Mozilla Firefox 5 i skarp version

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om du tycker det så förstår du inte varför de gör såhär.

Ok, kan du upplysa mig?
Det blir alltid mer konstruktivt om man faktiskt delar med sig av kunskap man sitter på istället för att bara påpeka att någon annan saknar den.

Permalänk

Enda anledningen till att jag kört chrome före firefox har varit att chrome har varit snabbare.

Firefox 5 upplever jag som lika snabb som chrome, så det ser ut som att jag kommer köra firefox numera

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan importera bokmärken från Safari till Firefox?

Permalänk

Kanske skulle tanka hem denna och köra några rundor Peacekeeper och se vilken som är snabbast.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

OMG, förstår inte varför alla säger "Chrome är snabbare, därför använder jag det" , då kan jag upplysa att skillnaden är väldigt liten, Opera, FF och Chrome är alla snabba medan IE och Safari är det sådär med speeden, sedan till sist handlar det mer om vad man gillar och ens hårdvara. Kul att du har insett att även FF är snabb, sedan använder jag aurora eftersom jag inte är en developer, ändå vill jag ha det senaste av FF, vem vet kanske om ca 2-3 veckor dyker kanske FF8 upp hos nigthly folket, när aurora går in på FF7.

Permalänk

Firefox FTW!!!!

Permalänk

varför är snabbheten så viktig? Har aldrig märkt att en webbläsare skulle kunna vara långsam

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Verkar lite fånigt med många releases på kort tid. Dock tänker jag hålla mig till Chrome.

Inte för att Chrome har färre realeases - sedan släppet 2008 har webläsaren kommit upp i version 12, mot Mozillas 2004 -2011: 5 versioner.

Jag kör också Chrome, men det känns fånigt att klaga på att det släpps versionsnummer så ofta. Som att detr skulle göra webbläsaren sämre.
Att diskutera om webläsare är som att resonera kring om det finns en gud eller inte - rentav hopplöst, och leder bara till fler problem för att man tar upp det.

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Jag som inte har hunnit uppgradera till version 4 ännu.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Har nu testat Firefox vs Chrome i Peacekeeper. Bärbara datorn i signaturen med Windows 7.

Firefox 5: 3493
Firefox 4.0.1: 2989
Firefox 4: 3297
Chrome 11.0.696.71: 5965
Chrome 12.0.742.100: 5668

Märkligt att nyaste Chrome får sämre poäng än min gamla version. Samma gäller för Firefox 4 vs 4.0.1.

Oavsett så är Chrome snabbast. Dock så fyller de olika funktioner.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Förvirradperson:

varför är snabbheten så viktig? Har aldrig märkt att en webbläsare skulle kunna vara långsam

Handlar ofta om väldigt små skillnader, men ändå märkbara.
T.ex hur länge en sida är "vit" innan du ser innehållet.
en halv sekund kanske inte låter mycket, men visst märker man av det i längden

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Skrivet av Nathanael:

Att diskutera om webläsare är som att resonera kring om det finns en gud eller inte - rentav hopplöst, och leder bara till fler problem för att man tar upp det.

Inte för att man kan resonera sig fram till om gud(ar) finns eller ej. Standarden är att anta att gud(ar) inte finns tills motsatsen är bevisad, så det finns inget att diskutera.

Det sagt, så tycker jag mycket väl att man kan diskutera fördelar och nackdelar med olika webbläsare.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Förvirradperson:

varför är snabbheten så viktig? Har aldrig märkt att en webbläsare skulle kunna vara långsam

Så tänkte jag också men märkte faktiskt en tydlig skillnad i hastighet mellan 3.6 och 4.
Det är ju inga revolutionerande skillnader men man märker det ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men det är ju helt sjukt vad chrome är snabb...Det som gör den bättre enl. min mening är inställningen som heter 'Enable Instant for faster searching and browsing
Omnibox input may be logged' Vilket gör att chrome autocompletar och antar att du ska till en viss sida, innan du ens hunnit skriva in namnet..vilket gör att om jag t.ex. ska till aftonbladet (vilket jag iofs aldrig ska) så hinner jag bara skriva "af.." och så har chrome laddat sidan åt mig...Om firefox fixar detta, med den hastigheten, kommer jag tillbaka på studs.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat tröttna på tester, surfa med det du tycker om att surfa med, jag föredrar FF på grund av att FF hanterar sidorna bättre än alla dem andra och att plugins fungerar bättre än på de andra browsers, egentligen skulle man kalla FF5 för 4.0.2 och så vidare. Senaste version av FF är som natt och dag i jämförelse mot 4:an, efter formatering som hände här om dagen och återinstallation av FF och grafik drivrutiner så blev foxen inte bara snabbare utan grafiken fick också sig ett lyft, aftonbladet som en gång i tiden var seg som bara den är idag snabb att komma in på, inte för att jag längre läser den tidningen längre, mer bara som ett exempel på vad som har hänt med browsern. Det kommer nya saker från Mozilla, om man tar en titt under skalet, det är främst där man ser nyheterna, mer stöd för HTML5,CSS, DOM och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så tänkte jag också men märkte faktiskt en tydlig skillnad i hastighet mellan 3.6 och 4.
Det är ju inga revolutionerande skillnader men man märker det ändå.

