om du lyckas tyda dessa, om du nu har såna

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av risedtobe:

Beror lite på vad för test. Du kan testa kortet med endast en högtalare kopplad till moderkortet. Om denna piper när du startar så är det liv i den. Men om inget ljud kommer alls så är något seriöst fel.

Men om du berättar lite mer om ditt fel så kanske man kan ställa en mer korrekt analys.

Jo datorn var med om en olycka här hemma i förrgår där jag skulle stänga av datorn och glömde stänga av grendosan innan jag drog ut alla kablarna från datan men då istället kortslöt det moderkortet och säkert nätagget också så nu får jag helt enkelt köpa både nätagg och moderkort nytt därför tänkte jag om man kunde felsöka moderkortet för att utesluta om det verkligen är pajj helt men jag antar det mer nu att de är det Mvh.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av emiis91:

Jo datorn var med om en olycka här hemma i förrgår där jag skulle stänga av datorn och glömde stänga av grendosan innan jag drog ut alla kablarna från datan men då istället kortslöt det moderkortet och säkert nätagget också så nu får jag helt enkelt köpa både nätagg och moderkort nytt därför tänkte jag om man kunde felsöka moderkortet för att utesluta om det verkligen är pajj helt men jag antar det mer nu att de är det Mvh.

Beskriv det där lite mera, hur gjorde du för att kortsluta moderkortet? det där låter inte vettigt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beskriv det där lite mera, hur gjorde du för att kortsluta moderkortet? det där låter inte vettigt

Jag stängde av datan och glömde stänga av strömmen på grendosan och nu fungerar inte datorn längre för moderkortet blinkar grön lampa för att den ligger i viloläge hela tiden och jag kan inte komma ur det. Jag får absolut ingen liv i datan den är sten död så jag antar att både nätagget är pajj och moderkortet. Och resetta cmos hjälper inte häller gjorde det under hela gårdagen men får absolut inget liv i den så jag antar att både nätagget och moderkortet har fått se sina sista dagar

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur skulle det kunna kortsluta ett moderkort ? skit samma, jag tror det är så att nätdelen inte börjar oscillera pga att den inte laddat ur sig, dra ur nätkabeln och låt den stå spänningslös en längre tid så den laddar ur sig, minst en timme, prova sedan att starta den igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Jo datorn var med om en olycka här hemma i förrgår där jag skulle stänga av datorn och glömde stänga av grendosan innan jag drog ut alla kablarna från datan men då istället kortslöt det moderkortet och säkert nätagget också så nu får jag helt enkelt köpa både nätagg och moderkort nytt därför tänkte jag om man kunde felsöka moderkortet för att utesluta om det verkligen är pajj helt men jag antar det mer nu att de är det Mvh.

Eh, så du menar att du drog ut sladden till nätaggregatet innan du stängt av grendosan? Låter inte rimligt.

Tänk om du inte haft en grendosa utan kopplat direkt till vägguttaget, då hade du ju aldrig kunnat koppla ur datorn.

Permalänk
Medlem

En dator kortsluter sig inte bara för att du inte stänger av grendosan innan du drar ur sladdarna baktil på datorn.

och det kan slå blixtar vid kontakten vid urdragning.
det är växelspänning, och drar du ur kontakten när spänningen är som högst (340volt ungefär) så får du en ljusbåge/det gnistrar till.
Ifall det är det som får dig att tro att du kortslutit moderkortet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

En dator kortsluter sig inte bara för att du inte stänger av grendosan innan du drar ur sladdarna baktil på datorn.

och det kan slå blixtar vid kontakten vid urdragning.
det är växelspänning, och drar du ur kontakten när spänningen är som högst (340volt ungefär) så får du en ljusbåge/det gnistrar till.
Ifall det är det som får dig att tro att du kortslutit moderkortet.

Japp jag har glömt att stänga av grendosan och dragit ur alla kablar ibak på datorn och sedan ville den aldrig starta mer efter att jag har kopplat in den igen. Moderkorts lampan den gröna blinkar snabbt bara hela tiden och inget mer händer så vad har hänt liksom

Permalänk
Medlem

Skulle de va farligt för datorn att bli avstängd av att den blir strömlös antingen av att man rycker ut sladden eller av strömavbrott så har jag i sådana fall haft EPISK tur i typ 20 år.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

låt den stå urladdad ett tag, den ska inte dö av något sådant här. alls.. man kan ju för böfvelen dra ur sladdarna när skiten är igång med.

möjligt att du kan ha haft otur med nätagget, och det var påväg att dö i vilket fall, och slumpen gjorde att det dog just nu.

du har ingen kompis som har ett nätagg extra och som har koll nog att hjälpa dig byta?
var i göteborg bor du?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

låt den stå urladdad ett tag, den ska inte dö av något sådant här. alls.. man kan ju för böfvelen dra ur sladdarna när skiten är igång med.

möjligt att du kan ha haft otur med nätagget, och det var påväg att dö i vilket fall, och slumpen gjorde att det dog just nu.

du har ingen kompis som har ett nätagg extra och som har koll nog att hjälpa dig byta?
var i göteborg bor du?

I partille. Nånting med datan är det ju för den blinkar på moderkortet snabbt hela tiden. Är det värt att ta bort cpu kylaren och titta om det är nått som har hänt mellan kylarn och cpun ?? Mvh.

Skulle du kunna tänkas hjälpa mig kanske Mvh emmas kille Nicklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

I partille. Nånting med datan är det ju för den blinkar på moderkortet snabbt hela tiden. Är det värt att ta bort cpu kylaren och titta om det är nått som har hänt mellan kylarn och cpun ?? Mvh.

Skulle du kunna tänkas hjälpa mig kanske Mvh emmas kille Nicklas

hade gett fan i att pillat med det faktiskt, låt datorn stå någon timme, försök igen, fungerar det inte då skulle jag prövat med ett annat nätaggregat.

dra ur kablaget, till moderkort, hårddisk, strömmatning till grafikkort osv, sätt tillbaka ordentligt och pröva igen.
annars har jag inget förslag.

vore det minnena hade den troligtvis pipit som satan, samma med grafikkortet.

bor på varsin sida göteborg (mölndal här) så det är lite väl långt att åka.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hade gett fan i att pillat med det faktiskt, låt datorn stå någon timme, försök igen, fungerar det inte då skulle jag prövat med ett annat nätaggregat.

dra ur kablaget, till moderkort, hårddisk, strömmatning till grafikkort osv, sätt tillbaka ordentligt och pröva igen.
annars har jag inget förslag.

vore det minnena hade den troligtvis pipit som satan, samma med grafikkortet.

bor på varsin sida göteborg (mölndal här) så det är lite väl långt att åka.

Okej ja det verkar skumt, en dator ska väll inte gå sönder bara för att man har glömt stänga av grendosan liksom ? Men om det är så att jag kan hitta felet så borde ju det sluta blinka på moderkortet eller hur ? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Okej ja det verkar skumt, en dator ska väll inte gå sönder bara för att man har glömt stänga av grendosan liksom ? Men om det är så att jag kan hitta felet så borde ju det sluta blinka på moderkortet eller hur ? Mvh.

Kolla vad den blinkande lampan betyder i moderkortsguiden. Och som några har sagt tidigare, låt datorn stå utan att ha något ikopplat i en timma eller nu inatt.

Vad är det för hårdvara förresten?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Kolla vad den blinkande lampan betyder i moderkortsguiden. Och som några har sagt tidigare, låt datorn stå utan att ha något ikopplat i en timma eller nu inatt.

Vad är det för hårdvara förresten?

Jag har redan kollat i manualen för moderkortet men där säger den bara att det blinkandet är för sleep mode. Och i förrgår blinkade det också när jag skulle starta datan men blinkandet slutade och datan fungerade som vanligt men nu vill den inte komma ur detta Mvh.

Hårdvara är ASUS M4A89 GTD PRO
AMD phenom2 X4 550 BE alltså upplåst
nätagg Corsair TX 650W
2 st HD 5850 BE
SSD corsair F60
WD green caviar 1 TB

Frågan är ju om nätagget har gett sig eller moderkortet så därför lär jag få byta båda delarna för att va säker på att det inte händer nått mer efter det igen, för cpun kan väll inte ha gått sönder väll ?? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Kolla vad den blinkande lampan betyder i moderkortsguiden. Och som några har sagt tidigare, låt datorn stå utan att ha något ikopplat i en timma eller nu inatt.

Vad är det för hårdvara förresten?

hej igen såg på youtube att man ska ta bort en plugg på moderkortet och sätta den intill och sen sätta tillbaka den igen om man ska reseta bios. Ska man prova det kanske har inte flyttat på den pluggen förut nämnligen ?? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

hej igen såg på youtube att man ska ta bort en plugg på moderkortet och sätta den intill och sen sätta tillbaka den igen om man ska reseta bios. Ska man prova det kanske har inte flyttat på den pluggen förut nämnligen ?? Mvh.

Menar du ta ur batteriet? Vi vet som sagt inte vilken hårdvara du har och det blir därför svårt att hjälpa till.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att maskinen blir spänningslös minst 1 timme o prova sedan innan du börjar på med värre saker, det är ett rätt vanligt fenomen att nätdelarna hänger sig så de inte kan börja occilera korrekt innan de är helt urladdade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Menar du ta ur batteriet? Vi vet som sagt inte vilken hårdvara du har och det blir därför svårt att hjälpa till.

min hårdvara är:
AMD phenom2 550 BE X2 öpplåst till X4
2 st XFX radeon HD 5850 BE i crossfire
Nätagg corsair TX 650W
SSD Corsair force F60
WD green caviar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

min hårdvara är:
AMD phenom2 550 BE X2 öpplåst till X4
2 st XFX radeon HD 5850 BE i crossfire
Nätagg corsair TX 650W
SSD Corsair force F60
WD green caviar 1 TB

Vilket moderkort?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Se till att maskinen blir spänningslös minst 1 timme o prova sedan innan du börjar på med värre saker, det är ett rätt vanligt fenomen att nätdelarna hänger sig så de inte kan börja occilera korrekt innan de är helt urladdade.

Jag har redan gjort det tidigare att jag har haft ur alla sladdar från moderkortet,datorn en hel natt även batteriet men det hjälpte inget. Jag kan inte förstå bara vad som har hänt eftersom jag inte får liv i den igen. Allt började med att jag skulle stänga av datan och ställa upp burken på en pall bara för att mitt mobila bredband skulle nå upp till fönstret för att tjejen bor i en källare, och jag glömde stänga av grendosan men jag stängde av ström brytaren på nätagget och drog ur alla kablar ibak på datan sen har det blivit så här att jag aldrig får igång den sen i förrgår

Hade det varit grafikkort eller ram minnen eller cpun så hade väll datorn pipit ? så jag gissar på att det är moderkortet och nätagget som har ballat nått av dom två iaf, och det tråkigaste är att jag får köpa nytt båda delarna. Köper jag inte nytt av båda delarna så uppstår det säkert mer problem så det är lika bra att köpa nytt båda delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Vilket moderkort?

opps sorry ASUS M4A89 GTD PRO

Permalänk
Medlem

Allt går att felsöka
Frågan är bara hur seriös man är

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Allt går att felsöka
Frågan är bara hur seriös man är
http://img65.imageshack.us/img65/9282/modermodemet.jpg

haha aaa men frågan är om man verkligen är så seriös och vågar sig på det där Om jag tänker tillbaka så hade tjejens mamma stått och gjort rent fönstret precis vid burken i förrgår med en trasa och hon drog inte ur trasan ordentligt så det droppade ner vatten men det kom aldrig nått på datorn och hade det nu gjort det så hade det börjat lukta bränt vilket det inte har gjort, har aldrig gjort. Jag har ett antec twelve hundred och det finns en öppning på taket på shassit med ett galler på men jag såg inget att på att det kom vatten i burken i gallret så det kan inte vara det som är problemet heller. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Vilket moderkort?

Hej igen kan cpun vara pajj också vid denna olyckan som skedde eller är det mest troligtvis bara moderkortet och nätagget

?? Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Hej igen kan cpun vara pajj också vid denna olyckan som skedde eller är det mest troligtvis bara moderkortet och nätagget
?? Mvh.

Det är väldigt svårt att veta då jag inte hört talas om något liknande förut.

Jag såg på ett inlägg tidigare att den hade gått igång för någon dag sedan? Det enklaste (om du har kunskap och redskap) skulle vara att felsöka hårdvaran. Dvs byta del för del tills den går igång. Detta kan ta ett tag, men om du har hårdvara från samma generation/sockel osv kan du försöka. Börja med de lättaste komponenterna. T.ex. nätagget, RAM, CPU och därefter moderkortet då det är det jobbigaste delen då allt är kopplat/sitter på det.

Vet faktiskt inte vad det är som felar, tyvärr.

Lycka till.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Det är väldigt svårt att veta då jag inte hört talas om något liknande förut.

Jag såg på ett inlägg tidigare att den hade gått igång för någon dag sedan? Det enklaste (om du har kunskap och redskap) skulle vara att felsöka hårdvaran. Dvs byta del för del tills den går igång. Detta kan ta ett tag, men om du har hårdvara från samma generation/sockel osv kan du försöka. Börja med de lättaste komponenterna. T.ex. nätagget, RAM, CPU och därefter moderkortet då det är det jobbigaste delen då allt är kopplat/sitter på det.

Vet faktiskt inte vad det är som felar, tyvärr.

Lycka till.

Nä jag har absolut aldrig varit med om detta förut heller men antar att nätagget har gett upp hoppet iaf eftersom det är sten dött med allt isatt på moderkortet när jag ska försöka starta Känns tur att jag har ett bra nätagg som hindrar andra komponenter att gå sönder. Jag har planerat att köpa både nytt moderkort och nätagg och hoppas på det bästa att det är över sen Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiis91:

Nä jag har absolut aldrig varit med om detta förut heller men antar att nätagget har gett upp hoppet iaf eftersom det är sten dött med allt isatt på moderkortet när jag ska försöka starta Känns tur att jag har ett bra nätagg som hindrar andra komponenter att gå sönder. Jag har planerat att köpa både nytt moderkort och nätagg och hoppas på det bästa att det är över sen Mvh.

Du nämner att det är din flickväns dator. Om du har en stationär kan ni testa att använda ditt nätagg i hennes dator. Du behöver inte skruva ur det, bara dra över sladdarna till moderkortet. Dvs 24-pin och 8/4-pin och kolla om det startar, mer behövs inte.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |