Permalänk

Speldator 17k Budget

Hej nu ska de bli en ny dator och skulle behöva lite hjälp angående mitt val av komponenter

http://www.inet.se/kundvagn/visa/630456/spel-2011

- Jag har valt ett 1200 Watt nätagg eftersom jag tänkte att de är väldigt framtidsäkert, det känns säker med 1200 watt eftersom man inte behöver ora sig i framtiden när man uppgraderar om jag måste byta nätagg. En garati på 7 år skadar ju inte heller.
Men hur pass framtidsäker är ett 850 watt nätagg? (Tänker på corsairs)

Jag är väldigt tacksam för kritik, vad som kan bli bättre.

MVH Jesper!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Du kan lugnt hoppa ner till ett 850W nätagg.
det är utan tvekan framtidssäker, om du inte hade tänkt trycka in allt o lite till bara för att det finns plats/du kan.

så hoppa gärna ner ett snäpp på det o lägg dom pengarna på kankse en extra fläkt eller liknande om du har plats.

Visa signatur

jag hade en gång ett aktivt liv, Then i took an arrow to the knee...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av Ludde551:

Jo, men den är ju inte 80+ eller?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Jo, men den är ju inte 80+ eller?

"The Corsair Professional Series HX1050 PSU utilizes advanced DC-to-DC circuitry, and exceeds the requirement for 80 PLUS® Silver certification standards, for up to 88% energy-efficiency."

http://www.corsair.com/power-supplies/professional-series-1.h...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Okej Får nog bli 1050 Watt nätagget, men hur ser resten av mina komponenter ut?
Något som borde ändras eller som ser dumt ut?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Jag kom på en annan sak som jag har funderat på, detta är min första dator jag ska bygga själv.

Med Noctua NH-D14 är de svårt att montera? Hur gör man kylpastan, är den installerad före på 2500k processorn? (om den är ska jag använda den som de kommer med processorn eller den som kommer med Noctua NH-DH14)

+Vad ska man använda för att få bort kylpastan?

Tack på förhand // MVH Jesper

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Hur gör man kylpastan, är den installerad före på 2500k processorn? (om den är ska jag använda den som de kommer med processorn eller den som kommer med Noctua NH-DH14)

Tack på förhand // MVH Jesper

Brukar finnas kylpasta på originalkylaren till processorn, men den behöver du ju inte. Sen så ska det följa med kylpasta till D14. Den ska du använda.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Brukar finnas kylpasta på originalkylaren till processorn, men den behöver du ju inte. Sen så ska det följa med kylpasta till D14. Den ska du använda.

Ok, Låter fint

Bara nyfiken, vad använder man för att få bort kylpasta?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Ser bra ut förutom chassit, fast det är ju en smaksak

Permalänk
Skrivet av Linus333:

Ser bra ut förutom chassit, fast det är ju en smaksak

Jag tycker de ser ganska ballt ut

Btw, Noctua NH-D14 får plats i chassit va?

Borde jag köpa mer fläktar till chassit?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Ingen aning om det får plats men ifall du går in på Noctuas hemsida så har jag för mig att det ska stå vilka chassin deras kylare passar i. Annars kan man kolla måtten o jämföra :).

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Skrivet av Ludde551:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Ingen aning om det får plats men ifall du går in på Noctuas hemsida så har jag för mig att det ska stå vilka chassin deras kylare passar i. Annars kan man kolla måtten o jämföra :).

Tack

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Jag är själv i sista stadiet av att köpa en ny rigg!

Min nya rigg kommer byggas kring denna:

Sweclockers Sommardator 2011

Föreslår att du läser igenom den.

Skillnaden sen i min dator är följande:
Fractal Design Define R3 (för akustiken)
Asus Radeon EAH6970 DC II (för jag är ATi fanboy!)
16gb minnen, dvs. 4x4gb (det är så pass billigt)
2x SSD som jag kommer köra i raid0 (För jag har råd!)
Kommer också byta ut alla fläktar till Scythe Gentle Typhoon 120mm 800rpm (också pga. akustiken)

Sen ska jag vänta och se vilka betyg Corsair H100 Hydro får!
Dels ser den sjukt nice ut, men den verkar också redigt lovande prestanda mässigt!

Sist men inte minst. Kolla alla produkterna på prisjakt.nu istället. Lovar du kan plocka hem en fin peng på den riggen via det!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=c2gZ8er-3cs som du ser i den här videon så räcker ett ax850w gott och väl ifall du skulle vilja köra gtx 580 i sli. Det är nog det ända jag har att klaga på i dit paket utom kanske att jag skulle hellre ta corsair h80 med scythe fläktar istället för nhd14 då den är stor och det kan bli tajt i chassit. Och lite för att jag är något utav en corsair fanboy

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk

Börjar tvivla på valet av chassi, någon som har en gissning hur lång leverans tid de tar för inte angående http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d-svar... (har skickat mail till inet, men kommer ju ta lite tid)
Handlar de om nån extra dag eller typ en vecka lr mer?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

http://www.youtube.com/watch?v=c2gZ8er-3cs som du ser i den här videon så räcker ett ax850w gott och väl ifall du skulle vilja köra gtx 580 i sli. Det är nog det ända jag har att klaga på i dit paket utom kanske att jag skulle hellre ta corsair h80 med scythe fläktar istället för nhd14 då den är stor och det kan bli tajt i chassit. Och lite för att jag är något utav en corsair fanboy

Jo, får nog bli 850W, men blir de tajt med NH-D14?