Det beror ju en hel del på prestanda. Det är ganska påtaglig skillnad på en lite tröttare burk.

Permalänk

tycker dock det blev skarpare om man ändrade gfx.font_rendering.directwrite.enabled ^^ (kör på 4an)

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

Har nu testat Firefox vs Chrome i Peacekeeper. Bärbara datorn i signaturen med Windows 7.

Firefox 5: 3493
Firefox 4.0.1: 2989
Firefox 4: 3297
Chrome 11.0.696.71: 5965
Chrome 12.0.742.100: 5668

Märkligt att nyaste Chrome får sämre poäng än min gamla version. Samma gäller för Firefox 4 vs 4.0.1.

Oavsett så är Chrome snabbast. Dock så fyller de olika funktioner.

Kör inte Peacekeeper bara javascript? Det ger ju en lite väl snäv bild av prestanda?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Versionsfest!

Permalänk
Medlem

Jag testade innan idag, speed-battle.com

Permalänk
Inaktiv

Är ju enbart en förändring i hur versionsnumren används.
Detta skulle säkert lika gärna kunna vara 4.1 eller så.
Är väl Chromes fel...

Permalänk
Medlem

Uppdaterade precis mitt till 5;an. Som tidigare nämnt ingen större skillnad utseendemässigt men även jag upplever det lite snabbare än tidigare version. Kan dock inte svara på om det endast är som jag upplever det eller om det verkligen är så.

Permalänk
Medlem

Någon mer som inte kommer in på eniro kartor med nya firefox?

Visa signatur

Curiosity is the key to knowledge

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så tänkte jag också men märkte faktiskt en tydlig skillnad i hastighet mellan 3.6 och 4.
Det är ju inga revolutionerande skillnader men man märker det ändå.

Ok, har aldrig funderat på det och aldrig stört mig på laddningstiden i någon webbläsare Men med så små skillnader så undrar man ju om ni inte alla hade förgåtts av långsamheten på 90-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Handlar ofta om väldigt små skillnader, men ändå märkbara.
T.ex hur länge en sida är "vit" innan du ser innehållet.
en halv sekund kanske inte låter mycket, men visst märker man av det i längden

Det går att ändra delayen i firefox 3.6 hur länge den ska vänta innan den ritar. Default är 250ms.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Förvirradperson:

Ok, har aldrig funderat på det och aldrig stört mig på laddningstiden i någon webbläsare Men med så små skillnader så undrar man ju om ni inte alla hade förgåtts av långsamheten på 90-talet?

Inte säkert för då var det ju enkel HTML allting. Animationer sköttes av GIF-bilder och inte massa flash och java. Sidor har ju blivit mycket tyngre att ladda nu än på 90-talet för att de har blivit så avancerade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

3 månader mellan "full"versionerna? Yikes....

Tar det för lång tid så klagar folk, går det snabbt så klagar lika många. Går inte å göra alla nöjda. Jag antar även att de haft 5an under utveckling längre än 4an har varit ute.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

16-18 veckor har jag för mig Mozilla sa, när det hela började, innan det kommer en ny relase, eftersom det är ca 6 veckor mellan ny version på dem olika kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pc Anka:

Någon mer som inte kommer in på eniro kartor med nya firefox?

Jag gör det inte heller.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

OMG, förstår inte varför alla säger "Chrome är snabbare, därför använder jag det" , då kan jag upplysa att skillnaden är väldigt liten, Opera, FF och Chrome är alla snabba medan IE och Safari är det sådär med speeden

I praktiken så är det inte riktigt så.
Jag upplever Chrome som väldigt mycket snabbare i hur programmet startar, öppnar ny flik, laddar sidor osv.
Oavsett om jag sitter på min I7-860 med 160 GB SSD eller på min gamla kassa laptop med Celeron 1.4GHz och en 80GBs 4200 rpm disk, eller är det 5400? Minns inte, den är så sjuuuukt långsam iaf.

Och allt däremellan som jag använder så känns chrome rappare i nästan allt.

Men det finns flera fall där Chrome säckar ihop totalt, nu har jag inte provat senaste så mycket men sidor med mycket och stora bilder vad omöjligt att kolla på med Chrome, även sidor med större animerade GIF-bilder vad rent smärtsamt att kolla på i Chrome. Blev bättre med version 10 har jag för mig men fortfarande långt ifrån bra.

Det spelar ingen roll vad olika mätprogram och benchmarks säger, min upplevelse är det jag bryr mig om och det gör nog de flesta andra också.

Med det sagt, Firefox spelar i en helt annan liga än Chrome.
De funktioner och den funktionaliteten som Firefox har är helt ohotad.