PowerColor PCS+ HD6970 eller Gigabyte Radeon HD6970 OC2 ??

Permalänk
Medlem

PowerColor PCS+ HD6970 eller Gigabyte Radeon HD6970 OC2 ??

Sitter just nu med ett Powercolor PCS+ HD5870 som iofs funkar bra
men jag är sugen på ett nytt kort ändå.
Jag gillar relativt tysta, svala men ändå fabriksöverklockade kort.
Fullstor HDMI är också ett plus.

Gigabyte-kortet kan bli svårt att få in i min Define R2-låda (29cm)
och det är dessutom lägre klockat.
Däremot verkar det ha fått bättre testresultat men det kan ju bero på drivrutiner
då det skiljer nån månad på de recensioner jag hittat.
Jag kommer förmodlgen inte överklocka kortet nånting själv.

PowerColor PCS+ HD6970
http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=328

Gigabyte Radeon HD6970 OC2
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3865#ov

Än så länge lutar det åt Powercolor-kortet.
Någon som har lite erfarenhet av nåt av dessa kort och kan ge lite synpunkter?

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk

Har ett powercolor 6850 och kan INTE rekomendera tillverkaren. Mitt exemplar överklockar uselt, känns plastigt, RÖTT PCB (ingen fin röd) och en ganska dålig kylare (60 idle)

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Den idle-temperaturen lär absolut inte nås med det kortet jag länkade till.
Det 5870 PCS+ jag har nu sitter på 32c idle.
Har du verkligen ett PCS+?
Annars har du ett trasigt kort eller kasst luftflöde i lådan.

Annars - en poäng till Gigabyte-kortet.

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk
Medlem

Sitter på PC 5870 PCS+ och har haft flera PCS+ kort. Helt utmärkta kort. Sitter nu och väntar på att min handlare ska få in PC 6970 PCS+ eller som dom även kallar OC. Så länge kan man ju läsa vad dom skriver om det: http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/powercolor_hd...

Gillar stycket där dom skriver att det är tyst som en Ninja i tofflor! He!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Skriv gärna va du tycker om kortet här sen om du köper det.

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk
Medlem

Jag har powercolor kortet i fråga och kvalitetsmässigt är det på topp, väldigt bra byggt, gudomligt om man jämför med XFX skräp. Däremot så satt kylaren halvtaskigt monterad, VRM flänsen satt så hårt åtdragen att den var på snedd och nästan klämde kortet. Samt att fläktarna är inte dem bästa, dem ger ett ganska högt ljud av sig.

Lite fix med kylaren sen var jag toknöjd. Det är ju trots allt PCBn som räknas, kylaren går att fixa till själv.
Det är ett dovt oljud btw, med ett bra chassie är det väldigt tyst, men värme pumpas ut som bara den så det gäller att ha bra luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag har powercolor kortet i fråga och kvalitetsmässigt är det på topp, väldigt bra byggt, gudomligt om man jämför med XFX skräp. Däremot så satt kylaren halvtaskigt monterad, VRM flänsen satt så hårt åtdragen att den var på snedd och nästan klämde kortet. Samt att fläktarna är inte dem bästa, dem ger ett ganska högt ljud av sig.

Lite fix med kylaren sen var jag toknöjd. Det är ju trots allt PCBn som räknas, kylaren går att fixa till själv.
Det är ett dovt oljud btw, med ett bra chassie är det väldigt tyst, men värme pumpas ut som bara den så det gäller att ha bra luftflöde.

Ok. Du köpte det på Inet va? Kände igen recensionen.

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk
Medlem

mitt asus directcu II är annars jättetyst kallt och klockar som en gud

Permalänk
Medlem

mitt gigabyte 6970oc är prima, mitt landar dock på ca 945 i GPU, Voltaget kan inte ändras utan att flacha om kortet först...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpaz:

Ok. Du köpte det på Inet va? Kände igen recensionen.

uja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

mitt asus directcu II är annars jättetyst kallt och klockar som en gud

Kollade på det för ett tag sen och va jag minns har det inte nån hdmi alls.

Edit: Man får hdmi via en dvi-hdmi adapter men då får man inget ljud.
Hade man kunnat få ljud via den så hade jag nog köpt det kortet då det verkar kanon annars.

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk
Medlem

Gigabytes kort är ett säkert val. Deras kylare presterar mycket bra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpaz:

Kollade på det för ett tag sen och va jag minns har det inte nån hdmi alls.

Edit: Man får hdmi via en dvi-hdmi adapter men då får man inget ljud.
Hade man kunnat få ljud via den så hade jag nog köpt det kortet då det verkar kanon annars.

hmms ska visst gå att få ljud via dvi-hdmi adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Har ett powercolor 6850 och kan INTE rekomendera tillverkaren. Mitt exemplar överklockar uselt, känns plastigt, RÖTT PCB (ingen fin röd) och en ganska dålig kylare (60 idle)

själv har jag ett powercolor 6970 och det kör jag utan vidare i 940 mhz (standard 990 mhz) och minnet i 1425 mhz (standard 1375 mhz ) så inte tycker jag att det är svår klockat

nu till trådskaparen

det är samma klock som PowerColor PCS+ HD6970
http://www.powercolor.com/Global/pro...res.asp?id=328

lycka till med köpet som flicka sa

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag lagt detta inköp på is, men jag tackar för alla inlägg och de kan nog ge information till någon annan som också undrar lite över dessa kort.

Visa signatur

Black Flag Operations [SKURK]
The Kadeshi [THOR]

Permalänk

Xfx skräp? Why? Tänkte beställa deras. Dom har dual fan-variant också. Nån som vet om det är bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beachkung:

Xfx skräp? Why? Tänkte beställa deras. Dom har dual fan-variant också. Nån som vet om det är bra?

XFX har ingen superkylning, de är lite som evga (fast utan vattenblockslösningar), stilrena, ok kylning och trevliga garantier (fast evga är sneppet bättre )
Andra kort som har två fläktar presterar bättre än xfx:s variant+ att de är mer klockade.

Själv har jag ett 6950 pcs++. Samma kretskort som 6970 pcs+. Det enda som skiljer sig är att det står 6950 på kortet och det har en heatpipe mindre. Kolla jag på mitt kort saknas det en heatpipe eftersom det inte är 6970 kortet. Byggkvalitén o allt är super på kortet samt tempsen, det enda som är sämre är den fulare pcb:n. Värt att nämna (eftersom det står ingenstans nästan) är att powercolor har 2 års fabriksgaranti och gigabyte hänvisar till återförsäljaren.