Sista kollen innan köp samnt behov av grafikkorts råd

Permalänk

Sista kollen innan köp samnt behov av grafikkorts råd

Så nu är det dags att köpa en ny dator tills monster spelen kommer till höst/vintern Jag tänkte även försöka på att överklocka processorn och grafikkortet lite. Så just nu är jag lite osäker på vilket moderkort jag ska välja.

Så här ser bygget ut för tillfället: http://www.inet.se/kundvagn/visa/706129/2011-08-06

Hur tycker ni som har lite mer koll på detta? Är det något som borde ändras?

Nu fattas det bara ett grafikkort så att säga. Just nu lutar det mot detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623550
Om det nu är ett bra val?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Planerar du SLI i framtiden?

Om ja:
DirectCU2-kylaren på ASUSkortet är inte att rekommendera för SLI. Den är helt enkelt för stor!
750W kan bli lite lågt för 580SLI. Jag rekommenderar 850W istället.

Om nej:

Du behöver inte 750W nätagg. 650W räcker!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Du får med en stor tub utav Noctua's egna NT-H1 kylpasta som fungerar utmärkt så du behöver inte någon Arctic Silver 5.
Moderkortet ser väll bra ut. Du kan kanske spara en liten slant och köpa P67 istället, om du inte kommer använda IGPU, SSD Caching eller Quicksync vilket jag tvivlar på med det du ska handla
Annars har nog Leifson räknat upp allt det andra. Om du inte ska köra sli i framtiden så är ASUS kortet bra. Men om du funderar på att kanske skaffa ett till kort i framtiden, eller kanske vill byta kylaren på kortet för att kunna överklocka det mer, så rekomenderar jag EVGA GTX 580

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Planerar du SLI i framtiden?

Om ja:
DirectCU2-kylaren på ASUSkortet är inte att rekommendera för SLI. Den är helt enkelt för stor!
750W kan bli lite lågt för 580SLI. Jag rekommenderar 850W istället.

Om nej:

Du behöver inte 750W nätagg. 650W räcker!

Jag har faktiskt inte bestämmt mig riktigt än om det kommer bli sli i framtiden kommer jag att klara mig bra på ett asus gtx 580 om jag bara ska använda 1 skärm och maxa lite grafik? För just nu förstår jag inte vad man egentligen behöver 2 st monster till? Om man inte sitter vid 3 skärmar och 3d kanske?

Fan vad synd att det inte funkar i sli, det var verkligen kortet som lyste upp bland alla andra gtx 580 kort! Om jag nu skulle välja sli ist så vilket kort rekomenderar du?

Permalänk
Inaktiv

Ett sånt, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617147 kylaren drar ut varmluften bakom chassit. 2 Slots.

Permalänk

Jävlar vilken besluts ångest! hur ligger evga kortet till ljud mässigt och kylning? Asus kortet ska ju tydligen vara jätte tyst och ha jätte bra kylning, även vid överklockning. Vad tjänar jag på att köra sli? Klarar ett överklockat asus kort av högsta grafik på de nya spelen? En till fråga bara, kan asus gtx 560 sli jämföras med ett gtx 570 eller ett gtx 580 kort?

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinfinity:

Jävlar vilken besluts ångest! hur ligger evga kortet till ljud mässigt och kylning? Asus kortet ska ju tydligen vara jätte tyst och ha jätte bra kylning, även vid överklockning. Vad tjänar jag på att köra sli? Klarar ett överklockat asus kort av högsta grafik på de nya spelen? En till fråga bara, kan asus gtx 560 sli jämföras med ett gtx 570 eller ett gtx 580 kort?

Mvh!

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Här i tabellen kan du själv utläsa hur de olika korten presterar.

560 Ti är mest prisvärd i ren prestanda/pris, men har ingen chans mot 570 / 580 i ren prestanda.

ASUSkortet är jättetyst och kyler bra. Men detta gäller endast om du har ett kort. EVGAs kylare sämre och låter betydligt mer, men om man ska köra SLI så är det MYCKET bättre kylning och ljudnivå. Du bör därför bestämma redan nu ifall du planerat ett eller två kort.

Ett ensamt GTX580 klarar idag alla spel på "högsta", och lär göra så ett tag till.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Evga kortet är nog inte lika tyst och kyler nog inte lika bra som asus kortet för Evga kortet har en referenskylare. Men, på ett evga kort har du kvar garantin om du byter kylare eller om kortet går i sönder när du överklockar det så länge du har referenskylaren kvar och om du såklart inte har slått en hammare i kortet eller något

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Skrivet av Leifson:

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Här i tabellen kan du själv utläsa hur de olika korten presterar.

560 Ti är mest prisvärd i ren prestanda/pris, men har ingen chans mot 570 / 580 i ren prestanda.

ASUSkortet är jättetyst och kyler bra. Men detta gäller endast om du har ett kort. EVGAs kylare sämre och låter betydligt mer, men om man ska köra SLI så är det MYCKET bättre kylning och ljudnivå. Du bör därför bestämma redan nu ifall du planerat ett eller två kort.

Ett ensamt GTX580 klarar idag alla spel på "högsta", och lär göra så ett tag till.

Okey tack för länken! Har bestämt mig nu iaf för 2 st EVGA kort, eftersom det verkar vara det bästa alternativet. Nu återstår bara 2 frågor tills man äntligen kan beställa Kommer det här nätagget klara av att driva min dator? Tänk på att jag har tänkt att klocka grafikkorten (om man nu kan klocka 2 st grafikkort i samma dator?) och processorn samt att man kanske vill slänga in en extra hårddisk framöver. http://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80-

Är det inte lika bra att köpa detta då så allt blir stabilt osv? http://www.inet.se/artikel/6909559/corsair-ax-1200w-80-gold

Nu till sista frågan. Ska jag välja EVGA kortet som är "Superclocked" eller den som inte är det?
Med det här bygget så lär jag väl inte behöva uppgradera på ett bra tag? Kändes att det var dags att köpa lite nya grejer eftersom jag sitter nuvarande med ett Geforce 8600 GTS och socket 939 amd processor xD fan antik värde skulle jag tro... haha..

Tack så sjukt mycket för hjälpen nu grabbar!

Permalänk

gtx 580 SLI i full load drar omkring 670-720w så 850w kommer att räcka. Välj EVGA kortet som inte är överklockat, spara pengar och du ska ju ändå överklocka det själv så att köpa ett som redan är det känns ju lite meningslöst

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover