Permalänk
Medlem

Dammade av datorn - rök och sprak.

Som titeln säger, dammade av datorn. Kopplar in moderkort och grafikkort, startar en gång innan jag sätter in diskarna. Vilket kanske var tur, dock dumt att ha satt in graffekortet. Men iaf. sprakar det och ryker en del, stänger av snabbt som fan. Kopplar ur grafikkortet, inspekterar det, inget bränt, går även en bit bort och luktar på det, ingen bränd doft. Luktar desto värre inne i chassit, mest märkbart vid CPU och Nätaggregat.

Tänker därefter att.. fuck it, är det paj så är det. Startar datorn igen, inget sprakande eller rök, allt snurrar som det ska. Kopplar in grafikkort, får bild på monitorn. Slutligen sätter jag inte disken, och allt visar sig fungera, med lägre temp.

Så varför gnäller jag? Jag undrar bara om det var skit i Nätaggregatet, eller om det kan ha varit något annat som pajat? Om CPU, Minne, Moderkort eller grafikkort hade bränts, hade datorn startat och fungerar öht. ?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Om du har tur så var det damm.

Du kan ta ut nätagget och luktat på den också. Lättare att avgöra vad som luktar med större avstånd.

Vad är det för märke, modell och ålder på nätagget?
Vissa märken av dålig eller budget kvalite är ökända för att kunna starta datorn normalt i några veckor trots att de redan gått sönder. Vissa är lika kända för att sabbar andra delar undertiden.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns nätagget som den första komponenten man ska inspektera om det gäller "rök och sprak", som panpo98 skrev, vad är det för ett nätagg och hur gammalt är det?

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att du fick en liten kortis med damm som hanmnat på fel ställe. Verkar som du hade tur som har en fungerande dator fortfarande.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det var en liten dammråtta i nätagget som gjorde allt så spänningsfyllt(haha!).

Nejmen seriöst, om datorn fungarar och så, så har inget viktigt brunnit. Det du doch bör tänka på är att nätagget kan vara nära sitt "bäst före"-datum. Kolla modellen och berätta gärna för oss Du kan få tag på bra agg för 4-500:-, och det är en uppgradering som verkligen är värd.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

.., med lägre temp. ...

Epic jag skrattade iaf!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.

Nätagget är av något skitmärke, XION 630 Watt, 2-3 år gammalt tror jag.

Damn, surt om det sabbar andra komponenter i smyg, kommer nojja loss som fan över detta.

Blir väl ett nytt aggregat inom kort.

Edit:
Övriga specs:
C2D E8400
Radeon 4870
2 Hårddiskar

Visa signatur

hehu

Permalänk

Spraka kan det göra om en kontakt satt lite löst, inget farligt i regel

Permalänk
Medlem

Inte lika dåligt som jag först trodde. Troligen damm men du ska var uppmärksam och vara bered att byta den om du får mer problem. Speciellt om du tänker byta grafikkort i framtiden.

Xion är också känt som AXP. Budget kvalite för att den presterar dåligt. Klarar bara av billiga budget grafikkort oavsett antal watt. Folk bruka få problem med Xion agget när de köpt ett nytt grafikkort eller redan har ett av de bättre grafikkorten som används länge med datorn. Tror att de bara behövde byta nätagget efter att de bett om hjälp i forumet.

Ett BRA märken på 450W är STARKARE än ditt Xion på 630W. (Jag kollade upp den för flera år sedan). Det finns 2 sätt att ange antal watt på nätagg. Med eller utan värmeförlust. Bra märken anger med förlusten. Sen håller BRA märken längre och har bättre säkerhet.

Permalänk

Passar på och lånar tråden lite, när jag och några kompisar åkte till dreamhack i sommras så skulle en starta sin dator (rätt så gammal) när han startade den var den på en kort stund sedan så dog den, och det gick itne att starta den, sen kollade vi så att inte strömsladden hade åkt ut eller så, efter ett tag började det lukta bränt, vi öppnade chassits dörr och det kom ut rök, min kompis gick till support där han fick reda på att hans grafikkort och nätagg hade brunnit upp, lyckligtvis så kunde han köpa bättre prylar i dreamhacks affär som var bättre än hans gamla för 800 kr, och låta supporten sätta i dom.

Vad kan detta ha berott på? Var det fukt (eftersom den stod ute ett tag när vi väntade i kön) eller damm? eller något annat? Så man vet vad man ska kolla upp innan man startar datorn på nästa DH.

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|