John Carmack pratar PC, konsol och framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jo självklart men det jag försöker förklara är att företagen inte ska oroa sig för hur mycket tid och kraft dom lägger ner på kvalité.
För det är exakt då det går utför, kvalité side.

Vinst ska ligga hos en annan person än teamet som gör spelet.

... men teamet som har hand om en produkts vinst kommer definitivt försöka påverka teamet som har hand om dess utveckling så att inte kostnaden springer iväg.

Men det du egentligen menar är att de borde slappna av lite och hoppas på att spel säljer bättre i förhållande till kostnaden om utvecklingskostnaden ökar, som spelare håller jag med dig. Men kom ihåg att det är en stor chansning för företaget, med tanke på att spelet kan floppa och anses vara dåligt och då kommer det inte sälja och då gör man en större förlust än om man inte satsat på kvalité...

För mig är det självklart att det är en balansgång mellan kvalité och pris man går. Det gäller alltid när man ska tillverka eller köpa något. Det är ju anledningen till att jag la 14k istället för 28k på datorn, trots att jag hade pengarna. Sen så finns det ju också något som heter dumsnålt, om spelet skulle bli markant bättre med en marginellt högre utvecklingskostnad så är det ju förmodligen en kostnad värd att ta.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vact:

Inte ens i närheten av vad man såg när quake/UT var på top, det går inte ens att jämföra.

Nog har jag pinat mig igenom diverse FPS med spakar, spelbart mnjo men om något är handikappat så är det att använda en gamepad i ett FPS mot att köra med en mus.

Du kan inte jämföra 2 HELT olika spel.
Du får jämföra samma spel på PC, ex COD BO, MW2 osv.
Och om man jämför en pro league COD BO,MW2 PC vs Xbox så är det inte så mycket skillnad om man kollar reaktioner, snabbhet,aim.

QL,UT är löjligt mycket snabbare spel i sig. loljämförelse
Så nej QL hade inte varit i närheten lika bra på konsoll som på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

... men teamet som har hand om en produkts vinst kommer definitivt försöka påverka teamet som har hand om dess utveckling så att inte kostnaden springer iväg.

Men det du egentligen menar är att de borde slappna av lite och hoppas på att spel säljer bättre i förhållande till kostnaden om utvecklingskostnaden ökar, som spelare håller jag med dig. Men kom ihåg att det är en stor chansning för företaget, med tanke på att spelet kan floppa och anses vara dåligt och då kommer det inte sälja och då gör man en större förlust än om man inte satsat på kvalité...

För mig är det självklart att det är en balansgång mellan kvalité och pris man går. Det gäller alltid när man ska tillverka eller köpa något. Det är ju anledningen till att jag la 14k istället för 28k på datorn, trots att jag hade pengarna. Sen så finns det ju också något som heter dumsnålt, om spelet skulle bli markant bättre med en marginellt högre utvecklingskostnad så är det ju förmodligen en kostnad värd att ta.

Stor chnsning vet jag inte om det klassas om, är väl från spel till spel och företag till företag.
Vet att folk kommer hetsa sig nu men men. DICE vet jag har sina brister men när det väl kommer till utvecklingen så är dom top notch.
Dom ges extra tid och fixar, sen ber dom om extra tid men då är det deadline. ^^

Just den lilla extra tiden som ges kan betyda mycket för ett spel.
Och det hoppas jag majoriteten av företagen get ut.

Det är totalt onödigt att lägga 28k på dator då det utvecklas hela tiden, 14k är bland det bästa.
Då är det SSD, CPU och CF/SLI av klass som maxar

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Du kan inte jämföra 2 HELT olika spel.
Du får jämföra samma spel på PC, ex COD BO, MW2 osv.
Och om man jämför en pro league COD BO,MW2 PC vs Xbox så är det inte så mycket skillnad om man kollar reaktioner, snabbhet,aim.

QL,UT är löjligt mycket snabbare spel i sig. loljämförelse
Så nej QL hade inte varit i närheten lika bra på konsoll som på PC.

Du har redan fått svaret på det, PC spelare krossar xbox spelare i samma spel.

Sen är det FPS som FPS, det finns ju en anledning till att Quake inte fungerar på konsol.

Permalänk
Medlem

Om jag var utgivaren eller utvecklare av ett spel skulle jag uppenbart och självklart lägga mest av min fokus på xbox och ps3. Men jag skulle göra allt i min makt för att inte göra pc spelare arga. Skulle försöka dölja att det är en port och säga att modtools finns där när spelet släppts.

Glada pc spelare = Bra Pr
Arga pc spelare = Usel Pr

Det är inte direkt konsol lirarna som får nördrage och spammar forum höger till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Om jag var utgivaren eller utvecklare av ett spel skulle jag uppenbart och självklart lägga mest av min fokus på xbox och ps3. Men jag skulle göra allt i min makt för att inte göra pc spelare arga. Skulle försöka dölja att det är en port och säga att modtools finns där när spelet släppts.