Har hört Folk som säger ju damm täpper igen väldigt snabbt med alla "vattenkylnings alternativ" eller har jag fel?
+ Är de svårt att montera H80?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Jo, får nog bli 850W, men blir de tajt med NH-D14?

Har hört Folk som säger ju damm täpper igen väldigt snabbt med alla "vattenkylnings alternativ" eller har jag fel?
+ Är de svårt att montera H80?

Det ska vara väldigt enkelt (jag tror att det är lättare än att montera in en d14) men jag har själv inte prövat så jag kan inte uttala mig för mycket om saken

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

Det ska vara väldigt enkelt (jag tror att det är lättare än att montera in en d14) men jag har själv inte prövat så jag kan inte uttala mig för mycket om saken

Jo, kan tänka mig de
Någon som har någon koll hur påståndet stämmer om att Vattenklynings alternativen dammar igen väldigt snabbt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Jo, kan tänka mig de
Någon som har någon koll hur påståndet stämmer om att Vattenklynings alternativen dammar igen väldigt snabbt?

Jag har aldrig hört att slutna vattensystem ska ha några dammproblem..
Antar sen att det är i kylfänset folk pratar om?
Annars finns det oftast en ganska bra garanti att falla tillbaka på!
Om detta är flänset så är det samma för vanliga "luft baserade system" med.
Mycket av detta går ju att undvika till största del genom att ha lite dammfilter på alla ställen där datorn drar in luft.
Min nuvarande rigg har dammfilter på nästan alla ställen en fläkt kan monteras samt jag har lite övertryck i burken.
på nästan 4års tid har jag blåst ut datorn en gång! Och då var det minimalt med damm i den...
dammfiltrerna rengör jag kanske en gång vart 3:e månad…

Permalänk
Skrivet av Crimson:

Jag har aldrig hört att slutna vattensystem ska ha några dammproblem..
Antar sen att det är i kylfänset folk pratar om?
Annars finns det oftast en ganska bra garanti att falla tillbaka på!
Om detta är flänset så är det samma för vanliga "luft baserade system" med.
Mycket av detta går ju att undvika till största del genom att ha lite dammfilter på alla ställen där datorn drar in luft.
Min nuvarande rigg har dammfilter på nästan alla ställen en fläkt kan monteras samt jag har lite övertryck i burken.
på nästan 4års tid har jag blåst ut datorn en gång! Och då var det minimalt med damm i den...
dammfiltrerna rengör jag kanske en gång vart 3:e månad…

Tänkte inte på att de skulle förstöra kylaren utan bara stoppa luften så värmen ökar oerhört mycket och man skulle behöva städa den ofta

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Började kolla på andra kort och såg http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637997 , skiljer bara runt 60 kr om man jämför med de kortet jag valt, värt de?(+frakt så ca 150kr) ?
Kan man ha de kortet i SLI så de fungerar bra?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Började kolla på andra kort och såg http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637997 , skiljer bara runt 60 kr om man jämför med de kortet jag valt, värt de?(+frakt så ca 150kr) ?
Kan man ha de kortet i SLI så de fungerar bra?

Vad sägs om detta kortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616396?
Största anledningen är att kortet dumpar värmen utanför chassit, mestadels. Finns även detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616707.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Skrivet av Decster:

Vad sägs om detta kortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616396?
Största anledningen är att kortet dumpar värmen utanför chassit, mestadels. Finns även detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616707.

Men hur presterar korten om man t.ex. jämför med dem jag länkade?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Då står det asså mellan 4 grafikkort och jag har lite funderingar,

De står mellan:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616707
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616396

http://www.inet.se/artikel/5409206/gigabyte-geforce-gtx-580-1...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637997 (Är detta kortet större en ett vanligt 580?, är de så stort så man inte kan köra SLI?)

Hur skiljer prestandan mellan alla korten,?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Tacksam för svar så fort som möjligt angående valet av Grafikkort om någon har koll, Beställer paketet Ikväll

Btw, Tack för alla svar jag har fått har varit hjälpsamt

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att matrix platinum är det bästa grafikortet, men det är nog lite slöseri med pengar om du inte har tänkt överklocka det

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

Skulle nog säga att matrix platinum är det bästa grafikortet, men det är nog lite slöseri med pengar om du inte har tänkt överklocka det

Men de skilje ju knappt ngt mellan den och gigabyes variant

Kommet inte överklocka den överdrivit mycket ;-).

Kan man köra matrix i SLI lr är den för stor?
Får gära rekommenderad något kort som skulle passa bättre om de finnt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper943:

Men de skilje ju knappt ngt mellan den och gigabyes variant

Kommet inte överklocka den överdrivit mycket ;-).

Kan man köra matrix i SLI lr är den för stor?
Får gära rekommenderad något kort som skulle passa bättre om de finnt

Skickades från m.sweclockers.com

skulle nog säga att den skiljer sig rätt mycket från gigabytes variant http://www.sweclockers.com/nyhet/14036-asus-geforce-gtx-580-m...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

skulle nog säga att den skiljer sig rätt mycket från gigabytes variant http://www.sweclockers.com/nyhet/14036-asus-geforce-gtx-580-m...

Jag pratade om pris ^^ skiljer typ 70 kr

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus