HD 6950 - Displayport till HDMI med både bild och ljud, vilken kabel alt adapter?

Permalänk
Medlem

HD 6950 - Displayport till HDMI med både bild och ljud, vilken kabel alt adapter?

Har nyligen byggt ny dator och valet av grafikkort föll på Asus 6950 2gb Direct CU II vilket påstås klara både ljud och bild via display port men vilken affär jag än varit i och frågat så kan ingen hjälpa mig att lösa nedan...

Finns det någon kabel, t.ex. displayport till HDMI, som stödjer både ljud och bild vilket gör att jag kan dra en kabel och koppla till HDMI IN i min förstärskare för att få både ljud och bild via förstärkaren till TVn?

Alternativt en Displayport till HDMI adapter som jag kan förlänga med vanlig HDMI kabel för att överföra både bild och ljud?

Har som skrivet frågat i flertalet butiker och även googlat men är högst osäker på vilken kabel alt. adapter jag ska köpa.

Tack på förhand...

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeJii87:

Har nyligen byggt ny dator och valet av grafikkort föll på Asus 6950 2gb Direct CU II vilket påstås klara både ljud och bild via display port men vilken affär jag än varit i och frågat så kan ingen hjälpa mig att lösa nedan...

Finns det någon kabel, t.ex. displayport till HDMI, som stödjer både ljud och bild vilket gör att jag kan dra en kabel och koppla till HDMI IN i min förstärskare för att få både ljud och bild via förstärkaren till TVn?

Alternativt en Displayport till HDMI adapter som jag kan förlänga med vanlig HDMI kabel för att överföra både bild och ljud?

Har som skrivet frågat i flertalet butiker och även googlat men är högst osäker på vilken kabel alt. adapter jag ska köpa.

Tack på förhand...

Nu sitter jag på två HD 5770, och för att kunna använda en tredje skärm så måste jag använda mig av en aktiv displayportomvandlare, kan alltså ej använda vilken kabel som helst (vet inte hur det är med ditt grafikkort). Jag köpte iaf denna http://www.dustinhome.se/pd_5010333663.aspx dock DP till VGA varianten. Kan ej heller svara på om den matar ut ljud, men har du digital coax eller toslink på datorn kan du ju dra en sådan separat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Nu sitter jag på två HD 5770, och för att kunna använda en tredje skärm så måste jag använda mig av en aktiv displayportomvandlare, kan alltså ej använda vilken kabel som helst (vet inte hur det är med ditt grafikkort). Jag köpte iaf denna http://www.dustinhome.se/pd_5010333663.aspx dock DP till VGA varianten. Kan ej heller svara på om den matar ut ljud, men har du digital coax eller toslink på datorn kan du ju dra en sådan separat.

Hej

Hela idén var att inte behöva dra separata sladdar för ljud och bild. Hade kortet haft HDMI ut så hade det varit en no brainer känns det som men inte kan det väl vara så att displayport inte går att omvandla till HDMI?

Om det är så så är ju Asus HD6950 DC II ett helt klart oigenomtänkt kort!

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeJii87:

Hej

Hela idén var att inte behöva dra separata sladdar för ljud och bild. Hade kortet haft HDMI ut så hade det varit en no brainer känns det som men inte kan det väl vara så att displayport inte går att omvandla till HDMI?

Om det är så så är ju Asus HD6950 DC II ett helt klart oigenomtänkt kort!

Vad har du för andra utgångar? är det DP eller miniDP du har?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Om du använder endast 2 st skärmar (datorskärm+TV) så fungerar DVI-HDMI adaptern som följde med grafikkortet för både bild och ljud, men om du vill använda 3 skärmar samtidigt så tror jag att denna DP-HDMI adapter fungerar bra för dig http://www.dustinhome.se/pd_5010586289.aspx

Edit: om du inte har denna DVI-HDMI adapter så finns den att köpa från Inet.se http://www.inet.se/artikel/5408583/ati-dvi-till-hdmi-adapter

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej

Pliind: Det är fyra st DP portar och två DVI portar

Janee: Så jag kan altså koppla in DVI adaptern och sen köra en HDMI sladd mellan adapter och förstärkare (Vet sedan innan att förstärkarens HDMI in stödjer bild och ljud då jag har min digitalbox kopplad så idag) och på så vis föra över både ljud och bild?

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Vad är det för DVI-HDMI adapter?, har aldrig hört talas om att DVI kan pumpa ut ljud....fungerar den lika bra som VGA-HDMI adaptern?

ironi

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

hd 4850 pumpade ut ljud genom dvi -> hdmi. Föresten, om du kollar på Playback devices under ljudkontrollen står det någon tydlig port vart ljud kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeJii87:

Hej

Pliind: Det är fyra st DP portar och två DVI portar

Janee: Så jag kan altså koppla in DVI adaptern och sen köra en HDMI sladd mellan adapter och förstärkare (Vet sedan innan att förstärkarens HDMI in stödjer bild och ljud då jag har min digitalbox kopplad så idag) och på så vis föra över både ljud och bild?

Alla Radeon från HD4000 serien och nyare klarar både bild och ljud via en vanlig HDMI kabel om du använder en ATI/AMD DVI-HDMI adapter.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

hd 4850 pumpade ut ljud genom dvi -> hdmi. Föresten, om du kollar på Playback devices under ljudkontrollen står det någon tydlig port vart ljud kommer ut?

Det står "AMD HDMI Output" som alternativ och med tanke att det inte finns ngn HDMI out så bör det ju innebära antingen DP eller DVI. Fungerar DVI adaptern så är det ju "case closed". Får införskaffa ett par meter HDMI snöre imorgon helt enkelt

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Alla Radeon från HD4000 serien och nyare klarar både bild och ljud via en vanlig HDMI kabel om du använder en ATI/AMD DVI-HDMI adapter.

Och ljudet som dundrar ut med hjälp av medföljande DVI -> HDMI adapter är i format enligt videofilen man spelar upp? Altså är det typ DTS eller så så spelar stärkaren upp det som DTS och sourround mm?

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Ja, " Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats " detta gäller HD5000 och HD6000 serien.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja, " Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats "

Sweeeet! Då är ASUS DCII Ett bra kort ändå

Visa signatur

AMD Phenom II x 4 965 BE | Cooler master 700w SP | Crosshair Formula IV | 3*2gb Kingston HyperX 1600Mhz | Asus HD 6950 2GB Direct CU II | Corshair V64 SSD | WD Caviar Black 750 gb | BenQ XL2410T (Zowie bundle) | QPad MK-80 | Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Ursäkta BUMP på denna men jag har köpt samma kort och har ett problem jag inte kan lösa på egen hand.

Jag hade tänkt ha 3 skärmar inkopplade, varav en ska vara TV där ljud och bild ska gå via HDMI, de andra två ska vara vid datorn.
Jag köpte en DP - DVI för att koppla in min "main" skärm via den och sedan köra TV via en ati DVI - HDMI adapter och sedan den sista via DVI enbart.

Nu kan jag inte få detta att fungera riktigt för antingen för jag 2 skärmar, eller 3 om jag kör DP -> DVI -> HDMI och de båda skärmarna via DVI. Vad gör jag fel eller har jag köpt fel typ av dapter? Värt att notera är att min main skärm är kopplad via en DVI-HDMI kabel men den ska inte stöda ljud och detta har fungerat förrut med mitt 4870.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |