Välja NAS, vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

Välja NAS, vilken är bäst?

Hej alla! Jag ska välja en 4-diskars NAS och håller på att vela fram och tillbaka. Så jag skulle vilja ha lite hjälp på vägen. Min musik lagrar jag på en dedikerad musikserver så jag ska inte lagra någon musik på den. Däremot ska jag lagra stora mängder film, runt 4TB utrymme går åt till film. Resten av utrymmet ska jag använda till backup av mina viktigaste filer och dokument.

Vad som är säkert är att det blir 4 x 2TB i RAID 5 så det blir alltså 6 TB utrymme över till lagring. Sannolikheten att två diskar ska rasa samtidigt bedömer jag som väldigt liten så RAID 5 ger en tillräckligt hög säkerhet. Och beträffande filmerna så kommer jag att få kopiera dem av en kompis så de är redan säkrade i och med att han också kommer att ha dem.

Jag har tittat på Qnap TS-419P+, Qnap TS-412 och Synology DiskStation DS411j. Vilken av dessa NAS:ar är bäst lämpade för mina behov? Huvudsakligen ska jag ha dessa till att spela upp film till min full-HD TV via en Boxee. Qnap TS-419P+ har en CPU på 1.6Ghz och 512 MB minne. Synology DiskStation DS411j har en CPU på 1.2Ghz och 128 MB minne. Det skiljer alltså en hel del, främst vad det gäller arbetsminne. Men har detta någon praktisk betydelse? Är det risk att filmuppspeglingen blir ryckig med Synologyn?

Jag är väldigt oinsatt i nätverkslagring och inte så kunnig då det gäller hårdvara i största allmänhet. Så det är viktigt att NAS:en är relativt lätt att hantera och administrera. Jag ska få hjälp att sätta upp den men den vardagliga skötseln måste jag klara själv. Alltså ett stort plus om NAS:en är lätt att sköta. Går det att komma åt innehållet "utifrån"är det trevligt. Alltså att man kan komma åt innehållet från en annan dator, iPhone eller iPad från någon annanstans i världen.

Jag vet att det är löjligt, men jag tycker att Synology är ful som stryk, och tycker mest den liknar ett fotbad eller en luftavfuktare. Och eftersom den kommer stå väl synlig är det inte helt oviktigt hur den ser ut. Och min sambo tycker den ser förskräckligt ful ut och vill att jag köper en Qnap.

Så är Qnap TS-419P+ ett bra val och är den något så när framtidssäkrad? Är den väldigt svår att sätta upp och sköta för en riktig amatör? Någon här som har en dylik? Jag tar mycket tacksamt emot tips och råd inför mitt NAS köp. Jag har velat fram och tillbaka länge nog och vill att någon säger: köp den här NAS:en, den är bäst. Punkt. Priset är relativt oviktigt eftersom jag räknar med att ha nytta och glädje av NAS:en i många år. Då spelar det inte så stor roll vad den kostar. Så länge det är rimliga priser. Det kanske finns någon NAS som jag inte nämt som är ett ännu bättre alternativ?

Stort tack på förhand!

// Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem

D-Link DNS-343 finns ju också som alternativ

EDIT: Denna finns också och har fått bra kritik
http://www.inet.se/artikel/5401620/netgear-readynas-ultra4-no...

Permalänk
Medlem

Har själv en Qnap 439 och gillar den skarpt än så länge. Använder min mest till anime och den har tickat på i drygt ett år nu.

Kör som du tänker göra raid 5 med 4 diskar. Använder den också som min torrent maskin så slipper jag ha spelburken på. Nerladdningsmjukvaran som följde med var väl sådär med det går att lösa med andra program. Hittade snabbt det jag behövde på deras egna forum.
Admin kör du genom valfri browser och tror nog du har allt du kan behöva i Qnapsen. Har inte testat det där med att ansluta från annan plats så mycket men det finns ju både ftp och http klient. Öppnade upp http klienten en gång och körde min torrent mjukvara från jobbet, funkade hur bra som helst.
Bra övervakningsmöjligheter.

Den brummar väl snäppet värre än vad spelburken gör i idle men inte störande, har den nästan precis bredvid mig.

Riktigt lätt att komma igång med. Låter väl som en fanboy nu men jag har inget att jämföra med, bara nöjd helt enkelt.

Haa.. glömde ju att skriva att jag streamar Blu-ray rippar utan problem och den har något dom kallar multimedia station. Kollar mest på datorn så har inte testat det.

Permalänk
Entusiast

Jag kör med en TS-419P+ och den är smidig. Att bara visa film är dock inte så resurskrävande från NASens sida då den bara skickar data utan att behandla den. Det är ju din Boxee som gör jobbet med att avkoda. Processorn och minnet är bra att ha om du ska göra en del annat med den. Vet inte hur mycket man kan göra med Synology men Qnap har en väldigt lång lista med saker som du kan göra. Om du till exempel vill använda den som webserver och köra lite databaser på den med mera så är det bra med lite mer processorkraft och lite mer RAM. Ska den bara vara backup och spotta ur sig film behövs inte så mycket. Just TS-419p+ är väl en relativt ny modell så den lär hålla ett tag.
Processorkraften påverkar för övrigt överföringshastigheten så om du sitter på Gbit kan det vara trevligt med lite snabbare processor så du skriver och läser lite snabbare. Jag får ut runt 40 MB/s från min. Har du 100 mbit i nätverket är det skit samma för det klarar alla NASar på marknaden förutom de allra billigaste och de som är inbyggda i routrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, det uppskattas. Jag ser att det finns en Qnap TS-412 som är 900:- billigare än TS-419P+ och det är inte så mycket som skiljer dem åt. Tror ni att den skulle duga? Jag kommer troligtvis bara att ha den till att se på film, kolla stillbilder samt göra backup. Men visst är det trevligt att man kan göra mer med NAS:en efter hand som man lär sig och blir mera avancerad användare. Men jag ska också kolla in Netgear ReadyNAS Ultra4.

Angående hårddiskar till NAS:en så skulle jag gärna vilja ha 3TB diskar men det är väl nästan ekonomiskt vansinne. Men jag är frestad för jag behöver verkligen utrymmet. Någon insatt person som kan tolka listorna över kompatibla hårddiska till Qnap och se om 3TB Hitachi 7K3000 64MB funkar? Jag har svårt att läsa tabellerna och tolka informationen. Vad säger ni om 3TB diskar, är det vansinne att ens tänka tanken. Det hade gett 3TB mera lagringsutrymme totalt så det hade verkligen gjort skillnad.

Men om man kör på vanliga 2TB, funkar det då med tex 2TB Seagate Barracuda Green med lite lägre rotationshastighet eller har man nytta av 7200rpm-diskar om man ska ha dem till ovan nämnda ändamål? Det är ju väldigt stor skillnad i pris.

Tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Entusiast

Du har noll och ingen nytta av 7200 rpm-diskar i den här typen av NAS eftersom du inte kan använda hastigheten. Enda är väl att vissa långsammare diskar har lite problem att fungera i RAID eftersom de svarar lite för långsamt om de spinner ner och därför tror controllern att de är döda och sparkar ut dem. Du får googla lite först så hittar du nog lämpliga diskar. I dagsläget är det nog ekonomiskt vansinne att köra med 3 TB diskar ja men det går att utöka sin NAS senare när de blir billiga. Ett alternativ är alltså att köra 2 TB nu och eftersom du tänkte köra RAID 5 så är det enkelt att byta ut till 3 TB diskar senare när de är billiga. Det ska bara vara att ta ut en disk, stoppa i en större, låta NASen bygga upp RAIDen igen och sedan gör man så med alla fyra diskar. När alla diskar är 3 TB är det bara att utöka storleken på RAIDen. Allt detta görs utan att datan försvinner. Det är så min plan ser ut. Nackdelen är att du då sitter med en liten hög med 2 TB diskar men det borde gå att göra av dem någonstans. Totalt sätt kan det nog tyvärr bli lite dyrare dock.

Annars om du är väldigt orolig för storlek så finns ju alltid hemmabyggda NASar. Alltså du köper ett billigt moderkort, en billig processor och kör i ett vanligt chassi. Finns ju i3 som är billiga och moderkort med 8 SATA-portar. Dock tappar du en till en systemdisk. Fast fördelen är att du kan stoppa in controllerkort för att få fler portar om så behövs. Nackdelen är att det är mer jobb men prestandan blir i gengäld mycket högre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Dock blir jag lite förvirrad. Om jag kör 5400 rpm diskar så är de för långsamma och controllern avfärdar diskarna som döda?! Då måste man alltså ha snabba 7200 rpm diskar av detta skäl. Eller? Ni som har NAS:ar har ni snabba eller långsamma diskar och ni som har 5400 rpm diskar, blir dessa ofta markerade som trasiga? Är detta ett stort problem eller vågar jag satsa på 5400 rpm diskar trotts allt? Jag sparar ju avsevärda summor pengar på detta.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Tack för svaren. Dock blir jag lite förvirrad. Om jag kör 5400 rpm diskar så är de för långsamma och controllern avfärdar diskarna som döda?! Då måste man alltså ha snabba 7200 rpm diskar av detta skäl. Eller? Ni som har NAS:ar har ni snabba eller långsamma diskar och ni som har 5400 rpm diskar, blir dessa ofta markerade som trasiga? Är detta ett stort problem eller vågar jag satsa på 5400 rpm diskar trotts allt? Jag sparar ju avsevärda summor pengar på detta.

För att streama film, musik etz så klarar du dig med 411j. Synologys gränssnitt är mycket trevligare att jobba med då det är multitasking. Deras DSM 3,1 och nu 3,2beta är så mycket trevligare att jobba med enligt mig. Jag vet för jag har en Synology 211j hemma och vi har en Qnap TS 859+ på jobbet. Men med det sagt så verkar Qnap TS 412 ha ett bra pris. Synologyn stödjer 3TB diskar det vet jag inte om Qnap gör dock har den e-sata. På Synologyn kan du stänga av så diskarna inte går ner i helt vilogläge och det verkar funka då jag har WD green diskar i min, inga problem med LCC etz så här långt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är inte på grund av att diskarna är lågvarviga(5400rpm) som dom kan ramla ur raiden , det är om jag fattat det rätt p.g.a. att dom går ner i viloläge och tar för lång tid att vakna samt att vanliga diskar har ett felhanteringssätt som inte "RAID klara" diskar har som också "tar för lång tid".

Jag köpte själv för ~en månad sedan ds411j och 4 st 2tb-samsung-ecogreen-f4eg som jag kör i RAID 6 , jag får ~40MB/s DL med stora filer(flera GB) och ~30MB/s med mindre filer(mp3) , 20-25 MB/s i UL och där verkar filstorleken spela mindre roll.

Jag har hittills inte haft några som helst problem , NASen står på 14h/dag , har den på skrivbordet bakom skärmen , enda gången jag hör den är när diskarna vaknar ur viloläge.

Både Qnap och Synology har forum där det mesta du kan fundera över redan har tagits upp.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 3D-Art:

Tack för svaren. Dock blir jag lite förvirrad. Om jag kör 5400 rpm diskar så är de för långsamma och controllern avfärdar diskarna som döda?! Då måste man alltså ha snabba 7200 rpm diskar av detta skäl. Eller? Ni som har NAS:ar har ni snabba eller långsamma diskar och ni som har 5400 rpm diskar, blir dessa ofta markerade som trasiga? Är detta ett stort problem eller vågar jag satsa på 5400 rpm diskar trotts allt? Jag sparar ju avsevärda summor pengar på detta.

Nej, vissa 5400 diskar som klassas som gröna har en funktion som gör att de spinner ner och stänger av sig om de inte används på ett tag. Det har egentligen inget med rotationshastigheten att göra. Att de stänger av sig är i sig inte ett problem men det var någon tillverkare som hade problem med att de vaknade för långsamt igen vilket lurade controllern att tro att disken var trasig eftersom den inte svarade när controllern ropade.
Som sagt så var det en specifik tillverkare som jag inte minns nu men tittar du på listan över kompatibla diskar på Qnap så ser du det för den står som icke rekommenderad där. Själv kör jag fyra stycken Samsung F4 som snurrar i 5400 rpm och det är jag långt ensam från att vara eftersom de länge var billigast. Nu finns det fler alternativ att välja mellan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren, då förstår jag hur det ligger till. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag ska satsa på Qnap TS-419P+ eller Synology DiskStation DS411j. Det skiljer 1700:- till Synologyns fördel. Om man vill ha en snabb och bra NAS i hög kvalitet, vilken ska man då välja? Om man dessutom är lite trög då det gäller allt som rör nätverk och kanske datorer i största allmänhet och vill ha en NAS som framför allt är lätt att handha (ska få hjälp med att sätta upp den) vilken är då bäst? Har fått för mig att Synologyn har ett lättare och bättre gränssnitt.

Jag har också fått för mig att Qnap är något bättre än Synologyn, och det får man väl tro när den är så mycket dyrare, men att Synologyn är enklare att hantera. Ligger det något i detta? Ni som har svarat i tråden, vilken skulle ni välja om ni fick den kostnadsfritt. Och varför? Jag har jättesvårt att välja. Att jag tycker betydligt bättre om Qnapens utseende är väl ganska barnsligt, men jag tycker den verkar rejälare på något sätt. Synologyn ser så plastig ut och jag gillar inte den vita färgen. Men sådant ska man väl inte bry sig om.

Sedan har vi nästa dillemma. Diskar på 2TB kostar ca 700:- medan de på 3TB går loss på 1500:-. Alltså mer än dubbelt så mycket. Då jag kommer att köra i RAID 5 får jag 6TB lagringsutrymme med 2TB diskar medan om jag väljer 3TB diskar får jag 9TB lagringsutrymme. Ganska stor skillnad och jag behöver verkligen utrymme.

Kör jag på Qnap och 3TB går det loss på ca 10 700 kronor och väljer jag Synology och 2TB diskar hamnar jag på ca 5 500:-. Det första alternativet är alltså nästa dubbelt så dyrt! Jag fick tillbaka lite på skatten så jag har råd men det känns tungt att lägga så mycket pengar på en NAS.

Är 3TB vansinne eller vad säger ni? Och vad råder ni mig att göra. Framför allt skulle jag vilja ha reda på för och nackdelarna med Qnap och Synology för jag har otroligt svårt att välja.

Tack för hjälpen och tack för ert tålamod med mina korkade frågor!

// Lars

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 950, 3.06GHz, Corsair 12GB, Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, Intel SSD 240GB 2.5" Western Digitial Caviar Green 1,5TB, 2 x Samsung Ecogreen F4EG 2TB, Corsair TX 650W 80+, Noctua NH-U9B SE2, Lian Li PC-6070B V2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Ok, tack för svaren, då förstår jag hur det ligger till. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag ska satsa på Qnap TS-419P+ eller Synology DiskStation DS411j. Det skiljer 1700:- till Synologyns fördel. Om man vill ha en snabb och bra NAS i hög kvalitet, vilken ska man då välja? Om man dessutom är lite trög då det gäller allt som rör nätverk och kanske datorer i största allmänhet och vill ha en NAS som framför allt är lätt att handha (ska få hjälp med att sätta upp den) vilken är då bäst? Har fått för mig att Synologyn har ett lättare och bättre gränssnitt.

