Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Återigen, du har fel. Det ligger ingen som helst vedertagen fakta bakom det. Visst du har bättre fin precision med mus & tangentbord men det spelar ingen som helst roll för när du spelar online mot andra så är det samma förutsättningar där. Jag kan inte stå för att vissa känner sig begränsade och inte kan hantera handkontrollen för jag har inget av dem problemet.

Ja, det är förstås sant att om man spelar mot andra spelare som kör på samma konsol så är man själv inte handikappade jämfört med de andra och säkerligen kan man få ut en kul upplevelse av det om man gillar konsoller.
Men det går dock inte att komma ifrån att gamepadstyrningen är en mycket begränsande faktor när det gäller att tillvarata spelarens reaktionsförmåga, förmåga till snabb precisionsaiming och annat om man jämför med mus och tangentbord. Det var ju trots allt det som var frågan, huruvida man på konsoll är handikappad i styrningen vs PC och inte jämfört med andra konsolspelare.

Skrivet av Jyhan:

Sedan så spelar jag bara på konsol, har en Xbox, 360, PS2, PS3, GC, Wii och har haft Nes, Snes, N64, PSX, Megadrive och där ett par år så spelade jag bara på PC men det var någonting som fattades, någonting viktigt, väsentligt för hela spelglädjen och det är spelkänslan. Jag tycker inte att man får någon spelkänsla med mus & tangentbord så jag föredrar att lira på konsol alla dagar i veckan och dem få genrer som gör sig bättre på PC RTS och MMORPG intresserar inte mig.

Det betvivlar jag inte att det är sant från din och många andras synvinkel sett. Har man växt upp med konsoller och spel där så är det där man fått sin uppfattning om vad "riktig" spelkänsla är.
För min egen del är det precis tvärtom. Jag har aldrig ägt en egen konsoll och då mycket beroende på samma sak som du skriver fast för PC istället. Konsolkontrollerna förstör spelkänslan något enormt för mig.
Jag vill inte sitta och vänta olidligt lång tid på att ett gigantiskt sikte ska förflytta sig dit jag vill eller trycka in helt ointuitiva sekvenser av knappar för att utföra olika handlingar i spelet.
För mig är det mus och tangentbord som ger den "äkta" spelkänslan. Dessutom kan man på PC konfigurera sina kontroller väldigt individuellt också så det passar ens egen smak.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

kompetens och smak är helt två olika saker. Men du kan ju inte förvänta dig att jag ska bli vass med tangentbord och mus om jag inte tycker om att spela med dessa?

Att kontrollen skulle vara tekniskt begränsad håller inte som argument. Detta grundar du på att du, som pc-gamer, föredrar dessa styrdon och inte på någon vetenskaplig fakta. Självklart så förstår jag att du inte kan handskas med en kontroll och känner dig begränsad när du spelar med denna. Men precis likadant känner jag med tangentbord och mus. Allt handlar om vana och vad man föredrar. Men sen finns det självklart folk som aldrig lär sig spela med kontroll.

Nej, självklart blir man inte lika bra på något om man inte gillar det.
Att jag skriver att konsolkontrollerna är tekniskt begränsade beror på att dom helt enkelt är det (givetvis blir de än mer begränsade i händerna på mig som inte gillar dem, men det är en annan historia..).
Om de var likvärdiga med PC kontrollerna så skulle de bästa Xbox spelarna kunna mäta sig med de bästa PC spelarna (Då utnyttjar båda parter respektive plattforms kontrollers möjligheter fullt ut).
Jag är fullständigt övertygad om att det skulle bli total slakt av Xbox spelarna oavsett vilket FPS spel det gällde. Säkerligen har det gjort sådana matcher i verkligheten, men jag tror knappast att så många verkligen tvivlar.

Sedan bör det kanske sägas att det givetvis finns spel där konsolkontrollerna kan ha en fördel, liksom det finns spel där joystick är att föredra framför mus osv.
Dagens konsolkontroller är en kvarlämning från tiden då de första popluära konsollerna såsom Nintendo 8 bitars kom. Då fanns ingen egentlig 3D utan mycket handlade om 2 dimensionella plattformsspel. Då passade dessa handkontroller och gjorde sitt jobb. Mus hade inte fungerat där.
Idag tycker jag dock att utvecklingen sprungit ifrån dessa kontroller. Dock så börjar det ju komma lite mer innovativa lösningar såsom Kinect och dessa vänder jag mig inte emot. Det är något nytt och utvecklande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Dags att Swecklockers delar upp forumet och dess medlemmar i två läger, Konsolfags och resten.

/fidde

Skrivet av Bordsvatten:

HAHA eller så delar vi upp medlemmarna i "folk som lägger ut kommentarer bara för att skapa större debbat" och "folk som faktiskt har något att komma med" du skulle ju direkt placeras i den första kategorin. Vad har du igentligen emot konsoler? eller är du bara frustrerad över att företagen vill ha mer vinst och satsar mer och mer på konsolerna?

Av precis samma anledning du med flera sitter och försvarar er favoritplattform gör jag väl detsamma.
Försöker jag skapa en debatt genom att påstå det jag skrev ovan? (Som nån ishink citerade ur sitt sammanhang?)
Uppenbarligen personen jag citerade innan visste inte vad han pratade om, han satte PC och värdelöst i samma mening och gav exempel på detta genom att nämna 2000 talets stelaste och sämsta spel. (enligt mig då).

Som fakta till bordet och svar till dig och dreams_in_digita har jag en Xbox360 och en PS3 förutom min PC och jag tycker inte valet är speciellt svårt. Visst, jag spelar xbox360 ibland med polarna innan vi ska gå ut eller lite hockey på ps3 (sportspel hör hemma på konsol) men min huvudplattform jag fortsättningsvis alltid kommer köpa spel till är inte någon av dom, utan PC, PC, PC. (om inte det kommer någe nya FIFA och NHL dvs). Folk får väl spela på vad de vill, även om jag inte förstår hur människor väljer att spela FPS på konsol så är det väl deras val. Personligen skiter jag i det med. Denna tråd handlar om Skyrims val att porta till PC och hur dumt vi PC ägare tycker det är, inte hurvida konsolägare borde ta sig en funderare eller inte över hur många hjärncellar man behöver för att trycka på 4 färgglada knappar.

Jo företagen vill ha mer vinst, dessvärre behöver man inte vara raketforskare för att varken skriva det eller förstå det eller hur? Det är väl uppenbart att det är så, det som är tråkigt bara är ju att det blir på bekostnad av spelglädjen på ALLA plattformar och hämmar innovationen på spelmarknaden. Företagen vågar mindre nuförtiden och det är billigare att utveckla ett spel för konsol för att sedan porta det. Därav hämmas utvecklingen då konsollerna's hårdvara är stenålder i jämförelse.

Så vad ska en PC ägare göra för att skicka ett tydligt meddelande?
Enkelt, köp aldrig portade spel och stå för det, vilket vi tydligt gör här? Acceptera det eller förlöjliga det, det är väl ändå vår åsikt och vilja, så vad är det att tjafsa om?

/Fidde

Redigerat bort lite småotrevligheter
Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

Ja, det är förstås sant att om man spelar mot andra spelare som kör på samma konsol så är man själv inte handikappade jämfört med de andra och säkerligen kan man få ut en kul upplevelse av det om man gillar konsoller.
Men det går dock inte att komma ifrån att gamepadstyrningen är en mycket begränsande faktor när det gäller att tillvarata spelarens reaktionsförmåga, förmåga till snabb precisionsaiming och annat om man jämför med mus och tangentbord. Det var ju trots allt det som var frågan, huruvida man på konsoll är handikappad i styrningen vs PC och inte jämfört med andra konsolspelare.

Det betvivlar jag inte att det är sant från din och många andras synvinkel sett. Har man växt upp med konsoller och spel där så är det där man fått sin uppfattning om vad "riktig" spelkänsla är.
För min egen del är det precis tvärtom. Jag har aldrig ägt en egen konsoll och då mycket beroende på samma sak som du skriver fast för PC istället. Konsolkontrollerna förstör spelkänslan något enormt för mig.
Jag vill inte sitta och vänta olidligt lång tid på att ett gigantiskt sikte ska förflytta sig dit jag vill eller trycka in helt ointuitiva sekvenser av knappar för att utföra olika handlingar i spelet.
För mig är det mus och tangentbord som ger den "äkta" spelkänslan. Dessutom kan man på PC konfigurera sina kontroller väldigt individuellt också så det passar ens egen smak.

Du har inget berättigande att uttala dig då om du bara kört på PC då du själv inte har någon längre erfarenhet av FPS på konsol. Själv så har jag lirat FPS på konsol sedan 2004, så i sju år har jag spelat FPS på konsol och jag har 100% kontroll i vart enda spel och känner mig inte begränsad alls i huvudtaget. Sedan om du inte håller med får det stå för dig men jag ändrar inte min ståndpunkt där en millimeter för jag vet av egen erfarenhet då jag har lirat på PC och konsol.

Skrivet av Orfi:

Av precis samma anledning du med flera sitter och försvarar er favoritplattform gör jag väl detsamma.
Försöker jag skapa en debatt genom att påstå det jag skrev ovan? (Som nån ishink citerade ur sitt sammanhang?)
Uppenbarligen personen jag citerade innan visste inte vad han pratade om, han satte PC och värdelöst i samma mening och gav exempel på detta genom att nämna 2000 talets stelaste och sämsta spel. (enligt mig då).

Som fakta till bordet och svar till dig och dumdum (dreams_in_digita) har jag en Xbox360 och en PS3 förutom min PC och jag tycker inte valet är speciellt svårt. Visst, jag spelar xbox360 ibland med polarna innan vi ska gå ut eller lite hockey på ps3 (sportspel hör hemma på konsol) men min huvudplattform jag fortsättningsvis alltid kommer köpa spel till är inte någon av dom, utan PC, PC, PC. (om inte det kommer någe nya FIFA och NHL dvs). Folk får väl spela på vad de vill, även om jag inte förstår hur människor väljer att spela FPS på konsol så är det väl deras val. Personligen skiter jag i det med. Denna tråd handlar om Skyrims val att porta till PC och hur dumt vi PC ägare tycker det är, inte hurvida konsolägare borde ta sig en funderare eller inte över hur många hjärncellar man behöver för att trycka på 4 färgglada knappar.

Jo företagen vill ha mer vinst, dessvärre behöver man inte vara raketforskare för att varken skriva det eller förstå det eller hur? Det är väl uppenbart att det är så, det som är tråkigt bara är ju att det blir på bekostnad av spelglädjen på ALLA plattformar och hämmar innovationen på spelmarknaden. Företagen vågar mindre nuförtiden och det är billigare att utveckla ett spel för konsol för att sedan porta det... eller? (Ja det är det, hjälper dig lite här). Därav hämmas utvecklingen då konsollerna's hårdvara är stenålder i jämförelse.

Så vad ska en PC ägare göra för att skicka ett tydligt meddelande?
Enkelt, köp aldrig portade spel och stå för det, vilket vi tydligt gör här? Acceptera det eller förlöjliga det, det är väl ändå vår åsikt och vilja, så vad är det att tjafsa om?

/Fidde

Man är inte dummare för att man lirar på konsol det är ungefär som att säga att man är korkad för att man föredrar chips framför lösviktsgodis. Alla har vi olika smak.

Sedan är det enorm skillnad på hur hårdvaran utnyttjas i en konsol jämfört med PC, man kan inte gå efter siffror och specifikationer rakt av då konsolerna inte har något klumpigt API som ger en prestandaförlust som heter duga utan det skrivs direkt mot hårdvaran och man har mycket bättre kontroll över vad som gör vad och lättare att optimera. Därav blir hårdvaru cykeln mer långlivad på konsol där hårdvaran utnyttjas jämfört med PC där hårdvaran inte alls utnyttjas för fem öre.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Du har inget berättigande att uttala dig då om du bara kört på PC då du själv inte har någon längre erfarenhet av FPS på konsol. Själv så har jag lirat FPS på konsol sedan 2004, så i sju år har jag spelat FPS på konsol och jag har 100% kontroll i vart enda spel och känner mig inte begränsad alls i huvudtaget. Sedan om du inte håller med får det stå för dig men jag ändrar inte min ståndpunkt där en millimeter för jag vet av egen erfarenhet då jag har lirat på PC och konsol.

Man är inte dummare för att man lirar på konsol det är ungefär som att säga att man är korkad för att man föredrar chips framför lösviktsgodis. Alla har vi olika smak.

Sedan är det enorm skillnad på hur hårdvaran utnyttjas i en konsol jämfört med PC, man kan inte gå efter siffror och specifikationer rakt av då konsolerna inte har något klumpigt API som ger en prestandaförlust som heter duga utan det skrivs direkt mot hårdvaran och man har mycket bättre kontroll över vad som gör vad och lättare att optimera. Därav blir hårdvaru cykeln mer långlivad på konsol där hårdvaran utnyttjas jämfört med PC där hårdvaran inte alls utnyttjas för fem öre.

Då har du aldrig spelat Metro 2033(pc), som utnyttjar DX11 grafikkorten mycket bra.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Återigen, du har fel. Det ligger ingen som helst vedertagen fakta bakom det. Visst du har bättre fin precision med mus & tangentbord men det spelar ingen som helst roll för när du spelar online mot andra så är det samma förutsättningar där. Jag kan inte stå för att vissa känner sig begränsade och inte kan hantera handkontrollen för jag har inget av dem problemet.

Sedan så spelar jag bara på konsol, har en Xbox, 360, PS2, PS3, GC, Wii och har haft Nes, Snes, N64, PSX, Megadrive och där ett par år så spelade jag bara på PC men det var någonting som fattades, någonting viktigt, väsentligt för hela spelglädjen och det är spelkänslan. Jag tycker inte att man får någon spelkänsla med mus & tangentbord så jag föredrar att lira på konsol alla dagar i veckan och dem få genrer som gör sig bättre på PC RTS och MMORPG intresserar inte mig.

förlåt mej men jag är också en person som bara spelar på konsol förutom om man kör cs då. och det är jävligt mycket lättare att sikta på datorn än på konsolen även fast ja inte tycker att det är det skönaste. jag känner inte att det är jag som är felet heller när ja ska vända mej om och jag kan gå å lagga pannkakor(de där kallas en metafor bara så du vet) innan min gubbe har kunnat vända sej om.

Permalänk
Skrivet av sinan:

vad är skillnaden mellan 360 kontroll och ps3:ans? båda använder joystick liksom för att sikta..

Bra fråga, men det finns ett bra svar och jag ska försöka hålla mig kort.

Playstation 3 är ett japanskt utvecklat varumärke och microsoft xbox 360 är ett amerikanskt sådant. Inget konstigt med det.

Resultatet blir dock att vi får en mer västerländsk syn på spel när det rör sig om 360 än när vi talar om ps3 som plattform.

Då japan inte har en lika utbredd tradition av FPS som vi har i väst, hade de inte åtanke att FPS skulle bli en sådan hit på konsol som det faktiskt blev. I deras värld var det fortfarande 3rd person som var the shit.

Men sedan introducerade microsoft halo och hela leken blev uppochnedvänd. Det började ploppa upp fps som bara den till konsol, och vissa blev tom konsolexklusiva!

PS3an, även om den invändigt har utvecklats tekniskt, så är den i grund och botten utformad som en renodlad "konsolkontroll" och det är i princip bara resistance-serien jag finner spelbart på den här maskinen (men det är min åsikt). 360 å andra sidan, har en kontroll utformad med FPS i åtanke.

Det märks när man väl sitter där med samma spel på båda plattformarna vilken enorm skillnad de är på dessa. Så vi har microsoft att tacka för att det faktiskt går att spela FPS på konsol. För innan 360 lanserades, så måste jag hålla med om att konsol inte var en marknad för FPS.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av seville57:

Då har du aldrig spelat Metro 2033(pc), som utnyttjar DX11 grafikkorten mycket bra.

Då har du aldrig spelat metro 2033 på 360. då skulle du märkt att skillnaden är minimal.

men sitt du där på din 22 tum och få ryggskott på en sunkig kontorsstol så sitter jag på min 52 LED med komplett surround och full hd i soffan och myser.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av Den kvicke:

Haha, det stämmer!!

Och nackspärren fick man efter att man spelat framför datorn

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Nej, självklart blir man inte lika bra på något om man inte gillar det.
Att jag skriver att konsolkontrollerna är tekniskt begränsade beror på att dom helt enkelt är det (givetvis blir de än mer begränsade i händerna på mig som inte gillar dem, men det är en annan historia..).
Om de var likvärdiga med PC kontrollerna så skulle de bästa Xbox spelarna kunna mäta sig med de bästa PC spelarna (Då utnyttjar båda parter respektive plattforms kontrollers möjligheter fullt ut).
Jag är fullständigt övertygad om att det skulle bli total slakt av Xbox spelarna oavsett vilket FPS spel det gällde. Säkerligen har det gjort sådana matcher i verkligheten, men jag tror knappast att så många verkligen tvivlar.

