Hjälp att välja System disk

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja System disk

Hej!
Idag en dator som fungerar som filserver och vmware host. Har även filmer och musik på den. Kör all ned laddning till den. Nu skall den installeras om och jag funderar på om jag kanske skulle passa på att köpa en ssd disk och ha den som system disk. kanske fungerar bättre att ha en ssd till fildelnings disk för exempel torrents.

Vad tror ni fungerar bäst?
Sitter redan några tb diskar i datorn.
Skall ha win 7 64bit på den.

Tack för tips!

Permalänk

Du ska inte ha en SSD i en filserver där filer skrivs och läses extremt många gånger jämfört med en "vanlig" dator. SSD har en begränsad livslängd när de gäller skrivningar och läsningar, så de passar inte i ett sådant system. Visst, de är rätt många läsningar/skrivningar de handlar om, men de tär något kopiöst på disken hur som helst. Kör på en vanlig 7200varvare, de borde funka bra. Visst kan du ha en ssd men kommer inte denna stå på dygnet runt? Då ser jag ingen anledning till att ha en ssd alls...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt!

Tack