Unlimited Detail tillbaka – ny grafikmotor lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det nått! Har kollat deras sida en gång i månaden för att se om nått nytt har hänt

Permalänk
Medlem

Som nämnt tidigare, skulle vara intressant att se hur det klarar sig när fysik etc kommer med i bilden. Det är en sak att springa runt i en statisk miljö, och en helt annan när allt ska vara dynamiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Myxen:

Hmm undra om dem kommer att göra ett nytt cs med denna grafiken

Haha, man är ju lite trött på 1.6 grafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Innovation kräver att man kan tänka utanför lådan, det är etablerade företag generellt sett dåliga på. Nytänk kommer allt som oftast från mindre företag som sedan blir uppköpta av större företag.

Jag tror du kommer få vänta snällt till nästa presentation.

Precis, jag drog själv paralleller till physx som utvecklades av ageia från början och sedan blev uppköpt av nvidia. Räkna med att representanter från både amd och nvidia kommer vara i kontakt med detta företag.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk

Måste säga att jag är lite skeptisk till detta...
Bortsett från att tekniken i sig med "punktmoln" existerar så dyker det mest upp likheter med företagen som bygger "free energy machines" typ http://www.steorn.com.
Ett litet företag som arbetar i hemlighet med någon ska i princip ska förändra hela världen, det enda de behöver är liiiiiite mer pengar så kommer dom kunna släppa en fungerande prototyp. Så ge dom lite mer pengar så kommer du bli stenrik när dom lanserar den om ett år... och efter det året kommer en ny pressrelease om att dom är preciiiiiiis nära att nå sitt genombrott osv osv...

Det känns lite för bra för att vara sant också. Det känns som att det måste finnas någon stor begränsning som de undviker att tala om, typ som tidigare nämnts här att det är extrema minneskrav för att kunna ha många unika objekt, eller att animering eller ljussättning eller något är halvt omöjligt med denna teknik. Det känns liksom som att något annat stort företag skulle snappat upp detta för länge sen...typ Intel som ju gör grafikkretsar men inte konkurrerar med nVidia/AMD... om denna teknik skulle göra kraftiga grafikkretsa onödiga skulle nog Intel antingen kommit på det själva eller köpt upp detta lilla företag illa kvickt och slagit ut konkurrenterna rakt av...

Permalänk
Medlem

DAAAMN! Tänkt er detta i Battlefield 3 (eller kanske i Battlefield 4 om några år). Snacka om fotorealistiskt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk

Oj haha, med tanke på kvalitén på videon så gissar jag att de inte fick VC

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

Ni som aldrig brukar klaga på att spelen kräver mycket hårdvara, kom igen nudå!

Om man tänker på hur många år polygoner har existerat och finputsats för jag vet inte hur många miljarder dollar så är det här riktigt nice när det är nytt.

Sedan är jag lite fundersam om verkligen AMD/Nvidia köper upp dem, det kan ju vara vilket företag som helst som bygger spelmotorer.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man skall vara skeptisk är att det hitils inte går å animera pointcloud modeller på samma vis som solids ...det blir vanligtvis stora hål i modellen när den rör på sig .... å kollar man på filmen ...nehepp inte en enda animerad pointcloud modell å de behöver fortfarande (efter 4-5 år bara liiiiiiiiiiiite stålar till för å revolutionera hela grafikindustrin....... 90talet ringde å ville ha sin IT-bubbla tebax) ...bluff å båg

Detta "projekt" har vatt igång i flera flera år ...å det funkar fortfarande inte i realtid med animerade objekt av samma anledning det inte funkade när pointcloud animation uppfanns ...det går helt enkelt inte å animera objekten ...det går å gå runt genom å göra en mesh av sitt pointcloud .. men då är vi tebax te vanliga polygoner igen .....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Det här är ju definitivt hur framtidens grafik kommer att byggas upp (hoppas jag), hoppas bara att någon med pengar (NVIDIA anyone?) vågar satsa på det för att riktigt sätta fart på utvecklingen!

