SweClockers sommardator 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricnoc:

Brukar vara lägre effektförbrukning på 5400 RPM diskar och om man har några stycken i datorn så kan det blir både svalare (bra för clockers) och lite miljövänligare (bra för alla) om man väljer dem istället.

Småsaker som gemene man inte bryr sig nämvärt om.
Tycker man att elräkningen blir för hög kanske man ska stänga av sina datorer när de inte används eller åtminstånde ställa dem i viloläge.

Skrivet av mikke_d:

Det lyxigare alternativ 2 är kass, inte alls mycket prestanda för pengarna...
Här kommer något mycket bättre som krossar eran för och ligger på 12300:- i7 2600k + 2x 470
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=mooke&k=999879

Helt klart ett bättre alternativ.
Sweclockers varför köpa ett GTX 560 Ti när ni får samma kort (GTX 470) fast för ett par hundralappar mindre?

Permalänk
Medlem

Kul läsning.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PerZerk:

Alla kanske inte uppskattar en Hitachi Deskstar. Snålhet belönar sig sällan.
Bättre att inrikta sig helt på Western Digitals och Seagates utbud. Antar att Samsungs finns kvar ett tag till och då är ju som sagt det ett tredje alternativ.
Senast jag kollade så såg jag att en 7200RPM faktiskt var billigare än en renodlad 5400RPM. Sen finns det hybriderna som varierar mellan 5400-7200RPM.
Så varför ska man betala mer för längre lästid?

Vad jag kan se på Prisjakt ligger den billigaste 7 200 RPM-disken runt 40 öre per gigabyte, och billigaste 2 TB runt 45 öre. Den 5 400 RPM-disken vi plockat ut ligger runt 35 öre, och de slantarna kan man gott spara om man ändå har en rejäl SSD.

Skrivet av mikke_d:

Det lyxigare alternativ 2 är kass, inte alls mycket prestanda för pengarna...
Här kommer något mycket bättre som krossar eran för och ligger på 12300:- i7 2600k + 2x 470
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=mooke&k=999879

Skrivet av PerZerk:

Småsaker som gemene man inte bryr sig nämvärt om.
Tycker man att elräkningen blir för hög kanske man ska stänga av sina datorer när de inte används eller åtminstånde ställa dem i viloläge.

Helt klart ett bättre alternativ.
Sweclockers varför köpa ett GTX 560 Ti när ni får samma kort (GTX 470) fast för ett par hundralappar mindre?

Vi har svårt att generellt rekommendera konfigurationer med flera grafikkort, helt enkelt för att vi själva när vi testar ser hur mycket SLI och Crossfire kan strula. Angående GTX 470 är GTX 560 Ti ett modernare kort som presterar en smula bättre, drar mindre ström och enligt vår erfarenhet klockar lättare, tre parametrar vi tycker är värt de extra hundralapparna.

Som tidigare sagt är dock det här bara redaktionens förslag för grundpaket efter våra erfarenheter och tankar, var och en kan givetvis anpassa efter egna önskemål. Vi säger inte att något är vare sig rätt eller fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Vet ej om nån skrivit detta ännu men på Tom's Hardware har dom nyligen slängt upp 500, och 1000 dollar datorn: http://www.tomshardware.com/reviews/diy-gaming-pc,2970.html och http://www.tomshardware.com/reviews/build-a-pc,2969.html

Kan vara värt att checka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hetairoi:

Såg dock att Inet hade fått upp de nya Corsair Vengeance modellerna med lägre kylflänsar; http://www.inet.se/artikel/5315110/corsair-8gb-kit-ddr31600mh...

Det är dock inte de med låga kylflänsar det har länkats till.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Trevligt med sånt här!
Hjälper nog många.

//BG

Instämmer, vi tappar nog 50% av "duger denna" "är denna bra" osv.
Samt spara tid om man snabbt vill rek ett paket "kolla sweclockers månads dator"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kanon Swec!

