Hur mycket minne kan jag ha på mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne kan jag ha på mitt moderkort?

Tjena!

Undrar hur mycket RAM jag kan ha på min nuvarande data?

Setup:

AMD Phenom II x4 925 @ 2,8 GHz
RAM: 4GB DDR3
Moderkort: Asus M4A785T-M

Vad är max jag kan ha, och kanske ni kan ge tips på vad jag ska välja (inet)?

Mvh
Fredrik

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem

du kan ha maximalt 16gb. då skulle jag föreslå något corsair...
http://www.inet.se/artikel/5315067/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...
och om du vill använda alla 16gb så är det bara att du köper 2st paket men det behövs inte.

Permalänk

Du kan ha 16GB på det moder kortet, Finns ett paket på inet med 16 gb Vengeance minnen där

http://www.inet.se/artikel/5315063/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...

Edit: Tusan, Fluxen var före^^

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Tackar båda!
Är det svårt att sätta in minnena?
Tror inte jag behöver 16 GB, tror 8GB räcker väl vill bara snabba upp datorn lite när den hanterar fler grejer samtidigt

Iförsig har jag redan 4GB DDR3 så behöver jag inte bara köpa 4 GB RAM till?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Tackar båda!
Är det svårt att sätta in minnena?
Tror inte jag behöver 16 GB, tror 8GB räcker väl vill bara snabba upp datorn lite när den hanterar fler grejer samtidigt

Iförsig har jag redan 4GB DDR3 så behöver jag inte bara köpa 4 GB RAM till?

Så skulle det kunna vara, beror på hur många stickor som sitter nu, du har troligtvis 4a stycken platser. Förhoppningsvis sitter det 2 stickor a 2GB nu så då har du plats för 2 till likadana, eller med samma speccs.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Tackar båda!
Är det svårt att sätta in minnena?
Tror inte jag behöver 16 GB, tror 8GB räcker väl vill bara snabba upp datorn lite när den hanterar fler grejer samtidigt

Iförsig har jag redan 4GB DDR3 så behöver jag inte bara köpa 4 GB RAM till?

Jodå, sålänge det är samma minne ska det gå helt problemfritt!

Är du säker på att det är en brist på minne att din dator går långsammare med flera program uppe?
4Gb räcker väldigt långt.

Permalänk
Medlem

Okej

Kanske, bättre att vänta tills nästa inköp istället?
DÅ kan jag skaffa mer RAM, bättre processor och grafikkort
Ska fundera lite på om jag ska skaffa eller inte, vad finns det mer för sätt för att öka farten lite på datan?

Tack för er hjälp!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Tackar båda!
Är det svårt att sätta in minnena?
Tror inte jag behöver 16 GB, tror 8GB räcker väl vill bara snabba upp datorn lite när den hanterar fler grejer samtidigt

Iförsig har jag redan 4GB DDR3 så behöver jag inte bara köpa 4 GB RAM till?

att sätta i minnena är inte alls svårt det är bara att fälla upp några ''krokar'' som håller fast dem sen är det bara att trycka i dem men sätt dem inte åt fel håll för då går dem inte alls..
du kan köpa dem http://www.inet.se/artikel/5315074/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1... då har du 8gb på samma hastighet.
och du använder alla platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PawPaw:

Okej

Kanske, bättre att vänta tills nästa inköp istället?
DÅ kan jag skaffa mer RAM, bättre processor och grafikkort
Ska fundera lite på om jag ska skaffa eller inte, vad finns det mer för sätt för att öka farten lite på datan?

Tack för er hjälp!

att köpa ssd och ha sitt system(os),program osv, på sägs öka snabbheten i datorn mycket.

Permalänk
Medlem

Får nog bli nästa inköp av dator Men tack så mycket för hjälpen.

Är inte RAM i allmänhet ganska billigt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 925 @ 3,02 Ghz | ATI Radeon HD5770 @ 1GB | RAM 4GB DDR3 1600Mhz | Xion AXP 500W | Lexa S | Razer DeathAdder | Razer Lycosa | Steelseries 9HD

www.fredrikweb.se

Permalänk

Jo det är det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti