Varför detta Apple-hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Det gör jag oftast, men när jag försöker diskutera saker och ting som intresserar mig på ett forum så blir det förbannat irriterande att bli benämnd som än det ena och än det andra.

Gör skillnad. Jag söker inte upp eldhärdar och häller på mer bränsle. Jag är på den plats dit pyromanerna kommer och försöker tända på, med blandade resultat. Detta sker ju inte bara på forum utan även i spel och även i verkligheten. Bara för att en person har fått för sig att vi "försöker ändra världen". Om folk frågar mig om Apple, Mac och iPhone så säger jag som det är för mig:

Jag är jättenöjd på det stora hela, men ta reda på fakta själv. Jag rekommenderade bland annat en kollega att välja en Windows-maskin framför en Mac häromdagen på grund av hans specifika önskemål *host* Blueray *host.

Det som stör mig är när andra ska tala om för mig att jag inte har någon aning, är oteknisk och lättlurad. När jag påpekar att jag har haft windows under en period men gått tillbaks till OS X som huvudoperativ på grund av subjektiva åsikter så har jag fortfarande fel, hur nu det kommer sig. Vad jag anser är alltså fel, men den andres åsikt är sanningen.

Hm.

Fanatism var det ja.

Kan förstå frustrationen antar jag, men det är bara att bita ihop vissa människor är antingen för trångsynta eller bara ute efter att jävlas, om de stör dig på vissa så kan du ju alltid jävlas tillbaka om du är säker på att de jävlas med dig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Saken är att de som är Apple-hatare sysslar väldigt ofta med ohederlig argumentation med ad hoc och strawman som primära vapen, det hela uppblandat med härskarteknik och förlöjligande som skyddsrustning när det hela börjar förloras.

Säger man en sak som är fördelaktig om Apple så är man helt plötsligt sektmedlem, hjärntvättad och okunnig. Det spelar ingen roll vad man försöker svara med; hataren har bestämt sig och det är hart när omöjligt att uppnå ens någon form av nyanserad dialog med denne. Se bara på Likvid i denna tråd, uppenbara problem att handskas med situationen och är av någon anledning kränkt och försöker med alla till buds stående medel att förlöjliga hanses meningsmotståndare, detta trots att ärliga och nyfikna frågor ställts i dennes riktning.

Nåväl. Rent psykologiskt är allt detta oerhört intressant och jag funderar en hel del på retoriken som används. Hur man bland annat vägrar att köpa en produkt enkom för att några tycker att produkten är väldigt, väldigt bra och gärna påtalar det. Som jag ser det så låter det som att personerna i fråga har fått utstå lite av kränkning och förnedring tidigare i livet och skyddar sig hellre med att säga "aldrig" än att riskera att få höra "vad vad det jag sade". Att ge någon annan rätt är det värsta denne typ av person kan tänka sig och att det blir den ultimata självförnedringen.

Vidare så framstår det som att vissa har lite problem med att sortera sina känslor där de till och med funderar i banorna att en person inte är värd ens tid eller kamratskap på grund av att de äger och gillar en Apple-produkt eller rent allmänt företaget Apple.

Förlåt, men det är ju i det närmaste fanatiskt att förhålla sig så till saker och ting.

Ja, det finns Apple-användare som är rabiata och helt oförsonliga i sitt Apple-tänk. Men vafan. Ryck på axlarna i så fall. Ni behöver inte låta oss andra få stå ut med ert spott och spe bara för att någon annan är lite vriden.

Tack och hej.

Ad hoc, halmdocka och förskjutning (tror det är vad ditt tredje stycke syftar till). Fina ord för att säga: Ni pratar strunt, jag har rätt och ni har fel?

Hvad får eder att tala så regalt och svävande?

Om ni inte förstår det själv så talar du till ungdomar som mig själv varav säkert 90% inte förstår hela innebörden av din retorik för att du väljer att formulera den estetiskt istället för informativt.

Ett idiot kan göra något komplicerat men det krävs ett geni för att göra något enkelt.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Kan förstå frustrationen antar jag, men det är bara att bita ihop vissa människor är antingen för trångsynta eller bara ute efter att jävlas, om de stör dig på vissa så kan du ju alltid jävlas tillbaka om du är säker på att de jävlas med dig.

Visst skulle jag kunna göra det; men den livsstilen intresserar mig inte och jag vill inte vara en sådan person.

Permalänk
Skrivet av Lillem4n:

Ad hoc, halmdocka och förskjutning (tror det är vad ditt tredje stycke syftar till). Fina ord för att säga: Ni pratar strunt, jag har rätt och ni har fel?

Hvad får eder att tala så regalt och svävande?

Om ni inte förstår det själv så talar du till ungdomar som mig själv varav säkert 90% inte förstår hela innebörden av din retorik för att du väljer att formulera den estetiskt istället för informativt.

Ett idiot kan göra något komplicerat men det krävs ett geni för att göra något enkelt.

Vilket gör dig till en/ett...?

Jag kommunicerar på slikt vis, om ungdomen inte förstår så finns wikipedia och en mängd andra uppslagsverk att tillgå digitalt. Det handlar inte om att säga att jag har rätt och andra fel i saken Apple vs Whatever (det är en annan diskussion i sig). Det hänsyftar till att argumentationstekniken de så kallade apple-hatarna använder är ohederlig och att den enbart borgar för ett trist diskussionsklimat. Vidare så är vare sig strawman eller ad hoc ovanliga ord på Swec; tvärtom är de skapligt frekvent använda.

Det jag skriver gällande psykologi är ingen absolut sanning eller ens i närheten av fakta utan lite filosoferande runt det hela om bakomliggande anledningar till varför vi människor går till angrepp om de mest triviala saker och intar ett absolut igelkottsförsvar och använder sig av de fina halmgubbarna med ad hoc-kortet viftandes med yttersta frenesi. Jag är på intet sätt felfri och har själv antagit samma försvarsställning och det händer väl än idag om än mer och mer sällan.

Det man inte gillar hos sig själv...

Permalänk
Skrivet av ginux1234:

Jag är rädd för det, men hur ska jag göra för att det inte ska bli det? Påpekar gång på gång trådens topic...

Snälla hörrni, vi ska inte diskutera vem som har flest kärnor i sin dator. Vi ska diskutera varför man blir så upprörd av ett företag och dess användare?

Jag tror såhär. En del appleproduktsanvändare (jodå, det är ett ord ) är seriösa fanboys. Jag har säkert själv skrivit något i stil med "köp en iPhone istället". Fanboys är jobbiga att lyssna på. Apple har ett rätt låst system med itms, appstore och så vidare, det irriterar folk sig på. Många apple-haters tror dessutom att apples produkter är mycket sämre än vad de faktiskt är, Likvids exempel med plast i palm-resten, eller WDacs fråga om musknapp är bra exempel.

Men mycket av allt apple-hat är oresonligt och här tror jag (observera detta: jag och tror), är avundsjuka, hämnd och jantelag. Man vill ha en iPhone men har inte råd. Man tycker att alla ska ha samma saker - ingen får sticka ut. Normen är de som kör Windows.
Att alltså ha nån linuxdist visar att man är en geek som ser ner på de som inte är lika smarta och att ha en mac visar att man ser ner på de som inte har råd. Typ. Alltså ska man ha windows, annars avviker man.

Lägger man sen till att macar och iphones som syns i varenda tv-program idag - i synnerhet där man ska framställa nån som har mycket pengar ("Fredde" i Solsidan tex; Macbook Pro, iPhone och iPad) - så kan jag fatta att man blir trött. Det gör jag med.

Bara generella tankar. Men jag tror att det ligger nåt i det här.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte Apple-produkter för att de helt enkelt inte ger "most bang for the buck". Kostar onödigt mycket för det man får, helt enkelt. Av precis samma skäl skyr jag diverse Dell, Compaq, HP och dylika "märkesdatorer". Jag har kunnandet och tiden att sätta mig in i hur tekniken fungerar och vad som ger mig det jag behöver och vill ha. Apple grejor är säkert tillräckligt bra för "medel-Svensson" som varken har tid eller intresse för hur tekniken fungerar.

-- Inte skickat från min Samsung Galaxy S2...

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Vilket gör dig till en/ett...?

Jag kommunicerar på slikt vis, om ungdomen inte förstår så finns wikipedia och en mängd andra uppslagsverk att tillgå digitalt. Det handlar inte om att säga att jag har rätt och andra fel i saken Apple vs Whatever (det är en annan diskussion i sig). Det hänsyftar till att argumentationstekniken de så kallade apple-hatarna använder är ohederlig och att den enbart borgar för ett trist diskussionsklimat. Vidare så är vare sig strawman eller ad hoc ovanliga ord på Swec; tvärtom är de skapligt frekvent använda.

Det jag skriver gällande psykologi är ingen absolut sanning eller ens i närheten av fakta utan lite filosoferande runt det hela om bakomliggande anledningar till varför vi människor går till angrepp om de mest triviala saker och intar ett absolut igelkottsförsvar och använder sig av de fina halmgubbarna med ad hoc-kortet viftandes med yttersta frenesi. Jag är på intet sätt felfri och har själv antagit samma försvarsställning och det händer väl än idag om än mer och mer sällan.

Det man inte gillar hos sig själv...

"En idiot kan göra något komplicerat men det krävs ett geni för att göra något enkelt." är mer ett talessätt. Vad jag har för tillhörighet är direkt oklart.

Visst, vi kommunicerar alla olika men vad är nyttan med att argumentera när man inte blir förstådd. Ibland är det iofs en fördel men jag tror inte det är vad ni försöker uppnå här.

Förresten, jag kan låta lite bitter när jag skriver och om ni känner obehag på något sätt så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Exakt samma mönster som man ser på engadget ser man på andra teknikbloggar (engadget är en av de största).

Skrivet av poseidon84:

Skillnaden som diskuteras i tråden är väl fortfarande att de som hatar apple är mer aktiva i sitt hat och sprider det i apple-trådar

Är min svenska för avancerad för er, eller saknar ni impulskontroll? Ovan kommentarer visar med all tydligt att budskapet i mitt inlägg inte har nått fram. Att upprepa mig ligger inte min natur, så jag tackar för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Ad hoc, halmdocka och förskjutning (tror det är vad ditt tredje stycke syftar till). Fina ord för att säga: Ni pratar strunt, jag har rätt och ni har fel?

Hvad får eder att tala så regalt och svävande?

Om ni inte förstår det själv så talar du till ungdomar som mig själv varav säkert 90% inte förstår hela innebörden av din retorik för att du väljer att formulera den estetiskt istället för informativt.

Ett idiot kan göra något komplicerat men det krävs ett geni för att göra något enkelt.

Du kan ju inte på fullaste allvar tycka att det var komplicerat språk? Nu är jag inte 18 år längre men jag är iaf < 25 och det där var ju standardsvenska.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nu har tråden gått överstyr och det är dags för hänglås. Sakliga diskussioner kan givetvis fortsätta i http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015