Permalänk

hjälp med felsökning, datorn död

Hej
Jag tror att jag har grillat mitt moderkort/cpu...
Jag installerade en vattenkylare och kopplade 3-pins pwn sladden fel. På moderkortet var det en 4pins kontakt så jag kopplade 3-pinskontakten på de 3 högra pinsen... Resultat? lukten av brännd elektronik. jag upptäckte efter denna äckliga katastrof att 3pinskontakten skulle kopplas till 4pinsen från vänster.
Den var i detta läge i ca 3-5 sekunder, när jag upptäckte att fläkten inte gick igång stängde jag av den direkt från psu'n. När jag nu startar datorn så går den igång i en halv sekund o sedan dör. Vad kan det vara för fel? Är det psu'n som kortslutits? CPU'n som är grillad? Eller Mobo? snälla hjälp mig:(
Detta är sjukt nedslående, har precis vart utan dator i 2 veckor pga haverat grafikkort och så händer detta. Tack vare att man skulle vara så sjukt jävla klantig.
UPDATE: Jag har nu lokaliserat följande fel: cpu_fan kontakten fungerar ej. Fläkten snurrar iaf igång under en halv sekund om jag kopplar den till pwr_fan. vad är fel??
Asus p5q-E
Intel E8400
ingen aning vilket märke det är på gpu'n, det står gaming series 850W

Permalänk

Okej trots att jag inte fick hjälp här så var det nästan som jag trodde. Moderkortet vart grillat. Snacka om att jag tänker ta det mycket försiktigare i framtiden. Nu har jag iaf satt in nya grejer så datorn är uppgraderad. Tur i oturen typ.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att du rapporterar vad som händer.

Normalt sett ska det finnas en "läpp" på moderkortskontakten och motsvarande uttag i fläktkontakten som gör att man inte kan sätta 3 --> 4-pin fel, som du gjorde. Plastläppen ska alltså sitta förskjuten till vänster och därmed hamnar kontakten automatiskt rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro