Permalänk

Tele(s)nor?

Telenor ändrade en sms tjänst i februari för alla som är under 26.

Tidigare kostade tjänsten 99kr som jag betalade, nu är den gratis.

De meddelade inte mig om att tjänsten hade blivit gratis och jag har betalat ca 600kr för en gratis tjänst.

Ingen kompensation. Enligt Telenor är det mitt eget ansvar att kolla upp sådant.

Diskutera.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Det var tråkigt. Tycker dem borde ha fixat dealen utan fråga åt dig.

Permalänk
Medlem

Du kan alltså inte ens få tillbaks pengarna du betalt in i onödan? Lågt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hör av dig till konsumentombudsmannen, har du det på mail så är det ganska solklart fall. Såvida du inte har bindningstid på den tjänsten i abonnemanget så borde du få tillbaka pengar, men om det är "1-månads" uppsägningstid så ska det gällande priset även gälla för din tjänst.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Antielefant

Skitsnack.

Operatören har ingen som helst skyldighet att ändra priset på ett ingånget avtal, även om det är till kundens fördel. De har på samma sätt ingen rättighet att byta ut ett äldre abonnemang till ett nyare utan kundens medgivande.

Däremot har du full rätt att ringa in till dem och ändra på det. Det är alltid det pris du och operatören kommit överens om som gäller. Pengar tillbaka för passerad tid är du däremot inte berättigad till då operatören fakturerat enligt gällande och av dig godkänt avtal.

Spelar heller ingen roll vilken operatör det gäller, det är avtalslagen som gäller och det TS efterfrågar vore ett straffbart avtalsbrott.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Zscenicx har helt rätt.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Fan, visste inte heller om detta. Det är det ju faktiskt så som Zcenicx säger. Sitter på ett 199 abb med fria sms (99) och fri surf (59). Ringde kundtjänst nu direkt och bytte till Under 26. vilket innebär 158kr lägre månadskostnad för min del. Minutpriset blir ju 20öre dyrare, men det är ju skitsamma för min del.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Skitsnack.

Operatören har ingen som helst skyldighet att ändra priset på ett ingånget avtal, även om det är till kundens fördel. De har på samma sätt ingen rättighet att byta ut ett äldre abonnemang till ett nyare utan kundens medgivande.

Däremot har du full rätt att ringa in till dem och ändra på det. Det är alltid det pris du och operatören kommit överens om som gäller. Pengar tillbaka för passerad tid är du däremot inte berättigad till då operatören fakturerat enligt gällande och av dig godkänt avtal.

Spelar heller ingen roll vilken operatör det gäller, det är avtalslagen som gäller och det TS efterfrågar vore ett straffbart avtalsbrott.

Misstänkte det jag med...

Men det känns väldigt orättvist att ha betalat 600kr för en tjänst andra fått gratis under samma period. Det är ju inget bra sätt att behålla kunder på precis. Vet flera kompisar som har fått kompensation för mindre saker.

Telenor bråkade med mig när jag ville byta min usla w890i (som jag reklamerade efter 3 "reparationer") mot en htc legend. Så jag tog deras fula utbytes telefon, låste upp den och sålde själv för 1600kr. Det var för ett år sedan och de ville ha 4600kr för en ny legend och ville inte göra någon deal där jag fick räkna bort värdet på den usla W890n....

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

hade också lite problem med detta, de har inte ändrat priset, det har "tagit bort" under 26 sen gjort om den och lagt in igen, den nya har andra funktioner än den andra, och den nya får man bara om man har ett abonnemang med minimum pris på 199kr. du har det gamla efter som det är var du har skrivit på att få. tror inte det nya heter exakt samma sak heller men väldigt lika.

Permalänk
Medlem

Om de hade höjt priset tycker du även du skulle få betala mer då?

Både kunden och säljaren ska följa avtal. Det har gjorts i detta fall. Lagligt är det rätt och "moraliskt/goodwill-aktigt" är absolut inte nödvändigt att sänka ditt pris anser jag. Det fungera såhär på alla marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Om de hade höjt priset tycker du även du skulle få betala mer då?