Jag har också fått för mig att Qnap är något bättre än Synologyn, och det får man väl tro när den är så mycket dyrare, men att Synologyn är enklare att hantera. Ligger det något i detta? Ni som har svarat i tråden, vilken skulle ni välja om ni fick den kostnadsfritt. Och varför? Jag har jättesvårt att välja. Att jag tycker betydligt bättre om Qnapens utseende är väl ganska barnsligt, men jag tycker den verkar rejälare på något sätt. Synologyn ser så plastig ut och jag gillar inte den vita färgen. Men sådant ska man väl inte bry sig om.

Sedan har vi nästa dillemma. Diskar på 2TB kostar ca 700:- medan de på 3TB går loss på 1500:-. Alltså mer än dubbelt så mycket. Då jag kommer att köra i RAID 5 får jag 6TB lagringsutrymme med 2TB diskar medan om jag väljer 3TB diskar får jag 9TB lagringsutrymme. Ganska stor skillnad och jag behöver verkligen utrymme.

Kör jag på Qnap och 3TB går det loss på ca 10 700 kronor och väljer jag Synology och 2TB diskar hamnar jag på ca 5 500:-. Det första alternativet är alltså nästa dubbelt så dyrt! Jag fick tillbaka lite på skatten så jag har råd men det känns tungt att lägga så mycket pengar på en NAS.

Är 3TB vansinne eller vad säger ni? Och vad råder ni mig att göra. Framför allt skulle jag vilja ha reda på för och nackdelarna med Qnap och Synology för jag har otroligt svårt att välja.

Tack för hjälpen och tack för ert tålamod med mina korkade frågor!

// Lars

Ja, du har helt rätt i att 3tb-hårddiskar är vansinne nu men behöver man utrymme så behöver man. Har inte kollat igenom hela tråden men du har inte tänkt på att bygga en NAS i ett riktigt chassi så att du får plats med flera 2tb-hårddiskar? I så fall kan du ju köra med FreeNAS eller liknande. Du borde kunna komma under 10k med en sådan lösning och samtidigt få mer prestanda o plats för fler hårddiskar i framtiden.

EDIT: http://www.inet.se/kundvagn/visa/663133/2011-07-26
Om du skulle ha något liknande det skulle du få dina 9tb i lagring o samtidigt komma undan billigare. OS skulle du kunna på en usbskicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3D-Art:

Ok, tack för svaren, då förstår jag hur det ligger till. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig för om jag ska satsa på Qnap TS-419P+ eller Synology DiskStation DS411j. Det skiljer 1700:- till Synologyns fördel. Om man vill ha en snabb och bra NAS i hög kvalitet, vilken ska man då välja? Om man dessutom är lite trög då det gäller allt som rör nätverk och kanske datorer i största allmänhet och vill ha en NAS som framför allt är lätt att handha (ska få hjälp med att sätta upp den) vilken är då bäst? Har fått för mig att Synologyn har ett lättare och bättre gränssnitt.

Jag har också fått för mig att Qnap är något bättre än Synologyn, och det får man väl tro när den är så mycket dyrare, men att Synologyn är enklare att hantera. Ligger det något i detta? Ni som har svarat i tråden, vilken skulle ni välja om ni fick den kostnadsfritt. Och varför? Jag har jättesvårt att välja. Att jag tycker betydligt bättre om Qnapens utseende är väl ganska barnsligt, men jag tycker den verkar rejälare på något sätt. Synologyn ser så plastig ut och jag gillar inte den vita färgen. Men sådant ska man väl inte bry sig om.

Sedan har vi nästa dillemma. Diskar på 2TB kostar ca 700:- medan de på 3TB går loss på 1500:-. Alltså mer än dubbelt så mycket. Då jag kommer att köra i RAID 5 får jag 6TB lagringsutrymme med 2TB diskar medan om jag väljer 3TB diskar får jag 9TB lagringsutrymme. Ganska stor skillnad och jag behöver verkligen utrymme.

Kör jag på Qnap och 3TB går det loss på ca 10 700 kronor och väljer jag Synology och 2TB diskar hamnar jag på ca 5 500:-. Det första alternativet är alltså nästa dubbelt så dyrt! Jag fick tillbaka lite på skatten så jag har råd men det känns tungt att lägga så mycket pengar på en NAS.

Är 3TB vansinne eller vad säger ni? Och vad råder ni mig att göra. Framför allt skulle jag vilja ha reda på för och nackdelarna med Qnap och Synology för jag har otroligt svårt att välja.

Tack för hjälpen och tack för ert tålamod med mina korkade frågor!

// Lars

Nu är det ju två NAS som spelar i olika ligor om du jämför Qnap TS.419P+ och Synology 411j. Om du ska göra den jämförelsen så är det nog mer Synology DS411+II som är mer lika den Qnapen. Som jag sa tidigare i tråden, om du bara ska streama film och musik, köra ftp (krypterad) så räcker det med en Synology 411j. Om det sunda förnuftet (och lite mer pengar) får säga sitt så en Qnap TS 412 ( trots sämre gränssnitt) Men om jag hade behovet och pengarna så skulle det bli en Synology DS411+II. Visst jag skulle lätt kunna bygga min NAS själv och då med mycket bättre spec, men jag har varken tid ork eller lust med det. Så en "färdig" NAS är väldigt smidigt och mitt val. Båda är riktigt bra produkter så oavsett vilken du väljer så gör du ett bra val:)

Permalänk
Medlem

Välja 2 eller 3 tb är inga problem om du väljer QNapen.

Jag skulle kört på 4 st 2tb sen så byter du ut till 3 tb diskar när du behöver. Qnapen har stöd för online migration och online expantion.

Dvs du tar ut en 2 tb disk och ersätter med en 3 tb disk, rebuildar arrayen (all data är kvar). upprepar proceduren 3 gånger till så alla diskar är utbytta och sen expanderar du arrayens utrymme så att den utnyttjar de extra tbarna.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Välja 2 eller 3 tb är inga problem om du väljer QNapen.

Jag skulle kört på 4 st 2tb sen så byter du ut till 3 tb diskar när du behöver. Qnapen har stöd för online migration och online expantion.

Dvs du tar ut en 2 tb disk och ersätter med en 3 tb disk, rebuildar arrayen (all data är kvar). upprepar proceduren 3 gånger till så alla diskar är utbytta och sen expanderar du arrayens utrymme så att den utnyttjar de extra tbarna.

Allt det där gäller även en NAS från Synology. Ett alternativ till 3TB diskar kan vara att använda fler diskar men en NAS som stödjer fler än 4 diskar blir dyrare. Jag köpte som sagt var en själv nyligen och tittade ett tag på den här men tyckte totalpriset vart för högt , kanske du ser annorlunda på saken då prestandan också är en helt annan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Allt det där gäller även en NAS från Synology. Ett alternativ till 3TB diskar kan vara att använda fler diskar men en NAS som stödjer fler än 4 diskar blir dyrare. Jag köpte som sagt var en själv nyligen och tittade ett tag på den här men tyckte totalpriset vart för högt , kanske du ser annorlunda på saken då prestandan också är en helt annan.

Japp stämmer säkert inte provat just Synology. Prestandan på själva CPUn i NASen har störst betydelse om du har dem uppsatta som en RAID 5 eller 6 (när pariteterna ska beräknas vid skrivning). Kör du RAID 0 eller 1 eller JBOD eller bara singeldiskar så kan man köpa den billigaste Qnapen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Jag funderar på hur jag ska lösa lagring här hemma. Det handlar om främst om dokument och semesterfoton så det behövs egentligen inte jättemycket lagringsutrymme. Idag har jag flera externa hdd i olika utföranden. Det blir lätt rörigt och jag vill egentligen köra på något lite säkrare, ex raid 1. Därför har jag tankar om att införskaffa följande:

* http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-(no-disk)-d... (1970kr)

* http://www.dustinhome.se/western-digital-caviar-green-2tb-sat... (2 * 693kr)

Totalt 3356kr inklusive 2*2tb.

Åsikter? Andra förslag?

Edit: Jämföra med D-Link dns-320?

http://www.inet.se/artikel/v100041/d-link-dns-320-sharecenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

RAID är inte backup , RAID är tillgänglighet , såvida du inte fysiskt kopplar ur din NAS varje gång du kopierat över saker på den så är det bättre att du fortsätter med dina externa diskar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mr_sQuinty:

RAID är inte backup , RAID är tillgänglighet , såvida du inte fysiskt kopplar ur din NAS varje gång du kopierat över saker på den så är det bättre att du fortsätter med dina externa diskar.

Beklagar om jag var otydlig. Min tanke är att köra raid 1 för lite bättre 'säkerhet mot diskkrasch' och min nuvarande externa disk som ren backup mot den raid-konfigurationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

RAID är inte backup , RAID är tillgänglighet , såvida du inte fysiskt kopplar ur din NAS varje gång du kopierat över saker på den så är det bättre att du fortsätter med dina externa diskar.

Men snälla kan ni sluta tjata om RAID 1 och backup. Det är alltid någon i varje tråd.

Vad har urkopplingen av diskarna och RAID med varandra att göra.

Det finns andra fördelar att använda någon form av RAID istället för 20 stycken lösa externa diskar

Skrivet av anon96120:

Hej,

Jag funderar på hur jag ska lösa lagring här hemma. Det handlar om främst om dokument och semesterfoton så det behövs egentligen inte jättemycket lagringsutrymme. Idag har jag flera externa hdd i olika utföranden. Det blir lätt rörigt och jag vill egentligen köra på något lite säkrare, ex raid 1. Därför har jag tankar om att införskaffa följande:

* http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-(no-disk)-d... (1970kr)

* http://www.dustinhome.se/western-digital-caviar-green-2tb-sat... (2 * 693kr)

Totalt 3356kr inklusive 2*2tb.

Åsikter? Andra förslag?

Edit: Jämföra med D-Link dns-320?

http://www.inet.se/artikel/v100041/d-link-dns-320-sharecenter...

Jag skulle titta på några andra diskar än WD Green. Dessa diskar brukar bråka lite när man sätter dem i någon form av RAID.

alternativ: http://www.dustin.se/seagate-barracuda-green-2tb-5900rpm-sata...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma funderingar som du 3D-Art.

Vad får jag i Qnapen som jag inte får i Synologyn?
De jag kollar på är Qnap TS-419P+ och Synology DS411j, den sistnämnda är betydligt billigare men letat prestanda emellan dessa och jag finner ingen direkt jämförelse.

Synologyn verkar ha bättre gränssnitt men Qnapen verkar ha fler applikationer.

Det jag ska använda nasen till är att streema film, bitt torrent, lagra bilder och jag vill kunna visa bilderna enkelt när jag inte är hemma, dvs både via begränsad användarlogin och på mobilen (android). Vill även kunna spela upp mitt mp3 bibliotek i mobilen (android).

Jag vill köra RAID 5 med 4*2tb diskar.

Vilken passar mig bäst?
Får jag ut något mer av den dyrare Qnapen?

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, är också ute efter en ny NAS och fastnade för netgear, vad är skillnaden på dessa två:

ReadyNAS Ultra 2
http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-(no-disk)-d...

ReadyNAS Ultra 2 Plus
http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-plus-(no-di...

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crille81:

Lånar tråden lite, är också ute efter en ny NAS och fastnade för netgear, vad är skillnaden på dessa två:

ReadyNAS Ultra 2
http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-(no-disk)-d...

ReadyNAS Ultra 2 Plus
http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-plus-(no-di...

Tackar på förhand!

Processorn, Plus är dual core.

http://www.readynas.com/wp-content/uploads/2009/03/ReadyNAS_Comparison_Home.pdf

Permalänk
Medlem

Blev tillslut en Synology Ds411+II, för mig med 3 Segate Barracuda Green 2TB i RAID 5.

Toknöjt med precis allt

Visa signatur

Dator = Ja