Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ginux1234:

Upplever du inte något av det jag skriver? Eller är jag ute och cyklar?

Jag upplever inte att det väger över åt något håll alls faktisk. Så ja, jag tror du är ute och cyklar. Notera att jag inte gör skillnad på personangrepp eller rena lögner i syfte att stärka sin sak. Ingen bidrar med en saklig debatt eller visar övriga forumanvändare någon som helst respekt. Så att utmåla inlägg med ett visst innehåll bidrar bara till en skev debatt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag upplever inte att det väger över åt något håll alls faktisk. Så ja, jag tror du är ute och cyklar. Notera att jag inte gör skillnad på personangrepp eller rena lögner i syfte att stärka sin sak. Ingen bidrar med en saklig debatt eller visar övriga forumanvändare någon som helst respekt. Så att utmåla inlägg med ett visst innehåll bidrar bara till en skev debatt.

Det är inte svår att se det för dig själv. Som andra redan nämnt/gjort, titta på artiklar om Apple och jämför med artiklar angående andra tillverkare här eller på idg, engadget eller andra teknikbloggar. Trådar om Apple har en tendens att spåra ut i klart större omfattning och inte sällan startas det av rena trollkommenterar som att "apple suger"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det är inte svår att se det för dig själv. Som andra redan nämnt/gjort, titta på artiklar om Apple och jämför med artiklar angående andra tillverkare här eller på idg, engadget eller andra teknikbloggar. Trådar om Apple har en tendens att spåra ut i klart större omfattning och inte sällan startas det av rena trollkommenterar som att "apple suger"...

Har redan svarat på det du tar upp. Är man helt eller delvist partisk så ser man det man vill se.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har redan svarat på det du tar upp. Är man helt eller delvist partisk så ser man det man vill se.

Och det är såklart inte du?

Rent objektivt kan du titta på antalet kommentarer. Gissa exempelvis vad som ligger överst som det mest kommenterade med över tre gånger så många kommentarer på engadget just nu t ex. Kan det vara en Apple artikel?

Visst, säger inte hur många av dem som är trollande men om du brukar läsa engadget som vet du att det ofta handlar om rätt hårda ord. De tog till och med bort möjligheten att kommentera ett tag efter en artikel om iPad som spårade ut totalt fullt med trollande.

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att det inte är bara Apple som får troll i trådarna. Välj valfri WP7 (eller för den delen, Microsoft tråd) hos IDG så kommer ni se att det trollas på som vanligt...
Google/Android är de enda nyhetsartiklarna som klarar sig från det mesta tjafs.
Sen är det ändå skillnad mellan troll och att kunna diskutera ordentligt. Dock så har den här tråden spårat ut rejält och personligen tycker jag den borde låsas. Skapar bara mer tjafs och tråkig stämning...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Vill bara poängtera att det inte är bara Apple som får troll i trådarna. Välj valfri WP7 (eller för den delen, Microsoft tråd) hos IDG så kommer ni se att det trollas på som vanligt...
Google/Android är de enda nyhetsartiklarna som klarar sig från det mesta tjafs.
Sen är det ändå skillnad mellan troll och att kunna diskutera ordentligt. Dock så har den här tråden spårat ut rejält och personligen tycker jag den borde låsas. Skapar bara mer tjafs och tråkig stämning...

Såklart, Android-människorna hoppar på artiklar/trådar oavsett plattform (förutom Android då), Microsoft (där hoppar norska Linux-galningen in på IDG)/WP7/iOS, det är ganska uppenbart och säger väl en del om användarna i andra änden.

Själv använder jag Windows/Linux/Mac OS X.

Håller med dig, tråden borde låsas då det inte går att hålla en bra och mogen nivå på diskussionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och det är såklart inte du?

Rent objektivt kan du titta på antalet kommentarer. Gissa exempelvis vad som ligger överst som det mest kommenterade med över tre gånger så många kommentarer på engadget just nu t ex. Kan det vara en Apple artikel?

Visst, säger inte hur många av dem som är trollande men om du brukar läsa engadget som vet du att det ofta handlar om rätt hårda ord. De tog till och med bort möjligheten att kommentera ett tag efter en artikel om iPad som spårade ut totalt fullt med trollande.

Det går inte att dra några generella slutsatser från händelser på ett forum eller en nyhetsportal. Det skulle knappast bli särskilt objektivt i ordets rätta bemärkelse med så avgränsat underlag, håller du inte med? Om inte så måste vi få lite perspektiv på saker och ting.
Över tid så kommer både Apple och Microsoft med mer eller mindre intressanta nyheter med jämna mellanrum som det senare diskuteras om i motsvarande grad på en rad olika forum. För att veta hur det verkligen förhåller sig med netiketten på dessa forum behöver vi någon form av underlag som kan bekräfta något av våra antagen, och de vet både du och jag att det har vi inte. Så därför har jag intagit en neutral inställning och anser att alla är lika dana kålsupare och att det inte finns något utstuderat Apple-hat. Så varför du försöker antyda annat är för mig en gåta - precis som denna tråds berättigande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går inte att dra några generella slutsatser från händelser på ett forum eller en nyhetsportal. Det skulle knappast bli särskilt objektivt i ordets rätta bemärkelse med så avgränsat underlag, håller du inte med? Om inte så måste vi få lite perspektiv på saker och ting.
Över tid så kommer både Apple och Microsoft med mer eller mindre intressanta nyheter med jämna mellanrum som det senare diskuteras om i motsvarande grad på en rad olika forum. För att veta hur det verkligen förhåller sig med netiketten på dessa forum behöver vi någon form av underlag som kan bekräfta något av våra antagen, och de vet både du och jag att det har vi inte. Så därför har jag intagit en neutral inställning och anser att alla är lika dana kålsupare och att det inte finns något utstuderat Apple-hat. Så varför du försöker antyda annat är för mig en gåta - precis som denna tråds berättigande.

Exakt samma mönster som man ser på engadget ser man på andra teknikbloggar (engadget är en av de största).

Men du har ju självklart rätt till din egen åsikt så du inte håller med är ju upp till dig.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det går inte att dra några generella slutsatser från händelser på ett forum eller en nyhetsportal. Det skulle knappast bli särskilt objektivt i ordets rätta bemärkelse med så avgränsat underlag, håller du inte med? Om inte så måste vi få lite perspektiv på saker och ting.

Du har helt rätt i att vi kan inte dra en slutsats ifrån 2 sidor enbart. Men det finns fler sidor som visar på samma sak, jag har försökt (och folk i tråden ahr frågat efter det) att hitta sidor där det omvända råder för att motbevisa tanken om att det är androidanvändare som angriper appleanvändare. Än så länge har jag inte hittat någon sådan sida, även om jag kollar in sidor såsom macrumors (där det borde hänga flest apple-fanbois) så finns det fler anti-apple än pro-apple kommentarer.

Ja, det finns människor som är pro-apple och som "hatar" de andra märkena. Skillnaden som diskuteras i tråden är väl fortfarande att de som hatar apple är mer aktiva i sitt hat och sprider det i apple-trådar medan de som är pro-apple håller sig till sin egna klubb och försöker inte evangelisera på nätet (men en del i denna tråd har folk i sin närhet RL som försöker övertala dom).

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest jobbigt är att folk tror att jag köpte min HTC sensation för att jag inte hade råd med en iPhone... :/

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Att bygga en "hackintosh" är inte direkt svårt. Kräver bara att man är villig att lära sig en del. Jag har gjort det flera gånger för att det är ett kul projekt. Förstår heller inte varför folk måste hata apple. Men jag ser samma fenomen då man diskuterar spel, och att man vill använda en handkontroller för att spela sina spel på PC. Omedelbart dyker det upp folk som idiotförklarar dig och spyr galla över hand kontroller etc.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Du har helt rätt i att vi kan inte dra en slutsats ifrån 2 sidor enbart. Men det finns fler sidor som visar på samma sak, jag har försökt (och folk i tråden ahr frågat efter det) att hitta sidor där det omvända råder för att motbevisa tanken om att det är androidanvändare som angriper appleanvändare. Än så länge har jag inte hittat någon sådan sida, även om jag kollar in sidor såsom macrumors (där det borde hänga flest apple-fanbois) så finns det fler anti-apple än pro-apple kommentarer.

Ja, det finns människor som är pro-apple och som "hatar" de andra märkena. Skillnaden som diskuteras i tråden är väl fortfarande att de som hatar apple är mer aktiva i sitt hat och sprider det i apple-trådar medan de som är pro-apple håller sig till sin egna klubb och försöker inte evangelisera på nätet (men en del i denna tråd har folk i sin närhet RL som försöker övertala dom).

man kan dock inte bara dra slutsatser från vad som sägs på forum. man får också kolla på vad som sägs i värkligheten och där har, vad jag har märkt, apple fanboys mycket mer negativa kommentarer än vad anti apple folk har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

man kan dock inte bara dra slutsatser från vad som sägs på forum. man får också kolla på vad som sägs i värkligheten och där har, vad jag har märkt, apple fanboys mycket mer negativa kommentarer än vad anti apple folk har.

