Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB

Permalänk
Medlem

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB

Tjena, jag hade tänkt att köpa en dator från komplett.se som ska funka till alla spel på högsta grafik och jag hittade en meddetta grafikkort: Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, 2xDVI, HDMI, 822MHz

och då är frågan, är detta grafikkort bra?

Hade tänkt att köpa denna dator, ska byta chassin i konfigureringen men vad mer kan bytas så att den blir bättre eller duger den som den är? http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10461

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en dator med 4GB Ram, 500GB HD, Geforce 8800GT, Intel core duo 3Ghz typ.
Blir det en bra förbättring om jag köper den där datorn från komplett?
Och är NZXT phantom big tower white eett bra chassi?

Permalänk
Medlem

grafikkort är bra, dock i det klenaste laget i den budgeten, jag kan sätta ihop en snarlik dator fast med bättre processor och grafikkort osv.
Vad är din budget samt behöver du allting som ingår i kompletts paket, eller vad ska ingå i budgeten (kan du bygga själv?)

Permalänk
Medlem

Jadu, mellan 10 och 12k skulle väl duga. Jag vill ha ett NZXT phantom big tower chassi vit och bra processor(andra generationens i5 eller i7 quad core, grafikkort, hyfsat ljudkort, bra med RAM och win 7. ska var utmärkt för spel.

Jag går ju IT på gymnasiet och de har väl visat lite hur man sätter ihop en men jag har aldrig gjort det själv. Finns ju dock sidor som visar exakt hur man gör. Det man oroar sig för är ju att allt ska passa om man köper delarna själv

Permalänk
Medlem

Ska skärm, tangentbord, mus och högtalare ingå som i paketet från komplett?

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

13 000:-!? fy fan vilken dator man kan sätta ihop på Inet!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpol:

Ska skärm, tangentbord, mus och högtalare ingå som i paketet från komplett?

Nej bara datorn ska jag ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

13 000:-!? fy fan vilken dator man kan sätta ihop på Inet!

jag skulle jattegarna vilja kopa en dator i delar dar jag bestammer alla delar men jag vet inte vilka som passar och sant :/

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/522944/2011-06-15

utrymme för att köra SLI i framtiden, i5k - modellen (överklockning med andra ord)! OS kan du säkert fixa via skolan! bygga kan du göra själv:)

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/523023/2011-06-15

Vissa komponenter kan man säkert trycka ner lite men jag valde nu fabrikat som jag anser har bra garanti, gör bra stabila grejer och som fått bra recensioner.

Man kan byta grafikkortet t.ex. till ett 570 men då får man tumma på hårddiskutrymmet etc. Det jag har haft i åtanke är att få ett bra balanserat paket där man bara behöver uppgradera grafiken om 1-2-3 år beroende på hur kräsen man är och hur fort tekniken går framåt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ja asså min nuvarande dator har jag haft i 3 år och den börjar ge sig nu känner jag så jag behöver en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/522944/2011-06-15

utrymme för att köra SLI i framtiden, i5k - modellen (överklockning med andra ord)! OS kan du säkert fixa via skolan! bygga kan du göra själv:)

tja såg att du lade till en vattenkylning, är det svårt att installera vattenkylning? och är det pga av den dåliga kylningen av chassit eller?
Och så förstår jag inte vad man använder SSD minnet till?
Och om jag nu vill uppgradera min dator i framtiden, hur vet jag att delarna passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Så här hade jag gjort:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/523023/2011-06-15

Vissa komponenter kan man säkert trycka ner lite men jag valde nu fabrikat som jag anser har bra garanti, gör bra stabila grejer och som fått bra recensioner.

Man kan byta grafikkortet t.ex. till ett 570 men då får man tumma på hårddiskutrymmet etc. Det jag har haft i åtanke är att få ett bra balanserat paket där man bara behöver uppgradera grafiken om 1-2-3 år beroende på hur kräsen man är och hur fort tekniken går framåt.

3TB känns för mig lite väl onödigt då jag inte är i behov av så pass mycket minne.
Men om man beställer en dator utan något operativsystem, kommer mab bara till BIOS om man sätter på datorn? den måste ju liksom ha någon form av operativsystem så att man kan installera win 7 på datorn?

Permalänk
Medlem

Mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/520473/2011-06-14

Valde ett gtx 570 för bättre spelprestanda men du får lite mindre hårdiskutrymme då. Dock kan du ju ta hårdisken från din gamla dator och då får du lite mera

Sedan har jag lagt dit ett ljudkort som i min mening är bra.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem

vad används SSD till? förstår inte det, är det inte bara för överförning av SD kort osv?

Permalänk
Medlem

Jag kan lägga ihop ett paket åt dig nu lite snabbt så kan du få se vad du har råd med

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Jag kan lägga ihop ett paket åt dig nu lite snabbt så kan du få se vad du har råd med

det är ju rätt många som har lagt ut "små paket" nu hehe

Permalänk
Medlem

länk : http://www.inet.se/kundvagn/visa/522392/balanserat

där har du mitt bidrag. brb ska klippa mig.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

tips köp inte xfx hd6950 1gb. Har den och den är 70C i idle och kylare hörs mycket när den kör över 50% (vilket är ofta om man spelar spel). Denna ser bra ut http://www.inet.se/kundvagn/visa/520473/2011-06-14 men du kanske inte behöver ljudkort

Permalänk
Medlem

Om du bara ska spela på den så skulle jag kört på följande: http://www.inet.se/kundvagn/visa/523571/utanssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

vad används SSD till? förstår inte det, är det inte bara för överförning av SD kort osv?

En SSD är en hårddisk utan rörliga delar. De är extremt mycket snabbare än vanliga mekaniska hårddiskar, rekommenderar att du installerar ditt operativsystem (win 7) på SSD:n samt program och spel du använder mycket och ofta.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

tips köp inte xfx hd6950 1gb. Har den och den är 70C i idle och kylare hörs mycket när den kör över 50% (vilket är ofta om man spelar spel). Denna ser bra ut http://www.inet.se/kundvagn/visa/520473/2011-06-14 men du kanske inte behöver ljudkort

tjena, jag fastnade för detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/522944/2011-06-15
ÄR det bra tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

3TB känns för mig lite väl onödigt då jag inte är i behov av så pass mycket minne.
Men om man beställer en dator utan något operativsystem, kommer mab bara till BIOS om man sätter på datorn? den måste ju liksom ha någon form av operativsystem så att man kan installera win 7 på datorn?

Utan operativsystem kommer du till BIOS eller UEFI.
Det är bara att stoppa in win 7 skivan och boota ifrån den, så börjar installationen.
Som jag skrev tidigare, installera Win 7 på SSD:n om du köper en sådan.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

tjena, jag fastnade för detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/522944/2011-06-15
ÄR det bra tycker du?

Jag skulle nog ta det paketet, samt lägga till lite fläktar för bättre kylning.
Byt gärna ut H50 fläktarna mot 2st Scythe Gentle Typhoon 1450 eller 1150 rpm.
Vet inte vad för fläktar som följer med till Phantom, men alltid bra att kolla om det finns bättre
fläktar med mer tryck och mindre ljudnivå.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

tja såg att du lade till en vattenkylning, är det svårt att installera vattenkylning? och är det pga av den dåliga kylningen av chassit eller?
Och så förstår jag inte vad man använder SSD minnet till?
Och om jag nu vill uppgradera min dator i framtiden, hur vet jag att delarna passar?

