Permalänk
Medlem

Ny laptop för mestadels gaming

Hej!

Nu har jag äntligen fått fast heltidsjobb så nu känner jag att min ekonomi tillåter mig att köpa en ny dator. Det behöver inte vara en värsting dator men rimligt bra iallafall! Jag tänkte använda den till att först och främst spela och sen se på film, surfa och inom framtiden skolarbete. Skulle vilja att den klarar lite nya spel såsom Battlefield 3 och Diablo 3.

Jag hade tänkt mig en dator för ungefär 12000 kr, kan nog gå upp och ner lite. Efter att ha kikat runt en hel del så finns det ett par stycken som i mina ögon ser bra ut. Men då kan jag ju inte särskilt mycket om datorer heller. Jag undrar då, om nån av dessa kan vara något att ha. Om ni har några andra förslag är även de varmt välkommet!

#1 - MSI GT683R-420NE
http://www.webhallen.com/hardvara/136663-msi_gt683r-420ne-cor...

Pris: 12495 kronor (verkar dock inte ha kommit ut ännu)

Specifikationer:
• Display - 15.6"Full HD Glare(1920x1080)
• Processor - Intel®Core™ i7-2630QM (2.0GHz)
• RAM - 8GB DDR3
• HDD - 1 TB (2x 500GB in Raid 0) (7200 rpm)
• GPU - Nvidia Fermi GTX560M, 1.5GB GDDR5
• Battery Lifetime - 3.2 hours

#2 - Acer Aspire 7750G SSD
http://www.inet.se/artikel/1969976/acer-aspire-7750g-ssd

Pris: 11 990 kr

• Display - 17.3" HD+ Acer CineCrystal LED (1600x900)
• Processor - Intel®Core™ i7-2630QM (2.0GHz)
• RAM - 8GB DDR3
• HDD - 120 GB, Intel SSD + 640 GB Mekanisk (5400 rpm)
• GPU - Radeon HD 6850M, 1GB DDR3
• Battery Lifetime - 3.5 hours

Skillnaderna mellan de jag plockat fram:

#2 har större skärm, men sämre upplösning
#1 har bättre grafikkort (enligt videobenchmark.net så har 560M värdet 1,2 och Radeon 6850M 0.9, båda hamnar rätt långt ner men de är väl för de är till laptops?)
#2 har en ssd hårddisk och en mekanisk
#1 har två stycken hårddiskar, raid0 (läste nånstans att man kan komma upp i dubbla hastigheten med 2 raid0?)
#1 har inte kommit ut ännu

Mina funderingar:

• Vilken hårddiskcombo skriver snabbast?
• Är de för dåliga grafikkort för att kunna spela Battlefield 3? (stod att de förutspådde att de krävdes Radeon HD 6850 för bf3 och det verkar vara ganska stor skillnad på det och Radeon HD 6850M)
• Vilken skulle ni föredra?

Tack på förhand!

Permalänk
Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Tack för snabbt svar. Skulle du kunna motivera varför acern ska väljas bort?

Den ser bra ut, verkar mycket snarlik till den MSI jag valde ut. Skillnaden är väl att MSIn har två hårddiskar med raid 0? Är det värt att vänta tills den kommer? För priset är ju nästintill identiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasu:

Tack för snabbt svar. Skulle du kunna motivera varför acern ska väljas bort?

Den ser bra ut, verkar mycket snarlik till den MSI jag valde ut. Skillnaden är väl att MSIn har två hårddiskar med raid 0? Är det värt att vänta tills den kommer? För priset är ju nästintill identiskt.

Acer är inte kända för kvalitét .. Asus och MSI har 2 års garanti.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av eliasu:

Tack för snabbt svar. Skulle du kunna motivera varför acern ska väljas bort?

Den ser bra ut, verkar mycket snarlik till den MSI jag valde ut. Skillnaden är väl att MSIn har två hårddiskar med raid 0? Är det värt att vänta tills den kommer? För priset är ju nästintill identiskt.

MSI'n och ASUS's har mkt bättre grafikkort, dom är alltså speldatorer. Acern är mer en multimediadator.

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Acer är inte kända för kvalitét .. Asus och MSI har 2 års garanti.

Okej! Tack för tipset!

Skrivet av Knightstreet:

MSI'n och ASUS's har mkt bättre grafikkort, dom är alltså speldatorer. Acern är mer en multimediadator.

Du verkar kunning inom området. Tror du MSIn den pallar battlefield 3? Tack

Det lutar nog åt en MSI GT683R-420NE. Fast har sökt och hittar ingen information på ett releasedate. Någon som vet vart sån information kan finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasu:

motivera varför acern ska väljas bort?

Notebookcheck kan många gånger ge nyttig information ang. mobila grafikkretsar. Lägg bara på minnet att det är individuella spec på vissa värden beroende på datortillverkare.

NVIDIA GeForce GTX 560M - http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-560M.48313.0....
Exempel: Battlefield: Bad Company 2
low: ~118.1 fps
med: ~90.7 fps
high: ~67 fps
ultra: ~35 fps

AMD Radeon HD 6850M - http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6850M.43079.0.html
Exempel: Battlefield: Bad Company 2
low: ~74.8 fps
med: (ej test)
high: ~39.7 fps
ultra: ~19 fps

Permalänk
Skrivet av eliasu:

Okej! Tack för tipset!

Du verkar kunning inom området. Tror du MSIn den pallar battlefield 3? Tack

Det lutar nog åt en MSI GT683R-420NE. Fast har sökt och hittar ingen information på ett releasedate. Någon som vet vart sån information kan finnas?

Jag är inte superkunnig, men jag har läst vad många andra skrivit

MSI'n o ASUS'n är jämbördiga och borde båda klara BF3 på med/high.

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Jag är inte superkunnig, men jag har läst vad många andra skrivit

MSI'n o ASUS'n är jämbördiga och borde båda klara BF3 på med/high.

får se hur det blir med det :P. har alphan. och min laptop får 20-30 fps på fullHD low i allt.
har nya drivisar. Men skulle tro att det blir bättre när spelet och bra drivrutiner kommer. blir förvånad om man inte ens skulle ha 60 fps på low <.<

(har en asus g74sx)

Permalänk
Skrivet av adfi:

får se hur det blir med det :P. har alphan. och min laptop får 20-30 fps på fullHD low i allt.
har nya drivisar. Men skulle tro att det blir bättre när spelet och bra drivrutiner kommer. blir förvånad om man inte ens skulle ha 60 fps på low <.<

(har en asus g74sx)

Prova att sänka din upplösning!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

får se hur det blir med det :P. har alphan. och min laptop får 20-30 fps på fullHD low i allt.
har nya drivisar. Men skulle tro att det blir bättre när spelet och bra drivrutiner kommer. blir förvånad om man inte ens skulle ha 60 fps på low <.<

(har en asus g74sx)

Oj oj det var sämmre än väntat måste jag säga. Hur mycket sjunker FPS om du ställer upp till medium?
Längtar till Diablo3 betan så man kan få se hur burken presterar där!

Permalänk
Medlem

Sjunker inte alls skulle jag villa påstå;<. visst man märker skillnad. Men är inte speciellt stor skillnad.

Ända gången spelet går att lira så är det på CS 1.5 resolution. typ 800x600 -.-

Då har jag ~60 fps. tror det droppade under tillochmed, om man kollade in i rök osv.
spelet ser förjävligt ut. Då ser tillochmed CSS bättre ut, och där har jag troligtvis 60 fps på allt på högsta.

Permalänk
Medlem

diablo 3 kommer lätt köras fint på ett 560M.