Macbook som krånglar

Permalänk
Medlem

Macbook som krånglar

Hejsan!

Jag har en Macbook (plast, early 2008) som krånglar. Jag har AppleCare tills augusti och har lämnat in den 5 (!) gånger på service de senaste 2 månaderna. Den har haft det vanliga sprucken-plast-vid-magneterna-problemet som har åtgärdats och några andra smågrejer. Nästan allt är utbytt på den bortsett ifrån DVD-läsaren och det yttre plastskalet.

En grej som stör mig otroligt mycket är ett brus som kommer ifrån hörlursuttaget. När man lyssnar på något så hörs det inte, men slutar man lyssna så tonar sig bruset upp typ. Då jag i stort sett alltid sitter med hörlurar så blir det väldigt irriterande. Jag har testat med olika hörlurar och det är samma problem. En till kille jag känner upplevde samma sak med min dator. Har ett externt ljudkort som jag kan koppla till datorn och då brusar det inte, men då är inte laptopen så portabel längre.

Jag har haft det här problemet sedan innan, och då byttes moderbordet ut, vilket inte hjälpte. Nu när jag lämnade in min Macbook för andra gången pga det här så kunde servicestället inte hitta något brus, men jag vet att det finns där. Det känns som att de inte lyssnade tillräckligt för att buset skulle komma upp eller något. Pratade med Apples support och de kunde självklart inte göra något för de satt på telefon och bla bla bla. Det verkar som att jag inte är ensam om det här problemet, och jag är säker på att de inte kan lösa det genom att skicka in datorn på reperation igen (då det nya moderkortet kommer vara likadant). En ersättningsdator verkar man bara kunna få efter 3 reparationer utav samma fel.

Så, nu undrar jag hur jag ska gå tillväga. Imorgon kan jag hämta ut min dator igen som de inte gjort någonting åt eftersom de inte kunde höra något. Vad ska jag säga till dem? Bruset stör mig något så otroligt. Jag vet inte hur jag ska göra, eran hjälp är ovärderlig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Var det inte alla apple-ägare som sa att supporten var så fruktansvärt bra? Och apple är så stabilt, OSX krånglar aldrig etc, etc...

sorry

OT: ljudupplevelsen kan nog vara väldigt subjektiv. Stå på dig för fan.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

enkelt! se till att få en ny. eller lämna in den igen för samma fel tills du får en ny, ta med dig hörlurar och testa i butik.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Var det inte alla apple-ägare som sa att supporten var så fruktansvärt bra? Och apple är så stabilt, OSX krånglar aldrig etc, etc...

sorry

OT: ljudupplevelsen kan nog vara väldigt subjektiv. Stå på dig för fan.

Den är bra! Troligen den bästa support jag fått hittills (när det gäller reparationer), men om alla deras moderbord brusar så kan de ju inte reparera det. Jag står mer än gärna på mig för att få det fixat! Grejen är att jag inte vet vad jag har för rättigheter hos dem. Känns som att AppleCare inte är som vanlig garanti. Och så vitt jag vet gäller inte reklamationsrätten längre. Eller? Stället jag lämnar in den på är inte detsamma som inköpsstället eftersom den är köpt via ett företag som hyr ut datorer till studenter.

Skrivet av moreempty:

enkelt! se till att få en ny. eller lämna in den igen för samma fel tills du får en ny, ta med dig hörlurar och testa i butik.

Jag planerar att lämna in den för samma grej igen då de inte ens gjort något. Jag hade gärna visat för de i affären men grejen är att det där bruset är väldigt lurigt. Det kan komma in helt på random, vilket gör att det inte alltid hörs som gör det svårt för mig att visa dem felet.

Permalänk
Medlem

Brusar det "var/när som helst" eller bara när du har datorn i ett visst hus (olika eluttag dvs) eller bara när du kör batteri osv? :E

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Brusar det "var/när som helst" eller bara när du har datorn i ett visst hus (olika eluttag dvs) eller bara när du kör batteri osv? :E

Det brusar var som helst, med eller utan laddar. Enda egentliga kravet är att det ska vara tyst, då kan bruset komma när som helst. Och när bruset kommer håller det i sig tills jag slår på något ljud igen. En enkel fix men så otroligt irriterande i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etzolin:

Det brusar var som helst, med eller utan laddar. Enda egentliga kravet är att det ska vara tyst, då kan bruset komma när som helst. Och när bruset kommer håller det i sig tills jag slår på något ljud igen. En enkel fix men så otroligt irriterande i längden.

Trasig kondensator någonstans kanske?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Etzolin:

Den är bra! Troligen den bästa support jag fått hittills (när det gäller reparationer)

Dock bör man komma ihåg att i princip samtliga PC-tillverkare skrotar och ersätter din dator med en ny om 3:e reparationsförsöket misslyckas.

5 reparationer (snart 6) på samma dator inom 3 år är inte OK. Det är skräp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer i allmänhet är för dåligt byggda. I princip alla bärbara datorer med lite prestanda i sig råkar ut för värmeproblem under sin livstid. I alla fall alla jag har varit med om. Min sambo är nu inne på sin tredje laptop sedan vi blev ihop och alla har lidit av värmeproblem. Till en början när de är nya så pallar dom att spela på, men bara nätt och jämt. Det är inte ovanligt att de går upp i 85+ grader när man spelar. Efter några få månader så och några få dammkorn i datorn (som inte går att få bort utan att skruva upp datorn) så blir den ännu varmare och börja klocka ner sig eller stänga av sig.

Undrar när någon tillverkare kan göra datorer som håller nere värmen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det är sällan något företag självmant byter ut datorn på 3je försöket om inte kunden talar om det. Detta är inget unikt för Apple. Sen att plasbooken är skräp, ja det är inget annat än att hålla med om.

Ontopic: Har du haft samma fel 3 ggr ska du kräva pengar tillbaka/häva köpet.

Skrivet av Zcenicx:

Dock bör man komma ihåg att i princip samtliga PC-tillverkare skrotar och ersätter din dator med en ny om 3:e reparationsförsöket misslyckas.

5 reparationer (snart 6) på samma dator inom 3 år är inte OK. Det är skräp.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Trasig kondensator någonstans kanske?

De har bytt ut moderkortet första gången jag hade detta fel, och det här har precis samma fel.

Skrivet av Zcenicx:

Dock bör man komma ihåg att i princip samtliga PC-tillverkare skrotar och ersätter din dator med en ny om 3:e reparationsförsöket misslyckas.

5 reparationer (snart 6) på samma dator inom 3 år är inte OK. Det är skräp.

Det tycker inte jag heller men då jag inte har köpt datorn på stället som jag lämnar in den på känns det typ som att jag bara kan tacka och ta emot.

Skrivet av KiXeR:

Har du haft samma fel 3 ggr ska du kräva pengar tillbaka/häva köpet.

Jag har lämnat in den 5 gånger, 2 gånger för samma fel. Idag då de ringde och sa att jag kunde hämta ut den så sa de "Vi hittade inget brus bla bla bla", sen började de köra med att felet ligger i mig inte datorn. Så det hela slutade i att jag lämnade kvar datorn i affären då en kille ville lyssna efter problemet. De skulle också ringa teknikern som inte hittade bruset, men han kan de inte få tag i förräns fredag.

Ska nog ringa Apple nu igen och se om jag kan få nån lösning på det här

Permalänk
Medlem

Suck... Har pratat med Apple i en vecka om det här nu, händer absolut ingenting

Vart så irriterad efter jag pratat med AppleCare idag så jag skrev frustrerat ihop ett mail till Steve Jobs (:P) som beskriver mina komplikationer. Orkar inte skriva om allt här så ni får ta del utav mitt förargade brev!

Citat:

When I got my Macbook back from a 1½ week long repair at the AASP called Grafit in my hometown (about 2 weeks ago) they said they couldn't hear a thing in the headphone jack. I explained the issue for them once again but they refused to take it back because Apple did not allow them to. So I took my Macbook and called AppleCare. I explained my problem for them and after a very long phone-call they said I had to record the noise from my headphone jack. Which I did. I got a clean output of the noise which I then e-mailed to the Senior Advisor I've been talking to earlier. He listened to it and came to the conclusion that I've got a hardware issue. Just like I've been telling them for quite some time now. So he said I could have my Macbook replaced. But there's one small little issue. A service provider has got to confirm the issue before he sends me a new computer.