Men glöm inte bort att uppdatera "prestanda per krona" artiklarna när det gäller grafikkorten, senaste va i april nu va? Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Om datorn är till personer som inte är så kunniga och kan inte överklocka så hade jag tagit bort Processorkylaren och ersatt moderkortet med asrock eller gigabyte(Asus är inte så stabil för den normala användaren, jag har själv monterat moderkortet, var tvungen att överklocka ram minnen för att få datorn stabil)

De pengarna man sparar på kylaren skulle jag lagt på ett bättre chassi eller köpt en 6950 2gb då det ger en större möjlighet för crossfire i framtiden.
Men annars en ganska bra dator, bara det att måste justera några inställningar för att göra den stabil.
Kanske inte den bästa datorn för den som aldrig har varit inne i bios ^^

EDIT: Sedan tycker jag fortfarande att vengeance ram är overkill för den mindre kunniga användargruppen

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Tycker inte H2 kvalificeras som lyxigt chassi då det är plastigt enligt de flesta recensenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Tycker inte H2 kvalificeras som lyxigt chassi då det är plastigt enligt de flesta recensenter.

Skulle aldrig falla mig in att köpa skiten faktiskt, verkar väldigt plastig ja.

Annars var det kul att se att min nyligen beställda dator var väldigt lik denna. Skillnaden låg väl att jag gått upp till Define R3, en Intel 510 120 GB, 2600K samt en Prolimatech Genenis med Blue Vortex-fläktar. Dessutom sket jag högaktningsfullt i DVD-läsare. Med tanke på att jag hade första IMac:en så är jag sugen på att hålla på traditionerna.

Skulle dock gärna köpt Vertex 3, men med allt strul så vågar jag faktiskt inte.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk

Bra initiativ!

Sen kan man hålla på att argumentera om att vissa komponenter är bättre än andra framåt och tillbaka i en evighet för alla har olika åsikter och tycker olika. Huvudsaken är att paketen är bra och om det inte ger köpförslag för vissa så ger det åtminstone riktlinjer.

Skrivet av conluceo:

Skulle aldrig falla mig in att köpa skiten faktiskt, verkar väldigt plastig ja.

Om du tycker H2 är plastigt så kommer du tycka att R3 är än plastigare för så är det helt enkelt. Jämfört båda chassina i handen och H2 håller helt klart en annan kvalité på både plåt och plast än R3 och detta syns givetvis på priset med. Ett gammalt och känt ordspråk sitter rätt fint i denna bemärkelsen - "Man får vad man betalar för".

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Bra initiativ!

Om du tycker H2 är plastigt så kommer du tycka att R3 är än plastigare för så är det helt enkelt. Jämfört båda chassina i handen och H2 håller helt klart en annan kvalité på både plåt och plast än R3 och detta syns givetvis på priset med. Ett gammalt och känt ordspråk sitter rätt fint i denna bemärkelsen - "Man får vad man betalar för".

Fan, nu gjorde du mig orolig här.

Har tyvärr inte haft möjlighet att känna på något av chassina utan har mest gått på bilder/recentioner. Var väldigt nära att gå upp en prisklass och ta någon av Lian-li's ljuddämpade modeller, men hittade inte riktigt någon som jag trivdes med. Gillar utseendet på R3 väldigt mycket. Helst av allt skulle jag vilja ha ett R4 i borstad aluminium med USB3 i fronten och 140mm fläktplatser istället för de 120 som finns idag. Men drömma kan man ju.

Och fan igen, de har fortfarande inte skickat min order då de väntar på att grafikkortet och fläktarna skall komma in, man kanske borde panikbyta.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av Kristensson:

Om du tycker H2 är plastigt så kommer du tycka att R3 är än plastigare för så är det helt enkelt. Jämfört båda chassina i handen och H2 håller helt klart en annan kvalité på både plåt och plast än R3 och detta syns givetvis på priset med. Ett gammalt och känt ordspråk sitter rätt fint i denna bemärkelsen - "Man får vad man betalar för".

H2 är mycket plastigare än R3. H2 har inte nån bra kylning och "Man får vad man betalar för" facepalma dig där eller?

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Skrivet av Emil:

Priset för SSD-enheter kryper sakta men säkert ned mot humana nivåer men det handlar fortfarande om saftiga summor. Det är därför viktigt att välja modell med omsorg och tänka på de verkliga behoven. Intel har de senaste åren arbetat upp ett gott rykte, även om prestandan inte alltid är i topp. Detta kompenseras av hög pålitlighet och pressade priser.

För de verkliga behoven är även 320n snabbare (om än marginellt) medans m4an(128gb) utklassar allt utom föregångaren c300(128 och 256gb)... Förutom att både intels (nya är marginellt bättre, gamla mycket bättre. dock sämre driftsäkerhet och åldring på dem (jämfört med nya intel jämfört med vilka sandforce som helst är dem ljusår före i kvalité.).) och crucials diskar (både nya och gamla.) har bättre prestanda är dem även billigare och driftsäkrare än sandforce diskarna.

Skrivet av Emil:

Det är dock värt att hålla ett extra öga på modeller baserade på Sandforce SF-2000, exempelvis OCZ Vertex 3 och Corsair Force 3. Dessa regerar just nu på prestandatronen men plågas samtidigt av en del kompatibilitetsproblem.

Skrivet av Miggro:

Angående lyxmodellen så skulle jag valt Ocz vertex 3 120GB, inte nog med att den är bättre, det är inte heller någon större prisskillnad.

För folk som är nybörjare är eran sommardator ett bra alternativ

Skrivet av Ulayo:

Sen förstår jag inte varför man ska satsa på Intel 320, då Corsair Force 3 eller OCZ Agility 3 kostar lika mycket och är snabbare... Problemen ska väl ändå vara fixade i det här laget?

SF2000 är kungar i skittester som har 0 betydelse och sämre än crucial och likvärdig med intel i tester som betyder något. (jag menar vem bryr sig om tester med qd32, stora filer eller massa nollor som ska skrivas... lol). Utöver att dem har flest rma blir åldras sämst och är minst driftsäker och har värdelös firmware dessutom är dem dyrare fast dem helt klart är sämre på alla punkter utom just de orelevanta som nämndes ovan.

Edit:

Skrivet av Ulayo:

Jag tror att Sandforce 2 SSD:erna kommer vara mycket mer värda när problemen väl är fixade.
Och det är faktiskt ganska stor skillnad mellan dom, en 510 har bara 20K IOPS för läsning och 8K IOPS för skrivning, jämfört med 85K IOPS på en Corsair Force 3 och 40/35 på en Crucial m4. Om man nu inte vill satsa på Sandforce 2 så är ju iaf Crucial mycket mer prisvärd.

Synd att dem siffrorna inte blir uppbackade i qd1 4k random read tester : / Synd för dem tillverkare som valt sf2 alltså för konsumenter är det ju bara bra att prestanda tronen ägs av någon som inte har firmware problem, hög rma, kass åldring och dyraste diskarna...

Permalänk
Medlem

Inte mycket till fantasi när det är samma moderkort samt 2 stycken Fractalchassin med mera. Uselt i min mening.

Permalänk
Medlem

Bra paket. Satte ihop ett liknande förra veckan till en kompis som har ungefär dessa komponenter runt lyxvarianten. Presterar mycket bra och det är bra grejer som passar och är enkla att montera. Köpte en beprövad noctua D12 som jag själv har för ett bra pris och kör den i 4.5Ghz utan temps över 60 grader. Inte ens försökt få upp den högre än så, går nog en bit till.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

Helt ok.

Men gamern hade nog kört på billigare 1333mhz minnen (ev räcker 4gb dessutom) och billigare prollekylning. Typ coolermaster 212 hyper plus.

Sen bränt de sparade pengarna på ett vassare grafikkort än 560ti... Men just nu känns det dumt att köpa nytt grafikkort överhuvudtaget eftersom en arkitektur krympning antagligen är på g i höst.

(Men så kan man iof alltid säga och då blir det aldrig någon dator köpt:P)

imo

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Det är svårt att bygga en "lista" för alla användningsområden men, för spel så är nog GPU flaskhalsen speciellt om man klockar 2500K.
Grymt nöjd med min nya hårdvara. Det inbyggda ljudkortet (THX TruStudio PRO) på Asrock extreme 6 är MYCKET bättre än mitt tidigare inbyggda (Asus X38 WS PRO). Med Q9650 (4ghz) så hade jag drops i BC2 när det hetta till men, med 2600K stock så går jag aldrig under 100 fps och med ca 100w mindre förbrukning...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Skrivet av Pöjk:

Inte mycket till fantasi när det är samma moderkort samt 2 stycken Fractalchassin med mera. Uselt i min mening.

Varför ha olika bara för olikhetens skull?

De har valt moderkortet för att de kan gå i god för att det är ett bra kort och spelar bra med övriga delar. Som det skrevs i artikeln så finns det hundratals moderkort man kan välja efter tyckte och smak.

Samma sak med chassit. Det är stabila lådor som rekommenderas. Står även där i artikeln att välja chassi handlar om smak och var och ens enskilda behov. De tog helt enkelt ett prisvärt och stadigt chassi för respektive prisklass. I slutändan kommer alla välja ett chassi efter eget tycke.

Den här listan är för personer som inte är insatta i dagens datorkomponenter och inte vill/kan/orkar läsa på allt vad det innebär. Du kan köpa alla delar som listats, bygga ihop lådan, börja spela utan problem och veta att du inte gjort ett dåligt köp. Det skits nog ganska hårt i vilka tillverkare som som gjort delarna och vilken färg/form dem är, bara det FUNGERAR.

Folk som redan vet vad de vill ha kommer naturligtvis inte följa listan då alla har egna preferenser av delar/tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Varför ha olika bara för olikhetens skull?

De har valt moderkortet för att de kan gå i god för att det är ett bra kort och spelar bra med övriga delar. Som det skrevs i artikeln så finns det hundratals moderkort man kan välja efter tyckte och smak.

Samma sak med chassit. Det är stabila lådor som rekommenderas. Står även där i artikeln att välja chassi handlar om smak och var och ens enskilda behov. De tog helt enkelt ett prisvärt och stadigt chassi för respektive prisklass. I slutändan kommer alla välja ett chassi efter eget tycke.

Den här listan är för personer som inte är insatta i dagens datorkomponenter och inte vill/kan/orkar läsa på allt vad det innebär. Du kan köpa alla delar som listats, bygga ihop lådan, börja spela utan problem och veta att du inte gjort ett dåligt köp. Det skits nog ganska hårt i vilka tillverkare som som gjort delarna och vilken färg/form dem är, bara det FUNGERAR.

Folk som redan vet vad de vill ha kommer naturligtvis inte följa listan då alla har egna preferenser av delar/tillverkare.

Fortfarande tråkigt och ensidigt. Som att köpa bil och man rekommenderar att köpa volvo, volvo eller volvo.

Permalänk
Skrivet av conluceo:

Fan, nu gjorde du mig orolig här.

Har tyvärr inte haft möjlighet att känna på något av chassina utan har mest gått på bilder/recentioner. Var väldigt nära att gå upp en prisklass och ta någon av Lian-li's ljuddämpade modeller, men hittade inte riktigt någon som jag trivdes med. Gillar utseendet på R3 väldigt mycket. Helst av allt skulle jag vilja ha ett R4 i borstad aluminium med USB3 i fronten och 140mm fläktplatser istället för de 120 som finns idag. Men drömma kan man ju.

Och fan igen, de har fortfarande inte skickat min order då de väntar på att grafikkortet och fläktarna skall komma in, man kanske borde panikbyta.

Så är min uppfattning om chassina i alla fall. Det är helt klart en skillnad i kvalité på både plåt och plast, design och finesser. Framsidan som är i plast på H2 är riktigt robust och bra plast, luckan är kanon och det skulle jag inte vilja säga att R3s är och inte luckorna till fläktarna heller, rena skämten. Du hade inte blivit besviken på H2, det är superbra enligt mig.

Skrivet av Extrakebab:

H2 är mycket plastigare än R3. H2 har inte nån bra kylning och "Man får vad man betalar för" facepalma dig där eller?

Har du känt på båda i handen? Har du jämfört de? Luckorna på R3 håller nästan på att trilla av när man pillar på de, är det inte plastigt om något? Har du ett hemma så du har testat hur kylningen är och temperaturen? Min ligger på stabila 50-65 grader när jag ligger i full load och riktigt pressar med överklockad processor och 30-35 grader när den idlar och då har jag ändå satt dit låg-RPM på båda processorfläktarna och på samtliga fläktar i chassit. När jag kör på lågvarv på alla fläktarna så man knappt uppfattar att datorn är igång så ligger datorn i 70-75 load. Du kan inte komma och påstå att H2 har dålig kylningen när du inte en aning om vad du pratar om ens. Sluta lura folk.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Så är min uppfattning om chassina i alla fall. Det är helt klart en skillnad i kvalité på både plåt och plast, design och finesser. Framsidan som är i plast på H2 är riktigt robust och bra plast, luckan är kanon och det skulle jag inte vilja säga att R3s är och inte luckorna till fläktarna heller, rena skämten. Du hade inte blivit besviken på H2, det är superbra enligt mig.

Har du känt på båda i handen? Har du jämfört de? Luckorna på R3 håller nästan på att trilla av när man pillar på de, är det inte plastigt om något? Har du ett hemma så du har testat hur kylningen är och temperaturen? Min ligger på stabila 50-65 grader när jag ligger i full load och riktigt pressar med överklockad processor och 30-35 grader när den idlar och då har jag ändå satt dit låg-RPM på båda processorfläktarna och på samtliga fläktar i chassit. När jag kör på lågvarv på alla fläktarna så man knappt uppfattar att datorn är igång så ligger datorn i 70-75 load. Du kan inte komma och påstå att H2 har dålig kylningen när du inte en aning om vad du pratar om ens. Sluta lura folk.

Kebab vet ingenting om nånting och han trollar ja. Han har säkert köpt sitt första chassi i sitt liv för sina egna pengar och det är nog R3 och den är hans coolaste grej någonsin.

Permalänk
Medlem

Vem är det som försöker luras här egentligen?
Efter att ha sett den här jämförande recensionen så är det ju ganska uppenbart att R3 är det bättre chassit.
http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem är det som försöker luras här egentligen?
Efter att ha sett den här jämförande recensionen så är det ju ganska uppenbart att R3 är det bättre chassit.
http://www.youtube.com/watch?v=MHcyWTorjdU

Den killen är bara kinkig. Han jämför också det med Phantom som är några hundralappar dyrare. Han påstår att det enda lufflödet är från framsidan när det finns fläktplats i botten också. Visst, det medföljer "bara" 3 fläktar så i så fall får man komplettera. Hade varit dyrare annars. Inget är gratis. Och han menar på att om man fyller alla hårddiskplatserna blir det trångt och varmt och dåligt med luft. Är väl inte så konstigt..och är knappast värre än de flesta andra chassin. (mitt nuvarande har inte ens EN fläkt till hårddiskarna..men jag har bara en vanlig och en SSD)
Kan säkerligen hitta liknande saker att gnälla på i R3 om man ska vara gnällig.

Jag har köpt ett H2 men använder det inte än, för jag ska fixa lite andra nya grejer först, men jag tycker knappast att det kan kallas plastigt. Jag tycker det känns gediget.

Edit: Vidare säger han att han inte gillar att man måste ta bort sidan för att komma åt hårddiskarna när man kan ta bort fläktarna och dra ut dem från framsidan. Nä...men på typ alla chassin måste du öppna sidan. Visst, de kunde gjort dem till hotswap kanske..men inte direkt en nackdel utan mer en avsaknad av en fördel. Byggkvalitén kritiserar han också..nu kan jag inte granska mitt chassi närmre för det är på jobbet, så kan inte säga så mycket om det.
Han säger att han jobbat med att bygga datorer en del. Ja, det gör jag med. Till företag mest. Kitron, Max-Lab, Lunds Universitet m.fl. Ofta har jag byggt i NZXT Hush, och H2 är en markant förbättring för ca 200kr mer. Man slipper pianolack som repas bara man andas på det. Vanligt jävla papper kan repa det.
Enda giltiga saken han pekar på är att det inte går att fylla upp med hårddiskar och ha marknadens längsta grafikkort samtidigt. Nä..om det hade gått hade chassit blivit ännu längre.
Det är väl tur att det finns olika storlekar. Är ju som att säga att alla itx-chassin är urkassa för man kan bara ha nån enstaka hårddisk i.
Han säger också att han är väldigt specifik med vad han vill ha. Det är ett problem som testare. Sweclockers tester är mer objektiva även om de även påpekar sina åsikter. Kolla deras rescension istället.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

När jag läste artikeln blev jag förvånad av att man kan få ett GTX560Ti för 1690kr, det är 500:- billigare än vad det kostade när jag köpte. Kollade på Dustin, och där säljer de ett Zotac GTX560Ti för 1390 kronor! Man blir ju riktigt sugen på att slå till på ett till (har redan ett Gigabyte GTCX560Ti OC) så borde BF3 flyta på som en dröm senare i höst.
http://www.dustin.se/pd_5010549934.aspx?csref=Prisjamforelse_...
Det är väl referensmodellen, så att den blåser ut all luft på baksidan? Isf borde det väl gå bra att köra den med ett Gigabyte, om man sätter Zotac'en underst?

Edit: Den var inte alls referensdesign. Fungerar det ändå eller borde jag hitta ett billigt med referensdesign? Hur bra är kylaren? Vill ju i alla fall få upp det till samma nivåer som det är på mitt Gigabyte-kort (900 Core 4000 minne).

Fast nu kollar du ju på dustins företagsida, där priserna visas utan moms. Om du går in på dustinhome.se istället får du de riktiga priserna.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Om man väljer 750 HX så får man mer kraft till SLi + oc samt över 90% effektivitet, bättre än 650 HX (~5%) och bara ~100kr mer.
Nästan exakt som ett Guld nätagg.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av chainzaw:

Om man väljer 750 HX så får man mer kraft till SLi + oc samt över 90% effektivitet, bättre än 650 HX (~5%) och bara ~100kr mer.
Nästan exakt som ett Guld nätagg.

HX650 fixar Geforce GTX 560 Ti i SLI utan problem + överklockning.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Vilken skärm skulle ni säga vore ett bra val för denna dator, så att den inte är för ambitiös för hårdvaran, eller tvärtom?

// Komaqtion

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Fast nu kollar du ju på dustins företagsida, där priserna visas utan moms. Om du går in på dustinhome.se istället får du de riktiga priserna.

Tack, du är den 5:e personen som påpekar det

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Tack, du är den 5:e personen som påpekar det

What, i vilka andra inlägg har det påpekats? Har skummat igenom tråden två gånger nu, och du är varken citerad på riktigt eller fulciterad nån gång, vad jag såg.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10