Spotify öppnar i USA

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2011/07/14/spotify-us-premium-service...
Här är många som vill ha invites, de går åt som smör! Alla ni med premium och en hög orörda invites borde dela med er

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Jo jag har faktiskt koll, jag har två bröder som använder sig av spotify, om jag sitter och spelar eller surfar på samma nät så märker jag av om spotify är igång direkt. Ökad latens märker man av först, sedan fryslagg och andra obehagligheter. Då kan man räkna in att vi har fibernät också, nuvarande 100/10. Det lär inte påverka personen som sitter vid datorn, det är alla andra i nätverket.

Även om spotify har cashe-lagring så använder sig tjänsten sig av användarens uppkoppling för att sprida musiken. De använder sig av P2P för att minska belastningen på servrarna vilket kan tyckas är bra i längden, samma teknik som de flesta torrent klienter använder. Dock så dödar detta bandbredd som smör i solsken. Cashe-lagringen är ju bra om man lyssnar på samma låtar om och om igen, men som många gör idag så snappar man ständigt upp ny musik.

Polarn kan tex. inte ha skype igång samtidigt som spotify, då börjar kvaliten på samtalet gå ner och störningar uppstår. En lösning då vore ju att begränsa bandbredden varje dator kan få, dock jag har ingen sådan funktion i routern och externa program känns onödigt. Så om att spotify skulle döda bandbredd, det är inget jag hittar på.

Slutsats?

Spel och P2P passar inte bra ihop...

ehh va? jag känner inte en enda person med de problemen :S
Verkar som ni har något problem med ert nätverk.
Jag spelar bara onlinespel och kör spotify i bakgrunden. Får samma ping med eller utan spotify igång
Spotify drar inte alls mycket bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Den stora grejen med Dark Side of The Moon var ju att albumet var ETT musikstycke i nio delar. Inte nio enskilda låtar. Att man kan köpa en låt och låta bli resten är ju inget annat än en återgång till singelformatet som regerade före mitten av 60-talet.

Hela grejen med album är ju att musikerna ska presentera en hel uppsättning med sånger, med kontraster och flytande övergångar som skapar en helhet. Det ska vara en symfoni om du vill kalla det så. Idag har man gått över till fyra minuters lyssnande vilket helst ska följas av en helt annan musiker och helt annan musikstil.

Jag håller helt med dig, men samtidigt så förändras tiderna och i de allra flesta fall (med en del undatag, såklart) så är de album som skapas även av erfarna, väletablerade musiker oftast av medioker kvalitet (det kan gälla musiken som sådan, eller mixning/mastering). Det är ofta bara ett spår, eller kanske två, som faktiskt är värda att lägga sin tid på och om det ändå är så som musiken idag ser ut så ser jag inget problem med att lyssna på "digital media" och köpa enstaka låtar.
Själv har jag använt spotify en del för att lyssna på just sådan musik där det bara är ett enstaka spår på ett helt album som är bra, eller för att provlyssna ett album innan köp, men för det lilla jag använt det så är det inte värt att betala för det, så när de begränsade gratisvarianten har jag slutat använda det.
Att KÖPA musik som digital media med DRM-skydd och all skit skulle inte falla mig in (jag köper inte CD-skivor heller, om jag vet att de är kopieringsskyddade). Jag vill ha en fil som är förlustfritt komprimerad som jag kan göra vad jag vill med, dvs koda om den till vilket format som helst och spela den var som helst osv. Så länge jag inte kan göra det så är det, tyvärr, så att jag kommer att välja mer tvivelaktiga metoder för att lyssna på sådana alster och så kommer jag att fortsätta köpa de skivor som har så mycket bra material att de är värda pengarna. Med tänke på den OTROLIGT höga kvalitet som dagens musik håller så är det inte någon betungande post i budgeten att köpa de få skivor som är värda att kallas musik.
Jag tycker att det är en mycket tråkig utveckling och det blir svårare och svårare att hitta bra musik. :-/