Skulle vara minst sagt intressant att se något som faktiskt är animerat i deras demonstration dock.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Avstängd

Synd att dom får det att se ut som skit iallfall.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legitjunkie:

*skräppost*

coolacrille kommer med en åsikt och du citerar "skräppost" Haaallåå!!

Fortsätt med det här och folk kommer att äta upp dig, ge konkret feedback och du kommer att bli älskad!! Ge bullshit och hamna i "Shitlist"

Det är bara att välja

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Ser riktigt bra ut och hoppas att de kommer funka! Då jävlar kommer de vara stora steg framåt och alla negativa nissar kommer få äta upp sina ord

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ulayo:

Ja, det skulle vara riktigt schysst om dom lägger till fysik effekter i motorn.

Ja med den här tekniken och lite fysiksimulering borde man ju lätt kunna bygga miljöer som går att förstöra på ett realistiskt sätt också. FPS skulle helt plötsligt bli mycket mer intressant när man inte kan gömma sig bakom saker hur som helst längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För övrigt så är Battlefield 3 och Crysis 2 med DX11 patchen, inte långt ifrån verkligt imo. I BF3 Alphan är det Volumetric Clouds lite överallt så plötsligt när du avancerar frammåt utomhus så ser du solen plötsligt försvinna och det blir mörkare, så ser du solen komma tillbaka framför dig 30 meter, så springer du rakt in i det så blir allt ljust och reflektionerna på vapnet kommer tillbaka, riktigt riktigt grymt faktiskt. Och ljudet är LÖJLIGT bra, kan inte beskriva det riktigt, låt säga att BC2 hade världens bästa ljud, då har BF3 dubbelt så bra som BC2.

Ljuset i BF3 är helt galet också, när LAV tanken kör ner i mörka tunnelbanan, sedan spränger någon den, så står den i lågor, och hela rummet lyses upp av elden och det ser så sjukligt realistiskt ut så jag tappar hakan varje gång.

Battlefield 3 vid release på en Conquest 64 Large map med DX11 Tessellation och annat godis kommer så gott som se verkligt ut, det är endast när man tittar nära på detaljerna på marken som man verkligen ser att det inte är verkligt, buskarna/träden är galet bra gjorda, även om dom är kantiga till en viss del, så är dom väldigt "lite" kantiga. Vi säger att atomer är 100% rund, och bf3's polygons är 75% rund, så ser man ingen skillnad sålänge man inte kollar "noga"

En sak som bryter realismen för mig DIREKT, är Kantutjämning, det är ENORM skillnad för mig, tänk dig att du står i Crysis, utanför en skog, och titar in i skogen, så ser du kanter på alla träd/löv/buskar, speciellt när det rör sig, man märker det DIREKT, sätter man däremot på Transparency Supersampling Anti-Aliasing som tar bort alla "jaggies" i HELA bilden, så ser det verkligt ut i princip, inga kanter, realistiskt skugga, tillräckligt långt bort för att man inte ska se detaljerna (att träden inte är 100% runda) osv

Metro 2033 (4A Engine DX11 + PhysX)
Crysis 2 (CryEngine 3 DX11)
Battlefield 3 (Frostbite 2.0 DX11)

Är utan tvekan världens snyggaste spel imo. Allt som fattas är detaljrikedomen som atomer kan leverera.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk tills jag sett något som verkligen sticker ut. Visst, träden nära ser bra ut. Men när de visar landskap så är det upprepad grafik och det känns kantigt. Sen om det är en begränsning av deras teknik eller att de kanske bara har 3 olika gräs-moduler och 4 olika sten-moduler vet jag inte

Men det är intressant Hade varit kul att höra kommentarerna från någon stor speltillverkare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

För övrigt så är Battlefield 3 och Crysis 2 med DX11 patchen, inte långt ifrån verkligt imo. I BF3 Alphan är det Volumetric Clouds lite överallt så plötsligt när du avancerar frammåt utomhus så ser du solen plötsligt försvinna och det blir mörkare, så ser du solen komma tillbaka framför dig 30 meter, så springer du rakt in i det så blir allt ljust och reflektionerna på vapnet kommer tillbaka, riktigt riktigt grymt faktiskt. Och ljudet är LÖJLIGT bra, kan inte beskriva det riktigt, låt säga att BC2 hade världens bästa ljud, då har BF3 dubbelt så bra som BC2.

Ljuset i BF3 är helt galet också, när LAV tanken kör ner i mörka tunnelbanan, sedan spränger någon den, så står den i lågor, och hela rummet lyses upp av elden och det ser så sjukligt realistiskt ut så jag tappar hakan varje gång.

Battlefield 3 vid release på en Conquest 64 Large map med DX11 Tessellation och annat godis kommer så gott som se verkligt ut, det är endast när man tittar nära på detaljerna på marken som man verkligen ser att det inte är verkligt, buskarna/träden är galet bra gjorda, även om dom är kantiga till en viss del, så är dom väldigt "lite" kantiga. Vi säger att atomer är 100% rund, och bf3's polygons är 75% rund, så ser man ingen skillnad sålänge man inte kollar "noga"

En sak som bryter realismen för mig DIREKT, är Kantutjämning, det är ENORM skillnad för mig, tänk dig att du står i Crysis, utanför en skog, och titar in i skogen, så ser du kanter på alla träd/löv/buskar, speciellt när det rör sig, man märker det DIREKT, sätter man däremot på Transparency Supersampling Anti-Aliasing som tar bort alla "jaggies" i HELA bilden, så ser det verkligt ut i princip, inga kanter, realistiskt skugga, tillräckligt långt bort för att man inte ska se detaljerna (att träden inte är 100% runda) osv

Metro 2033 (4A Engine DX11 + PhysX)
Crysis 2 (CryEngine 3 DX11)
Battlefield 3 (Frostbite 2.0 DX11)

Är utan tvekan världens snyggaste spel imo. Allt som fattas är detaljrikedomen som atomer kan leverera.

Sugen jag blev på att testa/spela BF3 nu!! Inte snällt gjort av dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Och alla världens främsta grafikprogrammerare missar medan det här lilla företaget gör någonting såhär extraordinärt?

som han påpekar i videon, "ni som vet hur industrin fungerar"

its all about the money...
och kommer du in som en ny liten aktör, så blir det svårt.
lite som oljan vs bil.
de byggdes bilar redan på 40 talet som gick på el, och på 60 talet så kom första bilen som gick på vatten. syns de företagen till idag? med tanke på att en sådan grej borde vara en världs-nyhet..??
men 100år senare "år2011" så kör vi fortfarande på olja...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Det är som de sa i videon ingen ny teknik, det enda de har löst att optimera renderingen. Problemet med storleken för denna teknik kvarstår alltså. Finns säkert hur mycket material som hellst på nätet om denna tekinik då den är vanlig i forskning/medecin o.s.v.
Men annars kan man räkna efter lite själv, en representation i 3d rymden med bra precision ger oss 12 bytes per atom. De hade en upplösning av 64 atomer per mm^3. Då de antagligen enbart sparar ytan ger det oss att en människa med 2m^2 skinn tar upp ca 1536 MB. Och det är endast geometrin för en stelkropp. Även om man utvecklar en bra animationsteknik tar det på tok förmycket plats.

Beror ju på vilken 3D modellerings teknik du har tänkt att använda dig av. T.ex. mycket lär ju fortfarande modellerat för hand, dock inte alltid av polygoner. T.ex. med NURBS Det krävs inte många bytes för t.ex. att bygga ihop en perfekt sphere med detta. Och detta kan ju självklart lätt översättas till denna teknik relaterat till hur nära du är på objektet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ASUSG15:

Lär väl bli tungdrivet? Synd att inte filmen var i 720/1080p...

Tänkte på samma sak där. Först presenteras filmen i 480p, ser för jävligt ut faktiskt (för att ändå presentera något som var förlorat i ett år).
Sen nämns det inte något om hårdvara, inte annat än att han kör en demonstration i 20 fps i software; vilket i princip kan betyda vad som helst.

Ska dock bli intressant att se hur det utvecklas; vilka företag som nappar på det och vad summan av de två blir i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja med den här tekniken och lite fysiksimulering borde man ju lätt kunna bygga miljöer som går att förstöra på ett realistiskt sätt också. FPS skulle helt plötsligt bli mycket mer intressant när man inte kan gömma sig bakom saker hur som helst längre.

Går varken å animera eller köra physx på ett pointcloud....det är nämligen inte 1 objekt ...det är massor

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Lika snyggt som det ser ut, lika många frågor tillkommer.

"Sotware rendering" å "not a animation factory"
Dom skapar en demo, men lägger inte lite krut på nå 3´e part som hjälper dom med 2 extremt viktiga saker för oss spelare?
Det är ju trots allt mot denna marknad som deras reklam är riktad mot.

En å annan hund ligger begraven, men bara för det så kan detta ge extrem statisk detaljrikedom som inte dagens polygoner klarar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Minecraft 2.0 där!
Och alla som frågesätter hur stort detta kommer vara och inte får plats på minne eller skivor och så vidare så är ju fan tekniken inteens klar, tar väll något år till innan det är klart för sedan ska någon spelutvecklare tatag i detta och lära sig allt och göra ett spel utav allt. Så lär väll ta minst 5 år innan detta närmar sig våra datorer, och då är nog våra 4GB moduler till RAM utbytta till något saftigare och optisk lagring måste fan dött vid det laget med.
Men jag jobbar inte för dem så vad vet jag.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande skeptisk.

Dessa sökningar de pratar om, hur görs dessa? 222 miljoner sökningar i sekunden blir det för mig för att få 60 bilder per sekund på min 2560*1440-skärm, 124 miljoner för 60 fps på 1920*1080. Sen finns det ju en massa mer info i den pixeln som färg, opacitet osv. Hur läses det in?

Antar vi 32 bitars färgdjup så är det över 7 GB/s information som ska sökas fram, och då har jag inte tagit ljussättning i beaktning.

Sen undrar jag hur de gör när objekt blir <1 pixel stor. Det är förvisso ett problem med polygongrafik också, men jag vill ha en vettig lösning på det, blinkande pixlar är irriterande.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Förbannat spännande om de verkligen blir något av det, men jag kunde mest inte släppa känslan jag fick av att det var Peter Magnusson som läste upp Överklassnytt

http://www.youtube.com/watch?v=VNtDZ-dkFUg

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Minecraft 2.0 där!
Och alla som frågesätter hur stort detta kommer vara och inte får plats på minne eller skivor och så vidare så är ju fan tekniken inteens klar, tar väll något år till innan det är klart för sedan ska någon spelutvecklare tatag i detta och lära sig allt och göra ett spel utav allt. Så lär väll ta minst 5 år innan detta närmar sig våra datorer, och då är nog våra 4GB moduler till RAM utbytta till något saftigare och optisk lagring måste fan dött vid det laget med.
Men jag jobbar inte för dem så vad vet jag.

Det är över 5 år sen de började typ ..det har inte hänt ett skit sen dess ungefär ..samma statiska filmer med samma taskiga estetik .......ledsen å behöva göra folk besvikna men läser man på lite om 3d teknik så fattar man ganska fort att företaget bara är ute efter stålar, utan å ha någon produkt alls ...pointclouds är varken nytt eller uppfunnet av företaget i fråga det är JÄKLIGT gammal teknik.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Holy crap!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Går varken å animera eller köra physx på ett pointcloud....det är nämligen inte 1 objekt ...det är massor

Klart det går, man har bara inte listat ut det än.

Kan fungera på samma sätt som en metallbit sitter fast i en magnet.

Permalänk
Medlem

Kanske kan rendera endbart bakgrundsmiljöer med detta? Delta Force 2 använde ju detta till terräng. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Df2_terrain.jpg

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.