Sedan bör det kanske sägas att det givetvis finns spel där konsolkontrollerna kan ha en fördel, liksom det finns spel där joystick är att föredra framför mus osv.
Dagens konsolkontroller är en kvarlämning från tiden då de första popluära konsollerna såsom Nintendo 8 bitars kom. Då fanns ingen egentlig 3D utan mycket handlade om 2 dimensionella plattformsspel. Då passade dessa handkontroller och gjorde sitt jobb. Mus hade inte fungerat där.
Idag tycker jag dock att utvecklingen sprungit ifrån dessa kontroller. Dock så börjar det ju komma lite mer innovativa lösningar såsom Kinect och dessa vänder jag mig inte emot. Det är något nytt och utvecklande.

Intressant ståndpunkt faktiskt. Fast jag måste nog slå hål på den

Om jag skulle säga detsamma om PC:ns styrdon så skulle jag både ljuga och ha fel. För det vet både du och jag att så är inte fallet.

Gyrokalibrering, förfinad laserteknik, förbättrad IR, minskad batteriförbrukning på trådlösa, mekaniska knappar etc. you name it. Men det syns inte på ytan, eller hur? För ser du till ytan så ser det mesta på pc ut (förutom designmässigt) ut som det gjorde för 15 år sedan.

Detsamma gäller konsoler (förutom PS3 där kontroller ständigt förblir densamma utanpå). Det har hänt mycket på den fronten. Sixaxis, dvs rörelsekänsliga funktioner i kontrollen. Du kan tex tilta kontrollen för att stegra en motrocykel (som exempel bara). Förfinad gyro, precisering av analoga knappar. Förfinade digitala knappar. Tryckkänsliga knappar som ger en analog respons. Dvs. du bestämmer själv rörelsens styrka med trycket.

För att inte tala om den förfinade designen som har utarbetats med åren. Egonomi is the shit. På pc måste du oftast välja med ergonomiska klumpar som är assköna men som du knappast kan spela med. eller razermöss som kostar skjortan, är svinbra med ger dig remautism vid långvarigt användande.

Det är så jag ser på det.

Trevligt med någon som kan argumentera som en vuxen person på detta forum btw

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Då har du aldrig spelat metro 2033 på 360. då skulle du märkt att skillnaden är minimal.

men sitt du där på din 22 tum och få ryggskott på en sunkig kontorsstol så sitter jag på min 52 LED med komplett surround och full hd i soffan och myser.

Vill inte spela det på någon fånsål som xbåx 360 eller ps3, dessutom har ja en 24 tum med full hd + 5.1 surround system.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Då har du aldrig spelat metro 2033 på 360. då skulle du märkt att skillnaden är minimal.

men sitt du där på din 22 tum och få ryggskott på en sunkig kontorsstol så sitter jag på min 52 LED med komplett surround och full hd i soffan och myser.

tvivlar extremt starkt på att metro är fullHD på 360

Permalänk
Medlem

Det finns grymt många bevis på att konsollerna fortfarande hänger med grafiskt: Uncharted 2-3, God of War 3, Gears of War 2-3, Killzone 2-3. Nu säger jag inte att det inte finns snyggare spel på PC utan vill bara påpeka att konsollspelen fortfarande är rövsnygga och blir snyggare helatiden.

Dessutom är ju grafiken knappast den viktigaste delen i ett spel.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Du har inget berättigande att uttala dig då om du bara kört på PC då du själv inte har någon längre erfarenhet av FPS på konsol. Själv så har jag lirat FPS på konsol sedan 2004, så i sju år har jag spelat FPS på konsol och jag har 100% kontroll i vart enda spel och känner mig inte begränsad alls i huvudtaget. Sedan om du inte håller med får det stå för dig men jag ändrar inte min ståndpunkt där en millimeter för jag vet av egen erfarenhet då jag har lirat på PC och konsol.

Man är inte dummare för att man lirar på konsol det är ungefär som att säga att man är korkad för att man föredrar chips framför lösviktsgodis. Alla har vi olika smak.

Sedan är det enorm skillnad på hur hårdvaran utnyttjas i en konsol jämfört med PC, man kan inte gå efter siffror och specifikationer rakt av då konsolerna inte har något klumpigt API som ger en prestandaförlust som heter duga utan det skrivs direkt mot hårdvaran och man har mycket bättre kontroll över vad som gör vad och lättare att optimera. Därav blir hårdvaru cykeln mer långlivad på konsol där hårdvaran utnyttjas jämfört med PC där hårdvaran inte alls utnyttjas för fem öre.

Har inte sagt att du eller "man" är dummare för att någon väljer att lira på konsol.
Precis som med PC användare är det väl ett aktivt val man gör efter att ha utforskat olika möjligheter och funnit vad man tycker fungerar bäst för en själv, du gillar uppenbarligen konsol och jag gillar PC. Det jag skrev angående fyra färgglada knappar är vad denna tråd inte handlade om, det var ett så kallat övertydligt exempel.

Du har helt rätt med hur hårdvaran utnyttjas och konsollerna är fruktansvärt mycket mer långlivade än en PC iaf spelmässigt, dessvärre borde du inte förbise fakta att spelutvecklingen grafikmässigt hämmas av konsollernas hårdvara, något många utvecklare själva sagt flera gånger om. Flaskhalsen på spelmarknaden stavas just nu konsol men enligt många signaler är ju nya spelmaskiner under utveckling med hårdvara som får Xbox360 att likna en 386:a, så vem vet. Det jag debatterar handlar om vidareutvecklingen av grafiken efter den hårdvara som finns tillgänglig däremot något jag faktiskt vet så stavas inte "underhållning" "grafik", så grafiken är egentligen oviktig underhållningsmässigt.