Det är ett slutet vattenkylningspaket som presterar ungefär som de bättre towerkylarna (luftkylare). det är inte svårare att montera än en vanlig kylare.
När det gäller uppgraderingar, så passar alla PCI-e kort (grafikkort), så då väljer du ett nytt och pluggar i istället för det gamla. Om moderkortet som du väljer har stöd för Crossfire/SLI, så kan du uppgradera genom att sätta i ett likadant grafikkort som det du har (samma modell), se bara till att nätaggregatet är tillräckligt kraftigt för att orka driva dubbla kort.
När det gäller minne, så kan du uppgradera med DDR3-minne tills du fyller minneskortsplatserna (därefter får du byta ut de gamla minnesmodulerna mot moduler med mer minne per modul, moderkortets specifikation anger hur stor moduler som kan användas maximalt)
När det gäller processor så kommer du kunna uppgradera till senare s1155-processorer, förutsatt att moderkortstillverkaren släpper en uppdatering till BIOS/UEFI för processorn. Nästa generation Intel-processorer (Ivy Bridge) kommer använda samma sockel, men i vilken utsträckning man kan uppdatera till dessa är inte känt ännu (och beror delvis på BIOS/UEFI uppdateringar från moderkortstillverkaren).

Skrivet av Dragzone:

3TB känns för mig lite väl onödigt då jag inte är i behov av så pass mycket minne.
Men om man beställer en dator utan något operativsystem, kommer mab bara till BIOS om man sätter på datorn? den måste ju liksom ha någon form av operativsystem så att man kan installera win 7 på datorn?

Naturligtvis behöver du inte köpa 3TB hårddiskutrymme om du inte behöver det, säg vad du tror att du behöver så ändrar vi paketen därefter.
Du får köpa en Win7-skiva (som student får du det billigt) och sedan sätter du i skivan i DVD-läsaren och startar upp datorn, när datorn starar upp så brukar det komma upp en liten text som säger "Press F12 for bootorder" eller liknande, tryck då F12 och välj sedan DVD-läsaren (brännaren) i listan. (om du inte får upp bootmenyn, så kan du alltid ställa bootordning i BIOS/UEFI)
Nu startas installationsprogrammet från skivan och du kan installera Windows på SSD/hårddisk.

Skrivet av Dragzone:

vad används SSD till? förstår inte det, är det inte bara för överförning av SD kort osv?

SSD är en hårddisk utan mekaniska delar, det sitter bara minneskretsar i den (ungefär som det gör i ett USB-minne, fast de som sitter i SSD'n är snabbare). Fördelen med en SSD är att den är mycket snabbare än en mekanisk disk. Därför använder man ofta en SSD som bootdisk, dvs den disk som man installerat windows på. Man brukar även installera program och spel på den. Fördelen man får med SSD är att datorn startar snabbare, program startar snabbare och laddtider i spel blir kortare.
Vanligtvis brukar man även ha en mekanisk disk, som används för lagring av musiik, film och annat utrymmeskrävande, då SSD är mycket dyrare per Gigabyte än en vanlig hårddisk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Utan operativsystem kommer du till BIOS eller UEFI.
Det är bara att stoppa in win 7 skivan och boota ifrån den, så börjar installationen.
Som jag skrev tidigare, installera Win 7 på SSD:n om du köper en sådan.

har dock ingen skiva med win7, jag laddade ner det genom internet från en adress som jag fick av skolan. de har ett avtal med Microsoft.

Men vad används en SSD till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deaflong:

Jag skulle nog ta det paketet, samt lägga till lite fläktar för bättre kylning.
Byt gärna ut H50 fläktarna mot 2st Scythe Gentle Typhoon 1450 eller 1150 rpm.
Vet inte vad för fläktar som följer med till Phantom, men alltid bra att kolla om det finns bättre
fläktar med mer tryck och mindre ljudnivå.

