Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
pucko du skulle ha sagt till Mycom att du skulle begära ersättning för ALLA dina merkostnader pga detta garantifel så skulle dom säkert ha dragit öronen åt sig och gett dig ett nytt nätagg.

Om dom ändå hade vägrat så hade det blivit ARN isf och skit samma hur lång tid det skulle tagit för företag som inte kan vara smidiga och serviceinriktade mot kunder dom skall klämmas åt hårt.

Skulle ju även kunnat köpt ett annat nätagg hos en annan säljare och sen hävt köpet hos Mycom enligt ditt exempel.

Tyvärr är det så att ska man få sin rätt mot vissa företag så gäller det att vara påstridig och som i ditt fall även påläst. Sen att vissa företag verkar köra sitt race iaf det får stå för dom det och förhoppningsvis så saneras marknaden på sådana iom att dom inte får några kunder när dom stört marknaden tillräckligt länge så gemene man vet vad dom går för.

Och till er som undrar så ja jag drar mig inte för att reklamera en uberbillig vara som inte håller måttet under 6 mån enligt min lagstadgade rätt om det så är killen i hörnan butiken eller ett stort multinationellt företag för jag ska ha min rätt inom rimliga gränser och retar det dig så buhuu säger jag och bryr mig inte alls!

Jag sa att jag skulle begära ersättning för alla merkostnader. De lyssnade inte det minsta. Jag gjorde som konsumentvägledearen rekomenderade mig. Skriv ut detta exempel och visa dem. (Det var han som hänvisade till det) Utan resultat.
Jag köpte ett nätagregat hos Webhallen istället där de hanterar sådadna här saker bättre och dessutom är trevliga.

Dock så fick jag en köpare på nätagregatet och sålde det isf att vänta ett år. Tyvärr är det så när man behöver pengarna. hade ekonomiska situationen varit anorlunda så hade jag inte tvekat att driva det hårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Jag måste bara fråga dig en sak olirc: har kunden några skyldigheter, sett med dina ögon? Det har jag alltid undrat när du skriver.

Självklart! Själv försöker jag vara så smidig som det går vid en reklamation men är inte säljaren det så kan man bli lite obstinat och då undantagslöst kräva sin rätt enligt KKL.

Kan ju nämna att jag inte skulle få för mig att försöka få igenom en reklamation där jag vet att det är ett handhavandefel ifrån min sida.

Däremot om något går sönder pga en undermålig instruktionsmanual så ser jag inga hinder till att reklamera en sådan vara om den går sönder vid ihopmontering eller liknande.

Kunden har skyldigheter men även rättigheter och dom är det upp till han/hon själv att ta reda på för det blir du knappast upplyst om av en säljare.

Kan även passa på at berömma Kjell & Co där jag hade två reklamationer pga att en vara var DOA och den andra fungerade inte som tänkt men inga problem för jag fick pengarna tillbaks och kommer handla fler gånger där trotts att dom är lite dyrare men bra service är värt en hel del!

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna mer för bra support och trevligt bemötande.
Tyvärr har inte mycom insett att när de inte kan konkurera med andra map priset så måste de vara bra på den biten. Nu är de urusla på den biten så det är inte konstigt att de går i konken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Å andra sidan säljer Kjell & Co samma headset från deltaco för 99 kr som mycom sålde för 35 kr... Men de har bra service, det håller jag med om, de byter hellre ut saker och förlorar en småsumma än att förlora en kund. Men de säljer ju såna produkter där de har betydligt högre marginal och inkomst än mycom, samt att kjell även har fler butiker än mycom...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nä ibland funkar marknaden och sanerar sig själv ifrån dom som inte har där att göra alls.

Jo det är tur det.

Det finns väldigt många butiker i sthlm som är mindre än mycom och har sämre priser men de överlever ändå. Troligvis pga att de hanterar supportbiten bättre än mycom och dessutom är trevliga.

Känns definitivt som att mycom skjutit sig själva i foten när det gäller hur de hanterar sina kunder och det har ju visat sig nu hur fel de handlat.

Jag sörjer dem inte. Skönt att de är borta så folk slipper råka ut för dess oseriösa hantering av reklamationer.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett konkursföretag bry sig om ARN? ARN är ju ingen instans som kan ställa några krav utan kan bara komma med rekommendationer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Uppar denna då jag planerat att beställa en vara från Mycom, har handlat från tidigare i år utan problem men nu läst att de fått flertalet dåliga omdömen under den senaste månaden på t ex Mycom - Omdömen, statistik och information

Samt att 2010-11-08 - Aktiebolaget Grundstenen 131073 (556820-7590) tog över verksamheten från Mycom Försäljnings AB (556609-3059)

Någon som vet vad som har hänt? Det finns ingen info om detta på t ex deras hemsida. Har ju ingen direkt lust att handla från ett företag som är på väg utför..

Permalänk
Medlem

Grundstenen är ett färdigt bolag som man köper och sedan byter man namn på det. Allt klart liksom. Kanske är en stundande konkurs på G igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Uppar denna då jag planerat att beställa en vara från Mycom, har handlat från tidigare i år utan problem men nu läst att de fått flertalet dåliga omdömen under den senaste månaden på t ex Mycom - Omdömen, statistik och information

Samt att 2010-11-08 - Aktiebolaget Grundstenen 131073 (556820-7590) tog över verksamheten från Mycom Försäljnings AB (556609-3059)

Någon som vet vad som har hänt? Det finns ingen info om detta på t ex deras hemsida. Har ju ingen direkt lust att handla från ett företag som är på väg utför..

De har alltid varit oseriösa och jobbiga att ha att göra med.
För att göra det extra tydligt så räcker det att läsa vissa av deras egna "butiken svarar" På prisjakt som du länkar till ovan där en person inte fått varan med posten och deras svar är att
de inte kan ta ansvar för att posten delar ut varorna rätt.

Enligt konsumentköplagen (som inte kan avtalas bort) Som mycom gång på gång verkar tro att inte gäller dem gäller:

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Risken för varan
8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.
Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.

Dvs de har ansvar tills den avlämnats hos köparen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

De har alltid varit oseriösa och jobbiga att ha att göra med.
För att göra det extra tydligt så räcker det att läsa vissa av deras egna "butiken svarar" På prisjakt som du länkar till ovan där en person inte fått varan med posten och deras svar är att
de inte kan ta ansvar för att posten delar ut varorna rätt.

Enligt konsumentköplagen (som inte kan avtalas bort) Som mycom gång på gång verkar tro att inte gäller dem gäller:

Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.

Risken för varan
8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.
Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.

Dvs de har ansvar tills den avlämnats hos köparen.

Så, köpa en Wacom ritbräda för 3k är ingen idé med andra ord.

feck.

Permalänk
Medlem

Mycom är inte vad det var för datorbutik det var en gång för många år sedan. Nu är det nya aktörer som har köpt upp resterna av det gamla Mycom (som har bytt ägare flera gånger) och driver det vidare med samma namn men inte sedan är det inte mycket som är sig likt mot förr.

Som framkommer i den senare inläggen i tråden bör man vara mer reserverad mot bl.a. Mycom och andra företag med likande sätt att bedriva affärsrörelser på. Att handla på ett sådan typ av företag kan bli ett lotteri i många avseende för köparen utan att gå in mer ingående på det området.

Till Def_Dog - om du inte har köpt din ritbräda ännu så tänk till en gång extra innan du lägger iväg en beställning med en hel del pengar i ordern. Det är mitt råd jag kan ge dig.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Precis, från början låg Mycom inne i PUB och det var något helt annat än vad som hände senare. De flyttade till Sveavägen och sedan flyttade Webhallen (som innan låg på Adolf Fredriks Kyrkogata i en gravt underdimensionerad butik) in nästan vägg i vägg. Det blev väldigt mycket folk hos Webhallen och väldigt lite hos Mycom, vilket förstås inte höll i längden... Jag köpte en router hos Mycom just av den anledningen innan orginalet bommande igen. Det gick väldigt fort och var ingen kö...

Efter detta så blev det lite turer och det nya företaget poppade upp under namnet Mycom.se. Sedan har de väl hållt på och harvat nu i flera år. Jag har inte handlat något av dem sedan orginalet försvann av förklarliga skäl.

Det roliga är att jag kände igen en kille som jobbade på Mycom. Han hade först varit på Scribofont för de som kommer ihåg dem. Sedan flyttade han till Mycom och efter att orginal-Mycom gick i putten sågs han inne i Webhallens butik på Sveavägen.

Edit: För övrigt har namnet på Grundstenen AB:t bytts till Mycom Försäljnings 3.0 AB.

Permalänk
Medlem

Då första ägaren efter första konkursen (efter Sveavägs flytten) hette Mycom Försäljnings AB, så kan man nog gissa att Mycom Försäljnings 3.0 AB är samma ägare som skattefuskar vidare genom att bli av med skulder via konkurser, tragiskt.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk

Hej

Då det verkar råda lite otydligheter om vad som skett med Mycom.se önskar vi förtydliga detta nedan:

Mycom.se bytte ägare helt i november 2010 och startades som ett nytt bolag under annat juridiskt namn, dock med samma varumärke. De tidigare ägarna har således varken ekonomiska eller andra intressen i bolaget längre. Vi är mycket väl medvetna om den "kundmisshandel" många av er upplevt när ni tidigare handlat av butiken och vårt mål är att tvätta bort denna stämpel genom att erbjuda en tillmötesgående och ärlig webbutik. Vad gäller garantiåtaganden och dylikt på ordrar från innan ägarbytet så försöker vi i möjligaste mån att lösa dessa. Under de kommande månaderna kommer stora förändringar ske på hemsidan då vi bygger om och förbättrar butiken. Vi önskar er varmt välkomna till ett nytt Mycom.se och har ni några fler frågor eller funderingar är det bara att ni hör av er till oss på kundservice@mycom.se

Visa signatur

www.mycom.se - datorer, komponenter och tillbehör till vettiga priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mycom.se:

Mycom.se bytte ägare helt i november 2010 och startades som ett nytt bolag under annat juridiskt namn, dock med samma varumärke. De tidigare ägarna har således varken ekonomiska eller andra intressen i bolaget längre.

Men om man kollar på er hemsida, mycom.se så står det där:

Mycom har sålt datorer och tillbehör på internet och i butik sedan 1995. Företaget startade sin verksamhet på Kungsholmen i Stockholm. Efter ett antal år flyttade verksamheten till PUB vid Hötorget och senare till Sveavägen. Butiken på Sveavägen stängdes i April 2007. Mycom.se startade då i ett nytt bolag som valde att fokusera på webbförsäljning.

och:

När Ni som företagare handlar hos Mycom.se är det viktigt för oss att Ni känner trygghet och får valuta för pengarna. Mycom.se har i över 10 års tid levererat produkter både till privatpersoner och företag i hela Sverige, detta gör att vår personal besitter en hög grad av expertis på många områden - en expertis vi gärna delar med oss av till Dig som kund.

Hur ska ni ha det?
Är det ett nytt företag eller inte..
Spontant gör det verkligen inget gott intryck att friskriva sig med "nytt bolag" och sen, på hemsidan, ändå antyda att det är samma.. Ni missade förresten att nämna åtminstone två av de konkurser som förekommit sedan 1995..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

...Hur ska ni ha det?
Är det ett nytt företag eller inte..
Spontant gör det verkligen inget gott intryck att friskriva sig med "nytt bolag" och sen, på hemsidan, ändå antyda att det är samma.. Ni missade förresten att nämna åtminstone två av de konkurser som förekommit sedan 1995..

Mycom.se är, som nämndes i tidigare inlägg, ett nystartat företag med en helt ny ägarbild. Den företagspresentation som är upplagd på hemsidan har tyvärr legat kvar sedan föregående ägare bedrev verksamheten och kommer att skrivas om för att spegla verkligheten. Fokus har sedan övertagandet av Mycom.se legat på att lösa ouppklarade ärenden med de kunder som handlat av tidigare ägare samt att förbättra sajten genom att säkerställa order och betalflöden vilket gjort att vissa mindre prioriterade delar hamnat i skymundan - bland annat företagspresentationen. Jag kan dock hålla med om att de texter som idag ligger publicerade på Mycom.se ger en något ambivalent bild av butiken och företaget bakom denna. För att undvika ytterligare missförstånd är presentationerna nu tillfälligt korrigerade tills dess att helt nya versioner läggs upp i samband med att den nya webbutiken lanseras längre fram i år.

Är det några fler oklarheter eller frågor som dyker upp är ni varmt välkomna att antingen skriva till oss här på Sweclockers eller kontakta oss på kundservice@mycom.se

//Andreas

Visa signatur

www.mycom.se - datorer, komponenter och tillbehör till vettiga priser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mycom.se:

Mycom.se är, som nämndes i tidigare inlägg, ett nystartat företag med en helt ny ägarbild. Den företagspresentation som är upplagd på hemsidan har tyvärr legat kvar sedan föregående ägare bedrev verksamheten och kommer att skrivas om för att spegla verkligheten. Fokus har sedan övertagandet av Mycom.se legat på att lösa ouppklarade ärenden med de kunder som handlat av tidigare ägare samt att förbättra sajten genom att säkerställa order och betalflöden vilket gjort att vissa mindre prioriterade delar hamnat i skymundan - bland annat företagspresentationen. Jag kan dock hålla med om att de texter som idag ligger publicerade på Mycom.se ger en något ambivalent bild av butiken och företaget bakom denna. För att undvika ytterligare missförstånd är presentationerna nu tillfälligt korrigerade tills dess att helt nya versioner läggs upp i samband med att den nya webbutiken lanseras längre fram i år.

Är det några fler oklarheter eller frågor som dyker upp är ni varmt välkomna att antingen skriva till oss här på Sweclockers eller kontakta oss på kundservice@mycom.se

//Andreas

Snyggt gjort, det lovar gott inför framtiden!
Hoppas ni lyckas lyfta tillbaka namnet Mycom till vad det stod för en gång i tiden.

Visa signatur

Raid is not backup