ASUS U46SV matt skärm på dustinhome

Permalänk
Medlem

ASUS U46SV matt skärm på dustinhome

Jag gjorde en sökning på U46SV på dustinhome nyss och fick då upp två varianter. Den ena (med produktbild) är den som finns länkad från prisjakt och den andra verkar vara ny. Det går inte att trycka in på den för då står det att produkten inte finns men när jag klickade i och jämförde de båda säger specen för den nytillkomna att den har anti-glare skärm samt 7200rpm hdd. Utöver dessa två saker är det inget som skiljer - inte ens priset. Kan detta verkligen stämma?

Länk till jämförelse http://www.dustinhome.se/ProductCompare.aspx?CompareProdID=50...,

Edit: Såg visst att det skillde sig på mått och vikt med. Anti-glare är enligt spec 2,8mm tjock kontra 2,7mm samt väger 2kg kontra 2,4kg. Vikten kan man väl ta med en nypa salt dock eftersom den skiljer sig överallt man kollar.

Uppdatering jämförelse
Permalänk
Medlem

ah men en datorn med matt skärm finns inte längre då man trycker på en, så antagligen inget som kommer säljas, inte just nu iaf.

och det är 28mm vs 27mm i. Ingen dator är 2,7mm tjock tro mig.

Permalänk
Inaktiv

de komer att börja komma mycket fler modeller med matt skärm under de här halvåret

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Monarchy:

ah men en datorn med matt skärm finns inte längre då man trycker på en, så antagligen inget som kommer säljas, inte just nu iaf.

och det är 28mm vs 27mm i. Ingen dator är 2,7mm tjock tro mig.

jag tror ha menade att skärmen va 2,7mm inte datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

de komer att börja komma mycket fler modeller med matt skärm under de här halvåret

Tack för kommentar! Låter helt fantastiskt och vetskapen om detta gör att jag inte kommer kunna köpa u46an när den kommer nu. Tråkigt men sant men får försöka klara plugget ett tag ändå. Snackar vi kring jul eller tidigare i höst (hoppas) eller det är väldigt lösa planer detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellan:

Tack för kommentar! Låter helt fantastiskt och vetskapen om detta gör att jag inte kommer kunna köpa u46an när den kommer nu. Tråkigt men sant men får försöka klara plugget ett tag ändå. Snackar vi kring jul eller tidigare i höst (hoppas) eller det är väldigt lösa planer detta?

Skickades från m.sweclockers.com

vill minnas att flera modeller som kommer nu redan i augusti har matta skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

vill minnas att flera modeller som kommer nu redan i augusti har matta skärmar

Okej då får jag hålla utkik! Hittils har jag inte sett något om detta alls förutom nu på dustinhome, men ser idag att de tagit bort produkten i fråga.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju redan beställt en u46sv som blev skickad idag men den har väl blank skärm och tror inte att jag haft en med matt förut, vad är fördelen med matt egentligen? Bara att det blir mindre reflektioner utomhus eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Nu har jag ju redan beställt en u46sv som blev skickad idag men den har väl blank skärm och tror inte att jag haft en med matt förut, vad är fördelen med matt egentligen? Bara att det blir mindre reflektioner utomhus eller?

Återkom gärna med hur det är. Tror jag kommer beställa en i dagarna jag med. Var beställde du ifrån? Den har blank skärm och det är inget fel i det, mer än att ljus reflekteras mer och därför tycker jag det är lite bekvämare för ögonen med matt och det går även att se bättre på skärmen i solljus. Dock ska blanka skärmar ge en bättre upplevelse generellt tror jag. I vilket fall, jag ställde frågan på ASUS Sveriges logg på facebook och fick svar "Hej! U36 eller U46 kommer troligtvis inte komma med matt skärm. G-serien med 3D-display har matt skärm, likaså N55 och några kommande varianter av N53SN." Tänkte att det kunde vara av allmänt intresse.

Permalänk
Medlem

Sitter och skriver på den nu :). Beställde den från dustin den 25:e tror jag men den kom ju inte i lager förrän 26:e så rätt snabb leverans. Hittills har jag inte gjort så mycket försöker vänja mej vid chiclet tangentbordet bara men tangentbordet känns väldigt solid faktiskt inget flex alls. Färgen trodde jag att jag skulle störa mej på men så här på riktigt istället för bilder gör jag det inte alls, påminner mer om silver nästan. Batteriet är väl den större varianten som väger lite mer och det blir en liten bula under på 1 cm kanske men inget jag kommer störa mej på tror jag samt att man får bättre luftflöde om den står på ett bord.

Permalänk

Är ganska intresserad av denna. Hur är det med värme och fläktljud? Ser det ut att vara lätt att byta ut hårddisken mot en SSD?

Visa signatur

The flower would also have been acceptable.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gvil:

Sitter och skriver på den nu :). Beställde den från dustin den 25:e tror jag men den kom ju inte i lager förrän 26:e så rätt snabb leverans. Hittills har jag inte gjort så mycket försöker vänja mej vid chiclet tangentbordet bara men tangentbordet känns väldigt solid faktiskt inget flex alls. Färgen trodde jag att jag skulle störa mej på men så här på riktigt istället för bilder gör jag det inte alls, påminner mer om silver nästan. Batteriet är väl den större varianten som väger lite mer och det blir en liten bula under på 1 cm kanske men inget jag kommer störa mej på tror jag samt att man får bättre luftflöde om den står på ett bord.

Najs! Jag tycker chiclet tgb är sjukt skönt när man har vant sig. Skönt att höra att det inte är nåt flex. Hur är kvalitén på skärmen? Känns den okej i färg och så eller är den "tråkig"?

Permalänk
Medlem

Jag har också precis fått den levererad. Riktigt nöjd med den, men ljudet är otroligt dåligt. Lågt, och dålig kvalité. Ljudet hörs även bara från höger sida av datorn, och då i mono. Har jag fått en defekt dator, eller är det likadant för er? Har ni ljud från både höger och vänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skurvi:

Jag har också precis fått den levererad. Riktigt nöjd med den, men ljudet är otroligt dåligt. Lågt, och dålig kvalité. Ljudet hörs även bara från höger sida av datorn, och då i mono. Har jag fått en defekt dator, eller är det likadant för er? Har ni ljud från både höger och vänster?

Ajdå. Jag har läst om detta bland kommentarerna till någon hands-on-video att ljudet är kass och att det finns endast en högtalare och då på ena sidan av datorn. Skrivit detta i en gammal tråd men fick då inget svar på om så var fallet. Dessvärre kan det nog vara så att det är en svaghet hos en grym dator i övrigt eftersom du upplever det. Asus.david kanske vet nåt om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt trist faktiskt om så är fallet. Skulle det dock vara det enda problemet så känns det överkomligt. Vad som dock inte känns lika överkomligt är att när jag för över filer via USB 3.0, från en Extern HDD som stödjer USB 3.0, så hittar den inte den externa HDDn efter några minuter av överföring, och jag måste sätta in och ut den ur jacket för att den skall hitta den igen. Detta sker inte via USB 2.0-jacket, eller på min reservdator. Har någon en aning om hur jag kan komma fram till om det är datorn eller hårddisken det är fel på?

Permalänk
Medlem

Här är videoklippet där det i kommentarerna diskuteras om högtalaren. Verkar inte som det varit någon vidare aktivitet senaste två veckorna men kanske kommer. http://www.youtube.com/watch?v=2rKLi8U-uGI

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer med ljudet vart lite förvånad när jag märkte att det bara var en högtalare med rätt kasst ljud faktiskt. Min netbook har tom bättre ljud än denna men inget som gör mej så mycket, hemma kopplar jag den till externa med subwoofer och annars har jag hörlurar men det är ju faktiskt ett rätt stort minus men också det enda jag hittat hittils. Angående skärmen är jag långt ifrån nån expert men tycker nog inte att betraktningsvinklarna är så mycket att hurra för om man stör sej på sånt, personligen vinklar jag bara skärmen :p.

Permalänk

Måste säga att jag är väldigt intresserad av denna, när nu U36SD verkar dröja. Denna är dock 300 gram tyngre och i mina ögon inte fullt så snygg. Hur är ljudnivån och sådant? Kommer ha den i en föreläsningssal och vill inte störa i onödan. Kommer formatet vara ett problem tro? Har inte burit runt på bärbart tidigare... Ovissheten tar kål på mig

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Måste säga att jag är väldigt intresserad av denna, när nu U36SD verkar dröja. Denna är dock 300 gram tyngre och i mina ögon inte fullt så snygg. Hur är ljudnivån och sådant? Kommer ha den i en föreläsningssal och vill inte störa i onödan. Kommer formatet vara ett problem tro? Har inte burit runt på bärbart tidigare... Ovissheten tar kål på mig

njea, som jag förstår det är den med standard batteri som väger 2kg (U36SD med standard väger 1,5) så 500gram
1,7 vs 2,4 = 700 gram

Tror inte kylningen är något problem då asus inte brukar problem med det som andra tillverkare

Just formatet vet jag inte. Frågan vad du ska ha datorn till. Vill du bara skriva surfa,se på film och att den ska vara lätt och lång battertid, skulle jag på en grisblink köpa Asus eee transformer med docka, 16timmars battertid, 11tums IPS skärm, ja mångsidig pryl, minst sagt smdig

Permalänk
Medlem

Jag beställde en U46a igår kväll, med matt skärm eftersom dustin adderade produkten jag nämnde först i denna tråd till sortimentet igen. Förhoppningsvis får jag den i morgon eller fredag och kan återkomma med vad jag får för intryck av den när jag testat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellan:

Jag beställde en U46a igår kväll, med matt skärm eftersom dustin adderade produkten jag nämnde först i denna tråd till sortimentet igen. Förhoppningsvis får jag den i morgon eller fredag och kan återkomma med vad jag får för intryck av den när jag testat den.

Jag väntar med spänning på att läsa lite intryck av den.
Funderar på att beställa den men är lite osäker än.

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rawall:

Jag väntar med spänning på att läsa lite intryck av den.
Funderar på att beställa den men är lite osäker än.

Samma här!

Undrar också om någon vet hur det är med matt skärm. Blir bilden sämre eller är det bara det att den är just matt?

Permalänk
Medlem

Funderar också att eventuellt skaffa denna. Det skulle vara väldigt uppskattat om någon kunde väga datorn och tala om dess verkliga vikt (samt med vilket batteri) eftersom jag har läst lite olika uppgifter om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sRext:

Samma här!

Undrar också om någon vet hur det är med matt skärm. Blir bilden sämre eller är det bara det att den är just matt?

Färgerna blir lite urvattnade och inte lika klara som på en blank. Sen beror det ju på vad det är för panel som sitter i den.
Men det mesta vägs upp av att man inte tittar in i en spegel när man använder den i starkt ljus.

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

njea, som jag förstår det är den med standard batteri som väger 2kg (U36SD med standard väger 1,5) så 500gram
1,7 vs 2,4 = 700 gram

Tror inte kylningen är något problem då asus inte brukar problem med det som andra tillverkare

Just formatet vet jag inte. Frågan vad du ska ha datorn till. Vill du bara skriva surfa,se på film och att den ska vara lätt och lång battertid, skulle jag på en grisblink köpa Asus eee transformer med docka, 16timmars battertid, 11tums IPS skärm, ja mångsidig pryl, minst sagt smdig

Måste tyvärr ha en riktig x64-processor, då de CAD-program jag ska köra kräver windows Just därför jag vill ha ett halvdugligt grafikkort också, som fixar några hundra objekt i Inventor, SolidWorks, 3ds Max och motsvarande. Nu verkar dock U36SD vara på gång igen, dock en billigare variant med vanlig hårddisk. Det är dock inga problem, då köper jag en SSD och slänger in hårddisken från datorn i PS3:an istället, win-win

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Sitter och skriver på min U46a nu. Måste säga att den är så himla fin. Har inte hunnit testa mer än att sätta igång och köra lite uppdateringar så har inte så mycket mer att säga just nu. Beställde från dustin som sade att den skulle ha matt skärm men jag anser att den inte har det, men det är lite svårt att avgöra. Den känns lite mittemellan den helmatta skärmen på den U41jf jag hade i våras och en "vanligt" blank skärm. Emellanåt får jag uppfattning av att bilden känns lite pixlig vilket jag uppfattar kännetecknar att den är lite mattare och ibland känns skärmen helt skarp. Kanske beror det på vad man har igång/vilken bakgrund det är etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellan:

Sitter och skriver på min U46a nu. Måste säga att den är så himla fin. Har inte hunnit testa mer än att sätta igång och köra lite uppdateringar så har inte så mycket mer att säga just nu. Beställde från dustin som sade att den skulle ha matt skärm men jag anser att den inte har det, men det är lite svårt att avgöra. Den känns lite mittemellan den helmatta skärmen på den U41jf jag hade i våras och en "vanligt" blank skärm. Emellanåt får jag uppfattning av att bilden känns lite pixlig vilket jag uppfattar kännetecknar att den är lite mattare och ibland känns skärmen helt skarp. Kanske beror det på vad man har igång/vilken bakgrund det är etc.

Tänkte också beställa U46SV med matt skärm från Dustin, men nu är jag inte alls säker. När jag nu tittar på Lagerstatus står det "Ej i Lager", tidigare idag fanns det enligt sidan 50-99 st i lager (Har svårt att tro att alla ska ha sålts slut idag!). Ska man tolka det som om det inte finns med matt skärm och du istället fått en "Glare" variant?

Vore bra om du kunde ta reda på Asus art.id. U46SV-WX040V stämmer överens med den dator du har fått?
Jag kommer själv aldrig beställa en laptop som har blank skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefufe:

Tänkte också beställa U46SV med matt skärm från Dustin, men nu är jag inte alls säker. När jag nu tittar på Lagerstatus står det "Ej i Lager", tidigare idag fanns det enligt sidan 50-99 st i lager (Har svårt att tro att alla ska ha sålts slut idag!). Ska man tolka det som om det inte finns med matt skärm och du istället fått en "Glare" variant?

Vore bra om du kunde ta reda på Asus art.id. U46SV-WX040V stämmer överens med den dator du har fått?
Jag kommer själv aldrig beställa en laptop som har blank skärm.

Jag är väldigt osäker på skärmen. Har tillgång till en netbook med matt skärm och en desktop med blank skärm så ska jämföra lite i morgon. Har även slägt iväg ett mail till dustin, eller egentligen är det ett svarsmejl på det mejl jag fick där de bekräftade att det var matt skärm, men det var efter kundservice stängningstid så får se om de svarar imorgon. Ska även försöka få tag på asus så saken blir utredd. Samma modellbeteckning på andra ställen säger ju blank skärm. Specen gällande hdd 7200 rpm stämmer i alla fall och modellbetecknigen U46SV-WX040V står på både kartongen och på datorns undersida.

Återkommer här i tråden så fort jag vet mer samt har jämfört skärmarna i morgon.

Permalänk
Medlem

Det har startats en ny U46-tråd som jag kommer fortsätta att skriva i, läs http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellan:

Jag är väldigt osäker på skärmen. Har tillgång till en netbook med matt skärm och en desktop med blank skärm så ska jämföra lite i morgon. Har även slägt iväg ett mail till dustin, eller egentligen är det ett svarsmejl på det mejl jag fick där de bekräftade att det var matt skärm, men det var efter kundservice stängningstid så får se om de svarar imorgon. Ska även försöka få tag på asus så saken blir utredd. Samma modellbeteckning på andra ställen säger ju blank skärm. Specen gällande hdd 7200 rpm stämmer i alla fall och modellbetecknigen U46SV-WX040V står på både kartongen och på datorns undersida.

Återkommer här i tråden så fort jag vet mer samt har jämfört skärmarna i morgon.

det är blank skärm