Permalänk

NAS "somnar" i Finder

Hej,

har ett Netgear ReadyNAS NV+ och en Mac Mini. Denna installation visar och streamar alla mina
filmer, till bl.a Ipad, Apple TV och min Popcorn.

Nu till problemet, mitt NAS un-mountas med ojämna mellanrum i Finder, så streaming inte fungerar. Jag blir galen på att behöva gå ner i källaren, starta upp projektorn och mounta NAS:et sent på kvällen bara för att kunna titta på film på annan enhet.

Varför blir det på detta vis? Hur kan man se till att det alltid är mountat?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Vad händer om du lägger in den som Login item på Minin? Om du går till system preferences -> accounts -> login items och lägger till NAS:en där så mountas den varje gång du startar datorn. Se till att spara eventuella lösenord i din keychain.

Permalänk
Medlem

Låter som ett fel med din NAS. Varför måste du gå till NASen och mounta för? Varför gör du inte det direkt på Mac Minin?

Eller kan du förklara hur du har kopplat?

Permalänk

Det är nog jag som förklarat fel, självklart mountar jag i Finder (på Mac Mini), inte i NAS:et.

Permalänk
Skrivet av Mafnus:

Vad händer om du lägger in den som Login item på Minin? Om du går till system preferences -> accounts -> login items och lägger till NAS:en där så mountas den varje gång du startar datorn. Se till att spara eventuella lösenord i din keychain.

Ska testa detta! Tack!

Permalänk

Fungerade inte heller...

NAS:et unmountar sig själv med oregelbundenhet.
Visst att man kan starta NAS:et vid uppstart. Men jag vill ju att det ska vara mountat alltid, eftersom datorn står på dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Det är väl nån strömsparfunktion eller ngt i NASet du får stänga av då..

Permalänk

Nope, ingen sån funktion aktiverad.
Kan ju tillägga att NAS:et är alltid tillgängligt på min PC, så felet bör ligga
på Mac:en.

Permalänk
Medlem

Vilket protokoll använder du dig utav för att prata med din NAS? Tänkte så det inte är något med samba eller AFP som spökar till det för dig. Testa att leka runt med dom olika och se om du får samma problem med alla protokoll.