Enda vi båda kan vara helt överens om är ju att val av spelmaskin är personligt och att allt tjafs här inte leder nånstans. Enda jag tänker säga nåt om är FPS spel, då ingen handkontroll i världen har en bråkdel av musens reaktionshastighet vid insiktning utan inbyggd aimbot i konsol-versionen eller sikt-hjälp (hint hint). Spelar ingen roll om du spelat FPS på handkontroller sedan 2004, jag kan sätta min 6 åriga unge framför datorn vilken dag i veckan som helst och han skulle skjuta bort dig på en kvart även om han aldrig spelat spelet förut.

/Fidde

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Har inte sagt att du eller "man" är dummare för att någon väljer att lira på konsol.
Precis som med PC användare är det väl ett aktivt val man gör efter att ha utforskat olika möjligheter och funnit vad man tycker fungerar bäst för en själv, du gillar uppenbarligen konsol och jag gillar PC. Det jag skrev angående fyra färgglada knappar är vad denna tråd inte handlade om, det var ett så kallat övertydligt exempel.

Du har helt rätt med hur hårdvaran utnyttjas och konsollerna är fruktansvärt mycket mer långlivade än en PC iaf spelmässigt, dessvärre borde du inte förbise fakta att spelutvecklingen grafikmässigt hämmas av konsollernas hårdvara, något många utvecklare själva sagt flera gånger om. Flaskhalsen på spelmarknaden stavas just nu konsol men enligt många signaler är ju nya spelmaskiner under utveckling med hårdvara som får Xbox360 att likna en 386:a, så vem vet. Det jag debatterar handlar om vidareutvecklingen av grafiken efter den hårdvara som finns tillgänglig däremot något jag faktiskt vet så stavas inte "underhållning" "grafik", så grafiken är egentligen oviktig underhållningsmässigt.

Enda vi båda kan vara helt överens om är ju att val av spelmaskin är personligt och att allt tjafs här inte leder nånstans. Enda jag tänker säga nåt om är FPS spel, då ingen handkontroll i världen har en bråkdel av musens reaktionshastighet vid insiktning utan inbyggd aimbot i konsol-versionen eller sikt-hjälp (hint hint). Spelar ingen roll om du spelat FPS på handkontroller sedan 2004, jag kan sätta min 6 åriga unge framför datorn vilken dag i veckan som helst och han skulle skjuta bort dig på en kvart även om han aldrig spelat spelet förut.

/Fidde

Även om inte konsolerna hade funnits så hade utvecklingen hämmats för att folk har genomsnitt för dålig dator för det går inte att komma ifrån hur man än vrider och vänder på det så är det bara en väldigt liten del som sitter med high end burkar. Det är ingenting som säger att man ska anpassa grafiken efter ATI och NVIDIAs senaste grafikkort och hur givande är det att göra ett spel som kräver det allra senaste. Då skulle bolagen gå back för att nästan ingen kan spela spelen. Sedan blir spelen snyggare och snyggare till konsol även fast dem har funnits ute i många år.

Sedan att din son skulle skjuta bort mig på en kvart även fast han inte spelat är rent bullshit. Bara så att du vet så finns det handkontroller där man justera motståndet på dem analoga spakarna till vad som passar en själv bäst och på vis förbättre precisionen ytterligare till vad som passar en själv bäst.

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3760

Nu har jag ingen sådan kontroll för jag har inget behov av den, jag klarar mig med original kontrollen.

Återigen, det ligger ingen som helst vedertagen fakta bakom det utan allting är baserad på okunskap. Jag har inga som helst problem att sikta med handkontroll sedan om du tycker en annan sak får stå för dig.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Vill inte spela det på någon fånsål som xbåx 360 eller ps3, dessutom har ja en 24 tum med full hd + 5.1 surround system.

Testa gå till galleri och skapa ett galleri med bilder och info om dina specs och skryt där istället...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Återigen, det ligger ingen som helst vedertagen fakta bakom det utan allting är baserad på okunskap. Jag har inga som helst problem att sikta med handkontroll sedan om du tycker en annan sak får stå för dig.

Vet inte vart jag fick det att låta som om det var fakta (då du uppenbarligen inte mött min 6årige son online i ett FPS), tyckte jag tydligt speglade att det redan var min åsikt eller tro, men återigen för att klargöra detta..

Självklart är det vad jag tror, tycker, anser baserat på den tid jag spelat FPS på både konsol och PC.

Själv tycker jag att det räcker att tro i detta fall, jag tror inte handkontrollen har en sportslig chans oavsett moddad handkontroll och sensitivitet på den men självklart kan jag ha fel*.

* Ser gärna en match mellan konsol-lirare på handkontroll och PC-lirare på mus+tangentbord i något E-sport FPS så vi får den fakta du så gärna eftersträvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Vet inte vart jag fick det att låta som om det var fakta (då du uppenbarligen inte mött min 6årige son online i ett FPS), tyckte jag tydligt speglade att det redan var min åsikt eller tro, men återigen för att klargöra detta..

Självklart är det vad jag tror, tycker, anser baserat på den tid jag spelat FPS på både konsol och PC.

Själv tycker jag att det räcker att tro i detta fall, jag tror inte handkontrollen har en sportslig chans oavsett moddad handkontroll och sensitivitet på den men självklart kan jag ha fel*.

* Ser gärna en match mellan konsol-lirare på handkontroll och PC-lirare på mus+tangentbord i något E-sport FPS så vi får den fakta du så gärna eftersträvar.

Tro gör man i kyrkan, här vet man. Om du har problem med FPS på konsol så får det stå för dig för jag har inga problem där inte. Ni baserar allt på inskränkthet och fördomar utan att ha någon längre erfarenhet av det i själva verket.

Om nu det vore som ni säger att det inte går att spela FPS på konsol, varför är då FPS genren så pass stor där? Om det vore som ni sa så skulle FPS på konsol varit utdömt.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Vet inte vart jag fick det att låta som om det var fakta (då du uppenbarligen inte mött min 6årige son online i ett FPS), tyckte jag tydligt speglade att det redan var min åsikt eller tro, men återigen för att klargöra detta..