I asked if he could talk with a technician about this problem, which he did. He sent the recorded noise to a technician in the US. Obviously, the technician told him that it was a hardware issue. So I asked him if he could replace my Mac now when he had the issue confirmed. But no, it wasn't enough for him. Someone has to tell him that a part needs to be replaced in the computer, in this case the logic board. This is where I started to be really annoyed. If the noisy headphone jack is a hardware issue, a part needs to be replaced. And the part that needs to be replaced is the logic board because the headphone jack is on it. But it wasn't this obvious to him. So I made him call the AASP which I have been repairing my Macbook at. He was told that they actually heard a noise in the headphone output. But they didn't tell him that a part needed to be replaced. What the..? The AASP lied to me when they told me there was no noise, and the Senior Advisor wasn't helping me in any way at all. He said that he was going to call me again tomorrow since he couldn't do more today. He wasted a whole day of study for me because it took him about 2 hours between the calls, and during this time I couldn't do anything but wait because he told me that he was going to call me back very soon. This is madness! And I've actually payed for AppleCare!

Ja, ni ser ju själva.

Permalänk

hahaha. Titta på Southpark episoden om Apple och Steve jobs. Beskriver det du säger riktigt bra med Geniuses. hahaha! Du kommer skratta.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Apple skickar en nu dator till mig nu, det blir en MBP

Permalänk
Medlem

Grattis!!! får säkert en nyare modell då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Grattis!!! får säkert en nyare modell då.

Japp, la till 1500kr så jag får Macbook Pro 13" ifrån 2011!

Permalänk
Medlem

Trodde inte macs kunde krångla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etzolin:

Japp, la till 1500kr så jag får Macbook Pro 13" ifrån 2011!

Mycket välinvesterade pengar i applecare med andra ord.
Skönt att det löste sig så bra

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Alla ni i tråden som (vill?)/försöker få Apple to look like the bad guys. Det finns en sak ni bör tänka på:

Alla Apple center här i stan är *inga riktiga* Apple Stores utan de butiker vi har i Sverige är franchisetagare (eller något åt det hållet). Därför jag är inte förvånad om en del kunder - på den svenska marknaden - råkar ut för personer som är ovilliga/försöker slippa/försöker lura sin kund (5 reparationer låter ju som sagt helt vansinnigt som påpekats tidigare här i tråden) för att tjäna någon extra krona på det hela. Som Leif GW Persson sa vid något tillfälle avseende brott: "Det är sällan värt besväret". Detta är något fler butiker (rent generellt sagt) borde tänka på.:D

Jag är *jätteglad:D* att det löste sig för dig Etzolin!:)<3 Detta ärende bevisar än en gång (i mina ögon) att Apple är det märke man ska hålla sig till om man vill ha en problemfri värld och ett problemfritt datoranvändande - stationärt som bärbart.:)^^

Alla anti Apple hackspettar: Sluta hacka på Apple, det fel som begicks berodde på en oseriös franchisetagare :@ och inte på Apple.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Alla ni i tråden som (vill?)/försöker få Apple to look like the bad guys. Det finns en sak ni bör tänka på:

Alla Apple center här i stan är *inga riktiga* Apple Stores utan de butiker vi har i Sverige är franchisetagare (eller något åt det hållet). Därför jag är inte förvånad om en del kunder - på den svenska marknaden - råkar ut för personer som är ovilliga/försöker slippa/försöker lura sin kund (5 reparationer låter ju som sagt helt vansinnigt som påpekats tidigare här i tråden) för att tjäna någon extra krona på det hela. Som Leif GW Persson sa vid något tillfälle avseende brott: "Det är sällan värt besväret". Detta är något fler butiker (rent generellt sagt) borde tänka på.:D

Jag är *jätteglad:D* att det löste sig för dig Etzolin!:)<3 Detta ärende bevisar än en gång (i mina ögon) att Apple är det märke man ska hålla sig till om man vill ha en problemfri värld och ett problemfritt datoranvändande - stationärt som bärbart.:)^^

Alla anti Apple hackspettar: Sluta hacka på Apple, det fel som begicks berodde på en oseriös franchisetagare :@ och inte på Apple.:)

Helt korrekt, helst ville denna återförsäljare (Grafit) skicka in min dator ännu en gång (alltså en sjätte gång) för att lyssna på bruset. Men jag fick butikschefen att lyssna på bruset, och det räckte mycket väl för Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Etzolin:

Helt korrekt, helst ville denna återförsäljare (Grafit) skicka in min dator ännu en gång (alltså en sjätte gång) för att lyssna på bruset. Men jag fick butikschefen att lyssna på bruset, och det räckte mycket väl för Apple.

Tack för varningen avseende butik as well.:)(Y)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!