Glada pc spelare = Bra Pr
Arga pc spelare = Usel Pr

Det är inte direkt konsol lirarna som får nördrage och spammar forum höger till vänster.

Om du bara visste hur mycket skit DICE får för att BF3 utvecklas mot PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Du kan inte jämföra 2 HELT olika spel.
Du får jämföra samma spel på PC, ex COD BO, MW2 osv.
Och om man jämför en pro league COD BO,MW2 PC vs Xbox så är det inte så mycket skillnad om man kollar reaktioner, snabbhet,aim.

QL,UT är löjligt mycket snabbare spel i sig. loljämförelse
Så nej QL hade inte varit i närheten lika bra på konsoll som på PC.

Fast ta och fråga dig varför inga konsol FPS spel är lika snabba som quake/ut och du har nog svaret på varför det faktiskt inte var en loljämförelse. Min poäng var snarare att dagens slowmotion FPS spel som är anpassade för konsolkiddies helt enkelt inte kräver bra aim, vare sig du spelar med mus eller pad.

Permalänk
Medlem

Alltså, finns det folk som faktiskt argumenterar för att en spak någonsin kan komma i närheten av en mus vad gäller reaktionshastighet?
Jag kan med min egen kraft påverka hur snabbt musen rör sig ofantligt mycket både snabbare och känsligare än det ens är tekniskt möjligt med de spakar som finns idag.
Det är liksom teknisk fakta.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det gör utvecklarna egentligen inga direkta fel, de släpper sketna porteringar och vi konsumenter sväljer betet och köper skiten. Vem är boven i dramat?

Piratkopierin är inget problem och det vet de om, släpps det bra titlar så köper folk men är man grinig så är man :).

$$ is king.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Iceglow:

Han klär i ord det alla borde veta vid det här laget, nämligen att pengar går före allt ... samtidigt kvider alla PC-whiners om att spelen blir sämre av det ... faktum kvarstår att finns det ingen ekonomi för en plattform så kommer den att fasas bort eller omstruktureras ... och alla förespråkare för en ignorerad plattform får egentligen skylla sig själva ... eftersom anledningen att det inte finns ekonomi där troligen beror på piratkopieringens utveckling och tillväxt!

Det är egentligen inte därför spelen blir sämre, utan det är helt enkelt så att det är mera lönsamt att rikta in sig på mindre kräsna konsumenter ( lägre behov av kognition).
Idealet är att kunna HYRA UT samma sak, med en annorlunda förpackning om och om igen.......

Permalänk
Medlem

Tiden när man kunde lägga 100 miljoner dollar på ett nytt FPS till PC är borta, det finns ingen chans att tjäna pengar på det. MMO och RTS är naturligtvis undantag, dem är bäst på PC. Men jag hoppas att vi kommer att få se bra PC versioner av konsol titlar i framtiden.

Permalänk
Medlem

Dom vet ju att deras spel är skit och skulle inte sälja om de utvecklade för PC, men när dom ska mata ut 30 spel om året så innan 2013 är vi uppe i COD 36 och det är ingen skillnad från första.
Billigare att göra ett spel för 360/PS3 också eftersom grafiken inte ens behöver vara HD kvalite.

Edit: Jag har inget emot att porta vissa spel, men snälla lägg iaf mer än 5 sekunder på portningen, jag vill ha riktiga menyer, inställningar etc.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Lansera nästa gen konsoller med fullständigt officiellt stöd för tangentbord + mus och vi har löst alla problem, iallafall för oss som inte kan spela fps med spakar

Jag kan ju säga att den dagen konsollerna stöder tangentbord och mus fullt ut i spel då är jag den förste att kasta ut datorn. Då finns det ingen anledning att ha den stora otymplig burken kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Stor chnsning vet jag inte om det klassas om, är väl från spel till spel och företag till företag.
Vet att folk kommer hetsa sig nu men men. DICE vet jag har sina brister men när det väl kommer till utvecklingen så är dom top notch.
Dom ges extra tid och fixar, sen ber dom om extra tid men då är det deadline. ^^

Just den lilla extra tiden som ges kan betyda mycket för ett spel.
Och det hoppas jag majoriteten av företagen get ut.

Det är totalt onödigt att lägga 28k på dator då det utvecklas hela tiden, 14k är bland det bästa.
Då är det SSD, CPU och CF/SLI av klass som maxar

Du chansar ju lite med pengarna. Du vet inte om de extra pengarna kommer generera mer intäkter.
Det gäller att hitta en sweetspot helt enkelt. Så därför är det inte alltid självklart att kasta mer resurser på ett problem när det redan är "close enough".

Och det är det jag menar med datoranalogin, jag får ett bättre spel om jag lägger ännu mer pengar, men är det alltid verkligen värt det? Har jag ändå kanske inte hittat min sweetspot för just det här spelet nu? Företag kommer alltid att sträva efter att göra ett så bra spel som möjligt så billigt som möjligt för att maximera vinsten, det är inte så konstigt

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om du bara visste hur mycket skit DICE får för att BF3 utvecklas mot PC.

Nejdå jag hänger på nog många forum och den absoluta majoriteten är mw3 hatande pc spelare.

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant intervju. Lite tråkigt att reportern inte hörs så bra bara

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Nej nej nej

Det finns inget piratskydd som inte kan gås runt.
Om du börjar utveckla piratskydd så har du gjort fel, du ska ha tro för ditt spel att det är värt att köpa och inte piratkopieras.

Ubisoft är djävulen själv i detta, du kan inte spela Assassins Creed med saves utan att vara uppkopplad 24/7.
Och detta system crackades inom en vecka av release.

Håller totalt med om när ett företag börjar titta på avancerade DRM lösningar går de helt fel väg. Samtidigt är det ett flertal företag som lyckats hålla sina spel ur piraternas händer just genom DRM.

Trevligt se att spelföretag slutligen hittat en ny syndabock - konsol marknadens andrahandsköp. Är nog bara en tidsfråga innan härliga DRM kommer till konsol också

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt fattat var denne man egentligen får sin "stjärn"-status ifrån?
Visst att han grundade Id och Id är en ikon, men hur länge ska man kunna leva på en historisk framgång? Jag kan under alla mina år inte minnas en enda gång då jag tänkt på Carmack och tänkt på nått annat än quake, vilket lika gärna kunde vara krita-perioden när det gäller spelvärlden.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jadu 100 miljoner $ var för mycket för att satsa på en PC titel säger han?

Det är väl ungefär hälften av vad Blizzard får in på WoW på en enda MÅNAD, så visst finns det enormt mycket pengar att få in på PC spel också.

De flesta som spelat WoW i några år har gjort 50 inbetalningar på många tusen kronor sammanlagt, men ändå bara köpt originalspelet en gång. Klart ni missar målet om ni bara stirrar er blinda på försäljningssiffror.

Tänk om tänk rätt.

Permalänk
Medlem

The Witcher 2 har såld vad? 1 million kopior på PC retail+online (gissar eftersom det inte går att få STEAM siffror). Ingen DRM eller annan skit.

Gör BRA spel och vi på PC köper i mängder.

Fyfan för konsoller. Jävla urgammalt skit.

Permalänk
Medlem

Carmack är ett tekniskt geni, så är det, tittat på den långa serie av spel och tredjeparts-spinoffs som gjorts genom åren.
De tjänade åtminstone förr multum på att licensiera ut sin spelmotor.

Att det behövs både talang, pengar, arbete och hjärta för att ligga i toppsegmentet är ingen nyhet i världen, så har det alltid varit, så kommer det alltid att vara oavsett bransch.

Att isolera en faktor (ex. pengar) och påstå att det är irrelevant eller "orent" är bara nonsens.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Konsol är bara för alla sopor som inte vet vad en riktig spelupplevelse eller grafik innebär! Bygg en konsol för 15 lök med topprestanda samt en bättre lösning en skivor för spelen så snackar vi. Visst kan det va jul o spelare lite med kompisarna men när grafiken är som att gemföra 8 bitars med full hd är det inte okej längre.

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jadu 100 miljoner $ var för mycket för att satsa på en PC titel säger han?

Det är väl ungefär hälften av vad Blizzard får in på WoW på en enda MÅNAD, så visst finns det enormt mycket pengar att få in på PC spel också.

De flesta som spelat WoW i några år har gjort 50 inbetalningar på många tusen kronor sammanlagt, men ändå bara köpt originalspelet en gång. Klart ni missar målet om ni bara stirrar er blinda på försäljningssiffror.

Tänk om tänk rätt.

Nu prata du om MMO och det är inte samma sak. Han snackar om ett spel som du gör klart och sedan säljer så många ex du kan utav. ett MMO bygger du oftas vidare på och utvecklar lite hela tiden. Samtifigt som du får betalt I storet sätt inget annat MMO är i närheten av wow. Kommar man upp till en halv miljon så är det bra. Sen är inte Wow samma spel som det var när det släpptes men visst det har gått plus. Sen har du massor med utgifter för serverar samt support.

Han pratar om ett spel som du utvecklar i 3-4 år som du sedan släpper och sen är det klart. Då får man hoppas att det säljer så pass at du går med vinst så du får pengar till nästa projekt. Kan du sälja samma spel på alla konsoler + PC så är chansen större att du säljer mer. Visst PC blir lidande men det är en svår marknad att räkna med. Man kan inte direkt räkna med att alla som köper en PC kommer att köpa någon form av spel.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

The Witcher 2 har såld vad? 1 million kopior på PC retail+online (gissar eftersom det inte går att få STEAM siffror). Ingen DRM eller annan skit.

Gör BRA spel och vi på PC köper i mängder.

Fyfan för konsoller. Jävla urgammalt skit.

Finns väll på konsol också? Näm ett nytt spel som enbart finn spå PC som sålt bra. finns inte många. Cyrsis blev multiplatfrom efter som det var svårt att få det lönsamt.

Hittade en liten lista på sålda spel:
http://www.vgchartz.com/weekly.php?reg=America&date=&console=...

65 tuse ska the witcher 2 sålt i USA totalt. Så kanske 150-200 worldwide?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Finns väll på konsol också? Näm ett nytt spel som enbart finn spå PC som sålt bra. finns inte många. Cyrsis blev multiplatfrom efter som det var svårt att få det lönsamt.

Det kommer att komma till 360 någon gång framöver, men än så länge är det pc-exklusivt.

Måste fråga varför Carmack anses som en spelguru. Han är ett tekniskt geni, IDs spelmotorer är riktigt heta. Men spel... IDTech har inte släppt en bra spel på... 15 år? Rage verkar inte bli mycket bättre det heller.

Både Gabe Newell och Warren Spector måste väl vara bättre personer att fråga? (Ja, jag vet. Deus Ex kom ut för väldigt länge sedan det också, men lyssna på intervjuer med honom. Han vet vad han gör)
De lider inte heller av Carmacks gigantiska ego.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Finns väll på konsol också? Näm ett nytt spel som enbart finn spå PC som sålt bra. finns inte många. Cyrsis blev multiplatfrom efter som det var svårt att få det lönsamt.

The Witcher 2 är PC enbart.
Starcraft 2 är ett annat och det finns några till.

Med det sagt, det är mycket lättare att få lönsamhet om man finns på flera konsoler och det är mycket lättare att få resurser nog till att göra bättre spel om man släpper det på så många plattformar som möjligt.

Det finns mycket att kritisera i dagens konsol-fokuserade spelindustri men det mesta jag har läst i den här tråden, och andra, är mest verklighetsfrånvänt tonårsgnäll.
Väx upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Det var top PC mot top Xbox.

jasså

Rykte: Microsoft planerade att integrera PC med Xbox 360
Rumor: Microsoft Killed Plans For "PC vs Xbox 360" Online Play

Skrivet av fz:

Enligt Rahul lades projektet på is efter att Microsoft tagit in toppspelare på konsol och låtit dem möta mediokra PC-spelare för att avgöra om det hela var genomförbart. Resultatet var nedslående för arbetet: PC-spelarna krossade konsolspelarna gång på gång.

Skrivet av kotaku:

Problems quickly arose in testing, however, when Microsoft found that even the best console gamers simply couldn't compete with the accuracy a mouse and keyboard afforded a PC player. "The console players got destroyed every time", Sood says. "So much so that it would be embarrassing to the XBOX team in general had Microsoft launched this initiative.

trevlig illustration...

Skrivet av belga:

Jag har aldrig riktigt fattat var denne man egentligen får sin "stjärn"-status ifrån?
Visst att han grundade Id och Id är en ikon, men hur länge ska man kunna leva på en historisk framgång? Jag kan under alla mina år inte minnas en enda gång då jag tänkt på Carmack och tänkt på nått annat än quake, vilket lika gärna kunde vara krita-perioden när det gäller spelvärlden.

räcker med att du kikar på nått quakecon tal han håller skulle jag tro.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Killen har växt upp, förut var han ett tekniskt geni. Men nu är han ett tekniskt geni med perspektiv och ödmjukhet också, svårslaget. Hoppas rage är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaik:

Tiden när man kunde lägga 100 miljoner dollar på ett nytt FPS till PC är borta, det finns ingen chans att tjäna pengar på det. MMO och RTS är naturligtvis undantag, dem är bäst på PC. Men jag hoppas att vi kommer att få se bra PC versioner av konsol titlar i framtiden.

Något FPS som har kostat 100 miljoner dollar i utveckling har aldrig funnits vad jag vet, inte ens på konsol. T.ex Crysis kostade ca 22 miljoner dollar och sålde mer än 3 miljoner kopior. De dyraste FPS spelen borde vara typ Killzone 2, Halo3 och CoD:MW2, dessa låg på runt 30-50 miljoner dollar i utvecklingskostnad.

Permalänk

Konsol till PC portning är en lustig historia. Tycker det ska vara tvärt om. Men men förstår att det finns större lönsamhet i konsolvärlden för spelutvecklarna tråkigt nog.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.