Om de hade höjt priset på hans avtal kan du ge dig fan på att de hade informerat honom om det snabbare än kvickt. Också är man tvungen att betala nya högre priset om man vill ha kvar tjänsten...

Altså är det fel att inte informera när de även sänker priset tycker jag.

Enligt mig borde det gälla lika åt båda hållen, antingen behöver de aldrig informera om prissänkningar, men då måste de ju också alltid låta dig få ha kvar billigare pris när de ändrar om och gör avtal dyrare...

Notera att jag pratar om löpande avtal, altså utan eller efter bindingstider har gått ut.

Att sänka en tjänsts pris utan att informera befintliga kunder är falskt.
Hade du tyckt det var OK om din hyresvärd sänkte hyran för nyinflyttade med 1000kr i månaden utan att informera de som bott kvar och skött sig med hänvisningen "sådant får ni kolla upp själva"...?

Jag säger byt teleoperatör ofta då ingen av dem värdesätter trogna kunder alls utan behandlar befintliga kunder som skit, nya kunder däremot överöses med erbjudande och nedsatta priser allt på bekostnad av de som är dumma nog att vara trogna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om de hade höjt priset på hans avtal kan du ge dig fan på att de hade informerat honom om det snabbare än kvickt. Också är man tvungen att betala nya högre priset om man vill ha kvar tjänsten...

Altså är det fel att inte informera när de även sänker priset tycker jag.

Enligt mig borde det gälla lika åt båda hållen, antingen behöver de aldrig informera om prissänkningar, men då måste de ju också alltid låta dig få ha kvar billigare pris när de ändrar om och gör avtal dyrare...

Notera att jag pratar om löpande avtal, altså utan eller efter bindingstider har gått ut.

Att sänka en tjänsts pris utan att informera befintliga kunder är falskt.
Hade du tyckt det var OK om din hyresvärd sänkte hyran för nyinflyttade med 1000kr i månaden utan att informera de som bott kvar och skött sig med hänvisningen "sådant får ni kolla upp själva"...?

Jag säger byt teleoperatör ofta då ingen av dem värdesätter trogna kunder alls utan behandlar befintliga kunder som skit, nya kunder däremot överöses med erbjudande och nedsatta priser allt på bekostnad av de som är dumma nog att vara trogna...

Har du någonsin haft en abonnemang? Vet du inte hur avtal och bindningstid fungerar? Det är ju knappast rätt att jämföra hyra med ett mobilabonnemang.

Om du är bindningstid så får inte någon av parterna ändra priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Om du är bindningstid så får inte någon av parterna ändra priset.

Bägge parterna i samförstånd däremot kan ändra priset eller andra villkor kors och tvärs åt alla håll och kanter. Alltid värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Har du någonsin haft en abonnemang? Vet du inte hur avtal och bindningstid fungerar? Det är ju knappast rätt att jämföra hyra med ett mobilabonnemang.

Om du är bindningstid så får inte någon av parterna ändra priset.

Du behöver nog läsa mitt inlägg igen...
Speciellt följande del:
"Notera att jag pratar om löpande avtal, altså utan eller efter bindingstider har gått ut."

Enligt epizk gick det ändra avtalet helt utan hinder från bindningstid, alltså framgår det tydligt att ingen bindningstid var aktuell i detta fallet.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Enligt epizk gick det ändra avtalet helt utan hinder från bindningstid, alltså framgår det tydligt att ingen bindningstid var aktuell i detta fallet.

Det är inte alls säkert att det var så. Som Zcenicx sa så kan man ändra ett avtal om båda parter är i samförstånd. Om nu Telenor och epizk kom överens om att ändra avtalet så kvittar det om det fanns bindningstid. Däremot hade inte Telenor varit skyldiga att "wave the fee" (vad fan heter det på svenska?) om det nu inte var så att det stod i avtalet att kunden hade rätt att byta tjänster.

Till en egen erfarenhet. För sådär en åtta år sedan fick jag min första telefon. Jag hade ett Halebop-kontantkort. Inga problem tills helt plötsligt en dag när jag skulle ringa så var pengarna borta (ca 80kr). Det visade sig att Halebop utan att ens bry sig om att skicka ett sms till mig hade ändrat villkoren så att man var tvungen att ringa för 69kr under 30 dagar från det att man fyllt på kortet annars tog de alla pengar.

Hade de rätt att göra så? Ja, det var fullt lagligt eftersom vi inte hade ett avtal om priserna. Men inte fasen är det ett trevligt sätt. Halebop har bara sig själva att skylla för att jag aldrig kommer att välja deras abonnemang igen.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för samma och tänkte nu avbeställa och sen beställa igen, men hittar inte tjänsten.

Har svinen alltså tagit bort hela tjänsten nu?

EDIT: Såg nu att dom har bytt namn till "SMS Fritt Sverige" på tjänsten...

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Medlem

TeleSnor helt klart. Finns inget annat företag, oavsett bransch, där jag har haft så mycket problem med en vara, och blivit så dåligt bemött när jag sökt support.

Precis som TS så rekommenderar jag INGEN att någonsin införskaffa någon av Telenors produkter eller ingå några som helst avtal med dem. De är fifflare och kommer försöka blåsa dig i slutändan, alltid.

Permalänk
Medlem

Nja om ni går in på fairshopping så verkar 3 i toppen när det gäller klagomål osv.. sen kanske telia eller tele2. finns inga operatörer som är bra egentligen när det gäller garantier osv.. alla försöker alltid göra så lite som möjligt och idiotförklara kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tweak:

Om de hade höjt priset tycker du även du skulle få betala mer då?

Både kunden och säljaren ska följa avtal. Det har gjorts i detta fall. Lagligt är det rätt och "moraliskt/goodwill-aktigt" är absolut inte nödvändigt att sänka ditt pris anser jag. Det fungera såhär på alla marknader.

Det låter som att du är inne på rätt spår. PÅ KTIB's webplats kan man läsa:

"Tillsvidareavtal
I ett tillsvidareavtal, det vill säga ett avtal där tjänsten tillhandahålls löpande på obestämd tid, får operatören ändra villkoren under förutsättning att operatören underrättar dig med ”rimligt varsel” och ger dig möjlighet att säga upp avtalet utan kostnad om du inte accepterar ändringen.

För tillsvidareavtal som gäller telefoni eller bredband finns särskilda regler som innebär att operatören ska informera dig om ändringen minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Operatören måste också informera dig om att du har rätt att avsluta avtalet utan att drabbas av någon kostnad, avgift eller annan påföljd om du inte accepterar ändringen".

Källa: http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Inga--avsluta-avtal/Bind...

Har jag förstått allt rätt så (även på kontantkort - då det är en tillsvidaretjänst) är operatören skyldig att underrätta dig om ändringar som avser kontantkortet. Men har du fortsatt använda abonnemanget/kontantkortet så anses du ha accepterat ändringen. Vilket ofta är lurigt med kontantkort: ofta laddar man ju på månad efter månad (ibland vecka för vecka beroende på hur mycket man ringer) och har du laddat på ditt kontantkort inför nästa månadsskifte ja då anses du ha accepterat villkorsändringen. Det är telenors ansvar att informera om ändringen. Det är inte ditt ansvar att hålla reda på operatören (så som jag fattat lagen) eftersom det är operatören som ändrar villkoren och då är du som kund i "underläge" eftersom om ansvaret skulle ligga på dig att hålla reda på operatören så skulle operatören kunna ändra sina villkor i parti och minut med den effekten att människor inte skulle orka hålla reda på operatören och de skulle då (teoretiskt sett) kunna ändra avtalsvillkoren ofta för att kunden trötta ut kunden och även ta ut högre pris (som kunden inte orkar hålla reda på).

Det framgick inte av ditt inlägg om du har abonnemang eller kontantkort och således tog jag med bägge exemplen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!