Defekt vara - "Annorlunda" svar från en stor firma

Permalänk
Medlem

Defekt vara - "Annorlunda" svar från en stor firma

Hej
En kompis köpte ett nytt nätaggregat från en stor svensk icke namngiven internethandelsfirma. Tyvärr så var nätagget defekt och tog med sig ett 6960 grafikkort samt ett äldre s775 mobo. Det sprakade och det slog ut små flammor från en mosfet på mobo och från komponenter på gpu:n. Nätagget var ett corsair hx750. Allt var inkopplat enligt konstens alla regler och misstanken är att det är 12 v linan som spökar.

Ibland skiter det sig och saker går sönder, inte mer med det.

Vi mailade till firman om det som hade hänt och fick ett lite annorlunda svar tillbaka.

"Eftersom ni har köpt en dator i delar så har ni tyvärr ingen garanti på datorn. Det vi gör är att ta in de komponenter som är trasiga och använder deras garanti. Vänligen återkom med artikelnummer på den/de defekta produkterna så tar vi in dem." (Obs min tillagda fetstil")

Vi svarade och hänvisade till att Konsumentköplagen §30 och 31 och att detta gäller skadeståndsersättning för den skada det felaktiga nätagget orsakat. Inte något garantiärende på resten av komponenterna i datorn som är köpta i helt andra butiker.
Tillägas är tex att moderkortet inte har någon garanti kvar. Hur fungerar det egentligen i branchen? Känns det inte lte fel att gpu tillverkaren (gigabyte) skall få stå för kostnaden som ett nätagg, tillverkat av corsair, gett upphov till.

Vi är övertygade om att butiken kommer ersätta min kompis för de komponenter som gick sönder.
Jag tycker ändå att det verkar klart tvivelaktigt och kanske rent av garantibedrägeri :-), när en försäljare utnyttjare tillverkargarantin för att byta ut komponenter som skadats av andra komponenter.

Är det någon annan som vet mer om hur det fungerar i branchen när det kommer till liknande fall?

Trevlig helg /P

Permalänk
Medlem

Jag tror det är svårt att bevisa vad som orsakade och att det blir jäkligt svårt att få tillbaka något för övriga komponenter.

Permalänk

Det behöver ju inte bero på nätagget att det brinner, har varit med om att moderkort som har orsakat kortslutning, även felkopplingar (Även om nu hela landets hemmapulare brukar vara proffs eller deras polare är värsta experter så förekommer även det felkopplingar iallafall *jodå, lite ironi här*).
Att bevisa att just nätagget har orsakat branden är nog väldigt svårt. Däremot om nu det är ett känt tillverkningsfel som tex. ACE nätagg som lovar ett visst watt-tal men brinner upp när man belastar det angiva värdet är det ju betydligt lättare.
Men ett nätagg som corsair som är känd för kvalitet tror jag mer på andra faktorer än just nätagget...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Satt och fundera lite på detta nu, är det verkligen firmans ansvar att ersätta de övriga komponenterna som gick sönder, borde det inte vara rimligt att det är tillverkaren till nätaggregatet som är den som ska ha det ansvaret ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag tror det är svårt att bevisa vad som orsakade och att det blir jäkligt svårt att få tillbaka något för övriga komponenter.

Både jag och min kompis är ingenjörer och har läst en hel del elektronik så vi är rätt säkra på att det är nätagget som är defekt. Vi skulle gärna testat det i min i7 rigg med dubbla 6990, 16 gig ram. p67 mobo .... men jag tror vi passar. Jag tror inte heller butiken skulle vilja att vi bränner fler komponenter för att klargöra att det är agget det är fel på.

Det var ett renodlat byte från ett nätagg till ett annat. Inget annat har gjorts med datorn.

Jag är relativt övertygat om att agget har varit defekt när det anlänt. Om det sedan beror på postens hantering eller andra faktorer låter jag vara osagt.

Om det är nätagget som felat så blir det en fråga mellan butiken och tillverkaren av agget. Som konsument är man dock rätt skyddad och det blir nog så att butiken får ligga ute med pengar så länge.
Men att butiken kvittar kostnaden för övriga komponenter mot dessa producenters garantiansvar låter tvivelaktigt. Jaja vi får se hur butiken fortsätter svara. Skulle de jävlas så är det vår rättighet att outa dom här om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Både jag och min kompis är ingenjörer och har läst en hel del elektronik så vi är rätt säkra på att det är nätagget som är defekt. Vi skulle gärna testat det i min i7 rigg med dubbla 6990, 16 gig ram. p67 mobo .... men jag tror vi passar. Jag tror inte heller butiken skulle vilja att vi bränner fler komponenter för att klargöra att det är agget det är fel på.

