Permalänk
Medlem

12v förstärkare hemma

Tja!

Det är såhär: Jag införskaffade för en tid sedan ett gäng billiga minislutsteg till bilen för att leka lite med ett par bilhögtalare jag har liggandes hemma. Men nu har det av diverse anledningar blivit mer intressant att bygga ett system som fungerar i hemmet, men jag hade tänkt använda mig av de delar jag redan har, dvs bilgrejor.

Min stora fråga är därför, hur kan jag driva ett 12V bilsteg från ett 230V uttag? Stegen säger sig kunna ge 300w, men det får man ta med en stoor nypa salt så jag skulle snarare säga runt 150, vilket är vad högtalarna klarar också.

Jag har läst om att man kan använda sig av nätagg till en dator, men jag skulle vilja ha något mindre för att göra högtalaren så liten som möjligt.

Sen undrar jag också om någon vet vart man kan få tag på en inverter på 230V till 12V men med max ut effekt på ca 1000W? (om det ens finns..)

Alla svar och tips är välkomna!

Tack!!

Permalänk
Medlem

Letar efter likande lösning själv;)
det finns ju späningsomvandlare. Dock är dessa dyra:( har fundderat på att ta mitt 360aggregat skulle det funka? (xboxet är trasigt)
Sry för att jag lånade tråden lite:P

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Rekordmedlem

Det billigaste alternativet är troligen att fixa några bilbatterier och en relativt kraftig laddare. annars finns tex:
http://www.alibaba.com/product-gs/318868099/CE_certificate_SM...
http://www.alibaba.com/product-gs/356179083/Switching_Power_S...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1005309
Eller så skaffar du riktiga förstärkare direkt, det är antagligen allra billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ett nätaggregat från en dator är inte att rekommendera, så jag tror inte ett från Xbox är speciellt vettigt heller.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Tack för svar allihopa!
mrgaffe, det du har länkat från alibaba är precis vad jag letar efter, dock verkar man bara kunna beställa "bulkorders" på minst 50st. Vet du möjligvis vart man kan få tag på en enstaka?

Och blomqvist, varför är ett nätagg dåligt? Jag förstår att det inte är optimalt, men kan det vara farligt för komponenterna menar du?

Permalänk
Rekordmedlem

Nä jag vet inte var du ska köpa styckvis, maila dem o fråga, kanske ebay, det mesta finns där, men det kan ju vara svårt att hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.