Ljuduppdatering + hörlurar

Permalänk

Ljuduppdatering + hörlurar

Hej! Jag hade tänkt göra en uppdatering men har ingen vidare erfarenhet och kunskap så försöker här

Har runt 3000-4000 tusen att röra mig men helst så billigt som möjligt, vill ha kvalité dock.

Behöver ett par hörlurar, enbart till musiklyssnande. Helst slutna så man inte hör så mycket utanför, bekväma och självklart bra ljud.

Hört att man kan åka till affärer och testa hörlurar, finns det något schysst ställe man kan göra det runt Göteborgstrakten?

Vilket ljudkort skulle ni rekommendera för bäst ljud? (sitter på en i5 2500k / Asus Deluxe moderkort).

Är det värt det tycker ni? Vilken kombo hade ni kört med?

Hur byter jag ett ljudkort isåfall, är det något jag kan göra som helt okunnig på egenhand eller är det lätt hänt att det blir fel?

Permalänk
Entusiast

Det finns massa hörlurar att kolla på. I Göteborg har du Hifiklubben, 4-sound (företedda musikbörsen), Tele-Hå, Andreassons musik och sen har du ju mediamarkt och liknande som kan ha en del inne.

Bästa ljudkort är väl Asus STX. Bra ljudkort, bra komponenter och en bra förstärkare.

Det är väldigt enkelt att sätta i ett nytt ljudkort. Bara att öppna datorn. trycka in och sedan slänga in drivrutiner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Asus ST/X är klart bästa alternativet till musik. Till dem tycker jag att du skall köpa ett par hörlurar som du själv har lyssnat på. Vad lyssnar du på för musik? Denon har ett par bra slutna lurar. Ett annat alternativ är ATH-M50.

Om du kan tänka dig öppna hörlurar så tycker jag dock att HD650 + ST/X ljudkortet är det klart bästa alternativet under 4000kr.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Tack för svaren hittills, uppskattas! Jag lyssnar mest på trance och instrumentalmusik men även dubstep händer ibland.

Ska läsa runt på förslagen jag fick, blir nog att ta sig till en affär och testa för hörlurarna. Vet dock inte hur mycket pengar det är värt att lägga ut på själva lurarna utan kanske är bättre att satsa på ljudkortet. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx Det ljudkortet sen några hörlurar från AKG/Sennheiser som passar din prisklass

Lägg ut mer pengar på hörlurarna. Ljudkortet är grymt bra och förmodar att det håller länge så där behöver du inte uppdatera dig på bra länge såvida du inte är/blir väldigt kräsen.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Undrar hur stor skillnad det är på ljudet jag har nu och med det kortet? Nyfiken som tusan

Tackar! Ser ut som ett bra ljudkort fast jag inte vet skillnaderna och hur bra det egentligen är Får läsa på mera innan jag bestämmer mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Undrar hur stor skillnad det är på ljudet jag har nu och med det kortet? Nyfiken som tusan

Tackar! Ser ut som ett bra ljudkort fast jag inte vet skillnaderna och hur bra det egentligen är Får läsa på mera innan jag bestämmer mig...

anledningen till att det kortet är bra till lurar är att den har en bra (bättre än andra ljudkort i den prisklassen) inbyggd hörlursstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psoon:

anledningen till att det kortet är bra till lurar är att den har en bra (bättre än andra ljudkort i den prisklassen) inbyggd hörlursstärkare.

Det bästa med kortet är ju dock typ DACen!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403187 är klart bästa hörlurarna för din musiksmak enligt mig. Kolla runt lite utomlands för att hitta ett bra pris. Ebay och amazon har dem till ett bättre pris än här i sverige!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Asus Xonar STX + AKG K271 MKII
Njutit till denna kombo väldigt många kvällar till all möjlig musik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Undrar om något vet hur mycket bättre ljudet blir från det inbyggda (Asus P67 Deluxe moderkort) till Asus Xonar Essence STX?

Ljudkortet är jag extremt osäker på i nuläget eftersom jag vet absolut 0 om det hela. Vad för skillnader osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Undrar om något vet hur mycket bättre ljudet blir från det inbyggda (Asus P67 Deluxe moderkort) till Asus Xonar Essence STX?

Ljudkortet är jag extremt osäker på i nuläget eftersom jag vet absolut 0 om det hela. Vad för skillnader osv?

Det är som natt och dag om du har ett par bra hörlurar. Är lurarna tungdrivna kommer du dessutom få en jättelåg ljudvolym. Asus ST/X har en bra inbyggd hörlursförstärkare som fungerar riktigt bra vilket innebär att du kan driva även de tungdrivna lurarna. Detta är anledningen till att de kostar så mycket som det faktiskt gör. Utöver detta har kortet en riktigt bra DAC.

Jag skulle inte kört på AKG K271 MKII då jag inte tycker att de passar till din musiksmak men som sagt så är det enklast att du söker på prisjakt på butiker nära dig som har lurarna så att du kan provlyssna.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm