Gtx 460 sli (windforce), blir det för varmt??

Permalänk

Gtx 460 sli (windforce), blir det för varmt??

Jag har nyss beställt corsair 850 watt 80+ och ett till gigabyte gtx460 OC, och jag undrar om dom håller bra temperatur i mitt chassi (antec twelve houndred) med mitt moderkort Asus M4N98TD EVO SLI

CPU: amd 1055t

CPU kylare: Cooler master v8

Moderkort:Asus M4N98TD EVO SLI

Hdd: 2x 1tb

Chassi: antec twelve houndred

GPU: gigabyte gtx 460 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke3ooo:

Jag har nyss beställt corsair 850 watt 80+ och ett till gigabyte gtx460 OC, och jag undrar om dom håller bra temperatur i mitt chassi (antec twelve houndred) med mitt moderkort Asus M4N98TD EVO SLI

CPU: amd 1055t

CPU kylare: Cooler master v8

Moderkort:Asus M4N98TD EVO SLI

Hdd: 2x 1tb

Chassi: antec twelve houndred

GPU: gigabyte gtx 460 OC

tror jag nog, beror på hur många/bra fläktar du har också :9

Permalänk
Antielefant

Ja, de ska fungera bra, men se till så fläkten i sidan bredvid grafikkorten suger ut varmluften de producerar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, de ska fungera bra, men se till så fläkten i sidan bredvid grafikkorten suger ut varmluften de producerar.

Skulle hellre sätta ett 140 mm insug där på korten istället, sedan ha två st utsug på toppen om de går.

Permalänk

Okej tack så mycket för hjälpen .

Permalänk
Medlem

Jag kör GTX 470 SLI med 15% overclock på båda i ett Antec Ninehundred. För ditt Twelvehundred kommer det gå utmärkt. Kör hårt, game hard!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Okej tack så mycket för hjälpen, längtar tills jag får hem mina delar nu !

Permalänk

Men när du säger att du kör med gtx 470 vilket märke har du gigabyte msi osv, för i mitt fall är det gigabyte och dom har ju en windforce kylare och windforce kylare har jag läst nånstans att dom inte kyler så bra i SLI i förhållande till dom vanligare ''turbin'' liknande.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nastycrew:

Skulle hellre sätta ett 140 mm insug där på korten istället, sedan ha två st utsug på toppen om de går.

Rätt tänkt, men blir fel i praktiken. Korten är för långa och breda för att tillåta att varmluften kommer runt dem, och fläkten trycker bara fast varmluften under och mellan korten.

En utsugsfläkt istället ser till att varmluften faktiskt försvinner, medan ny kalluft enkelt kan ta sig in genom fronten eller golvet i chassiet.

Kör man med referenskylaren däremot ska det vara insug i sidan så korten får bra med kalluft, men då tar ju korten själva hand om att trycka ut varmluften ur chassiet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Har exakt samma grafikkort men ett gigabyte X58A-UD3R (och samma chassi) och mitt övre grafikkort är alltid ca 20-25 grader varmare, men jag ska testa att vända chassifläkten så suger ut varmluften istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderlarte:

Har exakt samma grafikkort men ett gigabyte X58A-UD3R (och samma chassi) och mitt övre grafikkort är alltid ca 20-25 grader varmare, men jag ska testa att vända chassifläkten så suger ut varmluften istället.

Kommer tyvärr inte att hjälpa när korten sitter så tätt intill varandra. =\

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Kommer tyvärr inte att hjälpa när korten sitter så tätt intill varandra. =\

hmm, okej.. vad kan man göra annars då? någon som har några förslag?

Permalänk
Skrivet av Dunderlarte:

hmm, okej.. vad kan man göra annars då? någon som har några förslag?

Du kan naturligtvis gå in i gigabytes egna oc program som följer med grafikkorten och ställa in fläkt hastigheten till 100 % ist för att den ligger på 40 % vid auto som mitt gör.
Jag jämförde mina temps med mitt 470SOC som ochså har windforce kylaren vid olika fläkthastigheter och vid 40% så ligger temperaturen på 75-80 vid load, och med fläkt på 100% vid load så kommer temperaturen aldrig över 60 grader.
Men detta är vid 1 kort och inte vid sli men det borde lösa problemet och om du tycker att 100% låter för mycket kör på lägre hastighet

Visa signatur

Dator |Cpu-Intel I5 2500k@4,5ghz 1,312 vcore|Cpukylare-Corsair H70|Mobo-Asus Sabertoothp67|Gpu- 2 styckenGigabyte Gtx 470SOC1280mb|MinnenCorsair Vengance ddr3 1600mhz cl9 @1866mhz|Hdd-Hitachi deskstar 720gb raid1 /spegling

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lario Muigi:

Du kan naturligtvis gå in i gigabytes egna oc program som följer med grafikkorten och ställa in fläkt hastigheten till 100 % ist för att den ligger på 40 % vid auto som mitt gör.
Jag jämförde mina temps med mitt 470SOC som ochså har windforce kylaren vid olika fläkthastigheter och vid 40% så ligger temperaturen på 75-80 vid load, och med fläkt på 100% vid load så kommer temperaturen aldrig över 60 grader.
Men detta är vid 1 kort och inte vid sli men det borde lösa problemet och om du tycker att 100% låter för mycket kör på lägre hastighet

Hjälper inte, korten sitter så tätt att fläktarna inte får luft. Får de inte luft spelar det ingen roll vilken hastighet de körs i, de kommer ändå att överhetta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync