Nya Samsung Galaxy S II eller Iphone 4?

Permalänk
Skrivet av oscarstegland:

Du har ingen som helst aning om vad du snackar om. Produkten har ej släppts (iphone 5), ingen vet vilken hårdvara som sitter i, du snackar om benchmarks på olika OS, och framför allt så jämför du med Ipad 2 som har sämre hårdvara än SGS2.

Processorerna är närmast identiska. Om jag inte säger fel nu så är det väl Samsung som tillverkar Apple's A5 processor. Både A5 och Exynos är dual-core processorer byggde på Cortex-A9 arkitekturen vilket även Tegra 2 gör. Dock så snurrar Exynos i 1.2 ghz kontra 900 mhz. Som Apple även gjorde med Iphone 4 så har de klockat ner processorn från dess ursprungshastighet (1 ghz) för att spara batteri. Win: Samsung

GPU är svårt att jämföra men med tanke på att Galaxy S hade en PowerVR SGX540 som piskade både Iphone 4:s och Ipad 1:s GPU så tror jag inte de siktar på att vara sämre i år. Att de dessutom gått ifrån PowerVR serien till fördel för ARM:s egna Mali gpu (som dessutom är flerkärning) så måste de ju haft anledning att göra det. Som sagt här är det svårt att avgöra en vinnare då det inte finns särskilt mycket benchmarks ännu och speciellt inte några rättvis sådana då GSII har en screencap på 60 fps, men jag har väldigt svårt att tro att Apple kammar hem den här. Om du anser att den GLBenchmark testet som Anandtech gjorde ger en rättvis bild så förstår jag inte vad du tänker med. Med tanke på att Motorola Xoom har ca. 25% fler pixlar att rendera än Ipad 2 så är ju helt plötsligt SGX543 chippet inte dubbelt så bra som den enkelkärniga Geforce GPU:n i Tegra 2 längre. Sedan att Honeycomb fortfarande har en del problem och inte är helt färdigt gör en del också. Att det är en bättre GPU än Geforce-diton är helt klart på många fronter men det är inte en rättvis jämförelse. Att du sedan drar slutstatsen att SGX543 är bättre än både Adreno 220 (sitter i HTC Sensation) och Mali 400 (sitter i SGSII) som dessutom är 4-kärnig är intressant. De benchmarks som finns på Mali 400 än så länge är kraftigt begränsade av screencapen på 60 fps och med det i åtanke så är ju Mali 400 för det mesta en hel del bättre än Tegra 2:s Geforce gpu så än så länge finns ingenting som säger att SGX543 är bättre.

Ram: Ipad 2 har 512mb, GSII har 1gb ram.

Vad jag förstått så använder Gpu'n i SGS2 endast en av fyra kärnor. (Mali 400) Klockfrekvenser är än så länge hemligt.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Även om jag är en iphone fanboy, så skulle jag valt en samsung i dagsläget.

Det här är så fint att se.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Det här är så fint att se.

Dock sant.
Att inte kunna se förbi sitt eget val av produkt, och inse att det faktiskt finns något bättre för någon annan, men just för en själv så är kanske iPhone grejen, men för någon annan verkligen inte, är bara löjligt.

Man köper det som är bäst, oavsett märke.
Isolerade fanboys kan ju gå och ta sig någonstans.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Dock sant.
Att inte kunna se förbi sitt eget val av produkt, och inse att det faktiskt finns något bättre för någon annan, men just för en själv så är kanske iPhone grejen, men för någon annan verkligen inte, är bara löjligt.

Man köper det som är bäst, oavsett märke.
Isolerade fanboys kan ju gå och ta sig någonstans.

Precis min åsikt

Tror det här är första gången jag ser någon kalla sig själv för fanboy och sedan rekommendera en annan produkt, kul att se

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Hade lätt kunnat tänka mig att betala för en del av mina appar, men varför skulle jag när de erbjuds oss gratis? Ibland till och med utan reklam. Enda appen jag behövt köpa är TrueCaller. Sen använder jag mycket appar från företag som ser sina appar som en extra tjänster till sina kunder, som SEBs bankapp och västtrafiks app (nu har jag iofs bytt ut den mot ResRobot, eftersom den är fan så mycket bättre).

Men jag tycker nog att många appar för iOS är överprissatta (för att Apple ska ha absurda pengar för att de ska få sälja på appstore).

Du menar 30%, precis lika mycket som Google tar för köp på market?

Vad gäller gratisappar så pratar jag så klart inte om bankappar och liknande tjänsteappar, de är ju gratis på iOS också.

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy S och den flyter felfritt med Android 2.3, upplevde lag i spel o.s.v. förut men nu har det blivit betydligt bättre... många appar och spel jag har är reklamversioner, men de funkar riktigt nice. En liten banner längst upp som dyker upp då och då typ, inte farligt.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pylver:

Jag har en Galaxy S och den flyter felfritt med Android 2.3, upplevde lag i spel o.s.v. förut men nu har det blivit betydligt bättre... många appar och spel jag har är reklamversioner, men de funkar riktigt nice. En liten banner längst upp som dyker upp då och då typ, inte farligt.

Det är ju inte det att reklamapparna inte fungerar för dig som användare som är problemet. Det handlar om att utvecklarna inte anser det lönsamt (se mitt tidigare inlägg).

Reklamfinansiering fungerar på spel som t ex Angry Birds med en enorm användarbas, gammal som ung, tjej som kille och som inte har så hög utvecklingskostnad. För mer avancerade spel som har en mindre grupp potentiella köpare och som kostar mer att utveckla så fungerar ju denna modell inte alls lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Dock sant.
Att inte kunna se förbi sitt eget val av produkt, och inse att det faktiskt finns något bättre för någon annan, men just för en själv så är kanske iPhone grejen, men för någon annan verkligen inte, är bara löjligt.

Man köper det som är bäst, oavsett märke.
Isolerade fanboys kan ju gå och ta sig någonstans.

Där satt den! Jag är generellt litegrann "emot" Apple och deras produkter av flera anledningar, men jag skulle likt förbaskat mer än gärna köpa en produkt från Apple om den visade sig vara bäst gällande pris/prestanda.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Om man inte alls bryr sig om vilket os den kör så bör man nog välja Galaxy s 2, den är en generation nyare än iphone 4.
Iphone 4 är nog bättre att jämföra med den första galaxy s.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är synd att iPhone 4 fortfarande är så dyr helt olåst. Det hade varit en mera rättvis jämförelse om iPhone 4 hade kostat drygt 3500-4000:- och inte cirka 6000:-. Enligt mig är GS2 det självklara valet mellan dessa två.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Det är helt omöjligt att säga vilken du ska välja. Det är helt upp till dig vilken mjukvara du vill ha.

GS2 har bättre hårdvara, så tittar man bara på det så är det givetvis den man skall välja. Men du kan inte ställa dig den frågeställningen, du får helt enkelt bestämma dig om du vill ha iOS eller Android och välja lur efter det.

Alltså, frågeställningen efter ditt val borde vara "vilken android-telefon" samt "iphone 4 eller vänta på 5'an?"

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

Galaxyn är väl overall bättre.

Med det sagt vill jag dela ut en pik mot iPhone, snälla satsa mer på batteritid nästa gång. Batteritiden i 4:an ta mig fan patetiskt dålig

Permalänk
Medlem

Har precis fått min samsung galaxy s2 och är imponerad så här långt! Surfningen är groteskt snabb, fin display.. andriod! Ja.. tycker inte du ska tveka inför en sådan helt enkelt, dock har jag haft en icredible s också och den är mer användarvänlig och billigare. Dock lite slöare.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Nja nu skall vi inte vara elaka här.
Visserligen så känns ju iOS väldigt begränsat; Inga widgets, inga launchers, inga multipla app stores, men det är ändå ett relevant OS även om det i princip inte ändrat sitt utseende sedan 2007 eller nåt.
Så jag tycker nog att både OSen är OK, det är bara det att hårdvaran i SGS2 är så mycket kraftfullare. Detta inkluderar skärmen som har i det närmaste oändlig kontrast, och väldigt mycket större färgrymd.

Ärligt känns IOS begränsat, tex Ipaden, som är något typ av mellansteg mellan en dator/telefon, kan ju faktiskt göra färre saker än vad vilken telefon som helst kan. Min DesireHD piskar apa ur Ipad i surf, och ärligt vad har en IOS device som en Android inte har? Imo är en Android-telefon mycket mer "smart" än en IOS, Just för att IOS är byggt som det är.

Permalänk

Var och hämtade ut min Galaxy S II igår, jag är grymt nöjd över den

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

galaxy s2 är helt otroligt bra!! finns inget bättre alternativ i nuläget

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk
Medlem

Jag sålde min iphone 4 till förmån för en Galaxy s2.
Ångrar mig inte en sekund.

Permalänk

Skulle inte köpa en iPhone ens om den kostade 500:- mindre än Samsung Galaxy SII, vilket är precis fallet fast omvänt. SII kostar ca 700 mindre än iPhone och gör ÄPPELMOS i testerna. Testat massa smartphones inkl iPhone, och absolut ingen kan sätta emot en SII.
Se till bara att sätta skal på den när du köper den samt en skyddsfilm för glasrutan. Väger kanske 30g mer men halvkul att ha repor efter några veckor.