Koppla extern HDD till bilstereon?

Permalänk

Koppla extern HDD till bilstereon?

Hej! Jag har nyss köpt en ny bilstereo (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/b...) med USB, AUX, stöd för iPod/iPhone m.m. (dock en aningen billigare variant) och undrar om det skulle gå att köpa en extern hårddisk, t.ex. http://www.inet.se/artikel/4303924/lacie-rikiki-usb-3-0-1tb, och koppla in i den? Har läst runt en del på SweClockers samt googlat lite men det enda jag hittat är en massa trådar från 2007 eller tidigare, vilket inte känns så aktuellt alls, och någon från början av 2010 men dom kom inte riktigt fram till något vettigt.

Är det någon som testat något liknande och fått det att fungera?

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer troligen inte att fungera, dessutom är det mycket dumt att koppla in en hdd i bilen pga vibrationer om det skulle fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men en iPod (120 GB) har ju också hårddisk och den funkar ju utan problem i bilen? Har haft min i två år, och den är det inga problem med. Men om vi bortser från vibrationsdelen helt, den löser jag i så fall på annat sätt med någon manick om det nu är så att det över huvud taget fungerar att koppla in en hårddisk i bilstereon.

Det går ju att koppla in USB-minnen, så om man bara typ omformaterar hårddisken till ett FAT-system så borde det väl vara lite shit the same? Har dock hört att stereon inte kan läsa för stora enheter osv också, men personen som sa det påstod att 2 GB var max, och det vet jag rakt av att det är dagens lögn.

Permalänk
Rekordmedlem

2.1 Gbyte är max storlek på en partition om den är i fat format, det är en gräns i filsystemet, efter det får man byta till fat32.
Ipoden använder1.8" disk och de är betydligt tåligare mot vibrationer pga de kortare läsarmarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, men om vi säger att jag formaterar den till FAT32 och bara står stilla med bilen så att vibrationen inte är något problem, är det då rent tekniskt möjligt att komma åt hårddisken med bilstereon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte säkert om det kommer att funka, det finns ju olika spelare, men om den stödjer filsystemet så bör det gå, tänk på att en hdd drar mera effekt också än ett usbminne, den kanske behöver en strömförsörjning från bilen o inte från stereon.
Du har ingen driva att testa med om det funkar signalmässigt?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att en hdd skulle paja för att den vibrerar i bilen är jag tveksam till. Till tex. Volvo går det att köpa hdd att ha i bagaget för mp3. Har funnits sedan typ -02. Original tillbehör...

Men jag vet faktiskt inte om en bilstereo klarar av extern hdd... Det är något med kontrollern tror jag? Ett minneskort / minnepinne läser den av som "ett rent minne" typ.... Det är iaf den förklaringen jag har fått.
Men det finns ju USB-minnen på upp till 16gb för en vettig peng idag, och det bör väl räcka för en och annan playlist?

Permalänk

Testa, Det kan ju inte gå mer än åt helvete

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takatalvi91:

Hej! Jag har nyss köpt en ny bilstereo (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/b...) med USB, AUX, stöd för iPod/iPhone m.m. (dock en aningen billigare variant) och undrar om det skulle gå att köpa en extern hårddisk, t.ex. http://www.inet.se/artikel/4303924/lacie-rikiki-usb-3-0-1tb, och koppla in i den? Har läst runt en del på SweClockers samt googlat lite men det enda jag hittat är en massa trådar från 2007 eller tidigare, vilket inte känns så aktuellt alls, och någon från början av 2010 men dom kom inte riktigt fram till något vettigt.

Är det någon som testat något liknande och fått det att fungera?

ett tips annars. använd spotify i telefonen, och streama till bilstereon via aux/blåtand, alltid skönt om man saknar någon låt där ute i bilen å inte behöver åka hem, utan bara söka å lägga till

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

ett tips annars. använd spotify i telefonen, och streama till bilstereon via aux/blåtand, alltid skönt om man saknar någon låt där ute i bilen å inte behöver åka hem, utan bara söka å lägga till

Han har en poäng

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte säkert om det kommer att funka, det finns ju olika spelare, men om den stödjer filsystemet så bör det gå, tänk på att en hdd drar mera effekt också än ett usbminne, den kanske behöver en strömförsörjning från bilen o inte från stereon.
Du har ingen driva att testa med om det funkar signalmässigt?

Driva? Såhär står det i alla fall i manualen till bilstereon:

"USB-minnesenhet
• Spelbar mapphierarki: upp till åtta nivåer (en praktiskt användbar hierarki består av
mindre än två nivåer).
• Spelbara mappar: upp till 500
• Spelbara filer: upp till 15 000"

Så enligt manualen verkar det nästan som att det ska funka oavsett om det är en HDD eller minnepinne, dock är 500 mappar/15000 filer lite väl lite, det är ju typ det jag rymmer på iPoden ändå. Såg dock att Pioneers dyrare stereor stödde upp till 6000 mappar, men fortfarande bara 15000 filer.

Skrivet av biorrith:

Att en hdd skulle paja för att den vibrerar i bilen är jag tveksam till. Till tex. Volvo går det att köpa hdd att ha i bagaget för mp3. Har funnits sedan typ -02. Original tillbehör...

Men jag vet faktiskt inte om en bilstereo klarar av extern hdd... Det är något med kontrollern tror jag? Ett minneskort / minnepinne läser den av som "ett rent minne" typ.... Det är iaf den förklaringen jag har fått.
Men det finns ju USB-minnen på upp till 16gb för en vettig peng idag, och det bör väl räcka för en och annan playlist?

Men 16GB ger mig inte så mycket, jag har redan en iPod på 120GB och anledningen till att en HDD skulle vara najs är för att jag har ca 250GB musik och skulle vilja kunna ta med mig allt, eftersom jag ska på en ca 500 mil lång bilresa, haha.

Skrivet av TroNi:

Testa, Det kan ju inte gå mer än åt helvete

Kanske det bästa och mest konkreta svar jag fått hittills!

Skrivet av Playboy_1338:

ett tips annars. använd spotify i telefonen, och streama till bilstereon via aux/blåtand, alltid skönt om man saknar någon låt där ute i bilen å inte behöver åka hem, utan bara söka å lägga till

Problemet med Spotify är att det inte finns så mycket av musiken jag lyssnar på där, plus att jag inte har Premium. Funderar dock på att skaffa Free Trial-grejen just innan jag åker, så kan jag har det som en liten extrakälla av musik i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Drive skulle det stå, stavfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Drive skulle det stå, stavfel.

Okej, jo jag har ju en vanlig extern hårddisk med separat strömförsörjning, så jag kan ta och testa med den om det går!

Permalänk
Rekordmedlem

Den kan nog funka om den inte kör ntfs, jag tror inte bilstereon gillar ntfs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den kan nog funka om den inte kör ntfs, jag tror inte bilstereon gillar ntfs.

Ja, NTFS borde inte funka, så det testar jag inte ens. Testade att formatera den till exFAT (det enda andra alternativet jag kunde välja i Windows formateringsdialog), och då blev det ERROR 23 i stereon, fick sedan ett tips att ladda ner ett program så jag kunde formatera den i gammal hederlig FAT32, så då gjorde jag det och vips så funkade det.

Däremot har jag inte testat hur mycket den klarar av, det står ju något i manualen om 500 mappar/15000 filer, så det ska jag testa, men den klarar åtminstone att öppna och spela upp låtar från en 1TB hårddisk. Det var dock en mardröm att försöka bläddra omkring i mappnamnen med den lilla 10-digit-skärmen som inte ens kan tänka sig att skrolla lite åt sidan så man ser vad det står! Plus att den verkar ha problem med ID3-taggarna. Men som sagt, nästa steg jag ska kolla är om den klarar av att spela upp mer än 500 mappar/15000 filer.

Permalänk
Skrivet av Takatalvi91:

Ja, NTFS borde inte funka, så det testar jag inte ens. Testade att formatera den till exFAT (det enda andra alternativet jag kunde välja i Windows formateringsdialog), och då blev det ERROR 23 i stereon, fick sedan ett tips att ladda ner ett program så jag kunde formatera den i gammal hederlig FAT32, så då gjorde jag det och vips så funkade det.

Däremot har jag inte testat hur mycket den klarar av, det står ju något i manualen om 500 mappar/15000 filer, så det ska jag testa, men den klarar åtminstone att öppna och spela upp låtar från en 1TB hårddisk. Det var dock en mardröm att försöka bläddra omkring i mappnamnen med den lilla 10-digit-skärmen som inte ens kan tänka sig att skrolla lite åt sidan så man ser vad det står! Plus att den verkar ha problem med ID3-taggarna. Men som sagt, nästa steg jag ska kolla är om den klarar av att spela upp mer än 500 mappar/15000 filer.

Så det fungerade utan problem? Måste ta å testa detta, fast jag tror man ska använda sig av en 1,8" HDD så man slipper den externa strömförsörjningen.