Funderar på att bygga en NAS-server! - Tips på komponenter?

Permalänk

Funderar på att bygga en NAS-server! - Tips på komponenter?

Hej.

Jag letar efter tips på komponenter till en NAS-server, där man installerar FreeNAS eller liknande sedan. Jag har aldrig byggt server förut, speciellt ingen NAS.

Det är ju en del saker man funderar över:
Behöver man grafikkort/DVDläsare? Vilka komponenter behövs inte?
Vilka komponenter gör att man får jättehög skriv-/läs-prestanda? CPU? RAM? Snabb SSD för OS? MoBo?
Vilken låda och strömsnålt bör det ju vara.
Andra saker man behöver tänka på?

Är det billigare att bygga egen än att köpa en?

Om någon skulle kunna snickra ihop en "protoyp" genom någon webbaserad komponentlisting kan ju det också vara smidigt!

tack för alla tips!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hej.

Jag letar efter tips på komponenter till en NAS-server, där man installerar FreeNAS eller liknande sedan. Jag har aldrig byggt server förut, speciellt ingen NAS.

Det är ju en del saker man funderar över:
Behöver man grafikkort/DVDläsare? Vilka komponenter behövs inte?
Vilka komponenter gör att man får jättehög skriv-/läs-prestanda? CPU? RAM? Snabb SSD för OS? MoBo?
Vilken låda och strömsnålt bör det ju vara.
Andra saker man behöver tänka på?

Är det billigare att bygga egen än att köpa en?

Om någon skulle kunna snickra ihop en "protoyp" genom någon webbaserad komponentlisting kan ju det också vara smidigt!

tack för alla tips!

Om du har integrerat grafikkort i moderkortet behövs det inte separat grafikkort.
DVD-läsare behövs inte, du kan installera OSet via ett USB-minne.
Det är såklart hårddisken som man skriver/läser till/från som gör mest skillnad i läs/skrivprestanda.

Permalänk
Skrivet av htux:

Om du har integrerat grafikkort i moderkortet behövs det inte separat grafikkort.
DVD-läsare behövs inte, du kan installera OSet via ett USB-minne.
Det är såklart hårddisken som man skriver/läser till/från som gör mest skillnad i läs/skrivprestanda.

Jaha för om man köper t ex denna: Samsung EcoGreen F4 2TB 32MB
Föregångaren (F3an) var tydligen runt 80 MB/s skrivhast. enl. Datormagazin nr 9 2010.
Så denna F4a borde vara lite snabbare.

Iallafall, så om man sätter denna F4a i en hemsnickrad NAS, Får man då ungefär samma hastighet, alltså 80 MB/s över nätverket? (om vi säger att datorn man skickar ifrån är jättesnabb och har t ex 125 MB/s vid läs).

Det jag menar är att med färdigbyggda NAS-enheter är det något med hårdvaran i dem som begränsar hastigheten. Och man säger att det oftast är CPUn eller RAMminnet. Det är alltså inte hårddisken som sitter i som är flaskhalsen.

Då måste det ju ändå på något sätt vara RAMminnet och processorn som bromsar? Eller vad tror ni om detta resonemang?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Färdiga NAS-burkar i budgetprisklassen har taskig hårdvara som gör att du aldrig får ut höga hastigheter från dem. Om du bygger din egen NAS med komponenter du själv valt ut så får du garanterat mångdubbelt bättre prestanda än motsvarande "färdig-NAS" för samma penningsumma.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Jaha så bra!
Så vilka chassityper brukar man välja bland? ITX? Plats för minst 2 hårddiskar vore bra.
Jag tänker mig denna om ingen hört något tokigt om den: Samsung EcoGreen F4 2TB 32MB

MoBo: Jag tänkte att man skulle köra FreeNAS, så något moderkort med kompatibelt för det vore bra. Kanske med dubbla gigabitutgångar skulle vara bra.

CPU: Jag hörde Intel Atom inte var så bra vid filöverföring. Kanske det finns andra?

RAM: Hur stort och snabbt bör det vara? Kanske 1-2 GB och 800 Mhz?

Och hur funkar RAID? Kommer man köra moderkortets RAID eller FreeNAS mjukvaruraid? Eller väljer man själv?

tack för alla tips och kommentarer!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX