Datorn startar upp efter avstängning efter strömavbrott

Permalänk
Medlem

Datorn startar upp efter avstängning efter strömavbrott

Vär hälsade,
var osäker på vilket forum som var mest lämpligt. Ursäkta mig om detta var opassande.

jag har ett måttligt störande problem som har existerad på min dator så länge jag kan minnas, och det är så att efter att datorn har varit spänningslös (inte nödvändigtvis mer än i några få timmar), och jag stänger av den, så startar den upp igen. Den stängs av helt; blir tyst och slocknar, sedan tar det cirka en sekund innan den startar upp igen. Detta händer oavsett om jag stänger av via startmenyn i vanlig ordning, tvingar avstängning genom att hålla inne den vanliga strömbytaren i några sekunder, eller till och med stänger av med strömbytaren på nätaggregatet (och sätter på igen omedelbart, naturligtvis). Det fortsätter hända även om jag försöker stänga av under följande återuppstart, tills det att jag stänger av med strömbytaren i bak eller drar ur sladden, och väntar med att sätta på den igen. Detta händer dock oftast inte mer än en eller ett par gånger efter strömavbrotten, sedan stänger den av sig och förblir avstängd. Notera att fenomenet inträffar oavsett hur datorn senast stängdes av.

Inte lika ofta händer att jag får POST-fel i form av ett långt följt av två korta pip, vilket tydligen ska vara någon form av skärmfel, vilket verkar stämma då jag inte får någon bilkd, men datorn ändå startar. Även detta inträffar efter strömavbrott (och bara då), men alltså inte varje gång, olikt ovanstående problem. Detta löses efter att ha stängt av och satt på datorn några gånger.

Värt att notera kan vara att datorn i övrigt fungerar klanderfritt. Har i princip aldrig några problem som jag har anledning att tro är hårdvarurelaterade.

Kan inte riktigt de exakta specifikationerna utantill, men det är ett Corsair VX450W nätaggregat och ett Gigabyte MA770-UD moderkort. Antar att det är de mest relevanta delarna. Fråga gärna efter fler detaljer.

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du har någon form av lurigt problem; så inte säker på att mitt förslag funkar: Men i princip går det ut på:

I bios så finns det en option som bör heta något i stil med "resume on power failure" eller något i den stilen. Om det är satt på "ON/Enabled" så skulle jag pröva att deaktivera det.

Det kan även vara att det är något som glitchar i din 24 pinnars kontakt, som Pin-14 eller något sådant. Jag skulle dra lös 24 pins anslutningen, kika på att allt ser bra ut, blåsa bort eventuellt damm; sedan klämma in kontakten igen; riktigt ordentligt så att det inte finns något problem på den fronten.

En annan sak som jag lite spekulerar i är hur elen är dragen där du bor? Gammalt hus, lägenhet etc?

Pröva det här och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hej,
tror jag har letat efter något i den stilen förut. Jag hittar bara en som heter "AC Back function", vilket verkar vara vad som ska hända när strömmen kommer tillbaka, men den är redan inställd på "Soft-off"; alltså "gör inget när strömmen kommer tillbaka".

Bor i en några få årtionden gammal villa, men jag är ganska säker på att samma sak har hänt när jag har varit på andra ställen med datorn.

Får kika på 24-pinskontakten lite senare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Jag hade exakt samma problem med min dator tidigare. Jag började felsöka i all hårdvara som jag hade. Inga tester visade något fel, men den ville helt enkelt inte stängas av.

Hur löste jag det? Jag bytte exakt varenda del, inklusive chassi, ett och ett. Problemet kvarstod så med alla nya delar byggdes det ihop en helt ny dator istället. Kan ju säga att windows ominstallerades cirka 10 ggr på en helg då. Körde Mem-test i 16 timmar och kontrollerade temperaturer och vettefasen allt som inte ens ska ha att göra med det, ingenting fungerade.

För din del hoppas jag verkligen du får det löst och inte tvingas göra som jag gjorde.