Två frågor angående i5/i7 samt Windows 7 OEM

Permalänk
Medlem

Två frågor angående i5/i7 samt Windows 7 OEM

Hej!

Jag har en polare som ska köpa nytt moderkort, processor och minnen.
Han har i stort sett bestämt sig för ett Asus p8p67 Deluxe samt Corsair Vengence.

Frågorna vi ställer oss är om det är värt dom extra 800 kr en i7 2600k kostar framför att välja den billigare i5 2500k ?
Vi har läst nått om att hyper threading nyttjas i i7:an men hur stor skillnaden?
Datorn ska i huvudsak användas för gaming

Nästa fråga är vilka komponenter som går att byta ut om man installerar en OEM version av Windows 7. Kan man byta allt utom moderkortet?

Tacksamma för svar!

Ha en trevlig dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilshere:

Frågorna vi ställer oss är om det är värt dom extra 800 kr en i7 2600k kostar framför att välja den billigare i5 2500k ?
Vi har läst nått om att hyper threading nyttjas i i7:an men hur stor skillnaden?
Datorn ska i huvudsak användas för gaming

Ha en trevlig dag!

Hyper-threading används i princip inte i dagsläget för spel, så ska det bara spelas på den ta en i5 och lägg de där 800 på nåt annat kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilshere:

Hej!

Jag har en polare som ska köpa nytt moderkort, processor och minnen.
Han har i stort sett bestämt sig för ett Asus p8p67 Deluxe samt Corsair Vengence.

Frågorna vi ställer oss är om det är värt dom extra 800 kr en i7 2600k kostar framför att välja den billigare i5 2500k ?
Vi har läst nått om att hyper threading nyttjas i i7:an men hur stor skillnaden?
Datorn ska i huvudsak användas för gaming

Nästa fråga är vilka komponenter som går att byta ut om man installerar en OEM version av Windows 7. Kan man byta allt utom moderkortet?

Tacksamma för svar!

Ha en trevlig dag!

2500k presterar i de flesta fall likvärdigt som en 2600k i spel.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Wilshere:

Hej!

Jag har en polare som ska köpa nytt moderkort, processor och minnen.
Han har i stort sett bestämt sig för ett Asus p8p67 Deluxe samt Corsair Vengence.

Frågorna vi ställer oss är om det är värt dom extra 800 kr en i7 2600k kostar framför att välja den billigare i5 2500k ?
Vi har läst nått om att hyper threading nyttjas i i7:an men hur stor skillnaden?
Datorn ska i huvudsak användas för gaming

Nästa fråga är vilka komponenter som går att byta ut om man installerar en OEM version av Windows 7. Kan man byta allt utom moderkortet?

Tacksamma för svar!

Ha en trevlig dag!

2500k och 2600k presterar identiskt i spel. OEM-licenser reagerar alltid om man byter moderkort eller huvudhårddisk och ibland när man byter processor eller grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilshere:

Hej!

Jag har en polare som ska köpa nytt moderkort, processor och minnen.
Han har i stort sett bestämt sig för ett Asus p8p67 Deluxe samt Corsair Vengence.

Frågorna vi ställer oss är om det är värt dom extra 800 kr en i7 2600k kostar framför att välja den billigare i5 2500k ?
Vi har läst nått om att hyper threading nyttjas i i7:an men hur stor skillnaden?
Datorn ska i huvudsak användas för gaming

Nästa fråga är vilka komponenter som går att byta ut om man installerar en OEM version av Windows 7. Kan man byta allt utom moderkortet?

Tacksamma för svar!

Ha en trevlig dag!

Ska datorn användas för gaming kan du köpa en i5, det är knappt några spel som stödjer hyper threading än.
Har du turen på din sida så kan du byta ut allt i en dator, så länge du inte går från AMD till intel. Men de rekommenderas inte så väldigt många fel kan uppstå

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Medlem

Viker in en fråga jag med.
Om man ska köpa en OEM license till en dator som har en hårddisk som haft ett windows på sig tidigare, kommer det funka eller behöver man en helt ny HDD? Samt kommer man kunna formatera med hjälp av skivan man får med?
Min fråga är väl egentligen, vad är skillnaden mellan OEM och Retail?

Mvh

Dozzeman

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Antielefant

Skillnaden är att OEM låses till den hårdvara du har i datorn, du kan alltså inte installera den på en annan dator eller inom vissa restriktioner byta hårdvara i den datorn.

Retail, å andra sidan, kan du installera på tio datorer i följd även om bara en installation kan vara aktiv åt gången.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har en Win7 pro OEM som jag använt till flera installationer. Där jag bytt hårdvara alltså och den har aldrig klagat.
Nu blir det iofs inget hårdvarubyte på ett tag. Men det ska bli kul om den funkar till nästa burk.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Windows OEM licenser bra många år och har bytt hårdvara, ja även dator och kunnat använda samma licens. En gång fick jag ringa Microsoft när jag hade bytt moderkort och processer men dom låste upp licensen utan något problem. Det snackas ofta en massa skit om MS men när man ringer dom får man alltid kanonservice.

Det är förstås ingen garanti att det alltid kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en SSD, antar att det kommer funka att flytta över os:et till SSD:en utan att det uppstår nå problem?! Undrar detsamma om man ska köra raid 1 och 0?
Har OEM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu känns det som jag stjäl tråden, ursäkta för det TS. Men eftersom jag sitter med samma funderingar som TS så är ju fråga om det är värt 1K extra för retail versionen om jag byter till ett 1155 mobo, i5 2500K och nya minnen samt hdd vilket jag sen förhoppningsvis inte behöver byta på ett tag? Grafikkortet ska jag inte byta nu, men det bör väl inte ställa till problem för OEM licensen? Hade en OEM license på min förra burk R.I.P och den har jag ju bytt grafikkort på utan problem. Kanske t.o.m värt att testa installera windows 7 med den OEM nyckeln jag har hemma? Om det nu har funkat för Kalasis, men du kanske aldrig bytte moderkort?

Mvh

Tobias

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 OEM. Som Zyriak säger så fick även jag ringa en gång till Microsoft då jag bytte moderkort och dom hjälpte mig utan problem. Man kan även ringa en 'telefonsvarare' där man får uppge vissa siffror från 'manualen' man får med Windows. Och när man angett den får man själv siffror man får skriva in och tada aktiverat igen utan problem

Känns som detta vart väldigt luddigt? Nåja det ska inte vara några problem att registrera Windows igen om man bytt hårdvara

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem

Då kör jag nog på det tack för svar.

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk

Men om man ska köpa en dator, alltså bygga en helt ny som jag. Jag ska köpa alla komponenter och sen sätta ihop den. Går det då att köpa windows 7 oem och installera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Men om man ska köpa en dator, alltså bygga en helt ny som jag. Jag ska köpa alla komponenter och sen sätta ihop den. Går det då att köpa windows 7 oem och installera den?

Ja, har själv gjort det, kör med win 7 64 bit sp1 oem.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Ja, har själv gjort det, kör med win 7 64 bit sp1 oem.

Okey nice så då behöver jag inte slösa bort masser av pengar på vanliga windows... när det finns oem ^^

Permalänk
Medlem

Ni säger att hyper threading inte stöds i spel, någon som vet om det kommer göra det i diablo 3 =)?
Kommer snart köpa en i7-2600k och undrar om det är dumt. håller på lite med filmredigering och tittar väldigt mycket på bluray
+20BG.
Tack

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

i5 = Spel
i7= Spel och annat tungt tex Filmredigering.

Ska du bara lira kör på en i5:a
I annat fall kör på en i7:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Okey nice så då behöver jag inte slösa bort masser av pengar på vanliga windows... när det finns oem ^^

Läs längre upp i tråden vad dom andra skriver om windows oem, i långa loppet blir det nog bättre(dyrare) med ett retail windows.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Ni säger att hyper threading inte stöds i spel, någon som vet om det kommer göra det i diablo 3 =)?
Kommer snart köpa en i7-2600k och undrar om det är dumt. håller på lite med filmredigering och tittar väldigt mycket på bluray
+20BG.
Tack

Hyper-threading går att stänga av i UEFI/BIOS.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hyper-threading går att stänga av i UEFI/BIOS.

Han menade väl snarare att det blev dyrare med en 2600k, inte att han ville slänga ut de extra pengarna och sen slå av alla funktioner han tjänar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Han menade väl snarare att det blev dyrare med en 2600k, inte att han ville slänga ut de extra pengarna och sen slå av alla funktioner han tjänar på det.

Jo, tror osså det, ville bara säga att det går att stänga av.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jo, tror osså det, ville bara säga att det går att stänga av.

Det lät som något negativt. Som att fundera på att köpa en ferrari men tycker att den extra motorn är lite onödig. Då kommer polaren och säger att han har en 240-motor som han kan sätta i istället. Varför då köpa ferrarin? ^^

Permalänk
Antielefant
Skrivet av griid_83:

Ni säger att hyper threading inte stöds i spel, någon som vet om det kommer göra det i diablo 3 =)?
Kommer snart köpa en i7-2600k och undrar om det är dumt. håller på lite med filmredigering och tittar väldigt mycket på bluray
+20BG.
Tack

Såvida du inte sitter och redigerar flera timmar långa filmer i Premiere räcker en i5, speciellt om man kör ett 570/580 och en videoredigerare med stöd för CUDA (typ Premiere).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Det lät som något negativt. Som att fundera på att köpa en ferrari men tycker att den extra motorn är lite onödig. Då kommer polaren och säger att han har en 240-motor som han kan sätta i istället. Varför då köpa ferrarin? ^^

Jo, du har rätt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

2600k har 2MB mer än 2500k i L3-cache. Om du har pengar, kör med 2600k. Själv utgår jag alltid ifrån lägsta pris för att få mest prestanda per krona. En 2500k som är överklockad är redan sjukt snabb. Men kör du på proffsnivå, 2600k säger jag. Ju mer du sitter med det, desto viktigare är att få ut så mycket prestanda som möjligt. Många bäckar små, ger dig till slut en hel extra dag.