Skickades från m.sweclockers.com

Ärligt, snälla... sluta säga apple fanboys, det gör bara att du ser dummare ut än vad du troligtvis är.

Och om ni hatar Apple så mycket varför är ni i Apple delen av forumet? för att kasta skit?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Ärligt, snälla... sluta säga apple fanboys, det gör bara att du ser dummare ut än vad du troligtvis är.

Och om ni hatar Apple så mycket varför är ni i Apple delen av forumet? för att kasta skit?

vad är problemet med att säga applefanboys?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför detta nötande?
Det finns folk i denna tråden som förklarar klart och tydligt varför man inte gillar företaget Apple eller deras produkter.
Likförbannat så fortsätter folk att fråga varför hatet finns... Detta har ni ju nu fått svar på så jag tycker ni borde sluta dra upp samma fråga.

För övrigt så har jag aldrig testat OSx och kommer nog aldrig göra det då jag är fullt nöjd med både Windows 7 och min Android telefon.
En rolig grej är att jag lånade min systers Iphone en gång och jag kan helt ärligt säga att jag kände mig som en idiot. Allt var så löjligt förenklat och allmänt konstigt upplagt.

Over and out!

Permalänk
Skrivet av jonte234:

man kan dock inte bara dra slutsatser från vad som sägs på forum. man får också kolla på vad som sägs i värkligheten och där har, vad jag har märkt, apple fanboys mycket mer negativa kommentarer än vad anti apple folk har.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter faktiskt lite märkligt.

I verkliga livet är det högst sannolikt väldigt många färre som vågar vara kritiska på ett otrevligt eller rent elakt/hatiskt sätt. De flesta knyter hellre näven i fickan och berättar sen när de kommer hem hur irriterade de blev på att nån sa si eller så.

Sen kanske du inte menar antal med "mer" utan grovheten i uttalandena? Då kan det ju fortfarande vara så att det är färre Apple fanboys som fäller dessa kommentarer än det är Androidfans som gör det omvända, eller?

Men det kan ju också vara så att din åsikt/upplevelse, kanske grundar sig på confirmation bias? Vilket betyder, att om du själv är anti-Apple men pro-Android (t ex) så reagerar du på och minns oftare/lättare de gånger som något händer som bekräftar din rådande åsikt, än du gör det när något motbevisar den.

Slutligen kanske vi inte ska dra allt för djupa slutsatser på vad du eller några andra enstaka personer säger sig uppleva eller tycka på ett forum?

Bättre så att själv t ex klicka sig runt på olika internetsidor och kolla hur detta hatande, negativa trollande och oprovocerade direkta eller indirekta påhopp fördelar sig. Om Apple-sidan är de som ger mest av det eller får ta emot mest...?

Jag gjorde en runda nu i morse på några olika internetsidor och det var rent tragiskt hur mycket skit det kom redan i de allra första 2-3 inläggen. Någon nyhetssida hade en liten artikel om hur Apples nya Store i Central Station i NY skulle se ut, och vips så kom idiot- och hat-kommentarerna som ett brev på posten. Samma sak på andra sidor.

Det är inte alls samma mängd eller låga nivå på skitkastandet från Apple-fans mot andra om man kikar runt på nätet lite, det borde t o m en blind kunna se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

vad är problemet med att säga applefanboys?
Skickades från m.sweclockers.com

Du framstår som du är en idiot enligt mina ögon.
De som inte förstår bättre än att de finns annat än Apple är ju dumma de med, men du behöver inte sjunka så lågt.

Skrivet av LituM:

Varför detta nötande?
Det finns folk i denna tråden som förklarar klart och tydligt varför man inte gillar företaget Apple eller deras produkter.
Likförbannat så fortsätter folk att fråga varför hatet finns... Detta har ni ju nu fått svar på så jag tycker ni borde sluta dra upp samma fråga.

För övrigt så har jag aldrig testat OSx och kommer nog aldrig göra det då jag är fullt nöjd med både Windows 7 och min Android telefon.
En rolig grej är att jag lånade min systers Iphone en gång och jag kan helt ärligt säga att jag kände mig som en idiot. Allt var så löjligt förenklat och allmänt konstigt upplagt.

Over and out!

Windows 7 är också ett bra OS, det är inte det. Vissa gillar OSX bättre, så är det bara.
Sen att du gillar din Andriod lur, skönt.. du hitta nått som du gillade, jag tycker de är bökiga..
Därför är det skönt att ha en iPhone för min del, dessutom finns det mer saker jag behöver där än till Andriod lurar.
Enda jag saknar från Andriod är att ha Apps som kollar vem som ringer när det ringer, annars ser jag ingen helst mening med att köra dem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av jonte234:

vad är problemet med att säga applefanboys?

Skickades från m.sweclockers.com

Problem och problem....

Det används nästan uteslutande i ett negativt och nedlåtande syfte, som ett skällsord i princip. Otroligt sällan man ser någon använda det på ett sätt, i en text, så det känns bara neutralt eller positivt.

Permalänk
Skrivet av LituM:

Varför detta nötande?
Det finns folk i denna tråden som förklarar klart och tydligt varför man inte gillar företaget Apple eller deras produkter.
Likförbannat så fortsätter folk att fråga varför hatet finns... Detta har ni ju nu fått svar på så jag tycker ni borde sluta dra upp samma fråga.

För övrigt så har jag aldrig testat OSx och kommer nog aldrig göra det då jag är fullt nöjd med både Windows 7 och min Android telefon.
En rolig grej är att jag lånade min systers Iphone en gång och jag kan helt ärligt säga att jag kände mig som en idiot. Allt var så löjligt förenklat och allmänt konstigt upplagt.

Over and out!

Det är i alla fall i min värld en oerhörd skillnad på att inte gilla något, att man väljer något annat man gillar mer, till att uttryckligen hata något och göra det så intensivt att man frekvent sitter och aktivt kastar skit och personangrepp på en hel användargrupp och ett företag.

Permalänk
Medlem

nu kommer jag in jävligt sent i diskutionen, men det är snarare Apples användare man inte gillar, de skryter om att det är Apple för att de så "bra" bra på vadå? design? ja de kan iaf tillverka saker som ser bra ut och känns bra. men är sällan bra till prestanda.

men det är så dem måste göra för att verka "inne" eller nått.... sen vet jag inte om man använder MAC idag som förr till ljud/bild.. jag tycker de flästa MAC:arna är en PC med eget OS... btw lite dålig koll, fortfarande bara 1 musknapp på en MAC maskin idag?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

Låter faktiskt lite märkligt.

I verkliga livet är det högst sannolikt väldigt många färre som vågar vara kritiska på ett otrevligt eller rent elakt/hatiskt sätt. De flesta knyter hellre näven i fickan och berättar sen när de kommer hem hur irriterade de blev på att nån sa si eller så.

Sen kanske du inte menar antal med "mer" utan grovheten i uttalandena? Då kan det ju fortfarande vara så att det är färre Apple fanboys som fäller dessa kommentarer än det är Androidfans som gör det omvända, eller?

Men det kan ju också vara så att din åsikt/upplevelse, kanske grundar sig på confirmation bias? Vilket betyder, att om du själv är anti-Apple men pro-Android (t ex) så reagerar du på och minns oftare/lättare de gånger som något händer som bekräftar din rådande åsikt, än du gör det när något motbevisar den.

Slutligen kanske vi inte ska dra allt för djupa slutsatser på vad du eller några andra enstaka personer säger sig uppleva eller tycka på ett forum?

Bättre så att själv t ex klicka sig runt på olika internetsidor och kolla hur detta hatande, negativa trollande och oprovocerade direkta eller indirekta påhopp fördelar sig. Om Apple-sidan är de som ger mest av det eller får ta emot mest...?

Jag gjorde en runda nu i morse på några olika internetsidor och det var rent tragiskt hur mycket skit det kom redan i de allra första 2-3 inläggen. Någon nyhetssida hade en liten artikel om hur Apples nya Store i Central Station i NY skulle se ut, och vips så kom idiot- och hat-kommentarerna som ett brev på posten. Samma sak på andra sidor.

Det är inte alls samma mängd eller låga nivå på skitkastandet från Apple-fans mot andra om man kikar runt på nätet lite, det borde t o m en blind kunna se.

förlåt för att jag inte alltid använder rätt ord är inte bäst på svenska.

sen så kan man faktiskt dra slutsatser från en persons observationer. specialt när vid samlings middagen jag har varje år med dom som jag gick i skolan med alla hade sett samma. då är det inte bara mäniskor ifrån sverige utan nästan från varje kontinent och alla hade sett samma när det gäller just apple love and hate. då är det inte en 5-6 personer jag pratar om utan mer runt 120 personer som alla set ungefär lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Japp, bara en musknapp (egentligen ingen musknapp alls), men den är å andra sidan kompletterad med trackpad-funktionalitet; Vänster-, högerklick och gester.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Du framstår som du är en idiot enligt mina ögon.
De som inte förstår bättre än att de finns annat än Apple är ju dumma de med, men du behöver inte sjunka så lågt.

.

så om jag använder ordet racist så sjunker jag lika lågt som racister?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jonte234:

så om jag använder ordet racist så sjunker jag lika lågt som racister?

Skickades från m.sweclockers.com

Rasist. inte Racist.
Ja, beroende på sammanhanget så kan det vara precis så. Det är ju själva kontexten runtomkring som bestämmer ett ords värde - inte ordet i sig.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Rasist. inte Racist.
Ja, beroende på sammanhanget så kan det vara precis så. Det är ju själva kontexten runtomkring som bestämmer ett ords värde - inte ordet i sig.

sorry engelska e mitt första språk.
då missuppfattade du antagligen det jag skrev då jag inte menade något dåligt med apple fanboy utan använde det för det är det ända ordet som faktiskt kan beskriva det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Saken är att de som är Apple-hatare sysslar väldigt ofta med ohederlig argumentation med ad hoc och strawman som primära vapen, det hela uppblandat med härskarteknik och förlöjligande som skyddsrustning när det hela börjar förloras.

Säger man en sak som är fördelaktig om Apple så är man helt plötsligt sektmedlem, hjärntvättad och okunnig. Det spelar ingen roll vad man försöker svara med; hataren har bestämt sig och det är hart när omöjligt att uppnå ens någon form av nyanserad dialog med denne. Se bara på Likvid i denna tråd, uppenbara problem att handskas med situationen och är av någon anledning kränkt och försöker med alla till buds stående medel att förlöjliga hanses meningsmotståndare, detta trots att ärliga och nyfikna frågor ställts i dennes riktning.

Nåväl. Rent psykologiskt är allt detta oerhört intressant och jag funderar en hel del på retoriken som används. Hur man bland annat vägrar att köpa en produkt enkom för att några tycker att produkten är väldigt, väldigt bra och gärna påtalar det. Som jag ser det så låter det som att personerna i fråga har fått utstå lite av kränkning och förnedring tidigare i livet och skyddar sig hellre med att säga "aldrig" än att riskera att få höra "vad vad det jag sade". Att ge någon annan rätt är det värsta denne typ av person kan tänka sig och att det blir den ultimata självförnedringen.

Vidare så framstår det som att vissa har lite problem med att sortera sina känslor där de till och med funderar i banorna att en person inte är värd ens tid eller kamratskap på grund av att de äger och gillar en Apple-produkt eller rent allmänt företaget Apple.

Förlåt, men det är ju i det närmaste fanatiskt att förhålla sig så till saker och ting.

Ja, det finns Apple-användare som är rabiata och helt oförsonliga i sitt Apple-tänk. Men vafan. Ryck på axlarna i så fall. Ni behöver inte låta oss andra få stå ut med ert spott och spe bara för att någon annan är lite vriden.

Tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Men vafan. Ryck på axlarna i så fall. Ni behöver inte låta oss andra få stå ut med ert spott och spe bara för att någon annan är lite vriden

Kan inte du likväl rycka på axlarna mot dessa haters?

OnT

Apple må vara bra på vissa punkter och det är bra att användare som har produkterna gillar att använda produkterna.

Däremot så kan ingen säga annat än att det är overpriced och att apple utnyttjar detta till sin fördel.

P.S Har inget emot apple personligen. Produkterna passar mig icke i smaken bara.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

sorry engelska e mitt första språk.
då missuppfattade du antagligen det jag skrev då jag inte menade något dåligt med apple fanboy utan använde det för det är det ända ordet som faktiskt kan beskriva det.

Skickades från m.sweclockers.com

NP.
Nej men jag svarade ju bara på din fråga om det var att sjunka till samma nivå, och det kan det vara. Måste inte - men kan. Det handlar ju inte om ordet i sig utan om hur det säjs och i vilket sammanhang.

Annars håller jag med dej; Apple fanboys är jäkligt jobbiga. Precis som alla andra fanboys, vad det än är de diskuterar. AMD/Nvidia-trådar tenderar att vara precis lika geggiga och trista dom, som pc/mac trådar.

Fanboyism är trist efter som de förstör diskussioner som annars hade kunnat bli intressanta och där man faktiskt kunna få lära sig nåt nytt om det som diskussionen från början handlade om. Fanboyism och hating går hand i hand. Det märks rätt ofta i trådar typ "ska jag köpa en sån här eller en sån här mac?"; Efter tre, fyra relevanta svar, så kommer det vanliga trollandet om att "man borde köpa en Dell si och så istället eftersom bla, bla, processorhastighet, bla, bla, grafikkort, bla, apple is evil, bla"...
Varför det? Man har ju redan valt mac, det är fråga om vilken apple-maskin man ska köpa.
Vet inte om det är samma sak i Win-delen, men jag tror ärligt talat inte det. Men jag kan för all del ha fel.

Et annat exempel är nyhetskommentarerna här när tex. iPad2 släpptes. Mycket anti-företaget-apple och hating/android-fanboyism där... Att prata om iPadens brister är en sak, att tycka att Apple är the root of all evil är en annan, rätt omogen, sak... I alla fall när man pratar om en tekniken i en surfplatta. Där ser man däremot faktiskt precis samma sak i kommentarerna som i valfri nyhet om androidplatta x - fast åt andra hållet. Mycket kommentarer om att iPad är bättre eftersom man kan spela Angry Birds på den. Typ. Okunskap + okritiskt hyllande av sin egen grej = Fanboy.

Det är dessutom otroligt många försök till härskarteknik genom att försöka påstå att alla andra är partiska och man själv inte, genom att säja typ "...men det här är ju subjektivt" eller, ännu hellre "jag har både mac och windows" och liknande. Både av dom som är pro-mac och av de som är emot. Trist.

Jag är däremot skitpartisk: Jag använder nästintill uteslutande apple-produkter (undantaget en HTC Desire och speldatorn som kör Win7). iOS och OS X passar mitt sätt att jobba mycket bättre. Men jag tycker inte att man är dum i skallen om man kör Windows eller har en android-telefon.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Kan inte du likväl rycka på axlarna mot dessa haters?

Det gör jag oftast, men när jag försöker diskutera saker och ting som intresserar mig på ett forum så blir det förbannat irriterande att bli benämnd som än det ena och än det andra.

Gör skillnad. Jag söker inte upp eldhärdar och häller på mer bränsle. Jag är på den plats dit pyromanerna kommer och försöker tända på, med blandade resultat. Detta sker ju inte bara på forum utan även i spel och även i verkligheten. Bara för att en person har fått för sig att vi "försöker ändra världen". Om folk frågar mig om Apple, Mac och iPhone så säger jag som det är för mig:

Jag är jättenöjd på det stora hela, men ta reda på fakta själv. Jag rekommenderade bland annat en kollega att välja en Windows-maskin framför en Mac häromdagen på grund av hans specifika önskemål *host* Blueray *host.

Det som stör mig är när andra ska tala om för mig att jag inte har någon aning, är oteknisk och lättlurad. När jag påpekar att jag har haft windows under en period men gått tillbaks till OS X som huvudoperativ på grund av subjektiva åsikter så har jag fortfarande fel, hur nu det kommer sig. Vad jag anser är alltså fel, men den andres åsikt är sanningen.

Hm.

Fanatism var det ja.

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Jag är rädd för det, men hur ska jag göra för att det inte ska bli det? Påpekar gång på gång trådens topic...

Snälla hörrni, vi ska inte diskutera vem som har flest kärnor i sin dator. Vi ska diskutera varför man blir så upprörd av ett företag och dess användare?

Nu är jag ingen Applehatare, men jag ogillar starkt Apple och den konsumism de förespråkar. Jag ogillar också hur de (på ett diktatoriskt(?) sätt) väljer vilket innehåll som ska finnas tillgängligt för deras användare och jag ogillar hur låsta deras produkter är.

Ja, jag suckar (med ett efterföljande "vafaaan..") varje gång jag ser att en vän köpt sig en Appleprodukt. Varför? Jo, just eftersom de stödjer ett företag vars "ideologi" jag inte samtycker med (se ovan). Därför detta(mitt) Apple"hat".

PS. Med detta sagt vill jag även säga att Apple inte är exklusiva mottagare av mina ovan nämnda åsikter.