BBB, hur får jag ut maximal nedladdning?

Permalänk

BBB, hur får jag ut maximal nedladdning?

Hey

Har idag BBB med 100 mbit/sek, de är iallafall vad jag betalar för men när jag laddar ner så är 2mb/s max. mer går den inte, och vad beror det på?

min nätverksanslutning på moderkortet ska klara ta emot 100/mbit och jag kör en internetkabel direkt från modemet (ca 3 m)

Har det något med kvaliteten på kabeln att göra eller vad?

Permalänk

Skippa det du kallar modem och koppla datorn direkt mot bbb's nätverks utag, vad får du för hastighet då?

Permalänk

det jag kallar modem? Det är ett modem:). men de har löst sig, har missuppfattat villkoren från BBB:) tack ändå.

Permalänk

Tro mig det är inget modem

Permalänk
Skrivet av Djurmamman:

Tro mig det är inget modem

Får jag fråga vad det är isf?:)

Permalänk

En wireless gateway, med eller utan NAT beroende på vilken modell du fått.

Modem används för att omvandla en digital signal till analog och vice versa. Modulator/demodulator. När du kör via ethernet direkt i väggen är det digital signal hela vägen och därför behövs inget modem.

Permalänk
Skrivet av Djurmamman:

En wireless gateway, med eller utan NAT beroende på vilken modell du fått.

Modem används för att omvandla en digital signal till analog och vice versa. Modulator/demodulator. När du kör via ethernet direkt i väggen är det digital signal hela vägen och därför behövs inget modem.

hehe:) nope

det är ett modem vi har som gör precis det du sa, den omvandlar signalen från väggen och ger ist ethernet portar att koppla in nätverkskabeln i precis som jag har det:)

Permalänk

Du har inget ethernet uttag i väggen? Kör du via telefonjacket är det ett modem och då förstår jag vad du menade med missuppfattade villkoren när du trodde att du skulle ha 100Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

hehe:) nope

det är ett modem vi har som gör precis det du sa, den omvandlar signalen från väggen och ger ist ethernet portar att koppla in nätverkskabeln i precis som jag har det:)

Du har modem till ADSL, inte fiber/ethernet.

Men du kan ju börja med att skriva modell/märke på den...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag tror att han syftar på att han har singelmod-fiber som kommer in genom väggen. Dock är det inte ett modem då - utan en mediekonverter

Permalänk
Medlem

Ring dem och kolla ifall det inte ligger fel kontrakt eller nåt - dom har ju bredband 2 och 100 på hemsidan, så det kan vara att en eventuell uppgradering eller att den som hade bostaden innan hade bredband 2 (behövde du aktivera bredbandet när du kopplade in första gången? Annars kanske du sitter på ett gammalt abonnemang). Ifall switchen throttlar så du inte får ut mer än 2mbit på "internet" så spelar det ju ingen roll hur mycket du felsöker.