Självklart är det vad jag tror, tycker, anser baserat på den tid jag spelat FPS på både konsol och PC.

Själv tycker jag att det räcker att tro i detta fall, jag tror inte handkontrollen har en sportslig chans oavsett moddad handkontroll och sensitivitet på den men självklart kan jag ha fel*.

* Ser gärna en match mellan konsol-lirare på handkontroll och PC-lirare på mus+tangentbord i något E-sport FPS så vi får den fakta du så gärna eftersträvar.

sök på xbox vs pc players så får du fram va som händer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

sök på xbox vs pc players så får du fram va som händer

Läs och begrunda: http://www.gamereactor.se/blog/petter/185451/

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

http://www.kotaku.com.au/2010/07/rumour-microsoft-killed-plan...
som nån random sa: läs och begrunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Tro gör man i kyrkan, här vet man. Om du har problem med FPS på konsol så får det stå för dig för jag har inga problem där inte. Ni baserar allt på inskränkthet och fördomar utan att ha någon längre erfarenhet av det i själva verket.

Om nu det vore som ni säger att det inte går att spela FPS på konsol, varför är då FPS genren så pass stor där? Om det vore som ni sa så skulle FPS på konsol varit utdömt.

Har du börjat stamma? Du snackar om att veta men sen så "tror" du att jag inte haft längre erfarenhet av PS3 och Xbox360 i FPS sammanhang? Bra där.

Här har du lite läsning:
http://kotaku.com/5593259/rumor-microsoft-killed-plans-for-pc...

Och här kommer ett citat:

"PC, Rahul Sood, says that Microsoft once floated the idea of implementing cross-platform play between the PC and Xbox 360 for a range of titles. Thing is, testing didn't go so well."

Och så fortsätter det:
Problems quickly arose in testing, however, when Microsoft found that even the best console gamers simply couldn't compete with the accuracy a mouse and keyboard afforded a PC player. "The console players got destroyed every time", Sood says. "So much so that it would be embarrassing to the XBOX team in general had Microsoft launched this initiative."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Då har du aldrig spelat metro 2033 på 360. då skulle du märkt att skillnaden är minimal.

men sitt du där på din 22 tum och få ryggskott på en sunkig kontorsstol så sitter jag på min 52 LED med komplett surround och full hd i soffan och myser.

Eller så sitter jag i min 'kontorsstol' som för övrigt är mycket exklusiv och en aning bättre än er IKEA standard som faller isär efter 2h sittning. Framför mig 3st 1920x1080 2ms skärmar (eyefinity) samt en 40" 1080p på väggen ovanför skärmarna. Grymma hörlurar eller 5.1 ljud i högtalarna om så önskas. Top gaming utrustning; mus,musmatta,tbord m.m hundra gånger skönare en en sliten risig handkontroll till konsolen (om så önskas kan jag iofs koppla in en trådlös 360 kontroll till datorn)

Hårdvara behöver vi knappast nämna. Låt bara säga att din konsol (ps3/360) är väll 1/80 av kapaciteten hos en High-End pc.

Förstår du nu att man aldrig kan argumentera emot PC vs Konsol, då konsoler är för begränsade. Allt du kan få hos konsoler kan du uppnå hos pc - bara enormt mycket bättre.

/hh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:
Skrivet av Orfi:

Har du börjat stamma? Du snackar om att veta men sen så "tror" du att jag inte haft längre erfarenhet av PS3 och Xbox360 i FPS sammanhang? Bra där.

Här har du lite läsning:
http://kotaku.com/5593259/rumor-microsoft-killed-plans-for-pc...

Och här kommer ett citat:

"PC, Rahul Sood, says that Microsoft once floated the idea of implementing cross-platform play between the PC and Xbox 360 for a range of titles. Thing is, testing didn't go so well."

Och så fortsätter det:
Problems quickly arose in testing, however, when Microsoft found that even the best console gamers simply couldn't compete with the accuracy a mouse and keyboard afforded a PC player. "The console players got destroyed every time", Sood says. "So much so that it would be embarrassing to the XBOX team in general had Microsoft launched this initiative."

Min poäng var att det går att bli skicklig med handkontroll. Vilket inte vissa ha mentaliteten till att förstå.

Har aldrig någonstans påstått att man får samma precision med handkontroll som med mus & tangentbord. Har tillochmed skrivit att man får bättre fin precision med mus & tangentbord.

Det jag hela tiden har poängterat är att handkontroll fungerat klockrent för mig och att jag inte känner mig begränsad av det och det är precis som chefredaktören på Gamereactor skriver att jag har blivit bättre med handkontroll.

Så det där får stå för er. Jag känner mig inte begränsad av det. Jag använde inte min länk som något faktablad som drar alla över en kant (vilket ni verkar göra). Utan jag drog ett exempel på att det går att bli riktigt jävla skicklig med handkontroll.

Det verkar som att ni inte ens har tittat på artikeln.

Citat:

Det gick upp för mig idag. Likt en blixt från klar himmel. Jag är bättre med en handkontroll i händerna än vad jag är med mus + tangentbord. En process som skett under de senaste tio åren, såklart, och liksom gradvis/försiktigt förändrat mig.

http://www.gamereactor.se/blog/petter/185451/

Om ni nu väljer att vara inskränkta och fördomsfulla så får det stå för er. Jag känner mig inte begränsad med handkontroll och har inga som helst problem med det.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asdfhh:

Eller så sitter jag i min 'kontorsstol' som för övrigt är mycket exklusiv och en aning bättre än er IKEA standard som faller isär efter 2h sittning. Framför mig 3st 1920x1080 2ms skärmar (eyefinity) samt en 40" 1080p på väggen ovanför skärmarna. Grymma hörlurar eller 5.1 ljud i högtalarna om så önskas. Top gaming utrustning; mus,musmatta,tbord m.m hundra gånger skönare en en sliten risig handkontroll till konsolen (om så önskas kan jag iofs koppla in en trådlös 360 kontroll till datorn)

Hårdvara behöver vi knappast nämna. Låt bara säga att din konsol (ps3/360) är väll 1/80 av kapaciteten hos en High-End pc.

Förstår du nu att man aldrig kan argumentera emot PC vs Konsol, då konsoler är för begränsade. Allt du kan få hos konsoler kan du uppnå hos pc - bara enormt mycket bättre.

/hh

Vad vill du få fram med detta? Tror du på allvar att någon skulle bli imponerad av det där? Hela 3st 1920x1080 2ms. Upplösningen säger i princip ingenting hur bra en skärm presterar som bildvisare det om någon hade du vetat om du ens hade några som helst kunskaper om det. 2ms från gray to gray? Ja, det säger ju mycket, hur bra en skärm är för att ms står specificerad. Det som har av betydelse vid val av bildvisare är input lag vid spelande. Det är säkert tn panel också i skärmarna...

Hårdvaran tror jag dem flesta skiter i som spelar på konsol. Även om jag hade en i7a och ett 6990/590 i crossfire/sli så skulle jag ändå spela på konsolerna. För det är där spelen hör hemma enligt mig eftersom spelkänslan finns inte där på PC med mus & tangentbord.

Då ska jag komma ihåg det 1/80 av din PC. Då kan du väl spela alla spel laggfritt då då nästa konsol generation börjar dö ut eftersom din dator är så kraftfull? Eller kan det vara för att du överdrev en "aning".

Men men jag kan väl också.

Eller så sitter man i en skön soffa som är bättre än alla kontorsstolar som finns. Sedan en ljudanläggning för 17k och så en tv som slår din tv och alla dina skärmar med hästlängder och kan jag med självsäkerhet säga utan att ens veta vad du sitter med för tv och för skärmar för jag nämligen vet att den tvn är fortfarande klassad som världens bästa tv, trotts att den släpptes för tre år sedan så är det ingen konkurrent som har släppt en tv som slår den på fingrarna nämligen Pioneer Kuro LX-5090H. Finns bara en modell som är bättre och det är Pioneer KRP-500M.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Min poäng var att det går att bli skicklig med handkontroll. Vilket inte vissa ha mentaliteten till att förstå.

Har aldrig någonstans påstått att man får samma precision med handkontroll som med mus & tangentbord. Har tillochmed skrivit att man får bättre fin precision med mus & tangentbord.

Det jag hela tiden har poängterat är att handkontroll fungerat klockrent för mig och att jag inte känner mig begränsad av det och det är precis som chefredaktören på Gamereactor skriver att jag har blivit bättre med handkontroll.

Så det där får stå för er. Jag känner mig inte begränsad av det. Jag använde inte min länk som något faktablad som drar alla över en kant (vilket ni verkar göra). Utan jag drog ett exempel på att det går att bli riktigt jävla skicklig med handkontroll.

Det verkar som att ni inte ens har tittat på artikeln.

http://www.gamereactor.se/blog/petter/185451/

Om ni nu väljer att vara inskränkta och fördomsfulla så får det stå för er. Jag känner mig inte begränsad med handkontroll och har inga som helst problem med det.

Håller med om att det är en vanesak och man kan bli riktigt bra med handkontroll. Men samtidigt om man är PC spelare så blir man begränsad i sin spelstil då man inte kan utföra vissa moment med handkontroll. Med konsol får man mer anpassa sig till de förutsättningar en handkontroll ger medan man är mer fri med KB/M.

Skrivet av asdfhh:

Hårdvara behöver vi knappast nämna. Låt bara säga att din konsol (ps3/360) är väll 1/80 av kapaciteten hos en High-End pc.

Synd bara att man inte ser den gigantiska kapaciteten skillnaden på PC spelen bara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfhh:

Eller så sitter jag i min 'kontorsstol' som för övrigt är mycket exklusiv och en aning bättre än er IKEA standard som faller isär efter 2h sittning. Framför mig 3st 1920x1080 2ms skärmar (eyefinity) samt en 40" 1080p på väggen ovanför skärmarna. Grymma hörlurar eller 5.1 ljud i högtalarna om så önskas. Top gaming utrustning; mus,musmatta,tbord m.m hundra gånger skönare en en sliten risig handkontroll till konsolen (om så önskas kan jag iofs koppla in en trådlös 360 kontroll till datorn)

Hårdvara behöver vi knappast nämna. Låt bara säga att din konsol (ps3/360) är väll 1/80 av kapaciteten hos en High-End pc.

Förstår du nu att man aldrig kan argumentera emot PC vs Konsol, då konsoler är för begränsade. Allt du kan få hos konsoler kan du uppnå hos pc - bara enormt mycket bättre.

/hh

Medans du sitter där i kontorsstolen, passa på att slänga ihop en powerpoint som förklarar läget. Jag väntar sittandes i fetaste soffan, med 7.1 ljud sjungandes i öronen och en 120 tum kristallklar bild på väggen med ett brett leende, spelandes någon av de 1000tals konsoll optimerade spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Min poäng var att det går att bli skicklig med handkontroll. Vilket inte vissa ha mentaliteten till att förstå.

Har aldrig någonstans påstått att man får samma precision med handkontroll som med mus & tangentbord. Har tillochmed skrivit att man får bättre fin precision med mus & tangentbord.

Det jag hela tiden har poängterat är att handkontroll fungerat klockrent för mig och att jag inte känner mig begränsad av det och det är precis som chefredaktören på Gamereactor skriver att jag har blivit bättre med handkontroll.

Så det där får stå för er. Jag känner mig inte begränsad av det. Jag använde inte min länk som något faktablad som drar alla över en kant (vilket ni verkar göra). Utan jag drog ett exempel på att det går att bli riktigt jävla skicklig med handkontroll.

Det verkar som att ni inte ens har tittat på artikeln.
http://www.gamereactor.se/blog/petter/185451/

Om ni nu väljer att vara inskränkta och fördomsfulla så får det stå för er. Jag känner mig inte begränsad med handkontroll och har inga som helst problem med det.

Jodå "vi" har tittat på artikeln som för övrigt handlar om hans åsikter i Homefront.
Jag har inte ens spelat homefront då jag inte tyckte det höll den standard och kvalifikationer på spel jag är villig att betala för så jag kan inte säga han har rätt eller fel. Det är hans åsikt, han tycker han rör sig smidigare och snabbare genom de tre banorna han spelat med handkontroll kontra mus+tangentbord. Kanske är det så för honom, kanske hade det gått på halva tiden för mig, vem vet.

Förstår däremot inte hur det hela tiden kan bli "vi" och "ni" medan det är du och jag som citerar varandra. Jag drar ingen skara människor över nån kant, jag pratar med dig och våra åsikter går isär, men det är också där det slutar lyckligtvis. Vi tycker olika helt enkelt.

Vad du återkommer till som gör att jag fortsatt svara dig gång på gång är att du kallar mig fördomsfull och inskränkt, eller inte bara mig men "vi och ni", vilka det nu är.
Du får tycka precis vad du vill, gillar du kontroller och anser du blivit bättre med dem är det väl bara gratulera dig, jag ansåg själv att jag blev bättre och bättre med handkontroller när jag aktivt spelade diverse FPS och liknande men tyckte ändå att PC gav mig möjligheten till överlägsen och fri skjutglädje därav mitt val av PC istället för konsol. Jag fann handkontrollen mycket mer begränsad men jag kanske var väldigt dålig på den då antar jag.

Så nu avslutar vi detta gnabb, du är nog jättebra med handkontroll och jag är glad för din skull. Du gillar konsol men dessvärre delar jag inte dina åsikter i denna fråga överhuvudtaget. Så. Punkt.

Ha ett bra liv

Permalänk
Medlem

haha, kul att läsa hur ni konsolbarn blir offended av det jag skrev. Alla vet att rätt PC slår vilken konsol setup som helst med hästlängder. Alla vet det, men vissa vill inte inse det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Jodå "vi" har tittat på artikeln som för övrigt handlar om hans åsikter i Homefront.
Jag har inte ens spelat homefront då jag inte tyckte det höll den standard och kvalifikationer på spel jag är villig att betala för så jag kan inte säga han har rätt eller fel. Det är hans åsikt, han tycker han rör sig smidigare och snabbare genom de tre banorna han spelat med handkontroll kontra mus+tangentbord. Kanske är det så för honom, kanske hade det gått på halva tiden för mig, vem vet.

Förstår däremot inte hur det hela tiden kan bli "vi" och "ni" medan det är du och jag som citerar varandra. Jag drar ingen skara människor över nån kant, jag pratar med dig och våra åsikter går isär, men det är också där det slutar lyckligtvis. Vi tycker olika helt enkelt.

Vad du återkommer till som gör att jag fortsatt svara dig gång på gång är att du kallar mig fördomsfull och inskränkt, eller inte bara mig men "vi och ni", vilka det nu är.
Du får tycka precis vad du vill, gillar du kontroller och anser du blivit bättre med dem är det väl bara gratulera dig, jag ansåg själv att jag blev bättre och bättre med handkontroller när jag aktivt spelade diverse FPS och liknande men tyckte ändå att PC gav mig möjligheten till överlägsen och fri skjutglädje därav mitt val av PC istället för konsol. Jag fann handkontrollen mycket mer begränsad men jag kanske var väldigt dålig på den då antar jag.

Så nu avslutar vi detta gnabb, du är nog jättebra med handkontroll och jag är glad för din skull. Du gillar konsol men dessvärre delar jag inte dina åsikter i denna fråga överhuvudtaget. Så. Punkt.

Ha ett bra liv

Då ber jag dig ber jag om ursäkt. Det jag menar med ni var "många andra i denna tråd" för antar att fler än du läser inlägget. När jag skrev inskränkthet, okunskap osv var det tänkt åt PC folket som bara sitter vid PCn och inte har någon erfarenhet av FPS på konsol och pekar sitt finger och dömer och skriver att spela FPS på konsol är som... Det var inte riktad direkt mot dig. Ber om ursäkt.

Kul att du har läst artikeln. Vet att våra åsikter går isär och därav har vi nått nu en ståndpunkt där vi inte kommer någonstans.

Skrivet av asdfhh:

haha, kul att läsa hur ni konsolbarn blir offended av det jag skrev. Alla vet att rätt PC slår vilken konsol setup som helst med hästlängder. Alla vet det, men vissa vill inte inse det.

Offended för att du har en hårdvara som inte kan utnyttjas och bara får konsolportar?

Bara så du vet så kan man inte jämföra siffror och specifikationer rakt av bara såhär då hårdvaran utnyttjas på ett helt annat sätt på konsol då PC har API som ger en prestandaförlust som heter duga då spelen till konsolerna skrivs direkt mot hårdvaran och utvecklarna har därmed bättre kontroll över hårdvaran av vad som gör vad och kan därmed göra grymma optimeringar. API är ett måste till PC, annars skulle det vara att man var tvungen att ha en visst setup av hårdvara för att köra ett visst spel.

På CPU fronten är det inte speciellt stor skillnad då konsolernas CPU är ruskigt snabb än idag men däremot när det gäller GPU och minne... Då springer PCn om konsolerna i cirklar men det är en helt annan femma att utnyttja kraften i verkligheten.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.