Permalänk
Medlem

Prisvärd skärm!

Jag skulle vilja ha hjälp med att ta reda på vilken som är den mest prisvärda och bästa skärmen idag. Jag spelar BfBC2 och kommer att spelar Bf3 i höst och skulle vilja köpa en skärm som kommer att funka bra till spelen! Pris spelar inte så stor roll men helst inte mer än 3000:-!!

Permalänk
Hjälpsam

Vill du ha en bra bild eller 120FPS Vsync? Går nämligen inte att få både och tyvärr.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har ju en 3-4 år gammal just nu så jag tror nog att båda blir bra mycket bättre ändå. men jag har hört att 120Hz gör ganska mycket och är väldigt sugen på att testa det. vad skulle du köra på om du skulle köpa en ny? har inte jättebra koll på skärmar

Permalänk
Hjälpsam

Finns två skolor på skärmar för gaming, om man är en riktig reflextwitcher så ger 120Hz lite extra.

Om man som jag är lite mer casual och föredrar bättre skärpa, färgåtergivning, kontrast och svärta så kan man gå på antingen skärmar med MVA eller IPS panel.

Har presis flyttat och när nya arbetsrummet är på plats skall jag köra på 3st Eizo Foris 2331. Inte supersnabbast, men snabba nog för mig och majoriteten andra gamers.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

En rätt prisvärd 24" 120Hz skärm är BenQ XL2410T
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Se om du har möjlighet att se en 120Hz och en MVA panel sida vid sida för att se skillnaden på paneltyperna, och sedan läser dv recensioner för att bilda en uppfattning om olika skärmar. Det kan skilja rätt mycket på 120Hz och 120Hz samt MVA och MVA etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Permalänk
Medlem

120 Hz ger bättre flyt i spel & film.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s72009237 Här finns en del 120 hz:are. Kan dock inte svara på vilken som är mest prisvärd.

Det andra alternativet är IPS-panel vilket ger bättre bild & färger, dock 60 Hz.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526 Exempel på bra & populär IPS.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En dum fråga är IPS panelerna allmänt inte slimmade?

Jättrebra tips annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rerolld:

En dum fråga är IPS panelerna allmänt inte slimmade?

Jättrebra tips annars!

Ingen dum fråga, i regel är alla IPS skärmar rätt så tjocka, typ 3-5 cm eller mer. Antar att det beror just på att paneltypen kräver mer fysiskt utrymme än låt säga en TN-panel med LED, men det kan säkert någon annan svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ingen dum fråga, i regel är alla IPS skärmar rätt så tjocka, typ 3-5 cm eller mer. Antar att det beror just på att paneltypen kräver mer fysiskt utrymme än låt säga en TN-panel med LED, men det kan säkert någon annan svara på.

Tack för svar!
Det får nog bli en TN panel för min del då det verkar vara billigare och mer åt spel hållet även om dagens spel har bra grafik och väldigt bra bild även skulle vara roligt och nödvändigt att använda! då är bara frågan vilken av de ovan som är mest prisvärd!!

Permalänk
Medlem

Jag kan lova att färgerna av en IPS-skärm förhöjer upplevelsen på datorn oavsett vad du gör. Jag har en IPS och en TN skärm bredvid varandra här och det är nästan jobbigt att kolla på TN skärmen efter att ha kollat på IPS skärmen i en timme! U2311H har jag btw, billigaste IPS vad jag vet. Har även pivot = vinkla och höja skärmen hur du vill!

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Finns två skolor på skärmar för gaming, om man är en riktig reflextwitcher så ger 120Hz lite extra.

Om man som jag är lite mer casual och föredrar bättre skärpa, färgåtergivning, kontrast och svärta så kan man gå på antingen skärmar med MVA eller IPS panel.

Har presis flyttat och när nya arbetsrummet är på plats skall jag köra på 3st Eizo Foris 2331. Inte supersnabbast, men snabba nog för mig och majoriteten andra gamers.
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

En rätt prisvärd 24" 120Hz skärm är BenQ XL2410T
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Se om du har möjlighet att se en 120Hz och en MVA panel sida vid sida för att se skillnaden på paneltyperna, och sedan läser dv recensioner för att bilda en uppfattning om olika skärmar. Det kan skilja rätt mycket på 120Hz och 120Hz samt MVA och MVA etc.

Okej... Jag köppte nyss LG w2363d. Jag har inte fått den än men den borde komma idag. jag spelar mest strategi och kommer att köra bf3, och när du skriver "föredrar bättre skärpa" så blir jag lite orolig, jag trode bara att tn panelerna hade sämre färgåtergivning och kontrast, men är även skärpan sämre, eller är den bara sämre från andra betraktningsvinklar än rakt framför?
Funderar på att eventuellt byta mot en dell u2311.

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

Min TN har sämre skärpa men det är inte mycket och syns mest på text. Men det är en betydligt mer klar bild på min IPS typ som ett putsat fönster vs ett oputsat. För övrigt har jag inte märkt av någon skillnad delay eller fördröjning i skärmen när jag gick från 2ms till 8ms.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Avstängd

TN har färgskiftningar även "rakt framför" det kommer du inte undan.

Ska du ha en 120hz skärm som är prisvärd är det LG w2363D.

Permalänk
Skrivet av MAAnen:

Min TN har sämre skärpa men det är inte mycket och syns mest på text. Men det är en betydligt mer klar bild på min IPS typ som ett putsat fönster vs ett oputsat. För övrigt har jag inte märkt av någon skillnad delay eller fördröjning i skärmen när jag gick från 2ms till 8ms.

då blir det nog en retur mot en dell u2311h, jag bryr mig mer att det är snyggt än att det går super duper snabbt, gillar inte änns snabba spel. känner nu att jag failade på köpet av en lg w2363d, tack för infon guys!

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

Idag har jag ju en ganska gammal TN skärm utan HD, därför tänkte jag att det ändå kanske skulle bli bättre bild om jag byter till en nyare. men jag blir så osäker nu, helst skulle jag vilja ha bäst bild, men jag vet ju inte hur stor skillnad det är med 120Hz och mindre Responstid.

Permalänk
Medlem

Om du inte använt 120hz så vet du ju inte heller vad du missar och kan inte sakna det. Fritt fram för IPS

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Om du inte använt 120hz så vet du ju inte heller vad du missar och kan inte sakna det. Fritt fram för IPS

Haha sant. men som det låter på folk som testat 120 Hz och 2 ms respons så är det skit stor skillnad mot en 60Hz 5ms respons så jag vet ej. jag menar, är ju inte direkt roligt att spela Bf3 om skärmen är för seg, dock hellre att jag spelar med bättre färger och ljus osv om det är möjligt utan att det andra påverkas.

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24... detta verkar vara en intressant skärm. någon som har den som kan säga något om den? (den är inte 120Hz)
EDIT: den är nog 120 HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rerolld:

Haha sant. men som det låter på folk som testat 120 Hz och 2 ms respons så är det skit stor skillnad mot en 60Hz 5ms respons så jag vet ej. jag menar, är ju inte direkt roligt att spela Bf3 om skärmen är för seg, dock hellre att jag spelar med bättre färger och ljus osv om det är möjligt utan att det andra påverkas.

Just responstid tror jag inte du behöver tänka så mycket på, massa andra saker som spelar in, input lag m.m.

120hz, ja det är trevligt och efter ett par år med det kan jag inte gå tillbaka till 60hz. Det "hackar". Men innan så satt jag och spelade CS 1.6 på en gammal imac och den skärmen var verkligen inte bra, men det tyckte jag då. När man inte vet bättre så behövs inte bättre.

Om jag fick göra om mitt val så hade jag nog inte köpt min 120hz då alla nya skärmköp jag gör måste vara det även i framtiden. Ingen IPS för mig inte. Tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Det som skiljer är att 120hz känns mjukare när du rör musen osv.
Ärligt talat, om du inte har suttit med 120+hz på CRT så kommer du nog inte känna en enorm skillnad.

Det kommer inte ghosta eller något annat ändå, utan det är just 60hz->120hz och mjukheten som medföljer.
Gammla CRT junkies som jag själv känner av mjukheten vid musrörelser direkt. Men "sega" kommer det inte göra med en bra ips 60hz.

En bra IPS panel är kanske bättre, du får mycket bättre färger, inga färgskiftningar, klarare (text på tn kan vara rätt jobbig efter ett tag om man är van vid VA eller IPS)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TityBlazter:

Okej... Jag köppte nyss LG w2363d. Jag har inte fått den än men den borde komma idag. jag spelar mest strategi och kommer att köra bf3, och när du skriver "föredrar bättre skärpa" så blir jag lite orolig, jag trode bara att tn panelerna hade sämre färgåtergivning och kontrast, men är även skärpan sämre, eller är den bara sämre från andra betraktningsvinklar än rakt framför?
Funderar på att eventuellt byta mot en dell u2311.

Ignorera ms, ignorera dynamisk kontrast. Det är endast försäljningsspec i dag och gör ingen nämnvärd skillnad.

w2363d -> 1000:1 faktisk kontrast
Foris 2331 -> 3000:1 faktisk kontrast (eller runt 2600-2800:1 uppmätt efter kalibrering).

Rätt stor skillnad...

Istället för ms skall du kika på input lag, vilket ingen tillverkare anger utan får mätas av oberoende testsajter. BenQ XL2410T med instant mode aktiverat får du 0 inputlag, med FOris 2331 får du 10ms inputlag. Ser du skillnad på och kan reagera på en hundradels sekund?

Bläddra igenom lite olika reviews på www.flatpanelshd.com, de har testat de flesta intressanta skärmar och har rätt bra mätteknik.

PS EDIT: Det är jäkla skillnad på IPS och IPS, det finns en rad tekniker där de sämsta är endast lite bättre än TN i färger etc och de bästa är ljusår ifrån.
Normalt för färg/kontrast/vinkel TN<MVA<IPS
Normalt för Hz, ms, inputlag TN>MVA>IPS

Men det är stor skillnad från skärm till skärm så frågan är inte IPS eller TN, utan snarare TN eller bättre ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är jäkla skillnad på IPS och IPS, det finns en rad tekniker där de sämsta är endast lite bättre än TN i färger etc och de bästa är ljusår ifrån.

Där kommer alltså S-IPS osv? tror ni har övertalat mig iallafall

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rerolld:

Där kommer alltså S-IPS osv? tror ni har övertalat mig iallafall

Som sagt läs oberoende recensioner på tftcentral och flatpanelshd om olika skärmar, känn efter vad som är viktigast för dig och se hur de viktas mot varandra i olika skärmar. Och om du har en budget på ~3K så är det inga problem att välja en OK->Bra skärm för det du önskar.

Min röst för gaming+alaround går till den (tyvärr udda designade) Eizo Foris 2331

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bra inlägg Fluf, men ett litet fel skulle jag vilja säga. VA-paneler är de långsammaste panelerna av de tre du nämner. De brukar ha ganska högt input lag och problem med after images. Tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Även dom billigaste IPS skärmarna som U23 etc är löjligt mycket bättre än vilken TN som helst, så "endast lite bättre" tycker inte jag det är.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dreas89:

Bra inlägg Fluf, men ett litet fel skulle jag vilja säga. VA-paneler är de långsammaste panelerna av de tre du nämner. De brukar ha ganska högt input lag och problem med after images. Tyvärr.

Sant, Dell U2311H har nästan noll inputlag. Eizon har ~10ms inputlag. Oavsett vad så är det mer eller mindre försumbart. Särskilt om man jämför med CS spelare som MÅSTE ha 120Hz vSync och 2ms för att kunna köra 1.6 headshotts.
0 inputlag i grund
~15ms för att skala om bilden till annat än native upplösning (skärmen behöver buffra för omskalning)
~15ms för att overdrive skall skjuta ut bilden på 2ms (skärmen behöver buffra igen för att förbereda bilden via overdrive).
= ~30ms och CS spelaren märker ändå inget jämfört med en 200Hz CRT (oftast)

Skrivet av definition:

Även dom billigaste IPS skärmarna som U23 etc är löjligt mycket bättre än vilken TN som helst, så "endast lite bättre" tycker inte jag det är.

Skulle vilja påstå att det är mer skillnad i färgåtergivning på;
Billigaste IPS -> Bästa IPS
än
Bästa TN -> Billigaste IPS

Sedan är det en djungel av paneler att gå igenom, men det är vad jag har fått känslan av på de paneler jag kikat på och när jag pratat med branchfolk (skärmtillverkare).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24... tycker den verkar vara hyffsad. designen är inte för "tjock" och jag har läst en hel del och tittat på tuben om den. och de säger att den är bra. men även tittat på denna http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24... frågan är bara vilken av de

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Även dom billigaste IPS skärmarna som U23 etc är löjligt mycket bättre än vilken TN som helst, så "endast lite bättre" tycker inte jag det är.

Ta inte i så du spricker. Dell U2311 har problem med sina betraktningsvinklar.

IPS är trevligt och bra, men TN är inte att sky som pesten, även om jag själv ofta gör det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Sant, Dell U2311H har nästan noll inputlag. Eizon har ~10ms inputlag. Oavsett vad så är det mer eller mindre försumbart. Särskilt om man jämför med CS spelare som MÅSTE ha 120Hz vSync och 2ms för att kunna köra 1.6 headshotts.
0 inputlag i grund
~15ms för att skala om bilden till annat än native upplösning (skärmen behöver buffra för omskalning)
~15ms för att overdrive skall skjuta ut bilden på 2ms (skärmen behöver buffra igen för att förbereda bilden via overdrive).
= ~30ms och CS spelaren märker ändå inget jämfört med en 200Hz CRT (oftast)

Skulle vilja påstå att det är mer skillnad i färgåtergivning på;
Billigaste IPS -> Bästa IPS
än
Bästa TN -> Billigaste IPS

Sedan är det en djungel av paneler att gå igenom, men det är vad jag har fått känslan av på de paneler jag kikat på och när jag pratat med branchfolk (skärmtillverkare).

Det är inte bara färgerna man får tänka på, för grafiker är det stor skillnad, ja. Men dom skulle aldrig röra en TN med tång heller.

Text blir bättre på en IPS än TN (jävla skillnad skulle jag säga)
Färgskiftningar när man ex sjunker ner i stolen osv är enorm skillnad TN -> IPS (mycket mer än IPS -> IPS)
Färgerna, speciellt vitt,grått osv visas dåligt på TN skärmar (bara kolla hur windows ser ut på en TN kontra IPS)

Så ja färgerna för arbete inom grafik skiljer sig mycket mellan IPS -> IPS.
Men det andra är det bra mycket större skillnad TN -> IPS än IPS->IPS.

Avskyr verkligen att sitta vid en TN skärm för windows, text läsande osv, hemskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Ta inte i så du spricker. Dell U2311 har problem med sina betraktningsvinklar.

IPS är trevligt och bra, men TN är inte att sky som pesten, även om jag själv ofta gör det

Problem ja, jag sitter med en U23 och 2 TN W2363D & Benq G2420HDBL(sämsta skitskärmen någonsin, blir typ totalsvart om man sjunker ner lite, köpte för 999 på webhallen, funkar till köra serier på) här hemma.
Jag kan ju säga om jag sjunker ner i stolen så blir det mörkt på ovandelen på bägge TN rejält mycket tydligare än U23.

Så nej det är inte i närheten utav TN.

Sen klarar jag mig inte utan 120hz i spel, annars hade jag aldrig rört TN igen.

Antar det bara är jag som ser enorma skillnader på Text på TN och andra skärmar.
Kan också tillägga att jag har en gammal Viewsonic VX2025 som inte är en bra VA panel som också är bra mycket skönare att arbeta med)

Att arbeta långa perioder med text på TN är dömt att bli blind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen klarar jag mig inte utan 120hz i spel, annars hade jag aldrig rört TN igen.

Hjälper de 120Hz väldigt mycket? gör det stor skillnad mot 60Hz? för jag har inget problem med ljuset osv om man skulle luta sig lite.