Applikation för att dela mediaserver med grannar?

Permalänk

Applikation för att dela mediaserver med grannar?

Tjena

Vi är ett gäng grannar i ett bostadsrättshus som vill sätta upp en gemensam medieserver (eller motsvarande lösning).

Kravet på lösningen
- Alla användare ska kunna välja att dela ut kataloger eller diskar så att alla andra kommer åt den
- Användarna ska kunna bläddra igenom alla utdelade kataloger sömlöst och inte behöva ansluta till olika användare när de söker media. Det ska upplevas som en stor server, snarare än en sammanslagning av flera olika datorers innehåll. Det ska gärna också gå att söka media genom kategorier (t.ex filmer, serier, musik).
- Man ska kunna strömma media direkt från servern (alltså användarnas datorer)

Vi får alla våra 100/100-linor genom den nätverksdelare (vet inte vad den kallas) som telia installerat i vår källare. Jag är dock mycket tveksam till om vi kan göra något hårdvarumässigt så det måste väl nästan vara en nättjänst. Om det går att ansluta till medieservern via en androidklient är det ju ingen nackdel.

Ett förslag som jag hört är PLEX - kan det vara något?

MVH
/Jonas

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foola Zoola:

Tjena

Vi är ett gäng grannar i ett bostadsrättshus som vill sätta upp en gemensam medieserver (eller motsvarande lösning).

Kravet på lösningen
- Alla användare ska kunna välja att dela ut kataloger eller diskar så att alla andra kommer åt den
- Användarna ska kunna bläddra igenom alla utdelade kataloger sömlöst och inte behöva ansluta till olika användare när de söker media. Det ska upplevas som en stor server, snarare än en sammanslagning av flera olika datorers innehåll. Det ska gärna också gå att söka media genom kategorier (t.ex filmer, serier, musik).
- Man ska kunna strömma media direkt från servern (alltså användarnas datorer)

Vi får alla våra 100/100-linor genom den nätverksdelare (vet inte vad den kallas) som telia installerat i vår källare. Jag är dock mycket tveksam till om vi kan göra något hårdvarumässigt så det måste väl nästan vara en nättjänst. Om det går att ansluta till medieservern via en androidklient är det ju ingen nackdel.

Ett förslag som jag hört är PLEX - kan det vara något?

MVH
/Jonas

SSH skall väll funka?

Permalänk
Medlem

Det närmaste er dröm jag kan komma på är väll XBMC + FTP, kör man med en användare per FTP-Server kan man lägga till innehåll utan att resterande användare behöver göra något.
Att mappa olika ftp-servrar i samma share i XBMC är en barnlek.

EDIT: Plex är ju också en variant, dock är jag inte så insatt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

site-to-site VPN är en transparent lösning och det som behövs är att ni kör med SOHO-router, linux eller *bsd brandvägg/router hos varje person och sedan kan ni använda endera racoon för ipsec, openvpn för openvpn, openswan eller strongswan för ipsec. Jag föredrar ipsec över openvpn när det kommer till site-to-site men det är en smaksak och funkar lika bra med openvpn. En sak att komma ihåg är att ni måste alla ligga på olika subnät annars blir det pankaka, dvs alla kan inte ha 192.168.1.0/24. Kör på en intern domän (friends.lan exempelvis) och synca DNS mellan brandväggarna så får ni också namnuppslagning.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att dela på ett konto på livedrive ??
Du kan välja att enbart ha en mappade nätverksdrive, eller också synka till din egna dator lokalt.

http://www.livedrive.com/ForHome/Briefcase

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på var att slå ihop de 5 linorna i en dator, 500/500, och sedan låta alla användare sitta i samma nätverk, med servern som en DHCP-lösning..

Fast det beror helt på hur det går att lösa praktiskt, med avstånd etc..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foola Zoola:

Tjena

Vi är ett gäng grannar i ett bostadsrättshus som vill sätta upp en gemensam medieserver (eller motsvarande lösning).

Kravet på lösningen
- Alla användare ska kunna välja att dela ut kataloger eller diskar så att alla andra kommer åt den
- Användarna ska kunna bläddra igenom alla utdelade kataloger sömlöst och inte behöva ansluta till olika användare när de söker media. Det ska upplevas som en stor server, snarare än en sammanslagning av flera olika datorers innehåll. Det ska gärna också gå att söka media genom kategorier (t.ex filmer, serier, musik).
- Man ska kunna strömma media direkt från servern (alltså användarnas datorer)

Vi får alla våra 100/100-linor genom den nätverksdelare (vet inte vad den kallas) som telia installerat i vår källare. Jag är dock mycket tveksam till om vi kan göra något hårdvarumässigt så det måste väl nästan vara en nättjänst. Om det går att ansluta till medieservern via en androidklient är det ju ingen nackdel.

Ett förslag som jag hört är PLEX - kan det vara något?

MVH
/Jonas

Mitt förslag är att ni skrapar ihop lite pengar och köper en windows home server (om ni inte är mer än 10 hushåll). ger varje hushåll ett konto och en mapp som de har läs och skriv rättighet till sen ger ni resten enbart läs. krävs dock att någon tar på sig ansvaret att vara administratör och att den har någonstans att stå. Ni har ingen mörjlighet att kunna se varandra i fastighetsnätet eller? Problemet med att streama direkt från någons egen dator är att datorn bör stå på hela tiden. vilket inte alla gillar (min flickvän t.ex) Så jag har nu en win 2011 home server som står o snurrar så fint där hemma. Sen har jag gett mina kompisar konton så den kan lägga upp filer o annat så vi kan enkelt dela filer. Kommer ju åt filerna även när jag är ute o reser vilket är ett stort plus.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Känns som om livedrive blir en billigare lösning än att köpa en egen home server ?
Android är ju på g, iphone fungerar redan i dag. Det går att testa gratis några dagar, var för inte ??

Permalänk
Medlem

Måhända kan ni använda programet Hamachi för att skapa en vpn tunnet mellan alla era datorer och använda windows vanliga "fil och skrivardelning" för att ta del och dela ut varandras filer?

Vet dock inte hur detta fungerar med mediaspelare. Kanske får datorerna som har hamachi i sin tur "dela ut" de redan utdelade filerna till mediaspelarna och övriga datorer i hushållet. (dvs. en dator per hushåll kör hamachi, som sedan delar ut till övriga enheter)

Permalänk
Medlem

Skaffa en NAS. Kan rekommendera Synology. Denna kanske vore något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024. Har egna Android och iPhone appar, FTP och mycket annat.

Permalänk
Medlem

Lösning

Min bekant använder sig av en lösning då han använder sig av Ubuntu med samba fildelning där varje användare har en konto. Sen kommer man åt filerna med XBMC via samba. Detta funkar utmärkt med 1080p material. Om man har 5 linor fysisk där man kopplar in det till en mediaserver/Ftp så finns det en avancerad lösning som går köra endast på linux/ubuntu med glftpd men denna ösning som vi kan ta via pm privat. Skapa en DNS server och låt att klienter joina samma domain och tilltåt utdelning. Finns flera lösning.

Visa signatur

Have no fear the end is near!