Permalänk

Tungt Speldator! 10-13k

Yo Sweclockers! Whats up?

Vad behöver jag?
Jag skulle behöva en ny dator för spel framförallt och har en budget till det på ca 10-13k, föredrar någonstans mitt emellan det.

Vad gör jag på datorn?
Jag lirar spel framför allt, kollar mycket filmer, lyssnar på musik etc. Det spel som jag lirar är WoW, så om det finns ngn särskilt utrustning som är ultimat för det så uppskattas det.

Jag själv har inte särskilt stor koll när det kommer till datorer därför vill jag att montering ska inkluderas i priset, samt ett windows 7. Någon märkvärdigt chassit behövs inte.

Hört att inet är en tugt sida.

Tack på förhand, alla svar uppskattas!

Mvh

Scott J

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636016/2011-07-19

Skippar du SSD'n är det -1800kr och prestandan kommer räcka gott och bli över även då ..
men vänta gärna på en andra eller fem andra åsikter, alltid bra!
Vet även inte hur inet gör med processor kylare och extra fläktar i ett chassi vid montering.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/636033/14k

Nåt sånt där låter det som att du vill ha.. svårt att hålla sig under 13k dock med både OS och montering.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

Tack benji!

Var lite över budget och inget Windows 7 annars ser de ju grymt ut, tack för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem

Glömde visst dvd'n d; men som sagt, är du desperat att komma under 13000 så skippa ssdn, den är bara väldigt rolig att ha, inte nödvändig

edit: Kör på pixos alternativ förresten! Var bättre Är bara lite orolig för värmen från kommer från SLI uppsättningen. Har dock ingen erfarenhet i SLI(än d;) men bara, tänk påt.

Permalänk

Alright tack Pixo!

Jag kan sträcka mig upp till ca 14500 om det behövs. menar mest 13k för just datorkomponenter bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScottJoebeat:

Alright tack Pixo!

Jag kan sträcka mig upp till ca 14500 om det behövs. menar mest 13k för just datorkomponenter bara

14105:- går mitt förslag på och där ingår win7, montering och dvd. Blir förstås billigare om man tar bort SSD'n även i mitt fall

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjipod:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636016/2011-07-19

Skippar du SSD'n är det -1800kr och prestandan kommer räcka gott och bli över även då ..
men vänta gärna på en andra eller fem andra åsikter, alltid bra!
Vet även inte hur inet gör med processor kylare och extra fläktar i ett chassi vid montering.

SSD är starkt rekommenderat i den budgeten du har så det ska du absolut ha. Skulle hellre lägga pengar på ett 570, billigare nätdel(men 80+) och ett billigare chassi (typ det svarta R3 eller billigare som dessutom är bra), skippa mATX och kör ATXmoderkort istället. Det får ju plats.

Kylaren monterar inte inet så det får bli en annan också.

Operativsystem får vi inte glömma heller.

Här är mitt bidrag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636067/12k

bara slänga in ett till grafikkort när du tycker att prestandan börjar tryta.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjipod:

Glömde visst dvd'n d; men som sagt, är du desperat att komma under 13000 så skippa ssdn, den är bara väldigt rolig att ha, inte nödvändig

edit: Kör på pixos alternativ förresten! Var bättre Är bara lite orolig för värmen från kommer från SLI uppsättningen. Har dock ingen erfarenhet i SLI(än d;) men bara, tänk påt.

SLI ger ifrån sig lite värme ja som tur är ingår det en 140mm fläkt till Arc chassit som du kan välja att stoppa på sidan så den blåser ut mesta av värmen där. Alternativt lägga till ytterligare en fläkt för det endamålet.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Paketen som postats tycker jag behöver en översyn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636067/12k - 1x 570 - Köp ett till när du tycker att du behöver mer prestanda.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636303/13k - 2x 560 ti - Grym prestanda nu men dyrare uppgradering sen.

Lägg till en 120 mm fläkt och sätt på vänsterplåten som blåser in på grafikkorten kan vara en bra idé.

Samt en lagringsdisk kan vara att föredra, glömde den.

http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Ouf!

Ser tungt ut med 2 graffikkort!

Som sagt tidigare har jag ingen större koll på datorer, därför utlämnar jag mig helt och litar på er!

bara allt fungerar ihop och har lagom med kylning etc så blir jag nöjd

tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScottJoebeat:

Ouf!

Ser tungt ut med 2 graffikkort!

Som sagt tidigare har jag ingen större koll på datorer, därför utlämnar jag mig helt och litar på er!

bara allt fungerar ihop och har lagom med kylning etc så blir jag nöjd

tack för alla svar!

Kika på mina två paket där, tycker dessa är lite mer finputsade och prisvärda.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Det tycker jag också, vilken rekommenderar du, om du skulle gå endast på prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScottJoebeat:

Det tycker jag också, vilken rekommenderar du, om du skulle gå endast på prestanda?

Prestanda för nuläget så skulle jag välja den med 2 stycken 560 i SLI. Listan som hette 12k.

För mer prestanda(när du köper ett till 570 när du har pengar och om du behöver) och framtidssäkerhet skulle jag välja den som heter 13k som "bara" har ett 570.

Glöm inte att lägga till en lagringsdisk (typ den jag länkade) i vilket av paketen du än väljer, råkade glömma det.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktist vilja påstå att det i dagsläget räcker gott och väl med bara 1st Gigabyte GTX 560 Ti OC. Köpte nyss en rigg som liknar SweClockers sommardator (läs artikeln om du inte redan gjort http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommarda...) för ca 11 000:- (utan montering och win7). Jag kör WoW på high utan problem, maxar MW2 och kör Crysis 2 på Ultra med DirectX 11. Man kommer även kunna köra MW3 och BF3 när det kommer om nu så önskas, annars är det lätt att bara köpa ett till 560 vid ett senare tillfälle om du känner att prestandan inte räcker (då är det dessutom förmodligen billigare). Som du själv säger så är du inte så insatt i datorer så jag tror att du tror att du behöver mer kräm i burken än vad som egenligen behövs. Dessutom är SSD inte nödvändigt enligt mig, det är fortfarande dyrt och oroligt på marknaden, nu senast p.g.a. Intels 8MB bug. Byter du ut SSD mot en 7200rpm disk så sparar du ca 1000kr, men windows och övriga saker du lägger på disken kommer dock få aningens längre laddningstider. Om vi tar wow som exempel kommer det i princip bara påverka hur lång tid du måste stirra på laddningsskärmarna, väl ingame kommer det inte påverka avsevärt mycket.

Om du frågar mig så skulle jag nog rekommendera SweClockers sommardator till dig dock med några modifikationer.
Något såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/636396/2011-07-19, du verkar inte vara typen som kommer sätta igång att överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Jag skulle faktist vilja påstå att det i dagsläget räcker gott och väl med bara 1st Gigabyte GTX 560 Ti OC. Köpte nyss en rigg som liknar SweClockers sommardator (läs artikeln om du inte redan gjort http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommarda...) för ca 11 000:- (utan montering och win7). Jag kör WoW på high utan problem, maxar MW2 och kör Crysis 2 på Ultra med DirectX 11. Man kommer även kunna köra MW3 och BF3 när det kommer om nu så önskas, annars är det lätt att bara köpa ett till 560 vid ett senare tillfälle om du känner att prestandan inte räcker (då är det dessutom förmodligen billigare). Som du själv säger så är du inte så insatt i datorer så jag tror att du tror att du behöver mer kräm i burken än vad som egenligen behövs. Dessutom är SSD inte nödvändigt enligt mig, det är fortfarande dyrt och oroligt på marknaden, nu senast p.g.a. Intels 8MB bug. Byter du ut SSD mot en 7200rpm disk så sparar du ca 1000kr, men windows och övriga saker du lägger på disken kommer dock få aningens längre laddningstider. Om vi tar wow som exempel kommer det i princip bara påverka hur lång tid du måste stirra på laddningsskärmarna, väl ingame kommer det inte påverka avsevärt mycket.

Om du frågar mig så skulle jag nog rekommendera SweClockers sommardator till dig dock med några modifikationer.
Något såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/636396/2011-07-19, du verkar inte vara typen som kommer sätta igång att överklocka

Det räcker säkerligen gott och väl med ett 560 ti och utan SSD men om budgeten tillåter både två 560 ti och en SSD så är det klart att grabben ska ha det!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636594/uppdaterad-560-ti-sli

Här har du min uppdaterade lista som jag skulle köpa om jag skulle köpa dator idag.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Tack som fan för alla svar, det ser riktigt tungt ut, men med dubbla graffikkort och SSD är det tillräckligt med kylning, fläktar etc i paketet?

Permalänk
Medlem

SSDn avger ingen värme att tala om men det gör ju däremot två grafikkort så det kan iofs vara smart att lägga till en 120mm fläkt och sätta på vänsterplåten som blåser in på grafikkorten finns för strax över en hundring.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Det räcker säkerligen gott och väl med ett 560 ti och utan SSD men om budgeten tillåter både två 560 ti och en SSD så är det klart att grabben ska ha det!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/636594/uppdaterad-560-ti-sli

Här har du min uppdaterade lista som jag skulle köpa om jag skulle köpa dator idag.

Istället för 2st 560 ti så skulle jag nog tagit 1st 580 (http://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-1...) :).

För att citera Andreas Dimestam:
"Geforce GTX 580 är det snabbaste grafikkortet med en enkel GPU och därför valet i lyxdatorn (SLI/CF har en del problem och passar inte särskilt bra till nybörjare). Radeon HD 6970 och Geforce GTX 570 är steget under och förmodligen en gnutta mer prisvärt.

Geforce GTX 560 Ti räcker dock till det allra mesta, särskilt om du spelar i 1080p och inte absolut måste skruva upp alla inställningar till max. :)"
#11167186

Permalänk

Alright låter grymt, tack! monterar inet alla fläkter etc också eller? har du nå koll på det?

Permalänk

Ah ok ska kolla på det också då, tack Mempatch. 4k låter ju lite mycket dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScottJoebeat:

Tack som fan för alla svar, det ser riktigt tungt ut, men med dubbla graffikkort och SSD är det tillräckligt med kylning, fläktar etc i paketet?

Chassit som blagi har valt innehåller 3st förmonterade fläktar (front, bak, topp) så luftgenomströmmningen bör inte vara några problem. Men som blagi säger kan man köpa en till och sätta på sidoplåten, annars så kan man alltid flytta fläkten som sitter i toppen och sätta den på sidoplåten om man inte vill köpa en till.

Skrivet av ScottJoebeat:

Ah ok ska kolla på det också då, tack Mempatch. 4k låter ju lite mycket dock

2st 560 Ti = 3926:-
1st 580 = 4261:-

Diffar 335:-

Permalänk

mhm inte så stor skillnad där iof, de e sant, men är 1x 580 bättre än 2x560 då?

Permalänk
Medlem

Är det inte wow som har så dåligt SLI stöd? Kan ju vara värt att tänka på om det är det som spelas mest.

Permalänk

Läste precis från den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1022682-gtx-560-...

Verkar kunna strula med SLI för vissa spel å med drivrutiner!

Vad rekommenderar ni, som nämnt lirar ju wow mestadels på datorn, 2x560 elr 1x580 isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScottJoebeat:

Läste precis från den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1022682-gtx-560-...

Verkar kunna strula med SLI för vissa spel å med drivrutiner!

Vad rekommenderar ni, som nämnt lirar ju wow mestadels på datorn, 2x560 elr 1x580 isf?

Till WoW räcker det som jag nämnt tidigare med 1st 560 Ti. Men vill då du verkar ha råd och vill ha en mer kraftfull dator lägger jag min röst på 1st 580. Värt att notera är att jag själv aldrig har kört med SLI-konfiguration någon gång så det enda jag kan gå på är vad jag har läst om det, för du är långt ifrån ensam att ställa den här frågan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScottJoebeat:

Alright låter grymt, tack! monterar inet alla fläkter etc också eller? har du nå koll på det?

Det gör dom, bara skriva i det beställningen var du vill ha fläktarna, annars hör Inet av sig/monterar var det är bäst (enligt dem).

Skrivet av Hanslar:

Är det inte wow som har så dåligt SLI stöd? Kan ju vara värt att tänka på om det är det som spelas mest.

Det var nog mer förr, tror det är bättre med DX 11 stödet som wow fått. Jag spelar mest wow också och crossfire funkar ju helt okej, dock inte lika bra skalning som i andra spel ska ju självklart tilläggas.

Skrivet av ScottJoebeat:

Läste precis från den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1022682-gtx-560-...

Verkar kunna strula med SLI för vissa spel å med drivrutiner!

Vad rekommenderar ni, som nämnt lirar ju wow mestadels på datorn, 2x560 elr 1x580 isf?

Jo det kan det säkerligen vara lite strul, jag vill dock ändå säga att jag tror att det är lite av ett rykte som ligger kvar sen förr. Jag själv har aldrig haft problem med det.

För övrigt angående 580 vs 560 ti SLI så är det ju mycket bättre prestanda i 560 ti SLI.

Som vi ser här på prestandaindex

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Känns som att tråden förvandlades till en diskussion snarare än rådgivning, nu ska vi inte överväldiga killen!
Jag summerar upp det som jag ser det:
560 räcker just nu
560 i sli räcker långt framöver men medföljer komplikationer(installation och mer allmän service för att hålla det up-to-date) och värme.
580 är lättsamast men även dyrast
SSD är inte nödvändigt, vänta lite med det.

Sen är jag bara självlärd och allmänt datorintresserad, ta inte det jag säger som fakta.

)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dubbla 580 för SLI där har vi sådan tung speldator som trådens rubrik frågar efter

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjipod:

Känns som att tråden förvandlades till en diskussion snarare än rådgivning, nu ska vi inte överväldiga killen!
Jag summerar upp det som jag ser det:
560 räcker just nu
560 i sli räcker långt framöver men medföljer komplikationer(installation och mer allmän service för att hålla det up-to-date) och värme.
580 är lättsamast men även dyrast
SSD är inte nödvändigt, vänta lite med det.

Sen är jag bara självlärd och allmänt datorintresserad, ta inte det jag säger som fakta.

)

Skickades från m.sweclockers.com

"Räcker" - han har ju pengar över så då kan han slippa nöja sig tycker jag.
Installationen av korten både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt sköter ju inet.
SSD är visst inte nödvändigt men ooo så skönt det är!

Samma, men jag är dessutom PC-tekniker ;P;P

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850