så det räcker inte med vattenkylningen och chassits egna fläktar? aa ju tystare ju bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är ett slutet vattenkylningspaket som presterar ungefär som de bättre towerkylarna (luftkylare). det är inte svårare att montera än en vanlig kylare.
När det gäller uppgraderingar, så passar alla PCI-e kort (grafikkort), så då väljer du ett nytt och pluggar i istället för det gamla. Om moderkortet som du väljer har stöd för Crossfire/SLI, så kan du uppgradera genom att sätta i ett likadant grafikkort som det du har (samma modell), se bara till att nätaggregatet är tillräckligt kraftigt för att orka driva dubbla kort.
När det gäller minne, så kan du uppgradera med DDR3-minne tills du fyller minneskortsplatserna (därefter får du byta ut de gamla minnesmodulerna mot moduler med mer minne per modul, moderkortets specifikation anger hur stor moduler som kan användas maximalt)
När det gäller processor så kommer du kunna uppgradera till senare s1155-processorer, förutsatt att moderkortstillverkaren släpper en uppdatering till BIOS/UEFI för processorn. Nästa generation Intel-processorer (Ivy Bridge) kommer använda samma sockel, men i vilken utsträckning man kan uppdatera till dessa är inte känt ännu (och beror delvis på BIOS/UEFI uppdateringar från moderkortstillverkaren).

Naturligtvis behöver du inte köpa 3TB hårddiskutrymme om du inte behöver det, säg vad du tror att du behöver så ändrar vi paketen därefter.
Du får köpa en Win7-skiva (som student får du det billigt) och sedan sätter du i skivan i DVD-läsaren och startar upp datorn, när datorn starar upp så brukar det komma upp en liten text som säger "Press F12 for bootorder" eller liknande, tryck då F12 och välj sedan DVD-läsaren (brännaren) i listan. (om du inte får upp bootmenyn, så kan du alltid ställa bootordning i BIOS/UEFI)
Nu startas installationsprogrammet från skivan och du kan installera Windows på SSD/hårddisk.

SSD är en hårddisk utan mekaniska delar, det sitter bara minneskretsar i den (ungefär som det gör i ett USB-minne, fast de som sitter i SSD'n är snabbare). Fördelen med en SSD är att den är mycket snabbare än en mekanisk disk. Därför använder man ofta en SSD som bootdisk, dvs den disk som man installerat windows på. Man brukar även installera program och spel på den. Fördelen man får med SSD är att datorn startar snabbare, program startar snabbare och laddtider i spel blir kortare.
Vanligtvis brukar man även ha en mekanisk disk, som används för lagring av musiik, film och annat utrymmeskrävande, då SSD är mycket dyrare per Gigabyte än en vanlig hårddisk.

Jag tycker 500gb räcker gott och väl som jag har nu men 1 TB blir väl bra.

Jo med skiva vet jag hur man installerar win7 men kan man köpa 64 bitars win 7 eller måste det vara någon speciell hårdvara i datorn då för att stödja det?

Jahaa så kortfattat är SSD den nya "hårddisken" fast snabbare och bättre, men dyrare?
SSd finns alltså bara på de nyare datorerna?

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

har dock ingen skiva med win7, jag laddade ner det genom internet från en adress som jag fick av skolan. de har ett avtal med Microsoft.

Men vad används en SSD till?

Är det inte en ISO-fil du fått? I så fall använder du ett DVD-bränningsprogram (t.ex. Nero) för att bränna ISO'n till en DVD och du har en Windows7-skiva.
(Man får ställa in i brännarprogrammet att den skall bränna skivan i en session och se till att skivan stängs för vidare bränning för att skivan skall vara bootbar).

För frågan om vad en SSD används till, se mitt inlägg ovan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

Jag tycker 500gb räcker gott och väl som jag har nu men 1 TB blir väl bra.

Jo med skiva vet jag hur man installerar win7 men kan man köpa 64 bitars win 7 eller måste det vara någon speciell hårdvara i datorn då för att stödja det?

Jahaa så kortfattat är SSD den nya "hårddisken" fast snabbare och bättre, men dyrare?

Jepp, 1TB räcker långt (om man nu inte har en massa "semesterfilmer" i HD-kvalitet att lägga på disken )

Du kan förmodligen ladda ned 64-bitars Win7 via länken som skolan gav dig. Alla moderna datorer stöder 64-bitars Windows.

Gällande SSD, så: Japp, du har fattat det hela rätt.

Visa signatur

~Pelle~