Komplett.se lång leveranstid

Permalänk
Medlem

Komplett.se lång leveranstid

Hej!

Jag beställde en "komplett PC" från webbutiken komplett.se. Jag beställde en "Komplett Gamer - Limited Edition" med några modifikationer den 25/5.

Den 31 maj får jag ett mail som säger att min leverans har blivit försenad och som plåster på såren får jag 200 kronor på min nästa beställning.

Den 21 Juni, alltså nästan en månad efter beställningen, ringer jag och frågar vad som har hänt med min beställning. Dem svarade att den troligen skulle vara klar den 27/6.

Den 27/6 har beställningens status på Komplett.se ändrats till skickad. Den har alltså skickats från fabriken.

Idag 4/7 alltså exakt 6 veckor sedan min beställning har den fortfarande inte kommit till butiken i Stockholm där jag skall hämta den.

Min fråga är:
Är det någon som har hat en liknande upplevelse och vad kan jag kräva av komplett?
Mitt grafikkort har redan börjat bli gammalt och en dator för samma pris idag är bättre en den jag köpte, det kan väll inte vara okej att det tar 6 veckor?

Permalänk
Avstängd

Komplett har alltid haft dålig leveranstid lol, sedan inet startade upp har jag alltid köpt där ifrån. Var en trogen kund hos komplett (ordrar för 64,000kr). Men inet var så mycket kvickare på support/leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avveson:

[...lite gnäll...]

Du kan inte avkräva dom någonting, om du inte upprättat ett kontrakt med vitesföreläggande vid försenad/innestående leverans. Fick också 200kr, vilket är som en fjärt i rymden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag köpte också en dator ifrån komplett när de byggde ihop själva för 2 år sedan när jag var grön på hårdvara, då tog det endast en vecka. Du kanske har haft otur, har hört mycket gott om leveranstider hos komplett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avbeställ och be om pengar tillbaka om du redan betalat och köp sedan saker som finns i lager

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ringa Komplett och ta en diskussion om saken. Har priserna gått ner kan du alltid be dom justera ditt pris.
En annan möjlighet är att avbeställa hela rasket eftersom dom inte kan leverera som överenskommet. Det hjälper dig inte om du vill ha en dator NU, men du får i alla fall ett avslut på krånglet och kan beställa på annat håll om det verkar bättre.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Avbeställ eller ring och krävs mer plåster på såren.

Permalänk
Medlem

Normalt sätt gäller ångerrätt upp till och med 14 dagar efter att du mottagit din vara och upplysning om ångerrätten.

Nu vet jag dock inte hur det fungerar med en specialbeställning som din, men jag skulle nog argumentera för att de delar du modifierat antagligen är vanliga lagervaror för komplett och att monteringen skulle ingått ändå.
Sedan vet jag inte riktigt hur det är med ångerrätt och "beställ online men hämta i butik"-lösningar.

Du kan kika i deras villkor:

Citat:

5. Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.
(...)
5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.
(...)
8. Ångerrätt
8.1 Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp om du meddelar detta till oss inom 14 dagar från den dagen du mottog produkten. (...). Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick, i tillhörande orginalkartong. (...) Du kan inte ångra köpet på delar av en vara.

a) Frakten för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.
(...)

När jag tänker efter så borde inte din beställning vara något speciellt förutom ett antal delar och tjänsten "montering", så det borde gå vägen om du är trevlig och tillmötesgående.

Jag skulle kika om jag har rätten att häva köpet / nyttja ångerrätt och om jag har det räkna ut värdeminskningen på produkterna och försöka få det beloppet tillbaka, förutsatt att du fortfarande vill ha datorn.

Annars hade jag försökt häva köpet och köpa en ny med bättre delar. Akta så de inte försöker dra av värdeminskningen bara, inte för att det är jättetroligt men ändå.

Tråkigt att råka ut för massa problem sådär!
Lycka till!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det här är en fråga om ångerrätt. TS problem är att Komplett inte kan leverera inom rimlig tid.

Hävning, prisavdrag eller någon form av (bättre) kompensation för dröjsmålet känns mer naturligt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag ringde dom idag och fick veta att datorn har funnits i butiken (Stockholm) nästan en vecka men att deras skanning system inte fungerat som den ska.
De noterade den sena leveransen och när jag installerat och sett att allt med datorn fungerar skall jag ringa för kompensation.