Defekt vara - "Annorlunda" svar från en stor firma
Hej
En kompis köpte ett nytt nätaggregat från en stor svensk icke namngiven internethandelsfirma. Tyvärr så var nätagget defekt och tog med sig ett 6960 grafikkort samt ett äldre s775 mobo. Det sprakade och det slog ut små flammor från en mosfet på mobo och från komponenter på gpu:n. Nätagget var ett corsair hx750. Allt var inkopplat enligt konstens alla regler och misstanken är att det är 12 v linan som spökar.
Ibland skiter det sig och saker går sönder, inte mer med det.
Vi mailade till firman om det som hade hänt och fick ett lite annorlunda svar tillbaka.
"Eftersom ni har köpt en dator i delar så har ni tyvärr ingen garanti på datorn. Det vi gör är att ta in de komponenter som är trasiga och använder deras garanti. Vänligen återkom med artikelnummer på den/de defekta produkterna så tar vi in dem." (Obs min tillagda fetstil")
Vi svarade och hänvisade till att Konsumentköplagen §30 och 31 och att detta gäller skadeståndsersättning för den skada det felaktiga nätagget orsakat. Inte något garantiärende på resten av komponenterna i datorn som är köpta i helt andra butiker.
Tillägas är tex att moderkortet inte har någon garanti kvar. Hur fungerar det egentligen i branchen? Känns det inte lte fel att gpu tillverkaren (gigabyte) skall få stå för kostnaden som ett nätagg, tillverkat av corsair, gett upphov till.
Vi är övertygade om att butiken kommer ersätta min kompis för de komponenter som gick sönder.
Jag tycker ändå att det verkar klart tvivelaktigt och kanske rent av garantibedrägeri :-), när en försäljare utnyttjare tillverkargarantin för att byta ut komponenter som skadats av andra komponenter.
Är det någon annan som vet mer om hur det fungerar i branchen när det kommer till liknande fall?
Trevlig helg /P