Det kan väl lika gärna vara din kompis "äldre s775 mobo" som gav upp och tog med sig grafikkortet samtidigt? Om nätagget fortfarande fungerar kan ni väl kanske föreslå att skicka det till butiken så kan de undersöka om det är felaktigt? Då kan ni kanske få svar på om det faktiskt orsakades av nätagget eller inte.

Sen tror jag inte det är en bra idé att testa ett 750w nätagg med dina dubbla 6990 och övriga komponenter, det är som att be om problem.

Permalänk
Medlem

Varför inte låna/köpa en testare för nätagg, eller bygga en själv, om ni nu är ingenjörer och läst elektronik så är det väl bara att rota fram en hög med effektmotstånd och belasta linorna några watt och bygla igång det och mäta spänningarna och se om dom håller måttet. Ett corsair nätagg har väl bra överspänningsskydd på utgångarna... Jag skulle ha testat nätagget innan jag reklamerat det.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Visst skulle mobo kunnat gå sönder men jag påpekar igen att det är osannolikt då allt fungerade utmärkt innan bytet.
Förstår att corsair ligger er varmt om hjärtat, det gör det hos mig med, men det mest troliga när man köper nytt och man får massa fel och problem är .....
Alla tillverkningsprocesser drabbas av en viss felprocent.

Skrivet av foppson:

Varför inte låna/köpa en testare för nätagg, eller bygga en själv, om ni nu är ingenjörer och läst elektronik så är det väl bara att rota fram en hög med effektmotstånd och belasta linorna några watt och bygla igång det och mäta spänningarna och se om dom håller måttet. Ett corsair nätagg har väl bra överspänningsskydd på utgångarna... Jag skulle ha testat nätagget innan jag reklamerat det.

Även om vi läst en del E så jobbar han som produktutvecklare inom helt andra områden och jag arbetar på patenbyrå. Kan kolla i korridorerna på jobbet men jag tror inte det finns så många effektmotstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshin:

Det kan väl lika gärna vara din kompis "äldre s775 mobo" som gav upp och tog med sig grafikkortet samtidigt? Om nätagget fortfarande fungerar kan ni väl kanske föreslå att skicka det till butiken så kan de undersöka om det är felaktigt? Då kan ni kanske få svar på om det faktiskt orsakades av nätagget eller inte.

Sen tror jag inte det är en bra idé att testa ett 750w nätagg med dina dubbla 6990 och övriga komponenter, det är som att be om problem.

Yes och vi har sagt att vi inte kommer att lägga mer tid på att testa det. Det får butiken göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foppson:

Varför inte låna/köpa en testare för nätagg, eller bygga en själv, om ni nu är ingenjörer och läst elektronik så är det väl bara att rota fram en hög med effektmotstånd och belasta linorna några watt och bygla igång det och mäta spänningarna och se om dom håller måttet. Ett corsair nätagg har väl bra överspänningsskydd på utgångarna... Jag skulle ha testat nätagget innan jag reklamerat det.

Även om man kommer fram till att nätagget nu är trasigt så är det inte en garanti för att nätagget var orsaken till haveriet. Men visst kan man testa om nätagget fungerar eller ej.
Tror det är mer lönsamt att man konstaterat att datorn fungerat innan bytet och att den direkt blev bränd när nätagg var utbytt och därifrån dra slutsatsen att nätagget är en trolig orsak till haveriet och denna slutsats har redan gjorts.

Frågan är om den slutsatsen är tillräckligt stark eller gångbar för att få rätt till ersättning av nätaggstillverkaren för övriga komponenter. Och är butiken som sålde nätagget intresserade av att engagera sig i ersättning för komponenter de inte sålt eller är det kanske mer lämpligt att vända sig direkt till corsair i detta ärende? I detta fall hade jag vänt mig direkt till tillverkaren. Ni har väl ändå inget att förlora på att göra detta parallellt?

Det är väldigt lämpligt att ni båda är ingenjörer som läst lite el iaf. Det gör att er slutsats om haveriorsak mycket mer trolig när ni frågar om ersättning. Så var inte rädda för att lägga fram detta (på ett passande sätt).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Yes och vi har sagt att vi inte kommer att lägga mer tid på att testa det. Det får butiken göra.

En enkel undersökning är att se över alla kablar. Sitter de rätt placerade i kontakterna. Det är extremt sällsynt men en molex Y-kabel har jag sett där jord och 12V bytt plats i ena änden.

Corsair har representanter i forumet http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/
Fråga där hur de ställer sig till att deras produkt förstört andra komponenter. Produkter under garanti anser de förmodligen att resp säljare ersätter, medans moderkortet utan garanti får du kanske ersättning för.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara en liten knivig sits. KKL säger 31 och 32 säger:

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

dvs om 30 gäller, gäller även 31 som säger att skadeståndersättningen även omfattar egendom som skadats av den felaktiga varan.

vi får se hur det utvecklas.

Men åter till den ursprungliga frågan. brukar företag reglera skadeståndsersättning genom att utnyttja de andra skadade komponenternas garantier?

Permalänk
Medlem

Antaglig om nu alla delar som är drabbade och är köpa på samma ställe, så är det nog rent praktiskt enklast att göra en garantisak av alla drabbade delar, än att harva med dessa skadeståndsanspråk på vissa av delarna, och garanti på den troliga trasiga delen.
kan också vara svårt att bedöma i efterhand rätt del som var orsaken till haveriet + det hela är en fråga om pengar, och att göra en garantisak blir det enklaste med minst jobbinsats och med minst pengar i omlopp för problemet, eller mest sparade pengar.

Är vad jag tror bara, inte vet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Visst skulle mobo kunnat gå sönder men jag påpekar igen att det är osannolikt då allt fungerade utmärkt innan bytet.
Förstår att corsair ligger er varmt om hjärtat, det gör det hos mig med, men det mest troliga när man köper nytt och man får massa fel och problem är .....
Alla tillverkningsprocesser drabbas av en viss felprocent.

Även om vi läst en del E så jobbar han som produktutvecklare inom helt andra områden och jag arbetar på patenbyrå. Kan kolla i korridorerna på jobbet men jag tror inte det finns så många effektmotstånd

Hade samma problem som TS med ett Corsair nätagg (Ax750), sluta med att jag fick fixa med alla garantiner själv. Men rätt omöjligt för mej att bevisa med 100% säkerhet att det verkligen va nätagget som slog ut grafikkortet även om det mest troligast var så. Som tur var hade jag garanti kvar på allt.
Nätagget kom från en av de större återförsäljarna som håller till här på Sweclockers.

Tycker detta med nätagg som "dödar" andra komponenter ligger lite i en gråzone för oss konsumenter, vem har ansvaret om allt skiter sig?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

kanske värt att införskaffa en psu testare så man slipper smälla sönder massa andra komponenter fall nätagget är knas,

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Även om man kommer fram till att nätagget nu är trasigt så är det inte en garanti för att nätagget var orsaken till haveriet. Men visst kan man testa om nätagget fungerar eller ej.
Tror det är mer lönsamt att man konstaterat att datorn fungerat innan bytet och att den direkt blev bränd när nätagg var utbytt och därifrån dra slutsatsen att nätagget är en trolig orsak till haveriet och denna slutsats har redan gjorts.

Frågan är om den slutsatsen är tillräckligt stark eller gångbar för att få rätt till ersättning av nätaggstillverkaren för övriga komponenter. Och är butiken som sålde nätagget intresserade av att engagera sig i ersättning för komponenter de inte sålt eller är det kanske mer lämpligt att vända sig direkt till corsair i detta ärende? I detta fall hade jag vänt mig direkt till tillverkaren. Ni har väl ändå inget att förlora på att göra detta parallellt?

Det är väldigt lämpligt att ni båda är ingenjörer som läst lite el iaf. Det gör att er slutsats om haveriorsak mycket mer trolig när ni frågar om ersättning. Så var inte rädda för att lägga fram detta (på ett passande sätt).

Nej nej. Det är butiken som ansvarar för de varor de säljer och det är följaktligen butiken man skall vända sig till vid reklamationsärenden. Det är alltså butiken som får betala för att Corsair levererade ett trasigt nätaggregat. Hur de sedan kvittar den kostnaden med Corsair är deras problem och det varierar garanterat mycket mellan olika firmor men det är deras problem, inte kundens. Om nu nätaggregatet har dött och tagit med sig ett grafikkort och ett moderkort i fallet skall butiken betala ett nytt nätagg, moderkort och grafikkort. Corsair lär inte vara ett dugg intresserade av att ta tag i ett reklamationsärende utan snarare hänvisa tillbaks till butiken eftersom det faktiskt är butikens ansvar och ingen annans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Garantier är iallafall inte tillämpliga här, de övriga komponenter som ev gick sönder kanske täcks av reklamationsrätten, men absolut inte garanti från "deras" tillverkare, dessutom kan man kanske ifrågasätta om den som byggt datorn har tillräcklig kunskap/utrustning, köper man delarna själv och bygger så får man ta ansvaret för resultatet, man kan ju bygga fel o förorsaka skadan själv, det är bla det man betalar för att slippa ifrån när man beställer montering, och man kanske skulle ha förvissat sig om att delarna var ok innan man monterade.
Om man bygger ihop olika, var för sig, godkända enheter till en annan apparat så blir man ju enligt eus maskindirektiv ansvarig för "slutresultatet", och skall då själv sörja för att den är säker, och fungerar som den ska, så om nätdelsleverantören ersätter en privatperson för andra delar är det väl bara en bonus. inom industrin är det däremot klara regler att modifierade maskiner, eller ihopfogade från flera separatgodkännda måste godkännas som en helhet för att kunna ce märkas.
jag har inte hört om något fall där det avgjorts i domstol vad som gäller, va avser privatpersoner.

Jag tror däremot att komponenterna kan täckas av allriskförsäkring om man har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ngt liknade hände mig med. fick lite rabbat på nästa pryl jag skulle köpa där bara. de ersatte inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garantier är iallafall inte tillämpliga här, de övriga komponenter som ev gick sönder kanske täcks av reklamationsrätten, men absolut inte garanti från "deras" tillverkare, dessutom kan man kanske ifrågasätta om den som byggt datorn har tillräcklig kunskap/utrustning, köper man delarna själv och bygger så får man ta ansvaret för resultatet, man kan ju bygga fel o förorsaka skadan själv, det är bla det man betalar för att slippa ifrån när man beställer montering, och man kanske skulle ha förvissat sig om att delarna var ok innan man monterade.
Om man bygger ihop olika, var för sig, godkända enheter till en annan apparat så blir man ju enligt eus maskindirektiv ansvarig för "slutresultatet", och skall då själv sörja för att den är säker, och fungerar som den ska, så om nätdelsleverantören ersätter en privatperson för andra delar är det väl bara en bonus. inom industrin är det däremot klara regler att modifierade maskiner, eller ihopfogade från flera separatgodkännda måste godkännas som en helhet för att kunna ce märkas.
jag har inte hört om något fall där det avgjorts i domstol vad som gäller, va avser privatpersoner.

Jag tror däremot att komponenterna kan täckas av allriskförsäkring om man har det.

Eus maskindirektiv gäller endast industriella anläggningar, dvs företag som tillverkar en produkt ex en grävmaskin eller en maskin för tillverkning av förpackningsmaterial. Ej applicerbart i detta fallet.

Håller med om att det kan vara lite av en gråzon, byggande av en dator från komponenter, men kravet på kunskap från den som bygger ihop datorn kan ju knappast sättas hur superhögt. Vi jobbar båda med teknik och har mer än grundläggande kunskap inom området.

Permalänk
Antielefant

Om man utgår ur ett realistiskt perspektiv är det som är mest tillämpligt i det här scenariot faktiskt allriskförsäkringen i hemförsäkringen, inte garantierna. Det är nämligen i det närmaste omöjligt att i efterhand se om moderkortet dödade nätagget eller tvärt om såvida det inte är en uppenbar felkoppling.

Slår det ut eldslågor ur MOSFET-kretsarna tyder det dessutom snarare på jordfel, kortslutning eller felkoppling, den vanligaste jag sett är att man stoppat en 8-pin PCI-E på moderkortets EPS12V vilket - på äldre moderkort - gör att moderkortet drar sin sista suck rätt snabbt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync