Åker utomlands men behöver uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Åker utomlands men behöver uppkoppling.

Åker utomlands men behöver uppkoppling.

Om cirka 1 vecka åker jag utomlands, 10 dagar. Dit jag åker finns ingen uppkoppling(:, i området finns det säkerligen ett flertal trådlösa nätverk, men i huset där jag bor i ca 10 dagar finns ingen anslutning till internet)

I vanliga fall hade jag förberett mig, men då jag fick veta idag att jag kommer att avresa inom en vecka är tiden knapp. Det är extremt viktigt att jag har uppkoppling varje dag under dessa 10 dagar i utlandet. (Det rör sig för övrigt inom EU)

Anledningen till denna tråd är att jag vill få reda på hur jag kommer kunna ansluta mig online. Jag har en Laptop, men då jag kommer behöva göra betalningar över nätet vill jag inte vara ansluten till vilket öppet närverk som helst (hört att det kan vara mycket riskabelt). Därför undrar jag om det finns någon typ av trådlös adapter eller dylikt som jag kan inhandla. T.ex; Telia,3,tele2 mfl. Erbjuder mobilt bredband, fungerar dessa utomlands och är de i sådana fall säkra att göra betalningar över?

Om det fungerar, önskar jag att skaffa mobilt bredband till min laptop. Jag vill då ha ett fast pris, gärna med obegränsad mängd data (alltså jag vill inte betala per mb)
har hört att det ska gå att inhandla detta oregistrerat som kontantkort till mobiltelefoner (har ingen erfarenhet utav detta)

hjälp till genom att länka till sidor med information samt företag med bra erbjudanden (helst inget från telenor dock, då jag skyr dem som pesten.)

MvH

Permalänk

Du bör inte satsa på en svensk leverantör av mobilt bredband på grund av två orsaker, främst på grund av orsak #2:

#1: Du binder dig i 24 månader, vilket kanske inte passar alla.

#2: Dyrt att koppla upp sig utomlands, trots EU, från en svensk operatör. Räkna med en faktura på 10 000 när du kommer hem. T ex med Tre så kostar det inget extra att koppla upp sig i Danmark, men om du åker till Finland så kostar det säkert 20kr/MB. Räkna med det femdubbla om du åker längre ned på kontinenten.

Det bästa skulle vara att köpa ett kontaktkort i landet du befinner dig i. Du får då säkert köpa en USB-dongel för ca 300 kronor och tanka SIM-kortet med t ex 1GB data för 50 kronor. Men du slipper binda dig och få en räkning på flera tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Du bör inte satsa på en svensk leverantör av mobilt bredband på grund av två orsaker, främst på grund av orsak #2:

#1: Du binder dig i 24 månader, vilket kanske inte passar alla.

#2: Dyrt att koppla upp sig utomlands, trots EU, från en svensk operatör. Räkna med en faktura på 10 000 när du kommer hem. T ex med Tre så kostar det inget extra att koppla upp sig i Danmark, men om du åker till Finland så kostar det säkert 20kr/MB. Räkna med det femdubbla om du åker längre ned på kontinenten.

Det bästa skulle vara att köpa ett kontaktkort i landet du befinner dig i. Du får då säkert köpa en USB-dongel för ca 300 kronor och tanka SIM-kortet med t ex 1GB data för 50 kronor. Men du slipper binda dig och få en räkning på flera tusen.

Det låter bra, men frågan är om jag kan köpa något sådant redan innan jag drar iväg? Kanske blir problem att skaffa när jag väl är där, de kanske inte förstår vad jag vill ha etc.