Vilka mekaniska tangentbord med svensk layout kan ni rekommendera?

Permalänk
Inaktiv

Vilka mekaniska tangentbord med svensk layout kan ni rekommendera?

Helst de mekaniska utan en massa bling bling tex Steelseries. Jag har kollat närmare på detta tangentbord. Är det något att rekommendera?

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764

Permalänk
Medlem

Jag har det fast med bruna switchar. Jag skulle varmt rekommendera det om inte Q-pad MK-80 var mer prisvärt i dagsläget. Missförstå mig inte, det är ett riktigt bra tangentbord. Men du kommer att hamna 400kr dyrare än ett Mk-80 och så mycket bättre är det inte. Speciellt inte om du är ute efter blå cherry-switchar. Ska du ha bruna som jag har så har du inte så mycket att välja på. Då är det Filco som gäller.

edit.

Läste igenom ditt inlägg igen och missade en del. Här har du mitt köpråd angående mekaniska tangentbord.

Allt handlar om känsla, så åk till närmaste varuhus och testa svarta och blåa cherry switchar. Bruna är mellansteget och det lär du inte få tag på i Sverige. Min spontana känsla när jag testade mekaniska svarta switchar var att dom var sega och på tok för lika "vanliga" tangenter. Jag älskade dock blå switchar för att dom gav så pass bra respons. Kompromissen blev bruna för att gumman skulle ha en chans att sova när man hamrar på. Jag är riktigt nöjd med kompromissen. Dock så skulle jag ha tagit ett handlovsstöd till mitt tangentbord. Det är aningen högt för mig.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Jag kan inget annat än att rekommendera Steelseries 6Gv2 tangentbordet. Djävulskt gediget och ruskigt skönt att knappa på

Visa signatur

Intel Core i7 2600K @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth P67 | 8GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600 MHZ | Geforce GTX 570 @ 800, 2050 MHZ | Silverstone Fortress 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av c0rn:

Jag har det fast med bruna switchar. Jag skulle varmt rekommendera det om inte Q-pad MK-80 var mer prisvärt i dagsläget. Missförstå mig inte, det är ett riktigt bra tangentbord. Men du kommer att hamna 400kr dyrare än ett Mk-80 och så mycket bättre är det inte. Speciellt inte om du är ute efter blå cherry-switchar. Ska du ha bruna som jag har så har du inte så mycket att välja på. Då är det Filco som gäller.

edit.

Läste igenom ditt inlägg igen och missade en del. Här har du mitt köpråd angående mekaniska tangentbord.

Allt handlar om känsla, så åk till närmaste varuhus och testa svarta och blåa cherry switchar. Bruna är mellansteget och det lär du inte få tag på i Sverige. Min spontana känsla när jag testade mekaniska svarta switchar var att dom var sega och på tok för lika "vanliga" tangenter. Jag älskade dock blå switchar för att dom gav så pass bra respons. Kompromissen blev bruna för att gumman skulle ha en chans att sova när man hamrar på. Jag är riktigt nöjd med kompromissen. Dock så skulle jag ha tagit ett handlovsstöd till mitt tangentbord. Det är aningen högt för mig.

Tack för det ingående svaret!

Jag har hittat denna och på bilden på produktsidan kan man tyda en Svensk layout. Finns de alltså i Svensk layout?

http://www.cherrycorp.com/english/keyboards/Office/G80_3000_M...

edit: såg nu att det var den tyska men jag ska fråga dem om det går att få tag i en svensk version.

Permalänk
Medlem

Steelseries 6Gv2 är ett bra och prisvärt köp!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Senior

Permalänk

Köp! Skämt o sido, skulle rekommendera att du åker ut till närmaste Mediamarkt/Elgiganten och knappar på Steelseries G6v2 och Blackwidow (svarta respektive blåa MX-switchar). Har själv två Filco (bruna och blåa switchar) och ett Cherry G80-3000 (blåa) och jag skulle inte rekommendera G80-bordet framför något av Filcovarianterna. Keycapsen är låga och ger inte alls samma känsla som hos ett Filco + att stabiliserarna är värdelösa, alldeles för mycket motstånd i de tangenterna. Sen har Cherrybordet bara 2KRO.

Denna post är skriven på bordet du länkade, helt underbar skrivkänsla. Visst, det låter som fan men vad gör det? Det är ljuv musik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anomander:

Köp! Skämt o sido, skulle rekommendera att du åker ut till närmaste Mediamarkt/Elgiganten och knappar på Steelseries G6v2 och Blackwidow (svarta respektive blåa MX-switchar). Har själv två Filco (bruna och blåa switchar) och ett Cherry G80-3000 (blåa) och jag skulle inte rekommendera G80-bordet framför något av Filcovarianterna. Keycapsen är låga och ger inte alls samma känsla som hos ett Filco + att stabiliserarna är värdelösa, alldeles för mycket motstånd i de tangenterna. Sen har Cherrybordet bara 2KRO.

Denna post är skriven på bordet du länkade, helt underbar skrivkänsla. Visst, det låter som fan men vad gör det? Det är ljuv musik

De två förstnämnda är alldeles för mycket fjortis bling bling för mig. De är säkert väldigt bra men jag vill ha lite mer stilrent.

Jag har kollat på Filcos men du kan rekommendera mig dem alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

De två förstnämnda är alldeles för mycket fjortis bling bling för mig. De är säkert väldigt bra men jag vill ha lite mer stilrent.

Jag har kollat på Filcos men du kan rekommendera mig dem alltså?

Rekommenderar Filco Majestouch med valfria switchar (jag har bruna.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Sitter själv på svarta switchar då jag gamear mycket. Prövade dem blåa men föll mig mig inte i smaken ansåg dom inte kändes robusta. Steelseries 6g V2 är ett bra köp enligt mig!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Att köpa ett tangentbord för att det är mekaniskt är fel. Det gäller att köpa ett som har önskad typ utav mekaniska brytare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag anser inte bruna vara liknande blåa. Blåa är blåa och de är ganska unika.

Om man ändå ska köpa från keyboardco så rekommenderar jag bruna. Blåa och svarta finns mer prisvärda att få tag i i Sverige. Och bruna är den typen av switch som borde funka för de flesta och det mesta. Och köp filcos handledsstöd. De är dyra, men lätt värda pengarna. Finns i två bredder, välj med omsorg.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av dj christian:

De två förstnämnda är alldeles för mycket fjortis bling bling för mig. De är säkert väldigt bra men jag vill ha lite mer stilrent.

Jag har kollat på Filcos men du kan rekommendera mig dem alltså?

Jag menade att du skulle ta dig ut till en fysisk butik för att känna på switcharna så du vet vilket Filco du ska köpa

Gällande blåa och bruna switchar så är det som föregående talare säger - en stor skillnad. De bruna kan lätt uppfattas som linjära om du slår ned fingrarna rejält (något jag själv gör när jag skriver fort). De blå känner du fortfarande av bumpen på även om du smattrar på för glatta livet. Vilka jag tycker bäst om kan jag inte säga. varierar från dag till dag.

Om du skulle chansa o beställa ett Filco och mot förmodan inte blir nöjd är det nog inga större svårigheter att få det sålt, rätt bra snurr på andrahandsmarknaden för mekaniska bord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anomander:

Jag menade att du skulle ta dig ut till en fysisk butik för att känna på switcharna så du vet vilket Filco du ska köpa

Gällande blåa och bruna switchar så är det som föregående talare säger - en stor skillnad. De bruna kan lätt uppfattas som linjära om du slår ned fingrarna rejält (något jag själv gör när jag skriver fort). De blå känner du fortfarande av bumpen på även om du smattrar på för glatta livet. Vilka jag tycker bäst om kan jag inte säga. varierar från dag till dag.

Om du skulle chansa o beställa ett Filco och mot förmodan inte blir nöjd är det nog inga större svårigheter att få det sålt, rätt bra snurr på andrahandsmarknaden för mekaniska bord.

Har ingen möjlighet och testa Filco tng. Så vitt jag vet så säljer ingen fysisk butik i Sverige dem så det den möjligheten får uteslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Har ingen möjlighet och testa Filco tng. Så vitt jag vet så säljer ingen fysisk butik i Sverige dem så det den möjligheten får uteslutas.

Han menade att du skulle gå till en butik som har Razer Black Widow och Steelseries 6Gv2, eftersom den förstnämnda har blåa switchar (som det du länkade i OP) och det andra har svarta. Bara för att få en känsla för tangenterna.

Jag köpte själv ett Filco tangentbord som jag har haft i några dagar nu, med blåa switchar, och jag fullkomligt älskar det. Dock ska man vara beredd på att det låter mycket men jag som bor själv har inga problem med ljudet.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt Razer Black Widow, redan fallit för dom blåa switcharna. Hata bara layouten, blir helt tokig i den! Ni som redan äger en sån. Blir man van efter en stund eller är det fortfarande lika störande? Funderar starkt på lämna tillbaka den och satsa på Filco med blåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Fick precis hem mitt Razer Black Widow, redan fallit för dom blåa switcharna. Hata bara layouten, blir helt tokig i den! Ni som redan äger en sån. Blir man van efter en stund eller är det fortfarande lika störande? Funderar starkt på lämna tillbaka den och satsa på Filco med blåa.

Vad är det för fel på layouten?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Vad är det för fel på layouten?

Tack vare macroknapparna så har dom typ "tryckt ihop tangentbordet och flyttat allt ett steg till höger". Äger du ett själv? Kanske inte ser så farligt ut på bild men blir mycket feltryckande förtillfället bara hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Filco Majestouch precis och den var enorm mot Razer. Fast jag fick inte guld kontakt som det stod. Är det så på er andra oxå som har en Filco? inte för att det gör så mycket men eftersom det stod "gold contacts" på deras sida så blev man lite fundersam.

Permalänk
Medlem

Inet i stockholm har både black widow och 6gv2.
alltså blåa och svarta cherry mx att testa i butik .
Var där och krafsade förra veckan , lutar åt blått för min del!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Fick hem mitt Filco Majestouch precis och den var enorm mot Razer. Fast jag fick inte guld kontakt som det stod. Är det så på er andra oxå som har en Filco? inte för att det gör så mycket men eftersom det stod "gold contacts" på deras sida så blev man lite fundersam.

Var tvungen att kolla för jag noterade det inte ens när jag fick hem tangentbordet, men jag har inte heller guldkontakter. Inte för att det är något jag bryr mig så mycket om då tangentbordet fungerar väldigt bra ändå.

Permalänk
Medlem

Guldkontakter på tangentbord och möss är något gaming-industrin har kommit på för att kunna ta sjukare priser för sina produkter. Hade det varit viktigt med guldplätterade USB-kablar så skulle man få med sånna till varje extern USB-hdd man köper, eftersom man vill ju inte att datan ska bli korrupt i kontakten.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Detkan ju vara så att det är guldpläteradebrytarkontakter. Attguldplätera USBkontakten skulle vara vettigt om även dina USBportar i datorn är det. Det du vill ha är samma material i hane/hona för att minska korrosion. Ären guldpläterad korroderar den andra lättare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slothy:

Var tvungen att kolla för jag noterade det inte ens när jag fick hem tangentbordet, men jag har inte heller guldkontakter. Inte för att det är något jag bryr mig så mycket om då tangentbordet fungerar väldigt bra ändå.

Kan passa på att fråga. Man fick ju med en ps/2 port adapter, men den funkade ej. Är det några spec drivrutiner man måste installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Kan passa på att fråga. Man fick ju med en ps/2 port adapter, men den funkade ej. Är det några spec drivrutiner man måste installera?

Det ska bara fungera. Försök testa om adaptern eller moderkakan är paj.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Det ska bara fungera. Försök testa om adaptern eller moderkakan är paj.

Hmm, moderkortet är ett par månad gammal lik hela datorn. Har båda provat i tangentbordsporten samt musporten men vill ej fungerar. Kan det inte vara fel på adaptern då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Kan passa på att fråga. Man fick ju med en ps/2 port adapter, men den funkade ej. Är det några spec drivrutiner man måste installera?

Inga drivrutiner, dock var jag tvungen att starta om datorn innan den fungerade.

Permalänk
Medlem

Ska du köra med tangentbordet inkopplat i PS/2 porten (via adapter eller på annat sätt) måste du ha det anslutet när du startar datorn. Det går inte att koppla in för första gången under drift som USB gör.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Funkade efter man hade startat om datorn. Min Filco Majestouch blev ännu underbarare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Helst de mekaniska utan en massa bling bling tex Steelseries. Jag har kollat närmare på detta tangentbord. Är det något att rekommendera?

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764

Ursäkta men vad med Steelseries är blingbling?! MK-80 är ju ett rymdskepp i förhålllande!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080